Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

JBB24 apr 2020, 16:44

 439  Uma
nog een kleine kanttekening bij al jullie (zeer goed doordachte) redeneringen: in de WIDM chat met Gilles kwam het volgende voorbij
<+Joost> Beste Gilles, allereerst proficiat met wederom een zalige molreeks. Is de mol ingelicht over de exacte koffer waarin de vrijstellingen te vinden waren? Of ging de mol blanco de opdracht in zonder enige voorkennis?

<+Gilles> Haha
<+Gilles> Ook dat zul je nog even moeten afwachten Joost...

<+Joost> Kort maar krachtig. We gaan het zien!

<@Molcrazy> dan gaan we door met Pac!

<+Gilles> Altijd gevaarlijk om teveel details prijs te geven over zo'n opdracht 🙂

<@Molcrazy> begrijpen we
Dus, al de redeneringen rond deze opdracht gaan er van uit dat de mol ingelicht was, maar GDC wil dit niet bevestigen noch ontkennen...
Gebruikersavatar

Cadfael24 apr 2020, 17:32

 229  Uma
Ja, Alina was als mol zijnde verplicht om voor de blauwe koffer te gaan. Als ze voor haar eigen zwarte koffer gaat, dan kan Jolien beginnen te twijfelen en vraagt ze zich af waarom de zwarte weg is. Misschien zat daar wel een vrijstelling in. Dan was Alina niet zeker of Jolien effectief voor haar vrijstelling ging gaan. Doordat Alina voor blauw gaat, is ze zeker dat Jolien voor grijs gaat, want alle koffers die Jolien kent, zijn weg. Ze weet dat ze de enige is die een vrijstelling pakt. Wit en zwart zijn voor Jolien onbekend, dus daar kan Alina niet op inspelen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 apr 2020, 17:51

 8153
JBB schreef:Dus, al de redeneringen rond deze opdracht gaan er van uit dat de mol ingelicht was, maar GDC wil dit niet bevestigen noch ontkennen...
Hij wil het nu nog niet bevestigen of ontkennen.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet24 apr 2020, 21:45

 171
Wat nu ook de beste positie en tactiek was voor de mol (waar nu al veel hersens over gepijnigd zijn geweest in deze veel te lange thread), wil ik het misschien nog even hebben over het gedrag van Christian, van wie we ervan kunnen uitgaan dat hij al op de juiste mol zat sinds aflevering twee.

Wanneer hij zijn koffer kiest lijkt hij naar omstandigheden toch nog gerust van zichzelf, maar als hem duidelijk wordt dat niet Bart maar Jolien de vrijstelling heeft, is hij plots heel teleurgesteld en vindt hij zich met eigen woorden 'genaaid'. Als Alina de mol is maakt het voor hem weinig uit wie van zijn twee concurrenten de vrijstelling krijgt, maar als Bart zijn mol is, had een vrijstelling bij Bart het gewoon eerlijk gemaakt 'met zelfs een kans op een licht voordeel'. Zijn letterlijke woorden: 'Als geel een vrijstelling is, en als ik geld kies, heb ik zelfs een kans op een licht voordeel. Als geel niet de vrijstelling is; dan is het anders. Maar dat is een risico dat ik moet nemen.' Welk risico zou een grijze vrijstelling inhouden mocht Alina of Jolien de mol zijn? Als de mol de vrijstelling krijgt in plaats van een concurrent is dat zelfs bijzonder voordelig voor hem. Als een concurrent de vrijstelling krijgt dan is het, in het geval dat Alina het is, uiteraard beter dat dat Bart is dan de nog grotendeels in het duister tastende Jolien weten wij nu, maar ik geloof dat Christian wel denkt dat Jolien ook zeker is van Bart, zie ook onder.

