Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

katrin.schäfer02 apr 2020, 11:27

 24
van deze opdracht krijg ik hoofdpijn... Heeft iemand al over dit nagedacht en kan me helpen?
De springers spreken af dat iedereen hetzelfde zegt, "iedereen is gesprongen, en iedereen is zelf als laatste gesprongen" Dat leek me op het eerste gezicht wel slim. Maar tenzij ze allemaal ervan overtuigd zijn dat D of S de mol is, EN dat iedereen zich aan de afspraak houdt (ik zou toch wel even naar B uithalen dat hij niet weer deals moet sluiten he) is dit ook een risico. Wat als iemand toch niet mee doet? zoals het gebeurd is. Ze hadden ook kunnen afspreken dat iedereen een ander iemand aanduidt als "nietspringer". Dat zou veel moeilijker zijn dan om het toch te verklappen of niet?
Gebruikersavatar

Frolva02 apr 2020, 11:40

 2204
katrin.schäfer schreef:Ze hadden ook kunnen afspreken dat iedereen een ander iemand aanduidt als "nietspringer". Dat zou veel moeilijker zijn dan om het toch te verklappen of niet?
Een paar keer moeten lezen om het te begrijpen (maar dan ligt aan mij :mrgreen: ), maar ik vind dat je gelijk hebt. 👍🏻

Nu was het voor Dorien en Salim duidelijk dat iedereen loog, dus was het ook 'duidelijk' dat Bart de waarheid sprak.
Achteraf gezien is dat slimmer, maar je moet de strategie op het moment zelf verzinnen natuurlijk.

Zelf had ik (achteraf :mrgreen: ) volgende bedenking: was het niet verstandiger dat iedereen zou zeggen als eerste gesprongen te zijn, dan is het aannemelijker dat je niet weet wie er niet gesprongen is (ik denk dat Salim zoiets zei tijdens het verhoor: 'je bent als laatste gesprongen, dus je moet toch weten wie er niet gesprongen is'.
Gebruikersavatar

Jansen02 apr 2020, 11:43

 3423  Yens
katrin.schäfer schreef:van deze opdracht krijg ik hoofdpijn... Heeft iemand al over dit nagedacht en kan me helpen?
De springers spreken af dat iedereen hetzelfde zegt, "iedereen is gesprongen, en iedereen is zelf als laatste gesprongen" Dat leek me op het eerste gezicht wel slim. Maar tenzij ze allemaal ervan overtuigd zijn dat D of S de mol is, EN dat iedereen zich aan de afspraak houdt (ik zou toch wel even naar B uithalen dat hij niet weer deals moet sluiten he) is dit ook een risico. Wat als iemand toch niet mee doet? zoals het gebeurd is. Ze hadden ook kunnen afspreken dat iedereen een ander iemand aanduidt als "nietspringer". Dat zou veel moeilijker zijn dan om het toch te verklappen of niet?
Bon, ik had gezegd om niet meer te reageren hier, maar ik wil toch even zeggen dat je redenering me wel aanstaat 🙂 . Als ze allemaal een andere naam hadden gezegd dan hadden Dorien en Salim geen enkel idee gehad wie nu de waarheid sprak. Het is net omdat Christian en Bart allebei hetzelfde zeiden dat ze er vrij zeker van konden zijn dat het klopte. Verder is het natuurlijk ook niet echt slim om als kandidaat er van uit te gaan dat Dorien en Salim voor de verdubbeling waren gegaan. Je kan toch zo bedenken dat ze voor pasvragen gingen. Ik weet wel niet meer zeker of de andere kandidaten wisten dat het om 10 pasvragen ging. Maar dan nog, in de vierde aflevering van het programma, kan je er volgens mij toch nog van uit gaan dat de meeste kandidaten nog niet zeker zijn en ze de kans op pasvragen zeker niet zullen laten schieten.

EDIT: Ik had Frolva zijn reactie nog niet gelezen toen ik dit postte 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 apr 2020, 12:05

 8153
katrin.schäfer schreef:Maar tenzij ze allemaal ervan overtuigd zijn ... dat iedereen zich aan de afspraak houdt (ik zou toch wel even naar B uithalen dat hij niet weer deals moet sluiten he) is dit ook een risico.
Ik zou ook kwaad zijn. Ik vind het eigenaardig dat alleen Jolien zo boos was. Christian voelde zich bedrogen en toonde dat duidelijk, maar hij was vooral boos op Dorien en Salim en minder op Bart. Alina en Laure zeiden niet veel en dat vond ik raar. Alina... ???
katrin.schäfer schreef:Ze hadden ook kunnen afspreken dat iedereen een ander iemand aanduidt als "nietspringer". Dat zou veel moeilijker zijn dan om het toch te verklappen of niet?
Inderdaad, maar ze konden op het moment dat ze afspraken nog niet weten wat Dorien en Salim allemaal zouden vragen.
Ze vroegen wie als laatste gesprongen had, maar ze hadden ook kunnen vragen wie als eerste gesprongen had, in welke volgorde er gesprongen werd, wie niet gesprongen had enz.

Frolva schreef:was het niet verstandiger dat iedereen zou zeggen als eerste gesprongen te zijn, dan is het aannemelijker dat je niet weet wie er niet gesprongen is (ik denk dat Salim zoiets zei tijdens het verhoor: 'je bent als laatste gesprongen, dus je moet toch weten wie er niet gesprongen is'.
Ze hebben elkaar wel zien landen hé, dus kennen ze de volgorde wel.

