Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2020, 18:40

 2834  Uma
corné.scheel schreef:ik sta nog steeds volledig achter mijn post van 14:00 op pagina 18. mocht iemand die nog willen proberen te ontkrachten zo voor de finale zou ik dat top vinden 🙂
Jolien weet toch niet dat in de witte koffer de vrijstelling zit?
Enkel Alina kan dat 100% zeker zijn. Jolien kent de inhoud van de zwarte koffer niet en als ze Alina zou verdenken, kan ze zelfs denken dat Alina liegt over de inhoud en dat de zwarte koffer dus de vrijstelling bevat.
Gebruikersavatar

corné.scheel26 apr 2020, 18:44

 27
Ik denk dat Alina de mol is en dan zou Jolien het idd niet weten, maar ik had mijn stukje geschreven op een manier van 'stel dat jolien de mol is'. En wat mij betreft is de mol altijd ingelicht in welke 2 koffers de vrijstellingen zitten

edit: dus mijn punt was, stel Jolien is de mol en zij weet dat wit een vrijstelling bevat. Vervolgens wordt wit door een kandidaat gepakt (is niet gebeurd maar dit kan). Zij kan dan officieel gezien zonder extra kennis niet weten dat de witte de vrijstelling bevat, dus moet zij altijd bij haar eigen vrijstelling blijven. Ze kan dan dus niet mollen in dit scenario en zou zichzelf buiten spel zetten (wat een mol nooit wil doen)

Cedric schreef:Jolien weet toch niet dat in de witte koffer de vrijstelling zit?
Enkel Alina kan dat 100% zeker zijn. Jolien kent de inhoud van de zwarte koffer niet en als ze Alina zou verdenken, kan ze zelfs denken dat Alina liegt over de inhoud en dat de zwarte koffer dus de vrijstelling bevat.
een 2nd edit is niet toegestaan blijkbaar

Maar dus gewoon even heel kort door de bocht.

Stel Bart is de mol: zet zichzelf buitenspel door te snel te kiezen
Stel Jolien is de mol: zet zichzelf buitenspel, want moet een 2de vrijstelling pakken als wit geopend wordt.
Stel Alina is de mol: heeft altijd een mogelijkheid tot mollen ongeacht het scenario
Gebruikersavatar

Jay-Lo26 apr 2020, 19:30

 1690  Sven
Laat ons gewoon stellen dat de mol op voorhand wist in welke koffers de vrijstellingen zaten. Ze sturen de mol niet onvoorbereid op pad.
We zullen veronderstellen dat beide de mol zijn:
Vanuit dat standpunt kan Jolien weten dat in de witte koffer een vrijstelling zit, en met voorkennis de grijze pakken, om meteen een vrijstelling in het spel te hebben. Dan gaat ze liegen. Door als laatste af te stappen weet ze welke koffers weg zijn en is het aan haar om gewoon de grijze te nemen. Mocht toch iemand de witte nemen, neemt ze gewoon een geldkoffer. Maar dan valt ze als mol door de mand.
1. Ik geloof niet dat de mol niet wil dat de anderen geen weet hebben van een vrijstelling in het spel. Ik kan me ook niet voorstellen dat de mol in deze situatie een vrijstelling zou nemen.
2. De mol wil die vrijstelling niet, voor de mol maakt de vrijstelling niet uit. Iemand moet ze nemen, maar liefst niet de mol.
De mol wil kandidaten tegen elkaar uitspelen en er zelf heel kandidaats uitkomen.

Alina dan: ze gaat vlak na Jolien, wetende dat die een vrijstelling heeft. Ze neemt een geldkoffer, de zwarte. Ze beslist niet te liegen daarover. Niemand weet dat er al een vrijstelling in het spel is.
1. Jolien heeft de vrijstelling, het enige wat Alina moet doen is er voor zorgen dat niemand de witte koffer overweegt. Iemand moet de grijze koffer nemen, is het niet Jolien, dan iemand anders.
2. Door de hint weet iedereen dat in grijs of geel de vrijstelling zit, de kans is dus groot dat geel en grijs wordt genomen en niemand gaat focussen op de witte koffer.
3. Ze stapt af net voor Jolien, in tegenstelling tot wat velen zeggen, heeft ze geen enkele invloed op wat Bart en Christian doen. De witte kon al weg zijn, maar dat was hier niet het geval.
4. Als mol weet ze bij het uitstappen dat er maar 1 vrijstelling in het spel is, en die gaat Jolien pakken. Waarom neemt ze dan niet, net als Christian, haar eigen zwarte koffer?

