Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jansen25 apr 2020, 11:28

 3423  Yens
Hmm... interessante theorie 😃 . Ik was er eerst redelijk van overtuigd dat Jolien het rode scherm had toen, maar dit doet me toch twijfelen. Dat verklaart ook waarom Bart zo snel die pijl van Alina omduwt. Voor hem (als hij het rode scherm had) was het enkel van belang dat zijn pijl niet werd omgeduwd, en het bewijst volgens mij ook, dat Bart op dat ogenblik nog niet op Alina zat als mol, anders had hij Christian wel gesteund om de pijl van Jolien om te duwen.
Gebruikersavatar

Fluppy25 apr 2020, 13:39

 19
Dat 'sprintje' naar Alina haar pijl kan ook nog altijd zijn omdat de tijd bijna op was natuurlijk. 😃

Maar dat Jolien het rode scherm zou hebben als Alina de mol zou zijn is toch ook een vreemde situatie want dan zou dat willen zeggen dat in de derde ronde, naast Christian en Salim, ook mol Alina Jolien nomineert voor de derde pijl. Dat zou dan een enorme blunder zijn van Alina om de rode pijl te laten afvuren.

Dat Bart een rood scherm heeft met Alina als mol valt toch beter te verklaren. Alina nomineert mee de pijlen van Dorien en Salim. Ze wil mee Jolien haar pijl afschieten (die in dat geval dan groen zou zijn) samen met Christian en Salim, ze uit geen verdachtmakingen naar Bart en laat uiteindelijk ook wel vrij makkelijk haar eigen pijl afschieten. Ze zegt wel "waar komt dit ineens vandaan, dit is echt verspilling" maar dat zijn toch wat flauwe argumenten in vergelijking met de argumentatie van Jolien en ook die van Salim waarbij die zegt "ja dan mogen jullie mijn pijl afschieten daar heb ik geen probleem mee maar dan gaat ge allemaal heel teleurgesteld zijn als ge de kleur ziet, en dat meen ik oprecht."
De toon die Alina aanslaat bij het uitspreken van die zinnen is ook eerder van "schiet mijn pijl dan maar af, het maakt mij niet zoveel uit", wanneer je die toon vergelijkt met die van Jolien en Salim tijdens hun argumentatie.
Alina kan ook moeilijk niets zeggen, of meteen zeggen "ja doe maar" want dat zou ook heel vreemd en gigantisch verdacht zijn, zeker omdat het om de derde pijl gaat die afgevuurd zal worden.

Dus ik vind dat Alina hier als mol consistent beter is in haar nominaties, reacties en lichaamstaal dan Bart als mol.

Het zou ook nog altijd kunnen dat de mol niet weet wie het rode scherm heeft, maar dan vind ik dat de makers toch ook eens mogen nadenken over wat ze wanneer delen met de mol. Ze zouden dan wel de mol een vrijstelling (tot misschien €10200) laten kopen, Eline in Zuid-Afrika tot in het belachelijke toe helpen tijdens de duikproef en tijdens deze proef zouden ze dan de mol maar wat in het duister laten tasten zodat die amper invloed kan hebben op het al dan niet slagen van de proef. Dat is op hun beurt dan weer vrij inconsistent naar mijn mening. 😂
Gebruikersavatar

Cadfael25 apr 2020, 20:17

 229  Uma
Jij maakt goede analyses, Fluppy.
Ik vind dat ook dat Bart hier verdacht stil is. Als Bart de mol is, gaat hij toch zijn rol van kandidaat die probeert te sturen en te bepalen, blijven spelen. In deze opdracht zien we ineens een andere Bart. Hij moeit zich nauwelijks in het gesprek. Als hij de mol is en hij ziet dat het een bekvecht wordt tussen Christian en Jolien en de kans bestaat dat de afvaller zijn pijl wordt afgeschoten, dan gaat hij de aandacht toch proberen te verleggen. Hij laat het gewoon maar gebeuren. Ineens is hij niet meer de manipulator. Als mol gaat hij deze taak toch niet lossen.
Daarbij weten we ook dat hij hier zeker is van zijn mol. Als hij zo zelfzeker is en hij zet alles op die persoon, kan hij perfect het rode scherm gekregen hebben. Genekt door tunnelvisie, heet dat.
Laatst gewijzigd door Cadfael op 25 apr 2020, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

