Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2020, 13:45

 8153
Ik probeer mij even in te leven in de redenering van Bart.
Hij heeft het superslim gespeeld en was daardoor zeker van 2 pasvragen. Maar waarom heeft hij ervoor gekozen de kant van Salim en Dorien te kiezen en niet "zijn" kant?
Als hij voor de springers gekozen had, kregen 5 personen 2 pasvragen (waaronder hijzelf). Nu kregen 2 personen 4 pasvragen (2 meer dan hijzelf).
Koos hij niet voor de springers omdat hij vermoedt dat iemand/enkelen van hen ook de mol op het spoor zijn en hij die zoveel mogelijk buiten spel wil zetten? Koos hij voor Salim en Dorien omdat 1 van hen zijn mol is en daardoor 4 pasvragen naar de mol gaan? Dan blijft er toch nog iemand over met 4 pasvragen terwijl hij er "maar" 2 heeft. Hij moet dan toch echt héél zeker zijn van zijn stuk (en dat is hij ook denk ik).
Gebruikersavatar

Cedric30 mar 2020, 13:48

 2834  Uma
Klaartje schreef:In het geval van Socrates ging het volgens mij eerder om een echt proces (een soort van gerechtelijk proces), waar hij onder andere werd beschuldigd van "slechte invloed op de jeugd".

Als ik me goed herinner, is het schervengericht enkel een 'politiek instrument' om de politieke verhoudingen te herstellen, als iemand echt teveel invloed kreeg (een soort alleenheerser of tiran dreigde te worden). De "straf" was daar verbanning en uitsluiting voor politieke functies, geen doodstraf of zo. Het schervengericht werd trouwens op een bepaald moment afgeschaft, dacht ik. Misschien bestond dat ten tijde van Socrates al niet meer, maar daar ben ik niet zeker van.

Als het niet klopt wat ik hier zeg, gelieve mij te corrigeren.
Even gecheckt en je hebt gelijk.
Ik zal verwarren met iemand anders.. Ik herinner me mijn geschiedenisleerkracht die het principe van het schervengericht uitlegde binnen het kader van een vooraanstaand Grieks figuur die zo werd veroordeeld... Maar geen idee meer om wie het ging. Op basis van deze lijst waarschijnlijk Themistocles, maar zeker ben ik niet meer. Mocht ik nu nog mijn cursussen van het middelbaar liggen hebben hé..
chicawah.janssen schreef:Ik probeer mij even in te leven in de redenering van Bart.
Hij heeft het superslim gespeeld en was daardoor zeker van 2 pasvragen. Maar waarom heeft hij ervoor gekozen de kant van Salim en Dorien te kiezen en niet "zijn" kant?
Als hij voor de springers gekozen had, kregen 5 personen 2 pasvragen (waaronder hijzelf). Nu kregen 2 personen 4 pasvragen (2 meer dan hijzelf).
Koos hij niet voor de springers omdat hij vermoedt dat iemand/enkelen van hen ook de mol op het spoor zijn en hij die zoveel mogelijk buiten spel wil zetten? Koos hij voor Salim en Dorien omdat 1 van hen zijn mol is en daardoor 4 pasvragen naar de mol gaan? Dan blijft er toch nog iemand over met 4 pasvragen terwijl hij er "maar" 2 heeft. Hij moet dan toch echt héél zeker zijn van zijn stuk (en dat is hij ook denk ik).
Daar zit ik mijn kop ook nog op te breken..

Nu, hij is wel meer zeker van te blijven als 2 mensen 4 pasvragen hebben (en 4 mensen geen enkele) dan als er 4 mensen 2 pasvragen hebben (en slechts 2 geen enkele).
Laatst gewijzigd door Cedric op 30 mar 2020, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Ric30 mar 2020, 13:49

 67  Philippe
Als hij de kant van de springers kiest heeft hij 2 pasvragen meer dan 2 andere personen. Als hij de kant van de volksvertegenwoordigers kiest heeft hij 2 pasvragen meer dan 4 andere personen. En je moet maar 1 iemand achter u houden. Logische keuze lijkt mij.
Gebruikersavatar

Cedric30 mar 2020, 13:49

 2834  Uma
.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2020, 13:52

 8153
Mja. Ik wou dat ik in zijn hoofd kon kijken... 😉

Ric schreef:Als hij de kant van de springers kiest heeft hij 2 pasvragen meer dan 2 andere personen. Als hij de kant van de volksvertegenwoordigers kiest heeft hij 2 pasvragen meer dan 4 andere personen. En je moet maar 1 iemand achter u houden. Logische keuze lijkt mij.
Inderdaad, je kan het ook zo zien.
Gebruikersavatar

Etske30 mar 2020, 14:00

 1
Niet dat ik Selim of Dorien op de 1ste plaats verdenk van de Mol te zijn. Maar ik denk dat ik Dorien net voor de eliminatie (wanneer de vragen ingevuld worden) betrapt heb op een leugen. Zij verkondigd daar dat Selim diegene was die meteen afkwam om voor pasvragen te gaan. Terwijl tijdens de proef op de vraag van Gilles zij zelf eerst suggereerde om voor de pasvragen te gaan.

