Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Devaien23 apr 2020, 23:59

 1
Ik snap persoonlijk niet waarom Jolien verdacht is,

De mol weet perfect wat er in alle koffers ligt. Mijn mol verdachte is Bart en als hij wist dat er een vrijstelling in de grijze koffer zat waarom zou zich dan zorgen maken? Voor hem maakt het niet uit of iemand een vrijstelling krijgt, zolang er maar geen geld in de pot komt 🙂
Gebruikersavatar

matthias.bouquet24 apr 2020, 01:52

 171
juultje.bernaerts schreef:Ik had de indruk dat Alina een beetje moest lachen toen duidelijk werd dat Jolien de enige was met een vrijstelling, dat ze zich daarom een beetje moest afwenden van de rest. Als mol ( waar ik van uit ga) was ze blij dat er geen geld verdiend was en misschien ook dat Jolien naar de finale mag ? Dit kan natuurlijk ook haar verontwaardigde blik zijn 🙂
Ziet nog iemand hier een lichte grijns in?
Na die giftige blik naar Bart leek het mij eerder zo een blik van 'Lap die heeft mij weer om de tuin geleid' Maar dat is natuurlijk vanuit mijnen tunnel. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Frolva24 apr 2020, 09:50

 2204
Devaien schreef:Ik snap persoonlijk niet waarom Jolien verdacht is,

De mol weet perfect wat er in alle koffers ligt.
Wie zorgt ervoor dat er geen geld in de pot komt? --> Jolien
Devaien schreef:Mijn mol verdachte is Bart en als hij wist dat er een vrijstelling in de grijze koffer zat waarom zou zich dan zorgen maken? Voor hem maakt het niet uit of iemand een vrijstelling krijgt, zolang er maar geen geld in de pot komt 🙂
Bart stapte als eerste af en had dus geen vat op wat op wat er na hem gebeurde (de anderen natuurlijk ook niet op wat er vóór hen gebeurde, maar konden hun keuze wel aanpassen aan welke koffertjes reeds weg waren).

Voor (jouw mol) Bart maakte het wél uit of er vrijstellingen werden genomen; bij twee vrijstellingen werd er immers geld verdiend. Dat wetende had (jouw mol) Bart - als hij dan toch geld nam - toch best het koffertje met het laagste bedrag genomen (blauw)?
Gebruikersavatar

matthias.bouquet24 apr 2020, 13:16

 171
Het ingewikkelde aan deze opdracht is dat de mol kan falen in twee verschillende situaties (doemscenario's): 1) die met nul en 2) die met twee vrijstellingen. Het verschil is in onze manieren van denken ligt hem er in dat de meeste Jolienverdenkers meer rekening houden met dat eerste scenario en wij Bartverdenkers meer belang hechten aan dat tweede scenario, dat wij waarschijnlijker achten (zes van de vijftien mogelijkheden ipv een, en bovendien een stuk waarschijnlijker met die tip van geel of grijs).

Jolien is inderdaad de enige die scenario 1 met zekerheid verhindert, maar laat ons eerlijk zijn, dat was voor de mol als zij dat niet was ook wel al vrij duidelijk nadat ze loog over haar koffer. Zoals iemand al zei zou dat wel de AMA van het seizoen zijn: niet zomaar een paar pasvragen maar de vrijstelling vlak voor de finale laten liggen voor wat geld in de pot, waarmee je gewoon expliciet zegt aan televisiekijkend Vlaanderen en je concurrenten dat je de mol niet bent. Maar goed, de groepssfeer was zo uitzonderlijk goed dit jaar dat er misschien nog een kleine kans was dat dit gebeurd zou zijn en vind ik Jolien toch het tweedeverdachtst in deze proef.

