Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Mutsmuts19 apr 2020, 22:51

 1
Hoe weet eerste of er 1000 knarsen in het koffertje kunnen zitten als deze vrijstelling trekt? Logischerwijs heeft niemand er baat bij dat er verschillende bedragen in de koffertjes zitten( word niet over gesproken in de speluitleg en eenzelfde bedrag maakt alles tactischer). Pas vanaf de tweede koffer kan dit geweten zijn dat dit verschilt per koffer .Bijgevolg zou zij als eerste v/d vier 1250 moeten zeggen, iemand krijgt extra info
Gebruikersavatar

zakke langs zijkant19 apr 2020, 22:57

 45  Uma
Paracetamol schreef:Ik heb het niet over geld.
Ik bedoelde gewoon dat in deze opdracht niemand denkt aan wie de mol is of wie niet of wat de mol zou doen en wat niet. Ik denk dat iedereen gewoon denkt aan die vrijstelling en die plek in die finale. Ik denk dat het hier echt niet uitmaakte dat Jolien als eerste een koffer gaat openen of dat ze Jolien meteen vertrouwen. De mol zou hier even goed de waarheid kunnen spreken over wat er in de koffer zit, zolang de mol op het einde ervoor zorgt dat er maar één vrijstelling gekozen wordt.
Gebruikersavatar

BeaVer19 apr 2020, 23:03

 1293  Uma
Paraceta schreef:@Beaver: wanneer zegt GDC ongeveer dat de Mol weet wat er in de koffers zit? Want ik heb even teruggekeken en heb er precies niks over gehoord.
Ik ben ook eens aan het terug kijken.
Volgens mij heb ik het volledig verkeerd gehoord.

Dus aan iedereen een gemeende mea culpa
(maar ik ga er toch van uit dat de mol weet waar de vrijstellingen zaten)
Gebruikersavatar

Vermoljoen19 apr 2020, 23:09

 2354  Uma
Ik ga er ook vanuit dat de Mol wel wist wat er waar lag.
Gebruikersavatar

Eddy Walput19 apr 2020, 23:11

 10
Waarom zou de mol niet weten wat er in de koffers zit? De mol weet meestal quasi alles.
Gebruikersavatar

laura.wauters19 apr 2020, 23:11

 1
Jolien is de mol en deze laatste opdracht heeft me 100% zekerheid gegeven. Waarom?

>> Bij de koffers wist zij als mol waar vrijstellingen of geldbedragen zaten. Ze checkt als eerste, (want dat is de makkelijkste positie om de anderen te overtuigen), zegt dat er geld zat zodat de anderen hopelijk een andere koffer kiezen. Zij weten namelijk welke kleur ze pakte en jolien kan goed liegen.

>> ze stapt dan uiteindelijk als laatste uit de trein, en is wss gebrieft met de info of er al dan wel of niet iemand al een vrijstellingskoffer in handen had. (Of ze heeft gewoon goed gekeken met welke kleuren de anderen van de trein stapten.)

>> Zoja, had ze er een met geld genomen, want dan zou de pot ook leegblijven en dan had gewoon iemand anders de vrijstelling in handen.
>> Zonee, kon ze het vrijstellingskoffertje pakken en zo het geld wegkapen.

Bij deze, was het zeer gunstig voor Jolien om als laatste uit te stappen. Voor een mogelijke briefing dus. Of geen briefing en ze moest gezien hebben welke kleuren de anderen namen, dan heeft ze op basis daarvan beslist welke koffer ze moest nemen.

>> Het was dus belangrijk om als mol als laatste de trein uit te stappen.

Grtjes, Laura 💡
Gebruikersavatar

nk gls19 apr 2020, 23:14

 13
Als de mol op de hoogte is van wat er in welk koffertje zit, is dit een opdracht waarbij de kandidaten NOOIT geld kunnen verdienen.
Gebruikersavatar

JBB19 apr 2020, 23:19

 439  Uma
Als de mol weet wat er in de koffertjes zit (laten we dat veronderstellen), heeft hij/zij hier toch serieus gegokt.

- Bart denk dat hij een vrijstelling pakt, maar pakt eigenlijk geld (als eerste): dat zou je als mol niet doen
- Christian (aka de Joeri van dit jaar) gaat voor het maximum bedrag, en hij weet dat dat klopt
- Alina denkt dat ze een vrijstelling pakt, maar neem eigenlijk geld (en gelooft Bart dus niet): dat zou je als mol niet doen
- Jolien neemt de vrijstelling, en weet dat dat klopt

Je zou dus denken: Jolien is de mol. Maar, dat zou dan wel heel duidelijk "in your face" gemold zijn.
Als Alina of Bart de mol is, dan hebben ze gegokt dat iemand die na hen kwam nog een koffer met een vrijstelling ging pakken...