Ik heb de aflevering niet opgenomen dus als iemand dit wilt checken.
Dit is wat bij mij toch bleef hangen...

- Salim: "Wat doen we?"
- Dorien: "Ik zou voor de pasvragen gaan."
- Salim: "Ja?"
- Dorien: "Ja."
- GDC: "Geen twijfel?"
- Salim en Dorien: knikken beiden 'neen'.
Gebruikersavatar

happyfello30 mar 2020, 14:06

 326  Uma
Zo is het inderdaad gemonteerd. Of het in de realiteit ook zo was, is - mindfokgewijs - niet duidelijk...
Gebruikersavatar

Cedric30 mar 2020, 14:06

 2834  Uma
Etske schreef:Niet dat ik Selim of Dorien op de 1ste plaats verdenk van de Mol te zijn. Maar ik denk dat ik Dorien net voor de eliminatie (wanneer de vragen ingevuld worden) betrapt heb op een leugen. Zij verkondigd daar dat Selim diegene was die meteen afkwam om voor pasvragen te gaan. Terwijl tijdens de proef op de vraag van Gilles zij zelf eerst suggereerde om voor de pasvragen te gaan.

Ik heb de aflevering niet opgenomen dus als iemand dit wilt checken.
Dit is wat bij mij toch bleef hangen...

- Salim: "Wat doen we?"
- Dorien: "Ik zou voor de pasvragen gaan."
- Salim: "Ja?"
- Dorien: "Ja."
- GDC: "Geen twijfel?"
- Salim en Dorien: knikken beiden 'neen'.
Damn. Knap gevonden zeg.
En schitterend dat het zo goed is blijven hangen bij je.
Perfect, helemaal identiek, inclusief de leestekens, die conversatie gekopieerd van wat ik gisterenavond in dit topic al zei:
Afl 4 - Opdracht 3: Skydivers verhoor

"Dit is wat BIJ MIJ bleef hangen", "als iemand wilt checken".
Sterke eerste post.
Je kopieert gewoon iets wat iemand anders hier al zei. Iemand die het dus zélf al gecheckt heeft. Om dan te doen alsof je het zelf nog zo herinnert en te vragen of iemand wil nakijken.

Wow.
Gebruikersavatar

Mola Lisa30 mar 2020, 14:08

 328  Uma
chicawah.janssen schreef:Ik probeer mij even in te leven in de redenering van Bart.
Hij heeft het superslim gespeeld en was daardoor zeker van 2 pasvragen. Maar waarom heeft hij ervoor gekozen de kant van Salim en Dorien te kiezen en niet "zijn" kant?
Als hij voor de springers gekozen had, kregen 5 personen 2 pasvragen (waaronder hijzelf). Nu kregen 2 personen 4 pasvragen (2 meer dan hijzelf).
Koos hij niet voor de springers omdat hij vermoedt dat iemand/enkelen van hen ook de mol op het spoor zijn en hij die zoveel mogelijk buiten spel wil zetten? Koos hij voor Salim en Dorien omdat 1 van hen zijn mol is en daardoor 4 pasvragen naar de mol gaan? Dan blijft er toch nog iemand over met 4 pasvragen terwijl hij er "maar" 2 heeft. Hij moet dan toch echt héél zeker zijn van zijn stuk (en dat is hij ook denk ik).
Wat uitgebreider maar komt ongeveer op hetzelfde neer :

Mola Lisa @ Afl 4 - Opdracht 3: Skydivers verhoor
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 mar 2020, 14:13

 8153
Inderdaad.
Maar als Dorien of Salim de mol is, dan is, zoals jij denkt, zoPAS geen hint. En daar wringt voor mij het schoentje, want ik denk dat het best wel een hint kan zijn voor de mol ("zeg ik zopas, dan hebben ze gekozen voor de pasvragen - zeg ik zonet, dan hebben ze niet gekozen voor de pasvragen"). Zoals anderen al opmerkten, ligt het in de lijn van de kofferproef op de luchthaven. Daar liet GDC via code aan de mol weten wie de afvaller was.
Gebruikersavatar

Kite30 mar 2020, 14:18

 87
Maar maakt het voor de mol uit of Salim en Dorien (als deze de mol niet zijn) voor pasvragen of voor geld kiezen?

Ik bedoel, als ze voor pasvragen hebben gekozen, maakt het niet uit of Salim en Dorien het juist hebben of niet.
Als ze voor geld gekozen hebben, is het het best dat ze het fout hebben.

Bijgevolg (zoals al eerder aangegeven in dit topic) kan je als mol even gemakkelijk volop voor het 'wij zwijgen' gaan.
Gebruikersavatar

Jansen30 mar 2020, 14:23

 3423  Yens
Kite schreef:Maar maakt het voor de mol uit of Salim en Dorien (als deze de mol niet zijn) voor pasvragen of voor geld kiezen?
Neen, maar het is voor de mol wel de ideale positie om hier in de rol van Dorien of Salim te zijn. Het was de enige positie waar je gegarandeerd kan zijn dat er bij deze proef niets verdiend kan worden door voor de pasvragen te gaan. Het enige wat deze theorie bemoeilijkt is dat Dorien en Salim gekozen werden door de andere kandidaten als volksvertegenwoordigers, de mol had dat dus niet zelf in de hand.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17