Bart buiten beschouwing, maar die doet ook mee natuurlijk. Als mol weet hij dat Jolien een vrijstelling heeft, hij gaat als laatste kiezen en kiest de blauwe. Hij weet dat geel en wit discutabel zijn, die neem je dus niet. Hij liegt over de inhoud van zijn koffer en geeft aan dat er nu een vrijstelling in het spel is. Door de beschrijving die hij geeft aan Jolien weet deze laatste dat hij liegt en dat zij de enige is met een vrijstelling. De witte koffer mag niet ter sprake komen en door de hint zijn er voor de kandidaten plots 3 mogelijke koffers met een vrijstelling (grijs/geel en de leugen van Bart)
Hij stelt voor om als 1ste af te stappen, neemt 1 van de 2 koffers uit de hint, natuurlijk niet de juiste, die neemt iemand na hem zeker.
1. Door als 1ste de trein te verlaten heeft hij geen invloed meer op wat na hem gebeurt. Iemand kan nog steeds de witte koffer nemen.

Aan jou om te kiezen.
Gebruikersavatar

Django26 apr 2020, 19:32

 14  Uma
Het feit dat Jolien als laatste de trein verlaat en Alina zelfs een aanbod afslaat om die plek in te nemen maar wel na 'de boys' wil afstappen spreekt boekdelen. Stel dat de mol nu ook nog eens een kandidaat eruit kan spelen die haar verdenkt is haar plan helemaal geslaagd. Alina zegt tijdens de test ook: "Ik denk dat eender welke positie om naar buiten te gaan gunstig was als ge toch weet wat er in welke koffer zit." De mol kon hier alleen maar winnen, het bleek zeer moeilijk om de mol schaakmat te zetten. Zeker nu, vlak voor de finale wanneer iedereen voor zichzelf gaat. Chapeau dat Christian het toch aandurfde om ertegen in te gaan, maar ik betwijfel of dit ooit was gelukt.
Gebruikersavatar

Internet Detective26 apr 2020, 19:36

 3
Doel van de mol:

1 persoon op het perron the krijgen met een vrijstelling want dan werd er 0 EUR verdiend en is er maximaal gemold. (Wie die persoon met vrijstelling is maakt de mol niets uit, dat kan een kandidaat zijn of de mol zelf.)
Dat betekent dus dat de mol enkel een vrijstelling neemt als hij/zij zeker is dat hij/zij als enige met een vrijstelling op het perrron staat. Dit is het HOOFDdoel, het meest wenselijke scenario.

Mochten er 2 vrijstellingen gevonden worden door de medekandidaten van de mol dan zal de mol altijd een koffer met een zo laag mogelijk bedrag meenemen. Om toch nog zoveel mogelijk geld uit de pot te houden. Want dat is nog de enigste molactie die rest.
(In de eerste ronde wordt 1 vrijstelling gevonden, die ene die in de tip vermeld wordt. De mol weet die de vrijstelling gevonden heeft en weet ook dat Jolien die altijd zal nemen als die daar nog ligt. Daarom is het van belang als mol te weten wat Bart en Christian doen omdan zelf de best mogelijke molactie te doen. Vinden Bart of Christian nog een vrijstelling dan neem je een zo laag mogelijk bedrag. Want als mol ga je ervanuit dat Jolien de vrijstelling zowieso neemt. Of je ziet dan Jolien als enigste met vrijstelling op het perron zal staan dan neem je een geldkoffer.)


Doel van de kandidaten:

Als enige op het perron staan met een vrijstelling. Dus als je al kandidaat een vrijstelling vindt dan zal de mol u niet saboteren door de 2de te nemen want anders verdient de groep geld.

Vind je in de eerste ronde geen vrijstelling dan moet je na het horen van de tip ALTIJD voor geel of grijs gaan. Want de persoon die voor de tip geel of grijs heeft geopend, die bluft of liegt want die weet de exacte locatie van de vrijstelling. Dus als je voor die persoon een koffer mag nemen dan moet je geel of grijs voor hun neus wegsnoepen.

Dan kan je argumenteren dat je vet bent met een vrijstelling als die medekandidaat waarvan je ze hebt weggesnoept een 2de vrijstelling vindt. Ok maar dan verdient de mol 2 pasvragen wat van geen belang heeft want die heeft altijd een vrijstelling 😃 en één andere kandidaat heeft dan een voordeel van 2 pasvragen.