Nee, dit vond ik een zeer vreemde proef...
TENZIJ inderdaad de mol niet wist waar de vrijstellingen zaten.
Gebruikersavatar

remko.sellekaerts19 apr 2020, 23:23

 25
Om te beginnen een overzicht van wat er in welke koffer zat:
In de blauwe koffer zat € 500
In de zwarte koffer zat €1.000
In de gele koffer zat € 1.500
In de rode koffer zat € 2.000
In de grijze koffer zat een vrijstelling
In de witte koffer zat een vrijstelling

Op het kaartje van Alina en Jolien stond dat de vrijstelling in de grijze of de gele koffer zat. Op het kaartje van Bart en Christian stond dat er € 2.000 in de rode of de blauwe koffer zat.

Jolien bekeek de grijze koffer.
Alina bekeek de zwarte koffer.
Christian bekeek de rode koffer.
Bart bekeek de blauwe koffer.

Dankzij de informatie wist Jolien dat de vrijstelling in de grijze koffer zat. Bart wist dat de vrijstelling niet in de rode en niet in de blauwe koffer zat en wist dat Christian had gelogen over de inhoud van de rode koffer. Alina wist alleen dat de vrijstelling in de grijze of de gele koffer zat en dat er € 1.000 in de zwarte koffer zat. Christian wist dat de vrijstelling niet in de rode koffer zat.

Jolien liegt over de vrijstelling, Alina spreekt de waarheid, Christian liegt over het bedrag en Bart beweert dat hij de vrijstelling had.

Achteraf zegt Bart dat er in zijn koffer € 500 zat. Bart, Christian en Alina geloven Jolien die zegt dat de vrijstelling in de gele koffer zit.

Bart gaat als eerste en neemt de gele koffer omdat hij denkt dat daar de vrijstelling inzit. Christian gaat als tweede en gaat voor de rode koffer en het geld. Alina vertrouwt Bart niet en gaat toch voor de blauwe koffer. Ten slotte pakt Jolien als laatste de grijze koffer met de vrijstelling.

Wat mij opvalt is dat niemand de inhoud van de grijze koffer in twijfel trok. Volgens mij verdenken ze Jolien ook niet als mol want waarom zouden ze haar anders als laatste uit de trein laten stappen. Jolien leek bovendien goed te redeneren en wist dat er nog geen vrijstelling was genomen. Ze wist dat er geld in de blauwe koffer zat, omdat Bart de vrijstelling verkeerd beschreef. Daardoor wist ze ook dat er geld zat in de rode koffer. Ze wist dus dat de tweede vrijstelling in de zwarte of de witte koffer zat. Aangezien beide koffer niet waren meegenomen wist ze dus dat ze met haar grijze koffer sowieso in de finale ging zitten.

Volgens mij probeerde Bart de andere kandidaten in de war te brengen door ineens toch de waarheid te spreken, alleen Jolien wist 100% zeker dat er geld in de blauwe koffer zat door Barts foute beschrijving van de vrijstelling. Bart heeft Alina aan het twijfelen gebracht en er zo voor gezorgd dat zij al geen vrijstelling bemachtigde. Volgens mij geloofde hij Jolien niet en redeneerde hij dat de vrijstelling in de grijze koffer zat. Hij heeft vervolgens als eerste de gele koffer genomen wetende dat Jolien de grijze koffer ging nemen. Christian zag dat de gele koffer weg was en pakte dan maar de rode voor geld en mogelijke pasvragen indien er nog iemand een vrijstelling zou meenemen. Dit gebeurde niet waardoor er geen geld werd verdient, geen pasvragen werden verdiend en Jolien een vrijstelling richting de finale kreeg.

Volgens mij heeft Bart hier goed gemold door als eerste de gele koffer te nemen, voor verwarring te zorgen bij Alina en uiteindelijk via iemand anders geen geld voor de groepspot binnenhaalt.

Ik denk dus Bart als mol, maar voor hetzelfde geld wint hij volgende week en zat ik er weer eens naast. :roll:
Laatst gewijzigd door remko.sellekaerts op 19 apr 2020, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT19 apr 2020, 23:23

 767  Yens
Toch een logische keuze van Alina als ze de mol is. Ze weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit en dat Jolien dat ook weet. Wanneer ze in die wagon van de koffers komt en ziet dat de grijze en de witte koffer er nog liggen, is het toch de beste keuze om als mol voor het (laagste) geld te gaan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 23