Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Cedric29 mar 2020, 23:50

 2834  Uma
elkemol schreef:zo hebben ze het alvast gemonteerd...ze hebben niet hun hele onderhandeling met elkaar laten zien.
Op het einde zien we anders toch letterlijk die conversatie?

- Salim: "Wat doen we?"
- Dorien: "Ik zou voor de pasvragen gaan."
- Salim: "Ja?"
- Dorien: "Ja."
- GDC: "Geen twijfel?"
- Salim en Dorien: knikken beiden 'neen'.

Vermoljoen schreef:Dat doet me weer denken aan de eliminatie met de koffertjes in seizoen 6. Ik snap wel dat zoPAS een hint zou kunnen zijn, maar gebruikt Gilles dat woord niet veel vaker dan 'zodat, zojuist,..' of zit ik al te veel in m'n Salim-tunnel?
Dat is het hem net. Dat kan afgesproken zijn.

Bijvoorbeeld: Als hij 'ZONET' zegt, dan is het de verdubbelaar, als hij 'ZOPAS' zegt, dan is het de pasvragen.

Als ze dat zo communiceren met de Mol, dan is dat genoeg.
En net omdat GDC vaker dergelijke bewoording gebruikt, zal het niet zo hard opvallen.
Gebruikersavatar

astridm29 mar 2020, 23:52

 287
De springers vertellen wel allemaal hetzelfde, maar van wie was dat voorstel? Ze had bij de muziekopdracht ook al erg haar best gedaan om de boel te frustreren en bij het fitnessen ging ze ook al snel in een lagere versnelling. Kortom, mijn mol voor nu is Alina.
Gebruikersavatar

Lodewijk30 mar 2020, 00:08

 146
Volgens mij heeft de mol zich laten mollen, door Bart. Stel je bent de mol en je zit bij de 5 verdachten/plebs/springers. Eens je weet dat de volksvertegenwoordigers voor pasvragen hebben gekozen, dan maak je (na wat omwegen) een deal. Uiteindelijk kan er toch geen geld verdiend worden. Als mol is het toch belangrijk dat je zelf wat pasvragen krijgt, die gaan al sowieso niet naar de anderen. Plus een oneven aantal voor de 2 overblijvenden is nog een mooie bonus, dan mogen ze er nog om vechten ook. Helaas was dat buiten Bart gerekend die heel slim zijn bod liet zakken.

Als mol is het denk ik trouwens ook interessant om heel wat pasvragen aan 1/2 personen te geven. Potentieel kunnen dat "zwakkere" kandidaten zijn die dankzij de pasvragen dan doorgaan, waardoor er een iets "sterkere" kandidaat afvalt. Uiteindelijk, met pasvragen blijf je wel zitten met de vraag of je eigenlijk zelf zou afgevallen zijn... Maw, je krijgt een grote kans op de volgende aflevering, maar eigenlijk leer je er niet zo veel uit...
Ik vraag me trouwens af, zou je pasvragen kunnen bijhouden en spreiden over verschillende eliminaties? 4 pasvragen, over 2 eliminaties, het zou wel handig kunnen zijn (2/2 of 3/1 verdeeld)... 😃
Gebruikersavatar

Vermoljoen30 mar 2020, 00:28

 2354  Uma
Dat laatste heb ik me ook nog afgevraagd, want met 2 pasvragen bij één test mag je er ook al zeker van zijn dat je door bent.
Gebruikersavatar

Polle de Molle30 mar 2020, 02:52

 135  Bert
Mer28 schreef:De verdachtste personen zijn in mijn ogen Salim en Dorien, zij zijn immers de enigste die ervoor kunnen zorgen dat er voor geld of voor pasvragen gespeeld wordt en ze gingen voor de pasvragen. Al zou ik als kandidaat wel hetzelfde gedaan hebben.
Ik heb hier mijn mening over gegeven in deze topic: Afl 4 - De volksvertegenwoordigers

Ik verdenk Salim en Dorien niet doordat zij de keuze hadden tussen pasvragen en een verdubbelaar. Ze hebben hier eigenlijk een non-keuze. Deze keuze is al grotendeels op voorhand beslist door de mol zelf. De laatste zin van jouw quote bevestigd dat jij ook voor de pasvragen gekozen zou hebben zoals de meeste kandidaten. Als je als mol een stap vooruit denkt en weet hoe mensen reageren en plannen, zou ik ervan uitgaan dat je niet in deze positie moet zitten om de touwtjes in handen te hebben. Iedereen is natuurlijk anders dus laten we zeggen dat dit voor 70% naar de pasvragen zou gaan en 30% naar de verdubbelaar. En waarom zou je dan als mol niet safe willen spelen en zelf deze keuze willen maken: omdat het als mol niet interessant genoeg was om de vorige posities op te geven om hier als volksvertegenwoordiger te zitten.