Dat ik zo zei dat het 'gewoonweg niet waar' was dat Alina de beste molpositie had, was wat kort door de bocht en te agressief uitgedrukt, excuses daarvoor :( , maar ik blijf er toch bij: Alina kan vanuit haar positie noch scenario 1, noch scenario 2 heel goed verhinderen (maar ze pakt wel het laagste bedrag). 't Is te zeggen, scenario 1 kon ze in principe wel verhinderen door grijs of wit te nemen en dan te hopen dat Jolien door logisch uit eigenvoordeel na te denken geld (blauw) zou nemen, maar dat zou Jolien misschien niet gedaan hebben door wat ze zei in de eliminatie dat ze toch sowieso nog de vrijstelling had gepakt als de ander al weg was? Maar dat is hoe dan ook niet gebeurd toen de kans zich ertoe diende en is dus een vrij hypothetische situatie. Ook voor scenario 2: ze zou natuurlijk zelf geen vrijstelling kunnen nemen als er al een weg zou zijn, maar dat iemand als cowboy voor haar op zoek gaat naar vrijstellingen en de witte vindt, ligt dan geheel buiten haar macht. Die tweede vrijstelling kan oftewel onbewust 'per ongeluk' genomen worden als iemand bijvoorbeeld denkt dat er nog geen vrijstellingen weg zijn, oftewel bewust omdat iemand bereid is pasvragen cadeau te geven voor de groepspot of om iemand de vrijstelling niet te gunnen. Alina en Jolien waren blijkbaar beiden naar eigen zeggen wel bereid om dat te doen en er is dus minstens zo een tegenligger voor wie er ook mol is.

Dat brengt ons bij Bart. Hij gaat er als mol vanuit dat Jolien naar alle waarschijnlijkheid de eerste vrijstelling wel zou nemen als die nog niet genomen zou zijn. De groep vindt het niet erg dat hij als mol als eerste gaat, want als hij de vrijstelling pakt is het gewoon eerlijk. Hij pakt dan ook de koffer waarover door het vreemde vertrouwen in Jolien consensus over is dat het een vrijstelling is. Dit zorgt ervoor dat Christian voor het geld kiest, maar het is in werkelijkheid niet hij maar Alina die zich opoffert voor de groepspot. Zij gaat immers voor de (wat zij denkt) 'tweede' vrijstelling. Ze gelooft Jolien ook en denkt dat de eerste vrijstelling al weg is en wordt misleid door Bart dat de 'tweede' in blauw ligt. Maar zelfs al had ze juist gegokt voor wit zou Jolien, wetende dat wit een vrijstelling bevat, zich als tweede 'opgeofferd' moeten hebben (wat ze wel misschien gedaan had achteraf bekeken maar de kans is wel vrij klein).

Daarom blijf ik bij mijn standpunt: Jolien zou een beetje gemold hebben, Bart veel door wel degelijk te beïnvloeden wie na hem komt en zijn verwarring, en Alina als mol zou eerder mollen door erop tevertrouwen dat de proef zichzelf zou mollen en wat low profile te blijven, maar wel het laagste bedrag te nemen. Ze zou er heel dat verhaaltje van dat ze zich opoffert maar dat Bart haar misleid heeft toch heel snel bijverzonnen hebben en briljant goed uitgeacteerd (vieze blik achteraf) vind ik dan. Maar ja, denk ervan wat je wil. Op dit punt zit toch iedereen inclusief ik al in een tunnel en heeft het moeite het anders in te zien. 😂
Gebruikersavatar

SiMol24 apr 2020, 13:35

 264
MATTHIAS.BOUQUET, mooie uitleg maar over het stuk van Alina ben ik niet eens.

Ik ga er hierbij vanuit dat de Mol de vrijstellingen weet liggen.

Alina weet met zekerheid dat Jolien de vrijstelling weet liggen, dit dankzij de tip (of Mol zijn).
Als ze Mol is, weet ze ook dat Bart zijn koffer geen vrijstelling was (info als Mol).

Als ze als derde gaat, kan ze dus op bijna alle scenario's een grote invloed hebben, gezien het verloop van de geopende koffers en voorgaande onderhandelingen.
Ze moet enkel anticiperen op Jolien haar keuze, de andere weet ze dan al.
Ze heeft dus wel degelijk veel invloed, ik ga niet alle scenario's omschrijven.