elkemol25 apr 2020, 20:20

 654
Bart zou ook zodanig goed kunnen doorhebben hoe de andere kandidaten zich gaan gedragen, en wacht af wat er gebeurt, zodat hij niets hoeft te doen...behalve bijsturen als het echt nodig is.
Zei Bart niet dat hij nul mensenkennis zou hebben indien (ik weet de context niet meer)...hij dan zijn broek zou afsteken...
Bart lijkt me behoorlijjk overtuigd van zijn mensenkennis en dus vertrouwen op reacties die gaan komen van andere kandidaten. Zo zal hij ook wel kunnen inschatten dat degenen met het rode scherm (ik vermoed Jolien) zich wel zal verdedigen etc...
Gebruikersavatar

Fluppy25 apr 2020, 21:40

 19
elkemol schreef:Bart zou ook zodanig goed kunnen doorhebben hoe de andere kandidaten zich gaan gedragen, en wacht af wat er gebeurt, zodat hij niets hoeft te doen...behalve bijsturen als het echt nodig is.
Dat zou inderdaad kunnen dat hij afwacht en enkel stuurt als het écht nodig zou blijken.

Maar stel nu dat Christian toch het rode scherm zou hebben.
Dan doet Bart al een vreemde zet door in ronde twee Jolien bij te staan door te zeggen dat hij net zoals Jolien “Christian ook nerveuzer vindt dan anders”. Zelf doet hij dat niet meer in ronde 3 maar dan zou hij toch maar mooi olie op het vuur gegooid hebben want Jolien blijft in ronde 3 ‘op Christian zijn kap zitten’.

Dus Bart als mol met Jolien als rode scherm is inderdaad het meest logische dan. Maar dan blijf ik het nog steeds vreemd vinden dat hij in dat geval Jolien plots niet meer bijstaat (bvb door te herhalen dat hij Christian ook nog steeds nerveuzer vindt) en stil blijft in de derde ronde. In ronde twee kan hij het wel, maar in de derde niet meer? Akkoord dat hij misschien even afwacht tussen Jolien en Christian maar als dat gesprek dan dood loopt en Christian zegt “buiten mij, Bart of Alina komen niet meer ter sprake?” grijpt hij ook niet in, dat is toch wel heel passief voor Bart zijn normale doen naar mijn gevoel. Hij kan dan wel nog zeggen “dan kunde nog eens den rondje doen he” maar de proef in een (meer) beslissende plooi leggen door een verdachtmaking te uiten kan dan niet? Heel gek. 😂

In vele andere proeven stuurt Bart heel vaak, zegt hij vaak actief dingen om beslissingen voor proeven te nemen enzo en nu zou hij dan ineens geen klein duwtje meer geven in de richting van Christian (Of alleszins weg van Jolien haar rood scherm) om zo makkelijk de proef te laten lukken (voor hem als mol dan) en het maar laten begaan tot op het allerlaatste nippertje?

Het is niet uitgesloten maar ik blijf het dan een hele rare houding vinden van Bart tov anders. 🙂
Gebruikersavatar

elkemol25 apr 2020, 22:16

 654
Fluppy schreef:Dus Bart als mol met Jolien als rode scherm is inderdaad het meest logische dan. Maar dan blijf ik het nog steeds vreemd vinden dat hij in dat geval Jolien plots niet meer bijstaat (bvb door te herhalen dat hij Christian ook nog steeds nerveuzer vindt) en stil blijft in de derde ronde. In ronde twee kan hij het wel, maar in de derde niet meer? Akkoord dat hij misschien even afwacht tussen Jolien en Christian maar als dat gesprek dan dood loopt en Christian zegt “buiten mij, Bart of Alina komen niet meer ter sprake?” grijpt hij ook niet in, dat is toch wel heel passief voor Bart zijn normale doen naar mijn gevoel. Hij kan dan wel nog zeggen “dan kunde nog eens den rondje doen he” maar de proef in een (meer) beslissende plooi leggen door een verdachtmaking te uiten kan dan niet? Heel gek.
Ik ga niet in op het feit dat Christian een rood scherm zou hebben, want daar geloof ik niet in.
Wel dat Jolien een rood scherm zou hebben.
Is haar pijl omgeduwd? Nee...
heeft Bart daar veel voor moeten doen? Nee...
was hij snel om Alina's pijl om te duwen? Ja
En er is toch reactie gekomen in de groep toen Christian die uitspraak deed....mss heeft Bart dat wel voelen aankomen en dacht hij...ok...het zaadje is geplant, de rest gebeurt vanzelf.
Iemand die goed weet te sturen, plant zaadjes...en laat de rest vanzelf gebeuren en heeft het vertrouwen dat dat ook gebeurt.
Waarom zou hij het dan nog anders moeten doen...het is (als hij de mol is) toch geslaagd?
Hij heeft mss zodanig veel geduld, op een moment dat hij er ook vertrouwen in heeft...dat het werkt zoals hij het doet.

