Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Tyflopontika24 apr 2020, 00:58

 121  Sven
Paraceta schreef:Hoezo zouden minder mannen ervoor zorgen dat de kans op een mannelijke Mol groter wordt? Juist het omgekeerde is waar; dit is het zoveelste bewijs van jouw diepe tunnel waarbij je alles - logisch of niet - probeert te draaien zodat het in jouw visie past.
Vorige week zat ik nog in de Jolientunnel, dus ik kan er uitstappen. 🙂
Nee, ik wil gewoon zeggen dat bv mannen in aflevering 2 de keuze hebben uit 3 mannen en 5 vrouwen, en vrouwen hebben de keuze uit 4 mannen en 4 vrouwen. Bij een mannelijke mol hebben mannen minder kans op een juist antwoord.
Jolien en Alina hebben veel samengewerkt en leven nog. Dus ofwel is het een Mollaboratie en weet de kandidaat dat, ofwel zijn ze allebei geen mol.
Gebruikersavatar

Paraceta24 apr 2020, 07:42

 717  Sven
Tyflopontika schreef:Bij een mannelijke mol hebben mannen minder kans op een juist antwoord.
*hebben mannen minder kans op een juist antwoord als ze puur statistisch te werk gaan. Als ze een concrete verdachte in het vizier hebben, is er geen enkele reden waarom ze niet bij "De Mol is..." 'een man' zouden aanduiden.
Daarnaast had je het er eerder over dat de kans op een mannelijke Mol groter wordt, maar dat is gewoon zever.
Gebruikersavatar

Cadfael24 apr 2020, 08:27

 229  Uma
Daarbij is de vraag "Is de mol een man of en vrouw" maar 1 vraag van de 20 vragen, dus die ene vraag bepaalt niet alles en verhoogt niet de kans op of de man of een vrouw is.
Gebruikersavatar

Fluppy24 apr 2020, 15:14

 19
Ik heb de eliminatie nu voor de 'ik weet nie hoeveel'ste keer terug bekeken. 😂

Nog altijd ervan uitgaande (zie mijn post een paar pagina's hiervoor) dat ofwel
1) Bart de mol is en Jolien een rood scherm heeft
2) Alina de mol is en Bart een rood scherm heeft

Dit maal met een andere insteek waarbij ik eerder naar lichaamstaal en reacties kijk.
Persoonlijk doe ik dit niet graag want het is enorm moeilijk om daar grote conclusies uit te trekken en sommige personen kunnen wel degelijk goed emoties tonen ook als deze niet echt zijn.
Hieronder doe ik toch een poging omdat het naar mijn gevoel een opeenstapeling is van een hele hoop kleine, subtiele reacties en emoties waarvan ik het gevoel krijg dat deze toch moeilijk allemaal te faken zijn en minder overeenkomen met een rol als mol.

Als Bart de mol is, dan is dit voor hem toch een proef om duimen en vingers af te likken, de meester tacticus en manipulator dat hij is.
Maar ik kan mij toch ook moeilijk van de indruk ontdoen dat Bart zich hier, toch zeker in de derde ronde en de reacties achteraf, stil, ongerust en passief gedraagt t.o.v. zijn gedrag tijdens andere proeven en afleveringen.

In ronde 1 en 2 blijft hij nog relatief zichzelf door te zeggen "Dorien haar pijl dan, ik weet het nie he?" wanneer de anderen al op Dorien hadden gestemd en een suggestie te doen om Salim zijn pijl als tweede af te schieten. Hij pikt in wanneer de discussie tussen Christian en Jolien op gang komt door te zeggen "willen we dat eens testen" wanneer Christian zegt dat hij ook groen heeft. Bart zegt ook dat hij Christian nerveuzer vindt dan anders. Hij versterkt dus de discussie tussen Christian en Jolien, so far so good, hij verdwijnt even uit de spotlight.
In de derde ronde zegt Christian dan uiteindelijk "Bart of Alina komen niet meer ter sprake?", op dat moment blijft Bart stil. Terwijl dat toch een uitgelezen kans is als mol om de groep weg te houden van Jolien haar rode pijl (nogmaals vermeld ik hier dat als Bart de mol zou zijn, voor mij Jolien de grootste kans heeft op het rode scherm - zie mijn vorige post).
In de plaats daarvan zegt hij net na Alina "groen gelijk iedereen dan kunde nog eens een rondje doen hé".
Dat voelt voor mij toch eerder aan als een nerveus antwoord om zichzelf niet extra in de aandacht te plaatsen (als hij zelf de rode pijl heeft) door verdacht stil proberen te blijven want de inhoud van zijn antwoord voegt helemaal niets van waarde toe aan de uitkomst van de proef. Het is eerder een 'iets zeggen om iets te kunnen zeggen' antwoord.
Wanneer dan uiteindelijk Alina genomineerd wordt lijkt hij wel heel snel Alina haar pijl om te smijten. Uiteraard is het niet zeker of dit komt door de weinige tijd die er nog was, of omdat hij als kandidaat met het rode scherm er zo snel mogelijk vanaf wilde zijn maar in vergelijking met de eerste twee pijlen die hij omduwt, lijkt hij hier toch een klein sprintje te trekken naar Alina haar pijl. 😂

