Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

BeaVer31 mar 2020, 14:11

 1293  Uma
Zucht... GDC heeft al uitdrukkelijk gezegd dat dat er niet toe doet.

Er waren gewoon maar enkele minuten over en hij was de persoon die de rest van de groep wou aansporen om zich te haasten. Hij trekt het voortouw door een sprintje op de trappen te trekken.
Gebruikersavatar

Andy Lemmens02 apr 2020, 23:29

 70  Bert
Afbeelding
Bij de vraag over Slongs maakte het forumlid Addow de terechte opmerking dat Alina voorstelt om naar Parassiadis te gaan omdat die halte maar op 2haltes van het syntagmaplein ligt.
Parasdiadis is de linkse cirkel en ligt het verste van het syntagmaplein.
Het was wel het juiste antwoord en mogelijk extra geld maar er werd vooral veel tijd verloren(en indien te laat aan het syntagmaplein werd er niks verdient).
Ik heb het bewuste moment herbekeken en Alina heeft het metroplan vast,Laure staat nog wat na te hijgen na het springtouwen en ziet dat de vinger van Alina(Vinger waarschijnlijknop Parassiadis)inderdaad vlakbij ligt(maar eigenlijk dus het verste) en Christian is ook nog kapot van de springtouw opdracht en zegt zonder op het plan te kijken "ja da's goe".
Bijna perfect gemold hier 😲

Uiteindelijk komen ze maar net op tijd aan op het syntagmaplein.
Gebruikersavatar

Cedric03 apr 2020, 00:42

 2834  Uma
Ik heb me nog eens een beetje bezig gehouden met die metro vanavond... We wisten al dat de échte metronamen op het kaartje van Alina, Laure en Christian vervangen waren door de antwoorden op de 3 vragen. Enfin, die 9 plaatsen toch, andere metrohaltes behielden hun Griekse naam.

Op de afbeelding die Andy.Lemmens postte zijn ze allemaal ook te zien:
Afbeelding

Ik heb daar even de échte metrokaart van Athene gelegd, die hier te vinden is:
https://cdn.bajabikes.eu/blog/wp-conten ... -Bikes.png

Voor wie het interesseert, hieronder een oplijsting van de 9 antwoorden en hun bijhorende échte metrohaltebenaming.
  • 1. Balalaika => Victoria
    2. Bouzouki => Metaxourghio
    3. Mandoline => Panepistimio
    4. The New World => Megaro Moussikis
    5. Conquest of Paradise => Agios Ioannis
    6. Apocalypto => Syngrou Fix
    7. Sampoter => Akropoli
    8. Gemista => Evangelismos
    9. Parassiadis => Kerameikos
(Onderlijnd zijn de juiste antwoorden.)

De start lag bij metrohalte Thissio, zoals we hier zien:
Afbeelding

Nu, deze 9 metrohaltes + Thissio aangeduid op Google Maps, dat ziet er zo uit (nummering gelijk aan lijst hierboven)
Afbeelding

Vanuit Thissio (0) moesten ze dus eerst naar Metaxourghio (2), dan naar Agios Ioannis (5) en dan naar Kerameikos (9). Om dan te eindigen op het Syntagmaplein (waar de pin staat).

In een slecht getekende lijn op dat kaartje is dit dan de route die ze hadden moeten afleggen: (beginnen bij 0, eindigen bij 9)
Afbeelding

(In praktijk zijn ze van 0 eerst naar 1 gegaan, dan naar 2 via Omonia als overstapplaats. Daarna pas van 2 naar 5 en dan van 5 naar 9.)

Voor wie nog bevestiging wil dat Kerameikos effectief het verst van het Syntagmaplein ligt, hier nog eens aangeduid waar de antwoorden van de laatste vraag gelegen waren:
Afbeelding

Acropoli was dus het dichtst, Evangelios nog te doen, maar Kerameikos het verst.

Wat verder ook opvalt is dat de groep zowel tussen vraag 1 en 2 als tussen vraag 2 en 3 de metrohalte Syntagma passeerde...
Met andere woorden, toen ze van Agios Ioannis (5) naar Kerameikos (9) moesten, hadden ze perfect ook voor zekerheid kunnen kiezen en aan Syntagma uitstappen, maar dat is niet gebeurd.

De groep die vol voor het maximale ging en dus nog zeker naar Kerameikos wilde?
Of de Mol (Alina dus) die de groep zo ver mogelijk van het Syntagmaplein wilde en daarom naar Kerameikos wilde?
Ideale mollenstreek wel - als het dat is - want perfect te verantwoorden met "voor de groepspot gaan".


