Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

joeri.michiels06 apr 2020, 10:59

 176  Sven
Moest ik deelnemen, zou er een extra mindfuck in steken en zeggen dat ik rood heb om de boel (hopelijk) nog meer in de war te sturen ongeacht of je de afvaller bent of niet. Maar dat lukt alleen als er nog kandidaten dit doen. Dus ipv allemaal groen zeggen, hoop ik telkens dat er enkele zijn die rood durven zeggen 😃 Goed of slecht plan?

Toen Christian naar Alina veranderde was de tijd ook bijna om (nog 20 seconden), mogelijk wou hij tijd rekken zodat de 5 minuten om waren en er uiteindelijk geen naam gezegd werd? Maar dat zou betekenen dat hij de mol is en dat denk ik dan weer niet. Bovendien denk ik niet dat men hun tijd in het oog konden houden. Al moet dat ook niet. Tijd rekken is altijd goed in dat geval.
Gebruikersavatar

Polle de Molle06 apr 2020, 11:08

 135  Bert
Den_Chris schreef:Zijn we zeker dat de mol deze info heeft gekregen?
Waarom zou de mol hier geen info over krijgen? Tijdstekort? Er is altijd tijd genoeg om te briefen. Hier kon er wss zelfs de naam getoond worden op het scherm. Waarom zouden ze van dit 4v2 spel een 4v1v1 spel van maken en de mol in het ongewisse laten? Dat is het doel van het overkoepelend spel niet. De productie zal daar niet opeens beslissen om de mol in een gokspel solo te laten gaan
Gebruikersavatar

Elrond06 apr 2020, 11:10

 84  Sven
Polle de Molle schreef:Waarom zou de mol hier geen info over krijgen? Tijdstekort? Er is altijd tijd genoeg om te briefen. Hier kon er wss zelfs de naam getoond worden op het scherm. Waarom zouden ze van dit 4v2 spel een 4v1v1 spel van maken en de mol in het ongewisse laten? Dat is het doel van het overkoepelend spel niet. De productie zal daar niet opeens beslissen om de mol in een gokspel solo te laten gaan
Bij gelijkaardige eliminatie in Zuid-Afrika wist mol Eline ook niet dat Bertrand het rode scherm had gezien door zijn bril
Gebruikersavatar

giovanni.dubois06 apr 2020, 11:12

 13
joeri.michiels schreef:Toen Christian naar Alina veranderde was de tijd ook bijna om (nog 20 seconden), mogelijk wou hij tijd rekken zodat de 5 minuten om waren en er uiteindelijk geen naam gezegd werd? Maar dat zou betekenen dat hij de mol is en dat denk ik dan weer niet. Bovendien denk ik niet dat men hun tijd in het oog konden houden. Al moet dat ook niet. Tijd rekken is altijd goed in dat geval.
Waarom zou Christian hier dan de mol zijn?
Als er uiteindelijk geen naam wordt gezegd, is diegene met het rode scherm ook gered.

Dus in deze opdracht zijn er 2 personen die "mols" spelen...
Namelijk de mol zelf en de persoon met het rode scherm.

Beide spelers hebben er baat bij dat de correcte pijl niet omver wordt gegooid.
Gebruikersavatar

Elrond06 apr 2020, 11:19

 84  Sven
Polle de Molle schreef:Waarom zou de mol hier geen info over krijgen? Tijdstekort? Er is altijd tijd genoeg om te briefen. Hier kon er wss zelfs de naam getoond worden op het scherm. Waarom zouden ze van dit 4v2 spel een 4v1v1 spel van maken en de mol in het ongewisse laten? Dat is het doel van het overkoepelend spel niet. De productie zal daar niet opeens beslissen om de mol in een gokspel solo te laten gaan
Denk dat dat is om het de mol niet te gemakkelijk te gaan maken, maar ook om hem/haar te beschermen van zichzelf te onthullen als mol doordat die de kandidaat met het rode scherm te hard zou proberen verdedigen.