Ik zou volgende afspraak gemaakt hebben: ik heb niet gesprongen, ik heb als eerste gesprongen, ik heb als tweede gesprongen, ik heb als derde gesprongen, ik heb als laatste gesprongen. M.a.w.: wat ze ook vragen, het antwoord is "ik".
En de juiste volgorde herinner ik mij niet meer.
Gebruikersavatar

Frolva02 apr 2020, 12:17

 2204
chicawah.janssen schreef:Ze hebben elkaar wel zien landen hé, dus kennen ze de volgorde wel.
Dat weten zij en dat weet jij, maar Dorien en Salim wisten dat niet. 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 apr 2020, 12:19

 8153
Ik heb mij slecht uitgedrukt. Ik bedoelde dat de springers elkaar zien landen hebben. Uiteraard hebben Salim en Dorien dat niet gezien - dat zou wel een beetje té gemakkelijk geweest zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Frolva02 apr 2020, 12:21

 2204
chicawah.janssen schreef:Ik heb mij slecht uitgedrukt. Ik bedoelde dat de springers elkaar zien landen hebben. Uiteraard hebben Salim en Dorien dat niet gezien - dat zou wel een beetje té gemakkelijk geweest zijn. :mrgreen:
Je hebt je goed uitgedrukt, hoor (denk ik toch :mrgreen: ).

De vijf hadden dus perfect kunnen zeggen: ik ben als eerste gesprongen en heb niet kunnen / mogen zien wie na mij nog gesprongen is.
Gebruikersavatar

Moldedju02 apr 2020, 12:42

 507  Yens
Dat kan, maar dan krijg je toch hetzelfde effect? Iedereen zegt dat ze niet weten wie er gesprongen is na hen, maar als B en C dan plots Bart zijn naam noemen is het resultaat krak hetzelfde.
Gebruikersavatar

Frolva02 apr 2020, 12:46

 2204
Moldedju schreef:Dat kan, maar dan krijg je toch hetzelfde effect? Iedereen zegt dat ze niet weten wie er gesprongen is na hen, maar als B en C dan plots Bart zijn naam noemen is het resultaat krak hetzelfde.
Inderdaad.

Maar 't was een losstaande bedenking van mij (beter allemaal zeggen eerst gesprongen te zijn dan laatst), en niet (ook) een tactiek om te voorkomen dat zou worden verklapt wie niet gesprongen is. 😉
Gebruikersavatar

astridm02 apr 2020, 14:20

 287
Vermoljoen schreef: Dorien en Salim hebben NOOIT aan Christian 3 pasvragen aangeboden.
Klopt, ik had dat gewoon verkeerd onthouden, die scene was met Bart.
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle02 apr 2020, 16:28

 263
katrin.schäfer schreef:van deze opdracht krijg ik hoofdpijn... Heeft iemand al over dit nagedacht en kan me helpen?
De springers spreken af dat iedereen hetzelfde zegt, "iedereen is gesprongen, en iedereen is zelf als laatste gesprongen" Dat leek me op het eerste gezicht wel slim. Maar tenzij ze allemaal ervan overtuigd zijn dat D of S de mol is, EN dat iedereen zich aan de afspraak houdt (ik zou toch wel even naar B uithalen dat hij niet weer deals moet sluiten he) is dit ook een risico. Wat als iemand toch niet mee doet? zoals het gebeurd is. Ze hadden ook kunnen afspreken dat iedereen een ander iemand aanduidt als "nietspringer". Dat zou veel moeilijker zijn dan om het toch te verklappen of niet?
Goed onthouden: als een scène je blijvend bezighoudt en hoofdpijn bezorgt, is de mol zo goed als zeker betrokken. 😛
Gebruikersavatar

Elrond02 apr 2020, 19:01

 84  Sven
Alina deed in de eerste aflevering een bod van 5400 euro denk ik? Dan blijkt ze dus best gedreven om ver te geraken, eerder dan om voor de groepspot te gaan. Haar dialoog met Salim en Dorien is dan wel interessant:

A: Wat hebben jullie gekozen?
D: Wat denk je?
A: Ik denk dat jullie de pasvragen hebben gekozen.
S: Dat denken sommige anderen ook. En twee anderen zijn bereid om de naam te zeggen in ruil voor pasvragen.
A: Ah ge gaat beginnen onderhandelen, oké. Ja, wat is jullie voorstel?
D: Als wij juist zitten, krijg jij er drie.
S: Als we een deal maken, dan schudden we de hand en is het voorbij.
A: Iedereen heeft gesprongen.

Ze krijgt dus te horen dat er twee andere kandidaten voor een groot voordeel tegenover de rest gaan. Zelf krijgt ze ook de optie om de opdracht te eindigen met 3 pasvragen (kan zijn dat ze dacht dat S en D aan het liegen waren, maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds 3 pasvragen aangeboden krijgt).

De 5400 euro biedende Alina zou hier normaal toch erg geïnteresseerd in moeten zijn? In plaats daarvan stopt ze meteen het gesprek en laat ze die twee andere kandidaten voor pasvragen gaan. Misschien is ze gewoon heel hecht geworden met groep, of is zo'n parachutesprong gewoon doodvermoeiend.. Alleszins vreemde keuze!
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17