Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

thomas.s-mans19 apr 2020, 23:29

 9
laura.wauters schreef:Jolien is de mol en deze laatste opdracht heeft me 100% zekerheid gegeven. Waarom?

>> Bij de koffers wist zij als mol waar vrijstellingen of geldbedragen zaten. Ze checkt als eerste, (want dat is de makkelijkste positie om de anderen te overtuigen), zegt dat er geld zat zodat de anderen hopelijk een andere koffer kiezen. Zij weten namelijk welke kleur ze pakte en jolien kan goed liegen.

>> ze stapt dan uiteindelijk als laatste uit de trein, en is wss gebrieft met de info of er al dan wel of niet iemand al een vrijstellingskoffer in handen had. (Of ze heeft gewoon goed gekeken met welke kleuren de anderen van de trein stapten.)

>> Zoja, had ze er een met geld genomen, want dan zou de pot ook leegblijven en dan had gewoon iemand anders de vrijstelling in handen.
>> Zonee, kon ze het vrijstellingskoffertje pakken en zo het geld wegkapen.

Bij deze, was het zeer gunstig voor Jolien om als laatste uit te stappen. Voor een mogelijke briefing dus. Of geen briefing...
Mogelijk. Of de rest vertrouwt Jolien als kandidate en laten haar begaan (Bart neemt ook de gele koffer omdat hij vertrouwt op de tip en Jolien). Alina zat in de perfecte positie hier. Als 2e om een koffer te openen, kon ze elke kant nog op, zowel liegen als de waarheid spreken. Van het moment dat de grijze eerst werd geopend en Jolien hier over loog, kon ze zich perfect permiteren om de waarheid te spreken. Ze wist dat Jolien als laatste de grijze zou meenemen indien die er nog zou liggen en neemt zelf een (laag) bedrag mee. Als mol wist ze op het moment dat ze haar koffer mocht kiezen al dat er geen geld verdiend zou worden (Bart en Christian hadden ook geld mee) en zo kon ze bovendien de verdenking naar Bart afwenden, daar die eerder gelogen heeft over het geld. Perfect gemold zonder op te vallen. Maar zo vind iedereen dat van zijn mol natuurlijk 😃
Gebruikersavatar

Paracetamol19 apr 2020, 23:33

 40
zakke langs zijkant schreef: De mol zou hier even goed de waarheid kunnen spreken over wat er in de koffer zit, zolang de mol op het einde ervoor zorgt dat er maar één vrijstelling gekozen wordt.
Maar dit is dus letterlijk wat ik zeg hé? Jolien was de enige die loog en zij is volgens mij de mol niet.
Gebruikersavatar

Andy Lemmens19 apr 2020, 23:35

 70  Bert
Mollenjager-DT schreef:Toch een logische keuze van Alina als ze de mol is. Ze weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit en dat Jolien dat ook weet. Wanneer ze in die wagon van de koffers komt en ziet dat de grijze en de witte koffer er nog liggen, is het toch de beste keuze om als mol voor het (laagste) geld te gaan.
En ze neemt de blauwe koffer want ze gelooft Bart niet dat er geld inzit.Alina denkt dus dat er in blauw wel een vrijstelling zit.Dan zou Bart toch gewoon zijn blauwe koffer genomen hebben als het effectief een vrijstelling was. :roll:
Gebruikersavatar

Nonline19 apr 2020, 23:50

Molerator  6547  Uma
laura.wauters schreef:>> Het was dus belangrijk om als mol als laatste de trein uit te stappen.
Dat klopt, en dat is waarom de andere drie dat nooit van zijn leven gaan toelaten. Ik ga er ook wel van uit dat ze vandaag wel allemaal al wisten wie de mol is.

Er van uitgaande dat er geen geld zal verdiend worden, kan je nog verklaren dat Bart als kandidaat als eerste wil gaan, in de hoop van zo de vrijstellingskoffer mee te pikken. Ik denk dat Bart echt op Alina zit en haar dus ook niet geloofde, dus zwart kòn een vrijstelling zijn, maar grijs of geel was er zeker één. En aangezien hij Jolien als niet-zijn-mol wel geloofde, is hij dus voor geel gegaan.

