Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

astridm30 mar 2020, 14:09

 287
ex-molinator schreef:Een mandoline herken ik zo.
Een balalaika of bouzouki niet.
Bouzouki (het woord) klinkt voor mij trouwens als een blaasinstrument (maar ik wist wel dat het een snaarinstrument is).
Een balalaika is duidelijk anders dan de andere twee, namelijk driehoekig. Dit is zo'n typische vorm dat je dat volgens mij eigenlijk wel zou moeten weten.
Een mandoline en een bouzouki lijken wel op elkaar, alleen is een Griekse bouzouki altijd gedecoreerd. Ok, dat is iets dat niet iedereen weet, maar 'bouzouki' klinkt toch een stuk Griekser dan 'mandoline', dat klinkt eerder Frans. (Het is trouwens een van oorsprong Italiaans instrument, maar dat heb ik opgezocht hoor, dat wist ik niet 😉 )
Maar hoe je het ook wendt of keert, Alina zegt eerst dat een balalaika Russisch is en vervolgens kiezen ze dat toch. Wie is hier nu aan het mollen en wie is hier nu dom bezig?
Gebruikersavatar

eliasvh30 mar 2020, 17:17

 4
Iemand al gedacht aan de verdeling van de groepen? Het zit namelijk zo: jullie weten dat de opdracht werd gesplitst in 2 groepen. De metro-groep en de golfgroep. In de golfgroep kon zeer moeilijk gemold worden omdat iedereen evenveel slagen had en het traject vast lag. Te laat komen voor de wissel was dus zeer moeilijk en ze waren dan ook ruim optijd. Ook express de bal veel te scheef of ver slaan is te opvallend. De metro-opdracht daarentegen had veel meer potentieel om te mollen omdat het traject heel variabel was. De makers en de mol hadden er dus alle belang bij om de mol bij de metro-groep te krijgen. De keuze werd echter gemaakt door de volksvertegenwoordigers en die hadden ze dus niet in handen. Maar je kan salim en dorien in dit geval wel subtiel aanzetten om de mol te kiezen voor de metro-groep. Als je een kwaliteit noemt die geschikt is (de muzikale kennis) voor de metro-groep die sterk overeenkomt met een kwaliteit van de mol, dan is de kans zeer groot dat de mol gekozen wordt voor de 3 kandidaten van de metro-groep. De eerste die ze opnoemen is Christian. Hij steekt er dus blijkbaar bovenuit binnen de groep qua muzikale kennis. Ook alina werd vernoemd. Echter als je dan de keuzes van de metro-groep analyseerd zie je dat christian direct opteert voor het foute instrument , een keuze die ze zogezegd maken in de rapte om tijdverlies te vermijden. Ze zitten dus direct verkeerd. Vanaf dan is er al direct tijdsverlies en kan Christian zich volledig inzetten met de gedachte dat ze toch te laat zullen komen. Bij de keuze van de laatste halte is het Alina die slim beslist om de dichtste halte bij het plein te pakken, Christian volgt zwijgzaam. Je kan dan nog zeggen dat Christian wel degene was die bij de meezingers besloot om te stoppen en niet te laat te komen. Maar dat vervalt indien hij perfect wist dat ze hun trein al gemist hadden en dus zouden wachten op het perron en daarmee dus ook de kleine kans missen om die tijd te gebruiken om toch nog grieken te ronselen. Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.
Gebruikersavatar

Vermoljoen30 mar 2020, 17:26

 2354  Uma
Is het bij de golfopdracht zeker dat de productie bepaalde wie welke handicap kreeg?
Gebruikersavatar

Jansen30 mar 2020, 17:54

 3423  Yens
eliasvh schreef:Iemand al gedacht aan de verdeling van de groepen? Het zit namelijk zo: jullie weten dat de opdracht werd gesplitst in 2 groepen. De metro-groep en de golfgroep. In de golfgroep kon zeer moeilijk gemold worden omdat iedereen evenveel slagen had en het traject vast lag. Te laat komen voor de wissel was dus zeer moeilijk en ze waren dan ook ruim optijd. Ook express de bal veel te scheef of ver slaan is te opvallend. De metro-opdracht daarentegen had veel meer potentieel om te mollen omdat het traject heel variabel was. De makers en de mol hadden er dus alle belang bij om de mol bij de metro-groep te krijgen. De keuze werd echter gemaakt door de volksvertegenwoordigers en die hadden ze dus niet in handen. Maar je kan salim en dorien in dit geval wel subtiel aanzetten om de mol te kiezen voor de metro-groep. Als je een kwaliteit noemt die geschikt is (de muzikale kennis) voor de metro-groep die sterk overeenkomt met een kwaliteit van de mol, dan is de kans zeer groot dat de mol gekoze...
Ik kan je gedachtegang volgen. Het enige wat me stoort is dat Christian met een rotvaart de trappen van de metro oploopt (ik zat echt met grote ogen hiernaar te kijken) om toch nog op tijd te zijn. Het was een momentopname, maar het zag er overtuigend uit.