Dus even de mogelijkheden opsommen in volgorde van meest wenselijk tot minst:

-Je hebt als enigste de vrijstelling, proficiat u zit in de finale
-Je een vrijstelling en andere kandidaat heeft er ook één dus tellen ze niet. De mol heeft 2 pasvragen, wat onbelangrijk is en een andere medekandidaat heeft ook 2 pasvragen. Dus bij de test strijdt je om gelijke hoogte met 1 iemand en de ander heeft een licht voordeel.
-Een andere medekandidaat heeft als enigste de vrijstelling. Dus bij de test strijd je op gelijk hoogte met slechts 1 iemand.

Ik ga ervan uit dat de mol alles weet dus waar de het geld zich bevindt en de vrijstelling zich bevinden. Ook weet de mol welke tips eraan komen.

Op basis van wat we gezien hebben, vind ik dat er maar één iemand speelt als mol en dat is Alina. Als kandidaat slaat haar tactiek nergens op, ok de kandidaten hebben de luxe niet van onbeperkte tijd, kunnen ze niets neerschrijven of luidop denken en ze krijgen daarnaast de info in stages, bovendien hebben wij als kijker extra informatie en weten wie er op het einde van de aflevering afvalt. Dus keuze zijn niet altijd de meest rationele of optimale.

Maar Jolien verdedigt haar vrijstelling en neemt die ook wat een kandidaat zou doen. Zowel Bart, Christian als Alina vertrouwen Jolien, want na de tip gelooft iedereen dat de vrijstelling in geel zit.
Zo hard zelfs dat Bart die koffer neemt als eerste persoon. (En het niet vreemd vind dat Jolien de waarheid spreekt of pas als derde of laatste een koffer wil nemen.)
Christian gelooft Jolien ook want hij neemt grijs niet én hij zegt dat Bart geel en dus de vrijstelling heeft.
En Alina gelooft Jolien ook want Jolien mag zelf kiezen of ze derdes of laatstes afstapt en Alina neemt de grijze koffer niet en denkt dat Bart met de gele koffer de vrijstelling heeft. En om Bart zijn vrijstelling te blokkeren neemt zij de blauwe koffer waarvan zij denkt dat er een vrijstelling in zit. En hier heb ik een enorm probleem mee. Want de tip van de mannen was dat in blauw of rood 2000 EUR zat. En Christian is net voor haar met zijne rode koffer ervan door. Dat moet je toch verdacht vinden. Ook verandert Bart van zijn blauwe naar een koffer met 50% kans vrijstelling. Dan zou je toch verwachten dat blauw geld is en rood een vrijstelling waarom loopt Christian met 2000 EUR weg. Bovendien staat ze niet stil bij de grijze koffer.

De keuze van Bart en Christian beslist of er maximaal kan gemold worden. En laat dat nu net het moment zijn waarna Alina een koffer wil kiezen. 🙂 En heel toevallig gelooft ze Jolien, gelooft ze dat Bart een vrijstelling heeft én vindt ze het totaal niet verdacht dat Christian met de rode koffer met zogezegd 2000 EUR naar buiten is gewandeld. Eigenlijk zou ze juist moeten denken dat Christian een vrijstelling had en Bart ook. Of ze zou moeten denken dat Christian een vrijstelling had en Bart niet en dus dat de vrijstelling in grijs zat.

Tot slot vond ik ook dat Bart heel aangedaan was dat hij zich had laten vangen aan de gele koffer en dat hij geen vrijstelling had. Zijn stem sloeg heel over en hij zag er maar heel beroerd en bleekskes uit. Maar bon das subjectief :mrgreen:
Gebruikersavatar

jim-bob.desreumaux27 apr 2020, 18:33

 85  Sven
chicawah.janssen schreef:Ga je ons nog vertellen wat dat trekje was waardoor je Alina in de smiezen kreeg? Je hebt ergens iets geschreven (moet halverwege de reeks geweest zijn, schat ik) dat je bij Alina ontdekt had wanneer ze loog en wanneer niet. Ik ben daar erg nieuwsgierig naar. 🙂
Ah ja, sorry.

1 van de belangrijkste kenmerken die mensen hebben als ze liegen is naar beneden kijken en de ogen sluiten. Maar er is een verschil bij bewust liegen, mogen liegen en moeten liegen omdat de proef het vereist. Bij Alina had ik dat gezien dat daar een afwijking op zat in aflevering 3 of 4 (vraag met niet weer welke proef). Bij Jolien kon je heel duidelijk zien dat ze bewust loog, zij is geen goede leugenaar. Bart is dan wel weer een goede leugenaar, maar op een positieve manier.