Na de derde pijl van Alina laten ze de reacties zien van de kandidaten, Bart zit hier naar naar voren met zijn armen op zijn benen en veranderd dan naar een houding waarin hij uitgestrekt met zijn benen achterover leunt op de stoel en een diepe zucht laat.
Dat is toch wel merkwaardig vind ik, is dit een reactie die van een mol zou komen? :scratch:
Een mol is op dat moment toch blij en ontspannen, want de opdracht is gelukt voor de mol, ahja er zijn drie groene pijlen.
Voor mij lijkt dat eerder een kandidaat die enorm blij is dat hij voorlopig niet naar huis moet.
Terwijl Alina daar al grijnzend en knikkend zegt "goed gespeeld hé", dat kan ironisch zijn als kandidatenreactie maar toch ook wel een reactie die van de mol kan komen, veel meer dan die diepe zucht van Bart.

Dan moeten de kandidaten de resterende eliminatievragen invullen. Tussendoor komt Bart twee keer in beeld, hij lijkt daar toch een houding aan te nemen waarbij hij diep aan het nadenken is, en druk lijkt te ervaren. Misschien omdat hij rood had en dus opeens het roer moet omgooien naar een andere mol? wie zou dat dan zijn? In welke proeven was deze nieuwe mol ook alweer aanwezig? Moet hij toch nog spreiden op twee personen als mol? Als hij naar de laptop wandelt brengt hij nog zijn hand naar zijn mond, hij lijkt nog lijkt nog steeds druk te ervaren en niet zeker te zijn.

De pijlen worden terug afgeschoten.
Jolien haar pijl als eerste. Ook hier weer een kleine extra bevestiging voor mij dat Jolien de mol niet is: wanneer haar pijl in de lucht is, vlak voor die ontploft zet ze een frons op haar gezicht. Die komt voor mij over als bij een kandidaat die even in paniek is en niet 100% zeker is dat haar pijl groen zou zijn. De pijl is groen, en dan verschijnt de opluchting op haar gezicht, ze blijft in het spel. Net daarna komt Bart (en Dorien en Christian ook) in beeld en trekt hij een twijfelachtige blik en frons. Hij lijkt nog steeds druk te ervaren.
Christian zijn pijl. "Jippie", Christian gaat door. Daarna weer Bart in beeld, hij lijkt mij daar ook weer bedenkelijk te kijken naar beneden en zijn hoofd te schudden van "doeme ik ga rood hebben".
Hij slikt nog een laatste keer (uit nervositeit?) voor zijn pijl de lucht in gaat en... het is groen. Christian meteen "my god" en gegniffel van de rest want de afvaller heeft zijn vel gered, Bart blijft stil. Maar dan, nadat Salim nog "allez" lijkt te zeggen komt Bart terug in beeld, waarbij hij een hele kleine grijns op zijn gezicht lijkt te hebben. Innerlijke vreugde die hij moeilijk onder bedwang kan houden?
Christian reageert met "O jongens, dit is absurd, dit is echt absurd".
Ook deze reacties van Christian geven mij meer zekerheid dat hij niet het oorspronkelijke rode scherm had (samen met de eerdere reacties in het begin van de eliminatie die ik besproken heb voor mijn tweede aanname van mijn vorige post). Als hij echt het rode scherm had, zou hij dan zo'n dingen zeggen als "my god" en dat het absurd is? ik denk eerder dat de persoon met het rode scherm eerst een enorme innerlijke vreugde ervaart en niet meteen iets zegt omdat het op dat moment pas doordringt dat je je jezelf hebt kunnen redden en dus nog in het spel zit. Zo'n reactie zie ik eerder bij Bart ook terugkomen door die kleine grijns.

