Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

joeri.michiels28 apr 2020, 19:07

 176  Sven
Het is zo dat je geen hoogtevrees kan hebben als je niet in verbinding staat met de grond. Dus op een rots, brug,... kan dat allemaal. Maar niet in een vliegtuig, luchtballon,... Jolien is er een goed voorbeeld van. Uiteraard bestaat er ook wel vliegangst, maar dat is iets anders.

Weet dat het raar klinkt, maar het is nu eenmaal zo.
Een psycholoog heeft me dat ooit uitgelegd en ik moet zeggen dat het klopt.
Gebruikersavatar

ex-molinator28 apr 2020, 19:38

 3483  Uma
joeri.michiels schreef:Het is zo dat je geen hoogtevrees kan hebben als je niet in verbinding staat met de grond. Dus op een rots, brug,... kan dat allemaal. Maar niet in een vliegtuig, luchtballon,... Jolien is er een goed voorbeeld van. Uiteraard bestaat er ook wel vliegangst, maar dat is iets anders.

Weet dat het raar klinkt, maar het is nu eenmaal zo.
Een psycholoog heeft me dat ooit uitgelegd en ik moet zeggen dat het klopt.
Indien die psycholoog dat effectief zo uitgelegd heeft dan weet hij blijkbaar niet wat hoogtevrees is.

Hoogtevrees is een natuurlijk verschijnsel gebaseerd op het overlevingsinstinct. Het overlevingsinstinct is een beveiliging in je hersenen, aangevuld met ervaring en cognitief vermogen. Het is geen psychologische aandoening zolang het aangepast is aan de situatie en het je reactievermogen niet incapaciteert.

Het wordt pas een probleem wanneer dit het normale functioneren belemmert en de angsten onredelijk worden.
De officiële term is acrofobie. (iets gelijkaardig is dieptevrees: bathofobie).

Merk op dat er een verschil is tussen optische hoogtevrees - dus gebaseerd op je waarnemingen (al of niet realistisch, immers een beschadiging van het binnenoor kan een verstoring van de evenwichtszin tot gevolg hebben), en cognitieve hoogtevrees: het inleven in een situatie, bvb iemand zien in een situatie, of gewoonweg bedenken dat er geen leuning aan een trap is.

Zelf heb ik last van hoogtevrees maar mijn cognitieve vaardigheden zouden (denk ik) mij wel toelaten om uit een vliegtuig te springen (met parachute uiteraard) (Over bungee jumpen durf ik me niet uit te spreken omdat daar wellicht teveel tijd is om na te denken - echter indien het nodig zou zijn om te overleven, zou het overlevingsinstinct wellicht toch de overhand hebben).
Gebruikersavatar

joeri.michiels28 apr 2020, 23:46

 176  Sven
Heb het zo jaren geleden onthouden en de uitleg kan anders zijn.
Of ik heb een simpelere uitleg gekregen omdat ik toen zelf nog een kind was.

In ieder geval is het ook iets dat mijn nonkel als ballonvaarder vaak merkt bij passagiers met hoogtevrees.
Ze durven vaak wel meevliegen en naar beneden kijken, maar op een brug staan en naar beneden kijken is bvb wel een probleem zelfs al staat men achter een reling.

De mens is iets raar 😃
Gebruikersavatar

ex-molinator29 apr 2020, 09:24

 3483  Uma
joeri.michiels schreef:...
De mens is iets raar 😃
Exactamente!
Het brein van de mens laat hem toe de natuurlijke impulsen te onderdukken en fictief te denken. (Of dat efficiënt gebeurt staat daar los van).