Daar zijn trouwens wetenschappelijke studies van. Via micro-reacties in de gelaatsuitdrukking (die zie je niet met het blote oog) kan een PC met 99.9 % zeker zijn dat iemand liegt. Degene die niet door de computer gedetecteerd worden zijn psychopaten (niet alle psychopaten zijn moordenaars trouwens).

Er was dus ergens een proef in aflevering 3 of 4 waarop je duidelijk een verschillende reactie kon zien op de expressie van Alina, waarbij ze mocht liegen of moest liegen.

Dit gezegd zijnde: er is al veel inkt over gegaan (allez pixels), maar dat heb ik ook gezien tijdens de treinproef. Iedereen zei: "alleen Alina spreekt de waarheid". Neen, ze sprak de waarheid niet, ze wist dat Christian aan het liegen was en ze heeft hetzelfde bedrag gezegd als Christian (wat heel toevallig was als haar correcte bedrag, dat was een immens voordeel voor haar). Had Christian 2000 € gezegd in plaats van 1000 €, dan had Alina ook 2000 € gezegd, dat voel ik aan mijn elleboog. Alina mag dit hier op dit forum ten allen tijde komen bevestigen of ontkennen. :mrgreen:

Moest ik de bewuste fragmenten nog eens terugvinden, dan probeer ik er enkele korte filmkes van te maken. Maar 'k beloof niks :mrgreen:
Gebruikersavatar

Paraceta27 apr 2020, 18:35

 717  Sven
jim-bob.desreumaux schreef: Dit gezegd zijnde: er is al veel inkt over gegaan (allez pixels), maar dat heb ik ook gezien tijdens de treinproef. Iedereen zei: "alleen Alina spreekt de waarheid". Neen, ze sprak de waarheid niet, ze wist dat Christian aan het liegen was en ze heeft hetzelfde bedrag gezegd als Christian (wat heel toevallig was als haar correcte bedrag, dat was een immens voordeel voor haar). Had Christian 2000 € gezegd in plaats van 1000 €, dan had Alina ook 2000 € gezegd, dat voel ik aan mijn elleboog. Alina mag dit hiet ten allen tijde komen bevestigen of ontkennen. :mrgreen:
Alina ging toch vóór Christian in een koffer kijken? Of bedoel je Jolien ipv Christian?
Gebruikersavatar

jim-bob.desreumaux27 apr 2020, 18:43

 85  Sven
1 van de twee. Jolien kan ook correct zijn, kan ik met niet meer juist herinneren, sorry (hey, ik word stilaan een bejaarde man 😃 )

Sowieso wist Alina dat minstens 1 iemand loog (in feite alle drie, bij de discussies)

Zij doet alsof "ze de waarheid sprak", maar ze is keihard aan het liegen/manipuleren (om nadien te kunnen zeggen: "ik heb wel de waarheid gezegd", wat ook een enorme leugen is.

Sowieso moest Bart (eerste dacht ik) een koffer genomen hebben waarvan er geen enkele informatie beschikbaar was (de gele ? de witte ? Don't remember). Dan ging het anders uitgedraaid hebben.

@chica: 't was dus bij het skydiversverhoor bij aflevering 4. Ik probeer die beelden effen te gif'fen (al zal het niet meer voor vandaag zijn 🙂 )

Paraceta schreef:Alina ging toch vóór Christian in een koffer kijken? Of bedoel je Jolien ipv Christian?
Ah mo ba neen. (ik kan nog altijd fout zijn, ik zou moeten de afleveringen weer opnieuw bekijken). Volgorde van afstappen was: Bart, Christian, Alina, Jolien. (maar kben dus absoluut niet meer zeker). Bart was zeker eerste, Jolien zeker laatste.

Het kiezen van de koffers: dat was volgens mij een andere volgorde.

De volgorde zal hier wel ergens op dit forum staan, maar kheb nu geen zin meer om te zoeken. Sowieso zat de mol met een gunstige positie. Ik kom er later op terug :mrgreen:
Gebruikersavatar

Paraceta27 apr 2020, 22:27

 717  Sven
jim-bob.desreumaux schreef: Ah mo ba neen. (ik kan nog altijd fout zijn, ik zou moeten de afleveringen weer opnieuw bekijken). Volgorde van afstappen was: Bart, Christian, Alina, Jolien. (maar kben dus absoluut niet meer zeker). Bart was zeker eerste, Jolien zeker laatste.