Salim zijn pijl, de rode pijl. "Oh neje" van Dorien en "ooh mijn god" van Christian. Dorien in tranen. Net daarna nog even Bart in beeld, hij wrijft door zijn gezicht en houdt zijn hand bij zijn mond. Samen met zijn blik voelt dat voor mij aan als een reactie dat hij wat opgelucht is (de wrijf door het gezicht) en tegelijk toch een lichte bedenking met "wat heb ik hier meegemaakt, hoe kan het dat ik nog in het spel zit?". Net daarna zit hij ook nog met armen gekruist even naar boven te staren, hij kan het nog steeds moeilijk geloven dat hij toch nog in het spel zit.

Ik weet het, die interpretaties bij reacties zijn zéér subjectief. Bij andere kandidaten kan je ook wel wat bedenkelijke blikken en reacties terugvinden maar al die reacties samen passen voor mij toch meer bij een Bart met een rood scherm dan een Bart als mol.
Een Bart als mol zou toch veel meer ontspannen zijn, minder staren, bedenkelijk kijken en meer actief dingen (met inhoud ipv een lege "dan kunnen we nog eens een rondje doen hé") zeggen in de groep, niet?

Ik ben benieuwd wat jullie van zijn houding en reacties vinden? Ben ik hier te subjectief? 😃
Gebruikersavatar

IkBenDeMol24 apr 2020, 18:04

 287
Volledig mee eens 😉
Gebruikersavatar

corné.scheel24 apr 2020, 18:08

 27
nog even iets anders over deze opdracht, weet niet of dat ooit hier genoemd is (en geen zin om heel het topic door te spitten). maar stel ik ben in deze opdracht de afvaller en wordt als 3de gekozen, ik zou een sprintje trekken en proberen snel andermans pijl om duwen. Allemaal leuk en aardig, maar op dat moment boeit je democratie mij niet meer 😂
Gebruikersavatar

Andy Lemmens24 apr 2020, 22:46

 70  Bert
Knappe analyse Fluppy.
Ik dacht wel dat iemand anders zei dat ze Christian nog niet nerveus hadden gezien en dat Bart daarop antwoordde "Oh jawel,ik al wel".
Moet het is herbekijken.
Gebruikersavatar

Ik heb je, mol!25 apr 2020, 00:36

 60
Fluppy schreef:Ik heb de eliminatie nu voor de 'ik weet nie hoeveel'ste keer terug bekeken. 😂

Nog altijd ervan uitgaande (zie mijn post een paar pagina's hiervoor) dat ofwel
1) Bart de mol is en Jolien een rood scherm heeft
2) Alina de mol is en Bart een rood scherm heeft

Dit maal met een andere insteek waarbij ik eerder naar lichaamstaal en reacties kijk.
Persoonlijk doe ik dit niet graag want het is enorm moeilijk om daar grote conclusies uit te trekken en sommige personen kunnen wel degelijk goed emoties tonen ook als deze niet echt zijn.
Hieronder doe ik toch een poging omdat het naar mijn gevoel een opeenstapeling is van een hele hoop kleine, subtiele reacties en emoties waarvan ik het gevoel krijg dat deze toch moeilijk allemaal te faken zijn en minder overeenkomen met een rol als mol.

Als Bart de mol is, dan is dit voor hem toch een proef om duimen en vingers af te likken, de meester tacticus en manipulator dat hij is.
Maar ik kan mij toch ook moeilijk van de indruk ontdoen dat B...
Ik denk ook dat Bart rood had, maar heb hier ook al seizoenenlang 1 theorie rond. Blijkbaar als je naar de verdenkingen luistert, dan zeggen sommige kandidaten geen specifieke bij naam wie ze verdacht vonden. Dat is net de speler die eruit ligt in die aflevering. Moesten die beelden kloppen met Jolien haar bril en haar groen scherm, kan ik hieruit afleiden dat Bart rood had en dat Salim voorlaatste was (noemde ook niemand) in de tests.
Gebruikersavatar