Als Alina op Jolien als mol zit, gaat zij haar volgens mij nooit als laatste van de trein laten stappen.
Als ze zelf de mol is, doet ze er volgens mij goed aan om het blauwe koffertje te nemen. Dat is het laatste koffertje waarvan Jolien zeker wist dat er geld in zat. Voor de laatste koffer met geld, zou Jolien dus moeten gokken tussen zwart en wit, terwijl Alina de zwarte geopend had. Als Jolien ook op Alina als mol zit, gaat zij haar, zeker na het diner vorige week, nooit geloven en is de kans dat ze zwart neemt dus eerder klein (gesteld dat ze al voor €5000 zou willen gaan). Alina neemt hier als mol dan volgens mij de beredeneerde gok dat Jolien inderdaad een vrijstelling gaat nemen en er zo dus voor gaat zorgen dat er geen geld in de pot komt.

Christian is echt gewoon te goed voor dit spel. Die man heeft er echt alles aan gedaan om elke opdracht te doen slagen. Respect!
Gebruikersavatar

Molympiad19 apr 2020, 23:52

 63  Sven
Hey medemolloten,

Ik heb zonet een super uitgebreide analyse geschreven, waarin ik deze proef ook breed bespreek, onder andere.
Ik concludeer uit deze proef dat Jolien 100% de mol is.

Ik moet toegeven dat ik geen zin heb dat opnieuw neer te pennen, maar het lijkt mij wél interessant:
viewtopic.php?f=86&t=4124&p=108116&hili ... 25#p108116
Hier kan je het opnieuw lezen. De treinopdracht bespreek ik onderaan!

(nota: mijn bericht stond eerst in Algemeen, maar is blijkbaar verplaatst naar "persoonlijke molboekjes" ofzoiets?)
Ik raad mijn analyse echt aan 😎 😃
Gebruikersavatar

elkemol19 apr 2020, 23:52

 654
een gifje zou interessanter zijn

Jolien kijkt plots op bij het horen van vrijstelling. Dit lijkt mij een reactie die spontaan was en wat voor mij betekent dat ze nog niet op de hoogte was van het verloop van deze proef.
Bart en Alina laten niet veel zien.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

happyfello19 apr 2020, 23:57

 326  Uma
Bart maakt de fout Jolien te vertrouwen... hij zit op Alina, daarom kiest hij geel want... in geel/grijs zit de pasvraag. In deze proef moet je als laatste kiezen, Jolien (mocht ze Bart vertrouwen want ze zit op Christian zo blijkt later) doet dat goed ! Je weet van de 3 koffers die gekozen zijn zo goed als zeker wat er in zit, als ze dan wit niet gekozen hebben en je weet grijs is de vrijstelling, zeker niet geel.... no brainer :| . Alina maakt de fout hier, zogezegd omdat ze Bart niet vertrouwt en ze kiest de blauwe met het minste bedrag... haar mateke is finaliste 😉
Gebruikersavatar

elkemol20 apr 2020, 00:02

 654
Wanneer Bart liegt dat hij de vrijstelling heeft, kijkt Jolien alsof haar vrijstelling bedreigd wordt.
Moest zij de mol zijn, dan zijn 2 vrijstellingen ook ok, want het geld is evengoed uit de pot. Zij lijkt in mijn ogen dus echt voor de vrijstelling te willen gaan. Haar reactie (zie 2 posts terug) liegt er volgens mij niet om.
Gebruikersavatar

DenEddie20 apr 2020, 00:15

 19
Waar wordt gezegd dat ze het geld niet verdienen als ze 2 vrijstellingen meenemen? Als ik de uitleg van Gilles interpreteer dan krijg ik de indruk dat bij 2 vrijstellingen de vrijstellingen vervallen, maar de mensen die geld nemen gewoon 2 pasvragen krijgen. In de afbeelding wordt het geld + de pasvragen getoond.

Als dat het geval is, is het niet dom van de mol om als 3e te gaan. Je hebt overzicht over welke koffers reeds genomen zijn en kan er op vertrouwen dat Jolien de koffer waar zeker een vrijstelling in zit neemt. Uit veiligheid neem je toch een lage koffer, het zou altijd kunnen dat Jolien twijfelt en toch niet de vrijstelling neemt.

Na het openen van de koffer is Alina ook wel heel snel om mee te gaan met Jolien en te zeggen dat in geel de vrijstelling dan zit. Je bent zo zeker dat geel en grijs genomen wordt en geen andere vreemde koffer.
Gebruikersavatar

floris20 apr 2020, 00:17

 9  Uma
laura.wauters schreef:Jolien is de mol en deze laatste opdracht heeft me 100% zekerheid gegeven. Waarom?

>> Bij de koffers wist zij als mol waar vrijstellingen of geldbedragen zaten. Ze checkt als eerste, (want dat is de makkelijkste positie om de anderen te overtuigen), zegt dat er geld zat zodat de anderen hopelijk een andere koffer kiezen. Zij weten namelijk welke kleur ze pakte en jolien kan goed liegen.