Zo'n eliminatie zit echt goed in elkaar, wat er ook gebeurt: de kijkers blijven steevast verwarder achter na zo'n proef. Tis dus perfect mogelijk om de mol niet in te lichten over de afvaller en gewoon de discussie te laten ontstaan. Mol zal dan waarschijnlijk low profile zijn in het begin van de proef en naar het einde toe opduiken als die denkt dat de afvaller gekozen wordt.
Gebruikersavatar

joeri.michiels06 apr 2020, 11:22

 176  Sven
giovanni.dubois schreef:Waarom zou Christian hier dan de mol zijn?
Als er uiteindelijk geen naam wordt gezegd, is diegene met het rode scherm ook gered.

Dus in deze opdracht zijn er 2 personen die "mols" spelen...
Namelijk de mol zelf en de persoon met het rode scherm.

Beide spelers hebben er baat bij dat de correcte pijl niet omver wordt gegooid.
Klopt of hij is, zoals je zegt, een 2e "mol".

Elrond schreef:Denk dat dat is om het de mol niet te gemakkelijk te gaan maken, maar ook om hem/haar te beschermen van zichzelf te onthullen als mol doordat die de kandidaat met het rode scherm te hard zou proberen verdedigen.

Zo'n eliminatie zit echt goed in elkaar, wat er ook gebeurt: de kijkers blijven steevast verwarder achter na zo'n proef. Tis dus perfect mogelijk om de mol niet in te lichten over de afvaller en gewoon de discussie te laten ontstaan. Mol zal dan waarschijnlijk low profile zijn in het begin van de proef en naar het einde toe opduiken als die denkt dat de afvaller gekozen wordt.
Men kan dit ook tegen de mol gezegd hebben op voorhand. Zodat deze niet te hard in het verweer gaat. Enige die in mijn ogen een beetje low profile was in het begin om zich dan heviger te weren, was Alina. Ik begin in haar meer en meer de mol te zien en minder naar Bart als mol te neigen. Hij lijkt, in mijn ogen, meer de winnaar van dit seizoen te gaan worden net zoals je dit bij Axel vorig jaar ook begon te merken. Maar dit terzijde 😃
Gebruikersavatar

Klaartje06 apr 2020, 11:29

 2245  Uma
Zeer complexe proef om te analyseren, een aantal mensen hebben hierboven dat al gedaan. Hoe meer je erover gaat nadenken, hoe groter het kluwen wordt. Er zijn redelijk wat plausibele scenario's.

Daarom houd ik het voor mezelf liever simpel. De Mol wil hier dat er geen geld verdiend wordt, dus mag de pijl van de persoon die het rode scherm had niet bij de eerste drie pijlen afgeschoten worden. De Mol gaat voor 3 groene pijlen. Dat kan op verschillende manieren (als ik er dieper over nadenk word ik er zo goed als zot van en dat is niet de bedoeling op een maandagvoormiddag). De Mol kan gewoon instemmen met "OK, schiet de mijne maar af." Of dat nu de eerste, de tweede of de derde is, maakt niet uit: 3 groene pijlen afschieten, dat is het doel van de Mol.

In dat licht snap ik niet waarom Jolien in discussie treedt, indien zij de Mol zou zijn. In de discussie met Christian wil zij blijkbaar toch vermijden dat haar pijl wordt afgeschoten, dus waarom gaat zij niet mee, als ze de Mol is? Hierover mag ik niet verder nadenken, want ik wil het simpel houden: Jolien is dus niet de mol, maar een kandidaat. Dan heeft ze dus ofwel groen of rood gekregen. In dat licht, Jolien als kandidaat, is het wel plausibel dat ze in discussie treedt en niet wil dat haar pijl wordt afgeschoten: als ze rood heeft, dan wil ze natuurlijk haar vel redden, want als ze haar pijl kiezen, ligt ze er sowieso uit. Maar ook als ze als kandidaat een groen scherm had, is er een mogelijkheid dat ze wil dat de pijl van iemand anders wordt afgeschoten, want dat zou de rode kunnen zijn en dan gaat die naar huis, blijft zij sowieso in het spel en wordt er tegelijkertijd geld verdiend. Ze loopt dan wel het risico dat de derde pijl toch nog een groene is, waardoor zijzelf als kandidaat nog vijf extra vragen moet gaan beantwoorden en er zelf, zoals Salim overkwam, toch nog uitligt. Simpele conclusie van mijn kant: Jolien is een kandidaat, maar of ze nu rood had? I don't know.