Een tweede uitspraak van Christian. Op een gegeven moment in de trein zegt hij: 'OK, Jolien grijs, 1000 euro, Alina zwart, 1000 euro, Christian rood, 2000 euro, Bart blauw, heeft een vrijstelling. Als jullie (*wijst naar Alina en Jolien) informatie klopt, is geel de vrijstelling, en dan kunnen we nu perfect naar buiten lopen met gigantisch veel geld in de zak en de gelijke kansen.' Deze uitspraak klopt niet tenzij je ervan uitgaat dat Bart liegt over de inhoud van zijn koffer, toch? Daarom wijst hij ook naar Jolien en Alina in de veronderstelling dat zij ook weten dat Bart de mol is, wat voor Jolien niet helemaal het geval is . Zoals ik al eerder heb besproken is het een goede tactiek voor de mol om anderen te doen denken dat je de vrijstelling pakt terwijl dat niet zo is, zodanig dat er minder kans is op een dubbele vrijstelling (door voor geel te kiezen doet hij iets gelijkaardigs). Slimme kerel toch, die Christian. 😃

Maar Bart is ook niet dom en kort nadat hij dit hoort verandert hij van strategie door te zeggen dat blauw geld was. Zo schudt hij het plan van Christian door elkaar. Dit stuurt Alina dan begrijpelijkerwijze in de war, waardoor ze erop gokt dat Bart in het begin al de waarheid sprak en denkt dat ze zo de tweede vrijstelling in handen krijgt. Pasvragen kunnen haar kennelijk niet veel schelen, misschien omdat ze itt Christian zich ervan bewust is dat Jolien al hun subtiele hints niet begrijpt en gewoon nog voor een groot deel op Christian zit.

Wat denken jullie hiervan?
Is dit een sterk genoege aanwijzing om nog enkelen van gedacht te doen veranderen? Of heb ik het verkeerd geïnterpreteerd volgens jullie?
Gebruikersavatar

ex-molinator24 apr 2020, 22:11

 3483  Uma
matthias.bouquet schreef:..., wil ik het misschien nog even hebben over het gedrag van Christian, van wie we ervan kunnen uitgaan dat hij al op de juiste mol zat sinds aflevering twee.
Dat zou me verwonderen.
Gebruikersavatar

kris.dhont24 apr 2020, 23:11

 3
je teorie klopt niet die van mij wel want waarom zou je zoals christian gaan voor zijn rode koffer en dus geld als je weet dat bart de blauwe koffer negeerd en voor geel gaat . de enige juiste koffer die je als kandidaat nemen kan is de witte koffer want niemand heeft er in gekeken en geen van de 2 tips vernoemd die koffer waardoor de kans groter is dat daar de 2e vrijstelling in zit .
Gebruikersavatar

Andy Lemmens24 apr 2020, 23:34

 70  Bert
kris.dhont schreef:je teorie klopt niet die van mij wel want waarom zou je zoals christian gaan voor zijn rode koffer en dus geld als je weet dat bart de blauwe koffer negeerd en voor geel gaat . de enige juiste koffer die je als kandidaat nemen kan is de witte koffer want niemand heeft er in gekeken en geen van de 2 tips vernoemd die koffer waardoor de kans groter is dat daar de 2e vrijstelling in zit .
Dat het maar snel 18mei is.Heropening van de scholen :mrgreen:
Heb het over uw zinnen en dt fouten 😉
Gebruikersavatar

JBB24 apr 2020, 23:51

 439  Uma
Ik moet dat stukje toch nog eens herbekijken, speciaal om op Christian zijn uitspraken te focussen.

Want, inderdaad, die heeft daar een paar keer iets vreemd gezegd (zoals aangehaald door Matthias hierboven), zowel tijdens de proef als achteraf in de auto, waarbij hij precies toch (onopzettelijk?) meer informatie prijs gaf over wie zijn mol was...
Gebruikersavatar

Cedric25 apr 2020, 00:02

 2834  Uma
kris.dhont schreef:je teorie klopt niet die van mij wel want waarom zou je zoals christian gaan voor zijn rode koffer en dus geld als je weet dat bart de blauwe koffer negeerd en voor geel gaat . de enige juiste koffer die je als kandidaat nemen kan is de witte koffer want niemand heeft er in gekeken en geen van de 2 tips vernoemd die koffer waardoor de kans groter is dat daar de 2e vrijstelling in zit .
1. Let alstublieft eens wat meer op je spelling.
2. Je hebt ongelijk. Als kandidaat moet je hopen dat iemand anders de witte koffer neemt, niet dat je die zelf neemt. Want je weet zeker dat Bart OF Jolien al een vrijstelling zullen hebben. Dus als je zelf ook de witte koffer neemt (waar zeker een vrijstelling in zat), dan vervalt die vrijstelling en ben je in het nadeel.
Gebruikersavatar

Klaartje25 apr 2020, 00:22

 2245  Uma
kris.dhont schreef:je teorie klopt niet die van mij wel want waarom zou je zoals christian gaan voor zijn rode koffer en dus geld als je weet dat bart de blauwe koffer negeerd en voor geel gaat . de enige juiste koffer die je als kandidaat nemen kan is de witte koffer want niemand heeft er in gekeken en geen van de 2 tips vernoemd die koffer waardoor de kans groter is dat daar de 2e vrijstelling in zit .
Bedoel je dit?