ANDERE ZAKEN DIE MIJ OPVALLEN, maar die ik verder nog niet bekeken heb...
- De antwoorden voor vraag 1 liggen vrij dicht bij elkaar (1, 2 en 3, met overstapplaats Omonia ertussen). Maar bij vraag 2 ging het om stops 4, 5 en 6 waarbij 4 wel erg ver van de andere twee lag.. Had Christian niet meteen zeker geweten dat het om Conquest of Paradise (Agios Ioannis) ging, dan was een mollenstreek hier handig geweest. Hierdoor lijkt het alsof het antwoord op de laatste vraag bewust zo ver is geplaatst door de productie als back-up plan om de groep buiten tijd te krijgen.
- Voor het antwoord op de laatste vraag is die afbeelding die Andy.Lemmens plaatste veelzeggend. De kandidaten zijn hier in Agios Ioannis, halte 'Conquest of Paradise', langs de rode metrolijn, onder de hand van Alina en dus verdoken. Daar waar haar vinger is, is de halte Akropoli (antwoord Sampoter) op amper 1 halte van Syntagma. Gaan ze voor het andere foute antwoord (Gemista - IRL Evangelismos); dan is ook die slechts 1 halte van Syntagma. De logica van Alina om naar Kerameikos (juist antwoord Parassiadis) te gaan, houdt dus geen enkele steek. Tenzij ze echt slecht is in kaartlezen.
- Valt jullie ook de naam 'Agios Ioannis' op? Dat is de echte naam van metrohalte Conquest of Paradise (5). Agios betekent 'kerk', Ioannis staat voor Johannes maar doet ons misschien eerder denken aan Ioannina, waar de groep eerder verbleef. Verder is er ook Kerameikos, de echte naam van de halte Parassiadis (9), die doet denken aan de keramieken vazen uit de rafting-opdracht. 'Metaxourgio' (2) betekent dan weer 'spinnerij' in het Grieks (ik heb het opgezocht), wat doet denken aan het spinnenwiel uit de archeologie-opdracht. Zijn de haltes bewust gekozen? Verbergen ze hints? Verwijzen ze naar iets? 100% zeker dat Klaartje hier iets uit zou kunnen halen, maar zelf ga ik er eerst een nachtje over slapen... (Over die metrohaltes hé)
Gebruikersavatar

Delirivm03 apr 2020, 01:38

 101  Sven
Mooi zoekwerk Cedric.
Ik heb mij vandaag ook nog bezig gehouden met zowel de stukken in de metro als heel het golfgedeelte.

Kwam vaak op hetzelfde als jou uit, Metaxourgio is zo bv een wijk genoemd naar een fabriek/spinnerij die er vroeger stond. Aan het spinnewiel in de graafopdracht had ik zelf nog niet gedacht, mooi!
Enkel bij agios wil ik nog opmerken dat dit meer 'heilige' of 'sint' betekent dan 'kerk' (ik baseer me enkel op mijn kennis die ik vandaag heb opgedaan).
Op het eerste zicht is Johannes geen patroonheilige van iets relevants en verder vind ik niet meteen een link.
Keramos (Kerameikos) was overigens ook de zoon van Dionysos en Ariadne (de draad van...).

Kleine bedenking nog bij wat Alina zegt over de laatste halte; "Als ge Parassiadis pakt, dan zitte we twee haltes van dieje Syntagma hé".
Kan je ook interpreteren als: "Als we naar die halte gaan, zitten we wel verder weg van Syntagma dan bij die andere twee". Met het fragment nog eens te bekijken lijkt ze ook lichtjes nee te schudden vlak voor de beeldwissel, maar dat kan verbeelding zijn.
Overigens pleit die tweede interpretatie haar niet vrij ofzo, ze kan in dat scenario de anderen proberen te overtuigen van een fout antwoord om zo nog meer tijd te verspelen.

In het metrostation waar ze de liedjes moeten raden heb ik ook even de twee woorden op de achtergrond vertaald, ik kom uit op 'sterren' en 'alcazar'.

De locaties van de golfers heb ik ook even opgezocht.
Het eerste beeld is het nationale monument van de verzoening.
De tweede plek ligt in de Aiolou straat, vernoemd naar Aeolus, bewaarder van de winden (nuja, er zijn wel meerdere Aeolussen/Aeoli?).
Derde plek ligt op diakosinis square, plein der gerechtigheid.

Hier lijkt me ook niet echt iets in verscholen. Gerechtigheid en verzoening zou je nog wel aan een advocaat kunnen linken maarja.