Jimmy25 apr 2020, 09:08

 197  Anke
corné.scheel schreef:nog even iets anders over deze opdracht, weet niet of dat ooit hier genoemd is (en geen zin om heel het topic door te spitten). maar stel ik ben in deze opdracht de afvaller en wordt als 3de gekozen, ik zou een sprintje trekken en proberen snel andermans pijl om duwen. Allemaal leuk en aardig, maar op dat moment boeit je democratie mij niet meer 😂
Haha, dat zou wel leuke TV hebben opgeleverd maar dan ben je wel de gehate kandidaat door de groep en heel Vlaanderen denk ik 😃 Dit is toch van een andere orde dan bijvoorbeeld een vrijstelling eerlijk winnen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen25 apr 2020, 10:31

 8153
Het is en blijft een feit dat Bart wel héél snel was om Alina's pijl om te gooien.
Gebruikersavatar

Andy Lemmens25 apr 2020, 10:45

 70  Bert
chicawah.janssen schreef:Het is en blijft een feit dat Bart wel héél snel was om Alina's pijl om te gooien.
Hij moest wel want de tijd was bijna op.
Moest hij op zijn gemak rechtstaan,nog is aan zijn knie krabben,naar de pijl wandelen en dan "Oeps de tijd is om".
Dat zou pas verdacht zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar

Fluppy25 apr 2020, 11:17

 19
Andy Lemmens schreef:Knappe analyse Fluppy.
Ik dacht wel dat iemand anders zei dat ze Christian nog niet nerveus hadden gezien en dat Bart daarop antwoordde "Oh jawel,ik al wel".
Moet het is herbekijken.
Dankje. 🙂

Inderdaad, na de eerste pijl zegt Jolien na een tijdje “en u pijl Christian?” Waarop die zegt “bij mij ook groen”. Dan pikt Bart in met “willen we dat eens testen?”. Hierop antwoordt Christian met “ik zou da echt niet doen” gevolgd door Jolien met “ik vind u nerveuzer dan anders.”
Daarop antwoordt Dorien met “ikke just nie eigenlijk.” Dan bekrachtigt Bart inderdaad met “ikke wel eigenlijk”.

Moest Bart de mol zijn, is dat wel een goede zet als Jolien het rode scherm dan zou hebben want hij stuurt daar wat richting Christian. Uiteindelijk nomineert hij dan Salim als eerste en wordt Salim zijn pijl omgeduwd.

In de derde ronde krijgen we dan opnieuw de discussie tussen Christian en Jolien maar hier blijft Bart stil. Dat vind ik enorm raar moest hij de mol zijn en Jolien het rode scherm hebben. Hij kan toch Jolien bijspringen met iets in de aard van “ik vind u ook nog altijd veel nerveuzer dan anders Christian” om zo ook de rest proberen overtuigen op Christian te stemmen.
Of als Christian toch rood zou hebben, dan kan Bart toch ook terug meer richting Jolien proberen sturen? Hij zou zelfs voor beide gevallen (Jolien rood, of Christian rood) bvb kunnen sturen naar Alina door te zeggen dat zij wel verdacht stil is wanneer Christian zegt “buiten mij of Jolien, Bart of Alina komen niet meer ter sprake?”

Dus die “ik vind u ook nerveuzer dan anders Christian” van ronde 2 bekrachtigd hij niet meer in ronde 3.
Waarom niet, dat is toch inconsistent als hij de mol zou zijn?

Voor mij voelt dit eerder aan dat Bart in ronde twee dat antwoord geeft om de aandacht op Christian en Jolien te houden zodat hij met het rode scherm even in de luwte blijft. In ronde 3 wordt hij nerveuzer en laat hij de discussies lopen in de hoop zo niet genomineerd te worden. Hij vult dan op het einde nog aan met die “dan kunde nog eens een rondje doen” om toch niet verdacht stil te blijven. Want dat is toch ook een rare zin om te zeggen als hij zelf de mol zou zijn. Er zijn 1000 zinnen om daar nog te sturen als mol en er komt enkel uit “dan kunde nog eens een rondje doen he.”
Die uitspraak voelt eerder aan alsof Bart er snel van af wil zijn als kandidaat met een rood scherm en veel minder als een uitspraak van de mol waarbij de kans nog altijd redelijk groot is dat het rode scherm van Jolien (of Christian) in dat geval gekozen zou worden.

Moest Bart toch de mol zijn Zondag dan vind ik dat hij het hier wel heel bizar heeft gespeeld voor zijn doen.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 34