Ik heb wel de indruk dat iedereen er hier vanuit gaat dat de Mol altijd voor een onfeilbare sabotage gaat.
De Mol moet subtiel saboteren, om dit te doen moet de Mol dus ook risico's incalculeren.

Laatste gaan lijkt ook mij de meest evidente keuze om te saboteren, enkel als beide vrijstellingen al weg zijn kan de Mol dan niets doen. Daardoor is dit ook de meest verdachte sabotage.

Voor mij is als derde gaan de tweede beste keuze om te saboteren, omdat je dan enkel op de laatste keuze moet anticiperen.
Zeker doordat Jolien in dit geval al een vrijstelling wist zitten en de rest niet.

Maar ik vind dit sowieso een heel moeilijke proef om conclusies uit te trekken.
Bij bekend maken van gelijk welke Mol zal je wel een verklaring kunnen geven hoe de Mol hier kon mollen.
Gebruikersavatar

corné.scheel24 apr 2020, 14:00

 27
Ik denk nu toch echt een doorbraak te hebben over deze opdracht in mijn hersensspinsels, dus ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn. Ik heb dit al eerder gezegd, maar wil toch nog even benadrukken dat er in deze opdrachten 2 mensen waren die de opdracht met 100% zekerheid konden laten mislukken. Alleen inmiddels heb ik bedacht dat de 1e dat wel met veel meer zekerheid en subtieler dan de ander kan doen! Alina kon een geldkoffer pakken waardoor Jolien als enige een vrijstelling pakte, daardoor laat Alina de opdracht mislukken. Je kan het zelfde zeggen over Jolien, zij kon dus als laatste als enige een vrijstelling pakken en de opdracht laten mislukken. Dus tot zoverre kan je voor beide bedenken waarom ze verdacht zijn, ik merk dat in deze fase van het spel de mensen die Alina verdenken vooral vertellen dat zij het wel moet zijn en de gene die Jolien verdenken vertellen dat zij het wel moet zijn.

In ieder geval is er iets heel interessants in deze opdracht wat ik toch nog even wat verder wil uitwerken, hopelijk valt het te volgen. Ik laat Bart even buiten beschouwing, wie heeft er tussen Alina en Jolien dan écht de meeste impact? Alina! Waarom? Ga ik proberen uit te leggen 😂

Stel Jolien is de mol:
In de witte koffer en in haar koffer zitten de vrijstellingen. Het lukt haar om haar koffer te verdedigen en de rest te laten geloven dat er geen vrijstelling in zit. Stel dat die witte koffer met vrijstellingen door een kandidaat gepakt wordt en zij is dan als laatste aan de beurt. Als zij de mol is wil zij haar koffer dus niet meer hebben, dan zijn er namelijk 2 vrijstellingen gepakt en wordt er geld verdiend. Maar dat zou zij nooit aan de kijker kunnen uitleggen, zij gaat natuurlijk altijd haar vrijstelling pakken denken wij. Dus stel dat er wit gepakt wordt door een kandidaat kan zij niet meer mollen, ze moet nu wel de 2de vrijstelling ook pakken en geld verdienen voor de pot, molactie mislukt.

Stel Alina is de mol:

Alina is in een positie om een inschatting te maken dat de witte koffer de vrijstelling bevat. Niet met 100% zekerheid, maar kansberekenend wat mij betreft de beste optie om die koffer te kiezen. Ze krijgt te horen dat geel of grijs een vrijstelling bevat, oftewel 1tje vrijstelling 1tje geld, ok die vallen dan af. Dan hoort ze dat er in rood of blauw 2k eu zit, er wordt eigenlijk wel duidelijk dat dit de rode van Christian is. Dan zijn er nog 3 koffers over; zwart, wit en blauw. Zij heeft haar zwarte koffer bekeken en daar zat geld in, dus nu nog 2 over, blauw en wit. Bart zegt op het gegeven moment dat er 500eu in zijn koffer zit, als zij dit geloofd dan moet ze dus op de witte koffer uit komen. Als zij de mol is, dan is het voor haar op dat moment dus van cruciaal belang om Bart in twijfel te trekken. Zij heeft op dat moment geen andere keuze dan dat te doen, om toch op blauw uit te komen ipv wit (en geld te verdienen). Mocht zij de mol zijn dan heeft zij als 3de persoon zijnde de beste kans om de opdracht te laten mislukken. Zolang zij wit niet pakt gaat Jolien als enige 1 vrijstelling pakken. Ook is zwart de beste koffer om te bekijken als mol zijnde. Waarom? Deze koffer geeft het meeste informatie namelijk over de 2 'overige' koffers (geen extra info over zwart/wit). Stel ze had aan het begin wit gekozen dan kan zij aan de kijkers niet 'verkopen' waarom ze niet voor de vrijstelling gaat, nu wel. Stel iemand anders had zwart bekeken dan kan die persoon een conclusie trekken zoals ik net deed en bij wit uitkomen. Ik weet niet meer of zij als eerste een koffer gaat kijken? Maar wat mij betreft dan dus nog verdachter. Laat me weten als er vragen zijn naar dit verhaal, want weet niet of het allemaal logisch opgeschreven is.
Gebruikersavatar

Jansen24 apr 2020, 16:06

 3423  Yens
Devaien schreef:Ik snap persoonlijk niet waarom Jolien verdacht is,

De mol weet perfect wat er in alle koffers ligt. Mijn mol verdachte is Bart en als hij wist dat er een vrijstelling in de grijze koffer zat waarom zou zich dan zorgen maken? Voor hem maakt het niet uit of iemand een vrijstelling krijgt, zolang er maar geen geld in de pot komt 🙂
Waarom neemt Bart dan een koffer met geld? Als eerste kon hij er nooit zeker van zijn dat beide "vrijstellingskoffers (wit en grijs)" niet werden genomen. Als mol neem je dat risico toch niet? Als je als eerste gaat, ben je sowieso in het nadeel (als je de mol zou zijn).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 apr 2020, 16:12

 8153
simon.demey schreef:Ik weet niet of het hier al beschreven is, maar graag had ik deze denkpiste geopperd.
Ik vermoed dat de producers de tips in de dozen pas erin gestoken hebben nadat de 4 koffers werden geopend.
Mij valt hier op dat enkel over Alina haar koffer geen informatie was.
Dat ze dus de kaartjes hebben erin hebben gestoken als helpende hand voor de mol.

Wat denken jullie?
Ik had dit bericht zien passeren maar er niet op gereageerd omdat ik nog zoveel moest bijlezen.
Ik heb mij hetzelfde afgevraagd. In beide kistjes wordt over 2 koffers gesproken. De 4 koffers die vermeld worden zijn die van Jolien, Bart en Christian. Niets over de koffer van Alina.
Net als simon.demey heb ik mij toen ook afgevraagd of dat toeval was. Het was voor de productie een fluitje van een cent de tips aan te passen aan de koffers die door het viertal geopend werden.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet24 apr 2020, 16:16

 171
Corné Scheel: Jolien zou wel aan de kijker kunnen uitleggen dat ze voor de geldkoffer gegaan zou zijn want zij weet namelijk perfect de inhoud van iedere koffer en zij kan zeggen dat ze niet de pasvragen wou. En wat Alina betreft verandert de situatie zich natuurlijk als de mol niet op voorhand de inhoud van de koffertjes kent waar ik vanuit ben gegaan.