Zoals in het dagboek van de mol: Gilles geeft zelf toe dat die opdracht voor het één en ander ging zorgen. Zelfs de productie was ervan overtuigd dat deze proef ging mislukken.

Jay-Lo schreef:Als kandidaat is het toch wel logisch dat er voor pasvragen wordt gekozen.
Nog iemand die voor pasvragen ging gaan -> dit spel was al verloren op voorhand.

elkemol schreef:Wat ik wel heel gek vind is dat Bart een toegeving lijkt te doen aan Dorien en Salim: Zij willen hem 3 passvragen geven, hij zegt dat 2 voldoende is.
Zie mijn reactie in de link die ik gepost heb waarom ik denk dat hij dit doet (Ja, ik verdenk Bart 100%).
Als hij de mol is pushed hij eigenlijk de dealmakers in de positie van dealnemers, een extra stap om hem te vetrouwen, de proef te laten mislukken (die al mislukt is), en zodoende 4 andere mensen die je erna minder vertrouwen een grotere kans te geven om naar huis te gaan bij de eliminatie. Je speelt in op mensen die jou op dat moment vertrouwen met nog meer vertrouwen + je geeft pasvragen aan mensen die ervoor kiezen maw, ze zijn nog niet helemaal zeker van hun stuk en zet jezelf wat buiten hun radar + mensen die er niet voor gaan zijn sterker in groepsverband, en dat wil je juist kraken. Meerdere voordelige zetten door als mol een pasvraag af te geven.
Gebruikersavatar

Mola Lisa30 mar 2020, 03:30

 328  Uma
Ik ga ervan uit dat die “zopas” geen hint naar de mol is (zou ik ook wat flauw vinden). In de proef met de koffertjes waar naar verwezen wordt zegt Gilles ook duidelijk dat met wat hij zopas vertelde hij de mol op de hoogte gebracht heeft van de afvaller. Daar speelt hij het spel dus eerlijk, waarom hier dan niet ?

Bij deze opdracht is het wel duidelijk dat Bart de touwtjes in handen heeft genomen. Bart is een slimme, sluwe strateeg. Hij heeft zich op de plaats gemanoeuvreerd waar hij wou zijn. Vandaar mijn analyse vanuit het oogpunt van Bart.

Hypothese 1 : Bart is de mol.

Als mol moet je ervoor zorgen dat er geen geld verdiend wordt. Bijgevolg moet je hier een foute naam opgeven.
Als mol kan het je niet schelen wie de pasvragen krijgt waardoor bovenstaande dus van kracht is, je geeft een foute naam op (wat Bart niet doet) dus Bart is de mol niet.

Hypothese 2 : Bart is een kandidaat

Als kandidaat wil je geld verdienen dus dan geef je een juiste naam, kassa, kassa, katsjing … Maar is er iemand die denkt dat de volksvertegenwoordigers voor de verdubbeling kiezen ? Niemand is zo naïef denk ik.

Maar als het op pasvragen aankomt hebt ge het liefst dat er zo weinig mogelijk pasvragen naar medekandidaten gaat dus geef je een juiste naam want dan zijn er maar 3 personen die pasvragen krijgen, de 2 volksvertegenwoordigers en hijzelf. Bart geeft de juiste naam.

Nog even verder redeneren. Bart zegt zeker te zijn van zijn mol dus wil hij dat er pasvragen naar zijn mol gaan want die krijgt dan pasvragen waar zijn medekandidaten (concurrenten) geen aanspraak kunnen op maken.

Hyothese 1 : Hij denkt dat Salim of Dorien de mol is (wie van de twee laat ik in het midden) … dan geeft hij de juiste naam want dan heeft hij een voorsprong van 2 pasvragen op de 4 andere springers.