>> ze stapt dan uiteindelijk als laatste uit de trein, en is wss gebrieft met de info of er al dan wel of niet iemand al een vrijstellingskoffer in handen had. (Of ze heeft gewoon goed gekeken met welke kleuren de anderen van de trein stapten.)

>> Zoja, had ze er een met geld genomen, want dan zou de pot ook leegblijven en dan had gewoon iemand anders de vrijstelling in handen.
>> Zonee, kon ze het vrijstellingskoffertje pakken en zo het geld wegkapen.

Bij deze, was het zeer gunstig voor Jolien om als laatste uit te stappen. Voor een mogelijke briefing dus. Of geen briefing...

Je bekijkt de opdracht vanuit een verkeerd standpunt. Bij deze opdracht moet je niet de acties van het individu bekijken, maar je moet kijken naar de reacties van de rest van de groep. Jolien wordt in deze positie gezet omdat ze totaal niet verdacht is bij haar medekandidaten. Alina is voor mij de mol, veel kandidaten weten dit. Ze neemt de zwarte kist omdat hier achteraf geen hint over komt en er dus twijfel blijft over haar kist, ze geloven haar toch niet. Ze neemt de blauwe kist, rare keuze, en weet dat Jolien voor grijs gaat. Je moet dus altijd rekening houden met de reacties van de anderen. Subtiel mollen, de specialiteit van Alina dit jaar...
Gebruikersavatar

DenEddie20 apr 2020, 00:35

 19
BeaVer schreef:Ik ben ook eens aan het terug kijken.
Volgens mij heb ik het volledig verkeerd gehoord.

Dus aan iedereen een gemeende mea culpa
(maar ik ga er toch van uit dat de mol weet waar de vrijstellingen zaten)
Het is niet GDC die dat zegt, het is Alina die zegt "Ik denk dat eender welke positie om naar buiten te gaan gunstig was. Als ge toch weet wat er in welke koffer zit."

Ze zegt dit aan het einde van de aflevering bij het invullen van de vragen.
Gebruikersavatar

Polle de Molle20 apr 2020, 01:11

 135  Bert
Bizar dat sommige mensen aannemen dat de mol hier niet weet welke koffers wat bevatten. Het is toch het beste om er altijd van uit te gaan dat de Mol altijd alles weet.

Dus hier moet de mol gewoon zorgen dat er een vrijstelling getrokken zal worden.
Na dat iedereen eens gekozen heeft weet de mol één ding zeker, dat Jolien de vrijstelling heeft gezien. En laten we ervan uitgaan dat de meeste kandidaten altijd voor een vrijstelling zullen kiezen, zeker zo laat in het spel. Dus de mol heeft hier al gewonnen. De mol moet er gewoon voor zorgen dat er een kandidaat met deze koffer naar buiten gaat.

2 acties die ik onder de loep wil nemen bij de tussenstop:
Christian als afvaller kunnen we aanzien als oprecht, Bart wil bij de rekensom direct al terugkeren. Dit vond ik verdacht.
Als kandidaat zou je voor 200m lopen toch wel even de tijd nemen om deze rekensom te maken zodat je meer info krijgt.
Als mol zou je inderdaad met zou weinig mogelijk kennis voor de andere speler al willen terugkeren. En je wilt er zeker voor zorgen dat je terug bent want dan heb je 2 personen meer om koffers te nemen. 2 kandidaten met een keuze van 6 koffers en 4 kandidaten met een keuze van 6 koffers is al een heel grote invloed.
Christian stelt zich dan aanvallend om even te denken. Bart komt dan ook met de oplossing van het verschil maal 3 om dan terug te kunnen keren. (Ok dit is niet direct een moeilijke opgave, maar voor iemand die zegt dat hij dat niet kan vinden komt hij wel met de oplossing)

Jolien zegt dat ze niet meer kan lopen (wat wel goed mogelijk is na haar inspanning van de dag ervoor). Ik zie dit niet aan als een mol-actie want stel dat ze de mol is, dan geeft ze de info aan Alina als die op een vlugge wijze de doos kon openen. Als kandidaat zou je liever niet willen dat de andere speler meer info krijgt over de koffers, zeker als je al een vrijstelling hebt en een gemakkelijke "out" hebt als je de vrijstelling kiest. Ze wist namelijk zeker dat de vrijstelling daar zat en kan daarmee buitenkomen als "ik ga voor de vrijstelling" zonder verdacht te zijn.