Dit zette me wel aan het denken en ik moet wel nog iets rechtzetten bij mijn vorige posts over iets waar ik nog niet goed over had nagedacht, om het nog een beetje ingewikkelder te maken: als je mol de vrijstelling heeft genomen is het een soort opoffering om voor de tweede vrijstelling te gaan omdat je zo die twee pasvragen cadeau doet aan je concurrenten (zo dacht ik over Alina omdat ik ervan uitga dat Bart de mol is), maar als je medekandidaat een vrijstelling heeft genomen is het voordelig voor de tweede vrijstelling te gaan omdat je zo twee pasvragen cadeau doet aan slechts één van je beide concurrenten en dat je je andere medekandidaat de vrijstelling afneemt. Dit maakt naar mijn mening de molposities van Jolien en Alina eigenlijk nog een stuk riskanter. Dit zorgt ervoor dat als bijvoorbeeld Christian of Bart eerder al de grijze had genomen de overgebleven kandidaat/kandidaten ook wellicht op zoek zouden gaan naar de vrijstelling (gewoon uit eigenbelang).

En in het geval van Alina als mol zou ze er dus niets aan kunnen doen als er al een vrijstelling gepakt zou zijn en zou Jolien met de kennis die ze heeft logischerwijze gewoon voor die tweede vrijstelling gaan die ze perfect weet liggen.

Ook zou het, als Jolien de mol is en iedereen weet dat, juist het meest logische zijn voor Alina en Christian om in het geloof dat Bart de vrijstelling heeft gewoon op zoek te gaan naar de tweede vrijstelling. Dit maakt het ook nog een stuk risicovoller voor Jolien dat beide vrijstellingen worden gevonden.

Als Bart de mol is blijft het een 'opoffering' om voor de tweede pasvraag te gaan, zolang mensen geloven dat hij de eerste vrijstelling heeft en de mol is, maar eens die eerste vrijstelling is gevonden en Jolien weet dat dit door een medekandidaat is, is het wel logisch voor haar om die tweede vrijstelling te pakken.
Gebruikersavatar

corné.scheel24 apr 2020, 16:20

 27
Ik begrijp je zin niet helemaal Matthias, kan je het misschien anders verwoorden? Hoe kan Jolien aan de kijker uitleggen dat zij niet voor een vrijstelling kiest (dus stel zij kiest een andere koffer dan de gene die ze nu gekozen heeft, hoe legt ze dat uit?).
Gebruikersavatar

Cedric24 apr 2020, 16:23

 2834  Uma
chicawah.janssen schreef:Ik had dit bericht zien passeren maar er niet op gereageerd omdat ik nog zoveel moest bijlezen.
Ik heb mij hetzelfde afgevraagd. In beide kistjes wordt over 2 koffers gesproken. De 4 koffers die vermeld worden zijn die van Jolien, Bart en Christian. Niets over de koffer van Alina.
Net als simon.demey heb ik mij toen ook afgevraagd of dat toeval was. Het was voor de productie een fluitje van een cent de tips aan te passen aan de koffers die door het viertal geopend werden.
Wat betekent dat Alina wel als enige informatie heeft over ALLE koffertjes... Komt dat de Mol wel even goed uit zeg.

Wat iedereen weet:
- In grijs of geel zit de vrijstelling.
  • GRIJS door Jolien geopend, zij liegt en zegt dat er 1000€ in zet (eigenlijk vrijstelling)
  • GEEL door niemand geopend.
- in rood of blauw zit 2000€.
  • ROOD door Christian geopend. Liegt eerst, geeft later toe dat het 2000€ was.
  • BLAUW door Bart geopend. Liegt eerst, geeft later toe dat er geld in zat.
Wat Alina extra weet:
- In zwart zit 1000€.

CONCLUSIE = Alina kent de inhoud van ALLE koffertjes.
- Ze weet dat in GRIJS OF GEEL de eerste vrijstelling zit.
- Ze weet dat in ROOD EN BLAUW geld zit.
- Ze weet dat in ZWART geld zit.
- Dus ze weet ook perfect dat in de witte koffer de tweede vrijstelling zit...
Gebruikersavatar

corné.scheel24 apr 2020, 16:34

 27
@cedric, ik trek in mijn post van 14:00 dus een enigszins soort gelijke conclusie. Naar mijn mening wordt Alina dus verplicht om Bart in twijfel te trekken als zij de mol is, en naar mijn mening was de zwarte koffer ook de handigste koffer om aan het begin te bekijken als je de mol bent
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 23