De 'move' of switch van Christian op het einde kan ook uitgelegd worden vanuit de twee kanten, of hij nu kandidaat is of de Mol. Anderen hebben dat hierboven al goed uitgelegd. Maar ik vond het wel een heel opvallende move. In mijn simpele benadering: als kandidaat zou Christian nooit switchen, als hij vermoedt dat Jolien een rood scherm had. Dan wil hij dat de rode pijl wordt afgeschoten. In de discussie laat hij doorschemeren dat hij Jolien verdenkt zich nu plots veel agressiever op te stellen dan anders, dat kan volgens mij alleen maar betekenen dat hij denkt dat Jolien het rode scherm heeft. Dus waarom zou hij als kandidaat dan switchen? Dat is onbegrijpelijk voor mij. Als Christian een kandidaat is en hij heeft zelf het rode scherm, dan wil hij inderdaad wel dat de pijl van Jolien wordt afgeschoten, want dan redt hij (voorlopig) zijn vel. In dat licht is de switch naar Alina wel begrijpelijk: als Christian het rode scherm had, dan heeft Alina sowieso groen en redt hij, net als wanneer de pijl van Jolien de lucht ingaat, (voorlopig) zijn vel. Maar de plotse switch kan ook uitgelegd worden als Christian als kandidaat groen had en hij door de discussie met Jolien nu plots toch besluit dat Jolien waarschijnlijk ook groen heeft en daarom maar switcht naar Alina, in de hoop dat die rood heeft, zodat hij als kandidaat zeker in het spel blijft en de afvaller naar huis is en er dus ook geld bijkomt in de pot.

Maar ik wou het simpel houden, dus is die plotse switch van Christian het best te verklaren als Christian de Mol is. Misschien weet de Mol wie het rode scherm had (of hij daarover is ingelicht, weten we niet zeker). Stel dat het Jolien is, dan speelt Christian hier dus een spelletje met Jolien, om te zien hoe fel die zich gaat verdedigen. Dat doet Jolien, als een duivel in een wijwatervat. Ter elfder ure switcht Christian dan plots naar iemand van wie hij weet dat die een groene pijl had, namelijk Alina. Rode Jolien gaat uiteraard gewillig mee in die keuze, want zij kan als afvaller zo haar vel redden. Door de tijdsdruk moet er snel beslist worden, Bart duwt dan maar snel de pijl van Alina omver. En hoppa, groen!

Die zeer late switch van Christian zou je dus kunnen verklaren in het licht van "Christian is de Mol". Ik vind dat, nadat ik in alle voorgaande afleveringen Christian had beoordeeld op zijn acties ("judge me on my actions"), werkelijk de allereerste echte, geslaagde Molactie van Christian. Hehe, eindelijk lukt het eens om ocharme 2000 euro uit de pot te houden! Het maakt alle voorgaande fiasco's voor de saboteur natuurlijk nog niet goed, maar het is een begin. Maar dan nog is Christian, als hij de Mol is, voor mij de allerslechtste mol aller tijden, als het op geld uit de pot houden aankomt. Schitterende gast, leuke jongen, maar als Mol tot nog toe archi-slecht bezig....