Tijdelijke werkloosheid, het doet wat met een mens.
Gebruikersavatar

Andy Lemmens03 apr 2020, 08:06

 70  Bert
Die uitspraak van Alina lijkt eerder de indruk te geven dat Parassiadis het dichtste is.Laure reageert ook direct "ja da's niet ver " waarom zou Alina dan niet reageren van "Jawel da is het verste"?

Wat me ook is opgevallen bij het touwtje springen.
Eerst zijn er 3pogingen die mislukken,dan lijken ze goed op weg(zie blauwe tijdsbalk rechtsboven)
Afbeelding

Dan een beeld van de golfers en dan het eindbeeld van het touwtjespringen
Afbeelding

Straffe Alina die eerst met haar gezicht naar Christian en in het andere beeld met haar gezicht naar Laure staat 😲

Spijtig dat we niet 100%weten of het in 1 en dezelfde beurt is.
Gebruikersavatar

schotte.jelle03 apr 2020, 09:53

 143
Je zou ook kunnen "afleiden" dat Alina hierbij ideaal staat, in het midden, om het gedrag van de 2 andere te taxeren... In dat laatste beeld staat Alina dan weer ideaal om te mollen, de andere 2 zien haar niet,... maar de opdracht lukt tóch... In tegenstelling tot mijn Alina tunnel, is dat dus wel eerder kandidaat-gedrag...
Verder is deze proef zeer moeilijk te peilen, om reeds eerder aangehaalde redenen... goed uw best doen om iets te laten slagen, doorzetten, impliceert meteen ook tijdverlies...
Gebruikersavatar

Frolva03 apr 2020, 09:56

 2204
schotte.jelle schreef: maar de opdracht lukt tóch... In tegenstelling tot mijn Alina tunnel, is dat dus wel eerder kandidaat-gedrag...
Of net niet.
Te laat komen volstond om de opdracht volledig te doen mislukken. (maar dat is dus mislukt :mrgreen: )
Gebruikersavatar

schotte.jelle03 apr 2020, 09:57

 143
ik had mijn reactie idd nog geupdate met die gedachte...
Gebruikersavatar

Klaartje03 apr 2020, 10:03

 2245  Uma
Schitterend werk, Cedric. Helaas had ik in mijn onderzoek al hetzelfde gedaan met het oog op een TNVH-bijdrage, die ik over een uurtje of zo zal publiceren. Dus neem van mij aan dat ik de info die ik daar geef en overeenkomt met jouw vaststellingen, niet hier bij jou heb 'gepikt'. Het bewijst alleen dat ik misschien ook eens een nuttig stukje research heb gedaan. 😉

Maar ik heb wel een verborgen hint gevonden naar de Mol. En het is geen kleintje! De Mol zegt namelijk zelf wie de saboteur is!

Ontdek het zo dadelijk! (over een uurtje of zo)

Cedric schreef:Ik heb me nog eens een beetje bezig gehouden met die metro vanavond... We wisten al dat de échte metronamen op het kaartje van Alina, Laure en Christian vervangen waren door de antwoorden op de 3 vragen. Enfin, die 9 plaatsen toch, andere metrohaltes behielden hun Griekse naam.

Op de afbeelding die Andy.Lemmens postte zijn ze allemaal ook te zien:
Afbeelding

Ik heb daar even de échte metrokaart van Athene gelegd, die hier te vinden is:
https://cdn.bajabikes.eu/blog/wp-conten ... -Bikes.png

Voor wie het interesseert, hieronder een oplijsting van de 9 antwoorden en hun bijhorende échte metrohaltebenaming.
  • 1. Balalaika => Victoria
    2. Bouzouki => Metaxourghio
    3. Mandoline => Panepistimio
    4. The New World => Megaro Moussikis
    5. Conquest of Paradise => Agios Ioannis
    6. Apocalypto => Syngrou Fix
    7. Sampoter => Akropoli
    8. Gemista => Evangelismos
    9. Parass...
Gebruikersavatar

Cedric03 apr 2020, 17:33

 2834  Uma
Delirivm schreef:Enkel bij agios wil ik nog opmerken dat dit meer 'heilige' of 'sint' betekent dan 'kerk' (ik baseer me enkel op mijn kennis die ik vandaag heb opgedaan).
Op het eerste zicht is Johannes geen patroonheilige van iets relevants en verder vind ik niet meteen een link.
Keramos (Kerameikos) was overigens ook de zoon van Dionysos en Ariadne (de draad van...).
Klopt! Ik dacht door die agios terug aan de eerste aflevering en het eilandje met de kerk en de bel. Dat eilandje heette 'Nisida Agiou Nikolaou' (of dat zei GDC toch). Ik ging ervan uit dat het betekende 'Eilandje van de Nicolaaskerk', maar het zal inderdaad eerder Eiland van Sint-Nicolaas zijn dan.