Je theorie klopt niet, die van mij wel. Want waarom zou je, zoals Christian, gaan voor zijn rode koffer en dus geld, als je weet dat Bart de blauwe koffer negeert en voor geel gaat? De enige juiste koffer die je als kandidaat kan nemen, is de witte koffer, want niemand heeft erin gekeken en geen van de 2 tips vernoemt die koffer, waardoor de kans groter is dat daar de tweede vrijstelling in zit.

Indien je dit bedoelde, dan snap ik het. Maar ik begrijp niet hoe je in twee regels tekst maar liefst 15 fouten kan schrijven tegen de woordenschat, het gebruik van hoofdletters, de vervoeging van werkwoorden (dt-fouten) en het correct gebruik van punten, komma's en vraagtekens (interpunctie). Op zo'n momenten kan ik echt wensen dat ik blind was, Kris. Elke taalfout is als een naald die in mijn oogbal gestoken wordt. Toch o zo jammer dat een inhoudelijk goed argument volkomen verzuipt in de abominabele vorm waarin het wordt gepresenteerd! Echt spijtig.

Terug on topic: er zijn tegenargumenten te formuleren tegen je zienswijze, maar daarvoor verwijs ik naar berichten van mensen die daar meer verstand van hebben. 😉
Gebruikersavatar

matthias.bouquet25 apr 2020, 00:58

 171
ex-molinator schreef:Dat zou me verwonderen.
Ik baseer mij hiervoor op Café de Mol, Gert Late Night en de verdenkingen van deze zevende aflevering zelf, waar hij verschillende keren bevestigt dat hij al zit te tunnelen sinds het begin van het seizoen op een persoon die hem precies al voor de tweede keer zag bij hun 'eerste' ontmoeting. In Café de Mol beweerde hij zelfs dat hij al in de eerste aflevering voor 80% inzette op deze ene persoon, en uit Gert Late Night neem ik aan dat hij niet veel meer deed aan spreiden sinds aflevering 2: bijzonder gewaagd (Gilles Van Bouwel viel bijna van zijn stoel toen hij het hoorde 😂 ), maar toch is hij daar in de eerste afleveringen niet voor afgestraft. Dus als er één kandidaat is van wie we dit seizoen rustig kunnen aannemen dat hij op het juiste spoor zit, is dat Christian wel. Maar als je die basispremisse in twijfel trekt, wil dat dan zeggen dat je mijn theorie zelf, dat Christian hier op Bart zit, wel steek houdt? :o Ik ben benieuwd naar je mening. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Andy Lemmens25 apr 2020, 11:02

 70  Bert
OMEGA schreef:Beste molloten,
Ik ga hier even een ode aan Jolien neerschrijven, waar ik momenteel 99% van zeker ben dat ze de mol is.
Morgen finale dus tijd om u terug naar die 1% te duwen die denkt :"Jolien is niet de mol".

1.) Bekijk de proef met de kilocalorieën nog eens.Kijk hoe Jolien daar goed sport t.o.v Alina.Bij het apparaat om de gsm op te laden moet je is kijken naar Alina haar tempo en dat van Jolien.

Als je dan in het dagboek van de mol hoort "Ik heb er echt alles aan gedaan en toch lukt die proef nog".

2.) Bij de pentatlon is Jolien de enigste die wint van de oude kampioenen.Ok het is ook omdat ze maar de helft moet halen.Maar ze had evengoed 2voetfouten kunnen maken.

Jolien zorgt er dus voor dat Bart 5meter voorsprong heeft t.o.v Anibal Smelt (alias Salim).

In het dagboek van de mol "Ik zal er alles aan doen om jouw(Salim) in een gunstige positie te brengen bij het lopen."

2keer lijkt me het dagboek niet te kloppen met Jolien.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 23