Hypothese 2 : Hij denkt dat één van de springers de mol is (wie van de vier laat ik ook hier in het midden) … dan maakt het niet veel uit of hij een foute of juiste naam geeft. Bij juiste naam hebben de volksvertegenwoordigers wel elk 2 pasvragen meer dan hij en heeft hij bij de springers nog 3 concurrenten. Geeft hij een foute naam dan heeft hij een voordeel van 2 pasvragen op de volksvertegenwoordigers.

Maar Bart geeft de juiste naam waardoor ik dus vermoed dat voor hem Dorien of Salim de mol is. In eerdere posts heb ik al gezegd dat ik Dorien niet zou afschrijven zoals meesten onder ons en ik zou dat nu zeker nog niet doen, de Dorientunnel wenkt :? .

Ik voel wel dat mijn redenering ergens niet klopt maar ik kan er de vinger niet opleggen. Misschien moet ik morgen de tijd nemen om vooral deze opdracht nog eens goed te bekijken.
Gebruikersavatar

Andy Lemmens30 mar 2020, 11:03

 70  Bert
Ga hier mijn persoonlijke bedenking bij deze proef is expliceren.
Bart wilt bewust niet als volksvertegenwoordiger gekozen worden en overtuigt de groep om effectief niet op hem te stemmen.Iedereen lijkt wel in te stemmen om Dorien als volksvertegenwoordiger te kiezen.

Stel dat Bart effectief weet wie de mol is,wil hij testen wie de groep op dit moment niet verdenkt.
Bart stemt voor de volksvertegenwoordigers op Dorien (leek me een zekerheid dat zij erbij was) en hij stemt op zichzelf (hij weet dat hij dat als enige zou doen).
Doordat Salim verkozen is,weet Bart dat Salim op dit moment in de ogen van de andere kandidaten niet verdacht is.

Na de skydive proef onderhandelt hij een goede deal met de volksvertegenwoordigers.Hij zet hiermee zichzelf in de spotlight maar ook Dorien en Salim.Uiteindelijk hebben de volksvertegenwoordigers voor de pasvragen gekozen hoewel ze eerst zeiden voor de verdubbelaar.Ten tweede hebben Dorien en Salim nu 4pasvragen en ontnemen ze Alina,Dorien,Christian en Laure pasvragen.
Daardoor zouden die kunnen denken dat er serieus gemold is.

Zou wel heel straf en geniaal bedacht zijn.
Gebruikersavatar

TNS30 mar 2020, 12:18

 2
Ik vraag me af of de makers vooraf tijdens de selecties gepolst hebben naar skydiven.

Stel nu dat Dorien niet gekozen was als volksvertegenwoordiger en bij de mogelijke springers zou zijn, zou ze durven of niet? Uiteraard hier wel weer het verschil makend tussen 'torenvrees' en andere vormen van hoogte- of dieptevrees. Zou het voor de volksvertegenwoordigers dan niet makkelijker geweest zijn een berekende gok te maken en elk met 5 pasvragen onder de arm de proef te verlaten? Het onderhandelen zou er alleszins anders hebben uitgezien.
Gebruikersavatar

Jansen30 mar 2020, 12:31

 3423  Yens
TNS schreef:Ik vraag me af of de makers vooraf tijdens de selecties gepolst hebben naar skydiven.

Stel nu dat Dorien niet gekozen was als volksvertegenwoordiger en bij de mogelijke springers zou zijn, zou ze durven of niet? Uiteraard hier wel weer het verschil makend tussen 'torenvrees' en andere vormen van hoogte- of dieptevrees. Zou het voor de volksvertegenwoordigers dan niet makkelijker geweest zijn een berekende gok te maken en elk met 5 pasvragen onder de arm de proef te verlaten? Het onderhandelen zou er alleszins anders hebben uitgezien.
Volgens mij gaan ze tijdens de selectieprocedure wel na wat de kandidaten durven. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze zouden vertrekken met een scenario van de proeven en dat er dan kandidaten zijn die zeggen, sorry maar dat doe ik niet... dan sta je daar met je scenario. En bepaalde kandidaten telkens in andere opdrachten onderbrengen, lijkt me moeilijk.
Gebruikersavatar

Klaartje30 mar 2020, 13:25

 2245  Uma
Ik vind ook dat Bart dit spel machtig heeft gespeeld. Het is wel een beetje zijn "cup of tea" als zakenadvocaat om dergelijke onderhandelingen en deals te proberen sluiten, maar toch, heel sterk werk van Bart.