Vermoljoen schreef:Is het bij de golfopdracht zeker dat de productie bepaalde wie welke handicap kreeg?
Die vraag heb ik me ook al gesteld. Ik dacht dat het me ontgaan was gisteren wie die verdeling gemaakt heeft, maar het kan ook zijn dat het op voorhand vastlag wie wat moest doen.
Gebruikersavatar

eliasvh30 mar 2020, 18:06

 4
Je kan je ook afvragen waarom ze dit zo tonen? Je moet er rekeking mee houden dat de montages zo gemaakt zijn om de mol uit de schijnwerpers te houden. Als je weet dat je met 3 loopt en die wissel echt niet op een paar seconden verschil aankomt kan je net zo goed als eerste aankomen en zogezegd de groep trekken. Die loopactie op de trap scheelt max 10 sec. Negeerbaar dus op de 2 uur die ze hadden. Hij kon dus perfect lopen en dus doen uitschijnen alsof hij echt zijn best doet maar dan daarna proberen de trein te missen wat dus gelukt is. Op dat moment waren ze toch al in de laatste halte en het meeste tijdsverlies dat hij dus kon veroorzaken was de gemiste trein, die er sowieso ging zijn of hij nu liep of niet.
Gebruikersavatar

BeaVer30 mar 2020, 18:07

 1293  Uma
Dat vind ik ook ergens te betwijfelen. Want waarom steek je Bart dan in de toch wel makkelijkste positie? Je zou toch eerder denken dat je de handicaps aanpast aan de sterkte van je kandidaten..
Gebruikersavatar

eliasvh30 mar 2020, 18:11

 4
Ook is Christian bijna elke poll degene die het minst verdacht is, de makers gebruiken de poll ongetwijfeld om de montages aan te passen. Echter als hij al 2 a 3 weken de minst verdachte is waarom hem dan weer zo onverdacht monteren? Als hij niet de mol was zouden ze hem wel veel verdachter monteren zoals bij Dorien.
Gebruikersavatar

BeaVer30 mar 2020, 18:22

 1293  Uma
Ze monteren enkel zo in WIDM. Hier tonen ze een objectieve en eerlijke montage. Ik zeg niet dat ze alles van de mol tonen, maar ze gaan hier niet alle molacties gaan weglaten.
Gebruikersavatar

eliasvh30 mar 2020, 18:32

 4
Klopt maar 1 loopactie op een trap geeft voor mij geen uitsluitsel over de mol. Zeker als je weet dat Christian zich 1 aflevering 1 ook in een cruciale rol wrong door samen met dorien. Hij gaf daar ook veel foute antwoorden . Hij zat dus zowel in deze aflevering en in de eerste aflevering in een rol waar veel gemold kon worden. En dat is in mijn ogen ook gebeurd.
Gebruikersavatar

Vermoljoen30 mar 2020, 18:53

 2354  Uma
eliasvh schreef:Ook is Christian bijna elke poll degene die het minst verdacht is, de makers gebruiken de poll ongetwijfeld om de montages aan te passen. Echter als hij al 2 a 3 weken de minst verdachte is waarom hem dan weer zo onverdacht monteren? Als hij niet de mol was zouden ze hem wel veel verdachter monteren zoals bij Dorien.
Hier wil ik even op reageren: Gilles de Coster heeft vorig jaar duidelijk tijdens de molchat op wieisdemol.com (klik hier om het terug te lezen) en daar heeft hij gezegd dat de aflevering minstens 3 weken op voorhand klaar is en daarna NIET meer wordt aangepast.

Hier het gedeelte uit de chat waar Gilles dit zegt, maar het is zeker ook de moeite om de rest van de chat te lezen!

<+Pac> Het is dit jaar spannender dan ooit. Ik heb nog steeds geen idee, alle drie kunnen ze het nog zijn. Zijn er bepaalde manieren of trucs waarop jullie dat proberen te krijgen, qua montage, opzet opdrachten, etc., Of willen jullie vooral objectief zijn?
<+GillesDeCoster> Wij willen vooral evenwichtig zijn. Er gebeurt vanalles tijdens de opdrachten, en wij brengen een zo evenwichtig mogelijk beeld ervan. Het idee dat wij soms iemand extra verdacht maken in montage klopt niet. Overigens, mensen die denken dat wij afleveringen aanpassen na uitzending van de vorige (en dus de reacties erop), dat klopt al helemaal niet. Elke aflevering is een drietal weken op voorhand klaar en er kan dan niets meer aan veranderen
<+GillesDeCoster> En nog dit:
<+GillesDeCoster> we laten rare en verdachte dingen zien van alle kandidaten, heel duidelijk zelfs... maar dus ook die van de mol.
Gebruikersavatar

BeaVer30 mar 2020, 19:09

 1293  Uma
Elke aflevering is een drietal weken op voorhand klaar en er kan dan niets meer aan veranderen
Dat is zelf niet eens het belangrijkste van wat GDC zegt, maar inderdaad, klaar en duidelijke taal van Gilles
Gebruikersavatar

astridm31 mar 2020, 14:07

 287
eliasvh schreef:Je kan je ook afvragen waarom ze dit zo tonen?
Misschien uit bewondering? Het is toch niet evident dat iemand met een handicap zo een trap op stormt. Er zijn heel wat niet-gehandicapten die het hem niet nadoen hoor.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7