Ik heb van alle metrohaltes nog even de betekenis van hun naam opgezocht, puur voor de volledigheid.. Beginnen doen we met hun echte namen..

THISEIO (de start): Genoemd naar de nabijgelegen tempel van Hephaestos die ook gekend als het 'Thiseio' (vroeger dacht men dat het een tempel was ter ere van Theseus, koning van Athene én de man die de Minotaurus wist te verslaan). => Link met Minotaurusopdracht?

VICTORIA (Balalaika): Genoemd naar de Britse queen Victoria. (Vrij opvallend, om niet te zeggen raar, vind ik, dat de Grieken in Athene een metrostation zouden vernoemen naar de Britse koningin, maar goed, dat doet hier niet terzake.)

METAXOURGIO (Bouzouki): Zoals aangegeven vernoemd naar de spinnerij. => Te linken aan het spinnenwiel uit de archeologie-opdracht?

PANEPISTIMIO (Mandoline): Het griekse woord voor universiteit, gezien de meerdere universiteitsgebouwen in die buurt.

MEGARO MOUSSIKIS (The New World): Het concertgebouw van Athene.

AGIOS IOANNIS (Conquest of Paradise): Halte aan de orthodoxe kerk van de heilige Johannes. => Linken met Ioannina of met het eilandje in Parga?

SYNGROU FIX (Apocalypto): Nabijgelegen Syngrou Avenue en de Fix-brouwerij..

AKROPOLI (Sampoter): Vlakbij het Acropolis-museum en de oostelijke ingang tot de Acropolis.

EVANGELISMOS (Gemista): Genoemd naar de wijk Evangelismos, die op zijn beurt genoemd is naar het Evangelismos-hospitaal hier gelegen.

KERAMEIKOS (Parrassiadis): Het pottenbakkerskwartier van Athene. => Te linken aan de keramische kruiken uit de raftingproef?


Wat mij vooral opvalt is dat ik slechts 4 van de metrohaltes kan linken aan eerdere proeven, al dan niet op te vergezochte manier. De vraag is of dit toevallig is.. Het gaat om de metrohalte waar de opdracht start én ook om de 3 correcte antwoorden.

Nog wat anders dan. De 2 foute Griekse achternamen van Slongs uit de laatste vraag: Sampoter en Gemista.
Klaartje heeft al aangehaald dat 'Sampoter' Grieks is voor 'saboteur'. 'Gemista' betekent blijkbaar echter gevuld. Is de Mol dan één van de personen die goed gevuld zou worden bij de volgende proef? Indien ja, dan zou dat betekenen dat de Mol toen al zeker was dat hij/zij zou moeten gaan eten, wat enkel het geval kan zijn voor Dorien. Maar bon, ik bevind me stilaan in het vaarwater van Klaartje met deze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk totaal nutteloze verborgenheid.

Enfin, samengevat:
Ik zou dolgraag iets van verborgen hint terugvinden in de metrobenamingen, maar het verstand zegt dat dit verloren moeite is.
Gebruikersavatar

köfte03 apr 2020, 17:55

 47
Met wat goede wil kan het concertgebouw gelinkt worden aan de muzikale metro-opdracht, niet?

Universiteit -> Minotaurus (2 kandidaten in de bibliotheek)?
Gebruikersavatar

Cedric04 apr 2020, 19:18

 2834  Uma
Klaartje schreef:Heeft er iemand van jullie al eens uitgetest hoe dat "voelt" als je door een omgekeerde verrekijker kijkend iets probeert te raken dat dichtbij is?
Even hierop terugkomen, want dat is dus foute perceptie hier, ook bij mij. Het ging namelijk gewoon om een verrekijker, niet om een omgekeerde verrekijker. Ik dacht ook dat het zo was, maar bij het herbekijken merk ik van niet.

GDC zegt letterlijk: "Dorien, Jolien, Bart en Salim trekken vandaag al golfend door het centrum van Athene. En ze hebben elk hun eigen handicap. Dorien ziet alles door een verrekijker, waardoor ze enkel ver zicht heeft. Jolien moet golfen met een golfclub die op haar hoofd gemonteerd is. En de handicap van Bart en Salim is dat ze aan elkaar zijn vastgebonden."

Dan vind ik die "handicap" van Dorien toch al een stukje minder erg eigenlijk..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7