----

Nu gaan we per persoon eens kijken wie er eigenlijk het best kon mollen:
(dus hier beschrijf ik iedere kandidaat alsof hij/zij de mol is)

Jolien als mol: Ze liegt over haar inhoud, mocht er haar iemand niet geloven en haar koffer nemen, dan is haar opdracht gelukt. Ze gaat als laatste, ziet dat grijze koffer met vrijstelling er nog ligt en kan zo ook de proef doen mislukken met een geldig excuus (want zij kan zeggen dat ze dat effectief wist liggen doordat ze de inhoud wist). Haar tactiek was eigenlijk voor de koffer zelf te gaan en de andere wijsmaken door de verkeerde koffer te laten nemen.
Conclusie: zij laat haar opdracht slagen door zelf als mol de vrijstelling te nemen (100% slaagkans), iedereen vertrouwde haar ook en heeft niemand gemanipuleerd om voor een vrijstelling te gaan.

Alina als mol: Ziet als derde dat de gele koffer weg is waarvan ze weet dat Jolien 100% weet dat er een vrijstelling in de grijze koffer zit. Ze speel hier goed in door de koffer met het laagste bedrag te nemen indien Jolien een last-minute "ik speel fair en ga niet voor de vrijstelling" gedachte heeft. Bij haar koffer heeft ze het excuus dat ze Bart niet vertrouwde toen hij loog over zijn inhoud.
Conclusie: zij laat haar opdracht slagen door Jolien de vrijstelling te laten nemen (steekt het lot in de handen van 1 persoon).

Bart: Gaat als eerste en kiest de gele koffer, wetende dat Jolien 100% weet dat er een vrijstelling in de grijze koffer zit. Hij zegt ook expliciet dat hij als eerste wil gaan maar wil expliciet wel weten wie als laatste gaat (bewuste keuze om te weten dat Jolien als laatste wou gaan met haar zekerheid?). De andere kandidaten gaan hiervan uit dat de vrijstelling al 50/50 is genomen. Zo kan hij twee mensen (christian en alina) doen twijfelen om toch voor de vrijstelling te gaan als ze Jolien niet geloofden. Hij speelt hier al mol 3 mensen in handen om voor een vrijstelling te kiezen zonder dat hij dat als mol doet. Kiest christian en alina deze koffer, dan is het spel gelukt voor hem. Kiezen ze die niet, dan weet hij nog steeds dat Jolien voor een 100% goeie keuze voor een vrijstelling kan gaan. Als excuus kan je zeggen dat je voor de vrijstelling bent gegaan, maar die niet had omdat je Jolien geloofde bij haar leugen en zodoende de fout op haar kunt steken voor het mislukken van de opdracht. Bart speelt hier ook in door niet meer te liegen over zijn inhoud. Als ze jou als mol geloven dan zorg je ervoor dat minder kandidaten jouw koffer willen, kom je als oprecht over omdat je de waarheid spreekt zogezegd en kan je twijfelende mensen aanzetten om voor de onbekende koffer met de tweede vrijstelling te gokken. Niet vergeten dat hij, als Jolien de vrijstelling weet liggen, wil opteren dat iedereen voor die koffer gaat om te kijken. (plan B, om tweedracht te zaaien als iedereen weet waar de vrijstelling ligt. Als niemand ervoor ging in die optie kon hij dan gewoon zeggen van "we wisten dat het allemaal daar lag, dus waarom zou ik deze niet genomen hebben?"
Conclusie: hij laat zijn opdracht slagen door Jolien de vrijstelling te laten nemen (maar in tegenstelling tot alina heeft hij meer kansen dat de vrijstelling getrokken zal worden). Heeft 2 maal het spel willen leiden maar Alina vertrouwde hem weliswaar niet.

---

Bij alledrie is er dus een goeie uitleg hoe ze daar als mol konden spelen, bij de ene al wat meer dan de andere. Ik vind, terwijl ik Bart verdenk, Alina de meest plausibele reden hebben als mol. Jolien haar actie was net iets te perfect, als mol als eerste een koffer met vrijstelling nemen, zonder dat anderen dat wilden dubbelchecken en als laatste eraf willen gaan zonder dat iemand jouw koffer nam (allemaal iets te perfect gelopen). Als mijn verdachte de mol is volgende week, dan heeft hij hier zeer strategisch doorgedacht en op de acties van de kandidaten gespeeld. Powermove manipulatie dan :p
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 23