Dus neen, ik houd het liever simpeler: de Mol heeft hier met plezier de eigen groene pijl de lucht in laten vliegen, zonder veel weerstand en heeft de discussie op zijn beloop gelaten, want wat kon de Mol meer doen? Als de pijl van de Mol wordt afgeschoten, verkleint ook de kans dat de opdracht (de rode pijl vinden) lukt. Als de pijl van de Mol niet wordt afgeschoten, dan heeft de opdracht iets meer kans om te slagen. Dus de Mol moet zorgen dat de pijl van de saboteur de lucht ingaat. Of dat nu vroeg of laat is, maakt niet uit. Daarom blijven Dorien en Alina voor mij hier het meest verdacht, want Bart had blijkbaar niet veel goesting om zijn eigen pijl te laten afschieten, die wou dat anderen dat deden.
Gebruikersavatar

geertn44406 apr 2020, 12:07

 236
@klaartje: volgens mij klopt dit toch niet, want waarom zou Christian (als mol) dan Jolien noemen als naam ? Wetende dat die het rode scherm heeft ? Dat zou een flater van de mol zijn geweest. Hij had beter Alina direct genomineerd.
En Christian zit in het midden. Er was 2x Jolien en 1x Christian genomineerd. Chrtian noemt nog eens Jolien en zo legt hij Jolien -vast-. En dit wordt bevestigd door Dorien: "tjsa, het maakt toch niet meer uit wat ik kies". En -dan- pas blijkt Christian zijn flater te beseffen en verandert hij ? Het is natuurlijk mogelijk, het kan, maar het is onwaarschijnlijk en zou op een flater van de mol wijzen (langs de andere kant: ik vind het wel een beetje vreemd dat hij door het productieteam nog mag veranderen...).
Gebruikersavatar

Jimmy06 apr 2020, 12:33

 197  Anke
Klaartje schreef:In mijn simpele benadering: als kandidaat zou Christian nooit switchen
Ik denk dat net wel: als kandidaat wil je kost wat kost de rode pijl afschieten, want anders komt je eigen groen scherm terug in gevaar. Het is dus zeer logisch dat je als kandidaat twijfelt en nog last-minute verandert om de rode pijl te vinden.

Het meest logische is dat Christian een kandidaat is die een groen scherm had. Want had hij rood, dan zou hij niet in discussie gegaan zijn omdat het al zo goed als zeker was dat Jolien's pijl werd afgeschoten.
Gebruikersavatar

Paraceta06 apr 2020, 12:36

 717  Sven
Ik zie 2 mogelijke pistes:
1. Christian is de Mol en denkt dat Jolien een rood scherm heeft.
2. Christian heeft een groen scherm en denkt dat Alina een rood scherm heeft en niet Jolien.
Als Christian zelf een rood scherm had, is het allesbehalve logisch dat hij zich nog meer in de schijnwerpers zou zetten door van gedachte te veranderen.
Gebruikersavatar

Cedric06 apr 2020, 12:48

 2834  Uma
joeri.michiels schreef:Moest ik deelnemen, zou er een extra mindfuck in steken en zeggen dat ik rood heb om de boel (hopelijk) nog meer in de war te sturen ongeacht of je de afvaller bent of niet. Maar dat lukt alleen als er nog kandidaten dit doen. Dus ipv allemaal groen zeggen, hoop ik telkens dat er enkele zijn die rood durven zeggen 😃 Goed of slecht plan?
Dat vraag ik me dus ook al af sinds die eliminatie in Zuid-Afrika waar Bertrand een rood scherm had.
Mocht iedereen nu zeggen "ik heb rood" ipv "ik heb groen", wat zou dat geven? 😛
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 apr 2020, 12:48

 8153
Elrond schreef:Denk dat dat is om het de mol niet te gemakkelijk te gaan maken, maar ook om hem/haar te beschermen van zichzelf te onthullen als mol doordat die de kandidaat met het rode scherm te hard zou proberen verdedigen.
Zit iets in. Bij de koffertjesproef op de luchthaven wist Pieter dat Jeffrey de afvaller was. Dus toen Jeffrey aanbood een nulkoffer te nemen, begon Pieter daar tegenin te gaan ("Je moet jezelf niet opofferen"). Daardoor wist Baha dat hij juist zat met zijn mol. Het is iets dat Bart ook meteen door zou hebben.

Van Baha gesproken: ik vond het fantastisch om hem in CDM terug te zien. Heerlijke kerel!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 34