Zijn gedrag was die avond in mijn ogen ook wel wat suffer ofzo. Maar hij had kort daarvoor zijn vrouw gezien en was emotioneel...en kan me voorstellen dat daar ook voor iets tussenzit.
Veel emoties maken een mens moe en gelatener. Dat kan mss zijn gedrag dus verklaren.

en zelfs als hij kandidaat is, is dit misschien zijn tactiek...maar dan met de bedoeling om te winnen.
En ik ga geen analyse maken voor als hij een kandidaat is, want voor mij is hij de mol.
Gebruikersavatar

Mateo25 apr 2020, 22:50

 870
Als Bart inderdaad de mol blijkt (wat ik óók denk) dan verdien jij toch wel behoorlijk wat credits, Elke.
Want als ik me niet vergis, is hij vanaf het allereerste begin jouw mol geweest en je hebt jouw standpunt steeds met hand en tand, en m.i. ook met goede argumenten, verdedigd.
Gebruikersavatar

happyfello25 apr 2020, 22:54

 326  Uma
I agree... Elke is the queen of B@rt en heeft daar altijd duidelijk, niet 3dimensioneel, rond gecommuniceerd...
Gebruikersavatar

elkemol25 apr 2020, 23:03

 654
ik vertaal gewoon wat ik zie...meer niet...
nu is mijn zicht (letterlijk dan) niet zo heel goed...maar de interpretatie mogelijk wel. we zullen het zien.
punt is dat we ons amuseren...en dat heb ik ook dankzij jullie allemaal.
Gebruikersavatar

OMEGA26 apr 2020, 03:29

 7
Fluppy schreef:Dat zou inderdaad kunnen dat hij afwacht en enkel stuurt als het écht nodig zou blijken.
Zeer mooie analyse. Ik heb gelijkaardige analyses gemaakt, maar ik mis er eentje (geen idee of je die al eerder vermeldde). Ik mis namelijk de situatie met Bart als afvaller en Jolien als mol.
In mijn ogen ook een zeer aannemelijke theorie.

Het zou de plotse ommezwaai van Christian verklaren. Ook de hint van Christian dat hij plots eens van mol veranderd is, kan hier op wijzen. Jolien heeft zo ook heel wat tijd gerokken door haar acties.
Verder was ze vrij aanwezig in deze opdracht, wat je van de mol toch wel zou verwachten.

Let ook eens goed op haar gezicht nadat Salim afvalt. Het schuldgevoel druipt er vanaf.
Gebruikersavatar

Andy Lemmens26 apr 2020, 11:35

 70  Bert
OMEGA schreef:
Zeer mooie analyse. Ik heb gelijkaardige analyses gemaakt, maar ik mis er eentje (geen idee of je die al eerder vermeldde). Ik mis namelijk de situatie met Bart als afvaller en Jolien als mol.
In mijn ogen ook een zeer aannemelijke theorie.

Het zou de plotse ommezwaai van Christian verklaren. Ook de hint van Christian dat hij plots eens van mol veranderd is, kan hier op wijzen. Jolien heeft zo ook heel wat tijd gerokken door haar acties.
Verder was ze vrij aanwezig in deze opdracht, wat je van de mol toch wel zou verwachten.

Let ook eens goed op haar gezicht nadat Salim afvalt. Het schuldgevoel druipt er vanaf.
Indien Jolien effectief de mol is,had ze toch minder heftig kunnen reageren t.o.v. Christian?Uiteindelijk was haar pijl dan sowieso groen en dus bye bye money :mrgreen:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 apr 2020, 11:46

 8153
Dat is voor mij ook een van de redenen waarom ik twijfel aan het scenario "Jolien is de mol".
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 34