Het kiezen van de koffers: dat was volgens mij een andere volgorde.

De volgorde zal hier wel ergens op dit forum staan, maar kheb nu geen zin meer om te zoeken. Sowieso zat de mol met een gunstige positie. Ik kom er later op terug :mrgreen:
Maar in je bericht had je het toch over de bedragen die de kandidaten noemen? Dus dan denk ik dat je de volgorde van het kijken in de koffers (en niet het afstappen) bedoelt, nee? Of begrijp ik je gewoon helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar

jim-bob.desreumaux27 apr 2020, 22:50

 85  Sven
Ik probeer het uit te leggen (let op: dit kan met fouten zijn), maar als ik me goed herinner (dus alles hieronder hoeft niet 100% correct te zijn, maar het is de gedachtengang):

Volgens mij gaat Jolien als eerste een koffer kiezen: ze kiest grijs. Ze liegt over het bedrag (ze heeft een vrijstelling echt). Ze zegt: "er zit 1000 € in". Discussie tussen Bart en Jolien: Alina mengt zicht niet.
Alina weet nu al dat Jolien liegt. Ze heeft eigenlijk nu het spel al "gewonnen"
Alina neemt zwart: toevallig het bedrag waarover Jolien gelogen heeft (da's volgens mij bewust gedaan). Alina hoeft niets te doen. ZIj is safe. Hoedanook is 1 iemand al aan het liegen. En niemand, uitgezonderd de Mol, kan weten dat dat Jolien is.
Christian: rood. Liegt. In plaats van 2000 €, zegt hij 1000 €. Alina is in haar nopjes (3 maal 1000 € in de koffers zogezegd)
Bart: 500 € in koffer. Bart liegt met "vrijstelling". 3 leugenaars, waarvan Alina de grootste leugenaar (GDC zegt, "enkel Alina spreekt de waarheid", neen, da's niet waar) is omdat ze een koffer heeft genomen met (heel toevallig) het bedrag van de eerste kandidaat. Da's kansberekening 101.

4 leugenaars in de trein: waarvan toevallig eentje correct is.

Enzovoort. Enzovoort.

Bart maakt "een fout" door een koffer te kiezen waarvan al enige info bekend was door "iemand". Mijn vermoeden is hier dat
a:) hij effectief Jolien geloofde (weinig geloofwaardig)
b:) hij Jolien op een dwaalspoor wou zetten omdat hij al wist dat Alina de mol was (en dat Jolien twijfelde tussen hem en Alina)

Alina begint het gesprek door voor te zeggen wie gelogen heeft (zij weet ALLE drie). Ze hoefde niks te doen. (4 leugenaars in de trein, zij is de enige die "de waarheid sprak" (dus absoluut niet waar) ze hoeft enkel af te wachten tot iemand toegeeft. Dat wordt uiteindelijk Bart. De discussies die volgen zijn discussies tussen kandidaten. Alina is happy.

Afstappen. MInder belangrijk. Het spel is al gedaan vanaf regel 1 in deze post. Alina moet de pot zo klein mogelijk houden. 2 mogelijkheden
- a) 1 vrijstelling
- b) 2 vrijstellingen (toen werd ook geen geld gewonnen, denk ik, daar kan ik fout in zijn).

Conclusie: Alina hoefde niks, maar dan ook niks te doen. Zij is voorlaatste. Ze weet dat Bart en Christian GEEN vrijstelling hebben. Dus, ze neemt de koffer met de 1000 € (ze kon ook een koffer genomen hebben met een vrijstelling).

Gegokt dat Jolien voor de vrijstelling ging gaan als laatste.

De mol wint.
Laatst gewijzigd door jim-bob.desreumaux op 27 apr 2020, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Paraceta27 apr 2020, 22:56

 717  Sven
Die gedachtegang volg ik volledig 😃 (Kleine opmerkingen die niet ter zake doen: bij 2 vrijstellingen werd er wel geld verdiend + Alina nam de koffer met €500 ipv €1000, maar dat verandert niets aan je gedachtegang)
In je eerste bericht vond ik gewoon deze zin vreemd, omdat Alina natuurlijk voor Christian in een koffer ging kijken en dus niet achteraf nog een bedrag kon kiezen:
jim-bob.desreumaux schreef:Had Christian 2000 € gezegd in plaats van 1000 €, dan had Alina ook 2000 € gezegd, dat voel ik aan mijn elleboog.
Laatst gewijzigd door Paraceta op 27 apr 2020, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23