Ofwel is hij een mol die geen genade kent en alles perfect speelt, ofwel is hij gewoon de allersterkste kandidaat van dit seizoen: wie gaat hem in godsnaam uit die finale houden als hij zo sterk presteert? Niemand, vermoed ik.

Misschien een idee voor de rest van de kandidaten: organiseer zoals bij de hele oude Grieken vroeger een "schervengericht". Dan kan iedereen een naam op een scherf (een stembiljetje) schrijven en die in een amfoor (een stembus) stoppen en de naam van de persoon die de meeste stemmen heeft gekregen, wordt "verbannen" (uit het spel genomen). Zoals de oude Grieken dat vroeger organiseerden, wanneer er één iemand zoveel macht dreigde te krijgen (zoveel overmacht in het spel had), dat de politieke verhoudingen helemaal scheef zouden getrokken worden: de "tiran" werd gewoon voor tien jaar of zo verbannen uit de stad.

Zo'n schervengericht lijkt me zowat de enige manier om super-Bart uit het spel te krijgen. Het is niet eerlijk meer ten opzichte van de rest! 🙂
Gebruikersavatar

Cedric30 mar 2020, 13:31

 2834  Uma
Klaartje schreef:Ik vind ook dat Bart dit spel machtig heeft gespeeld. Het is wel een beetje zijn "cup of tea" als zakenadvocaat om dergelijke onderhandelingen en deals te proberen sluiten, maar toch, heel sterk werk van Bart.

Ofwel is hij een mol die geen genade kent en alles perfect speelt, ofwel is hij gewoon de allersterkste kandidaat van dit seizoen: wie gaat hem in godsnaam uit die finale houden als hij zo sterk presteert? Niemand, vermoed ik.

Misschien een idee voor de rest van de kandidaten: organiseer zoals bij de hele oude Grieken vroeger een "schervengericht". Dan kan iedereen een naam op een scherf (een stembiljetje) schrijven en die in een amfoor (een stembus) stoppen en de naam van de persoon die de meeste stemmen heeft gekregen, wordt "verbannen" (uit het spel genomen). Zoals de oude Grieken dat vroeger organiseerden, wanneer er één iemand zoveel macht dreigde te krijgen (zoveel overmacht in het spel had), dat de politieke verhoudingen helemaal scheef zouden getrokken worden: de "tiran" werd gewoon voor tien jaar of zo verbannen uit de stad.

Zo'n schervengericht lijkt me zowat de enige manier om super-Bart uit het spel te krijgen. Het is niet eerlijk meer ten opzichte van de rest! 🙂
Is het ook niet door zo'n schervengericht dat Socrates uiteindelijk werd veroordeeld tot zelfdoding (gifbeker)?

Enfin, doet er niet toe. Volledig akkoord over Bart. Een van de sterkste kandidaten die we ooit hebben gezien. Weet perfect hoe het spel eigenlijk gespeeld moet worden. Verdomd slimme kerel. Ik denk dat hij ook al een aflevering of 2 vol op één persoon aan het inzetten is en dus zeker is van zijn finaleplaats.

(En verder, laat dat stemmen aub uit den boze. Zie 'Expeditie Robinson', ik erger me daar dood aan het stemgedrag en de bijhorende complotten en zo. Dat is het grote voordeel van De Mol tegenover zo'n programma: wie eruit gaat is ook gewoon de minst goeie kandidaat, op de waarde geklopt.)
Gebruikersavatar

Klaartje30 mar 2020, 13:39

 2245  Uma
In het geval van Socrates ging het volgens mij eerder om een echt proces (een soort van gerechtelijk proces), waar hij onder andere werd beschuldigd van "slechte invloed op de jeugd".

Als ik me goed herinner, is het schervengericht enkel een 'politiek instrument' om de politieke verhoudingen te herstellen, als iemand echt teveel invloed kreeg (een soort alleenheerser of tiran dreigde te worden). De "straf" was daar verbanning en uitsluiting voor politieke functies, geen doodstraf of zo. Het schervengericht werd trouwens op een bepaald moment afgeschaft, dacht ik. Misschien bestond dat ten tijde van Socrates al niet meer, maar daar ben ik niet zeker van.

Als het niet klopt wat ik hier zeg, gelieve mij te corrigeren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17