Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 12:28

 2245  Uma
Wat ik heel ongelukkig gekozen vind in dit topic is de titel: "Geheime knop bij herfstbeelden?"
Volgens mij is er helemaal geen sprake van een geheime knop waar iemand op zou kunnen drukken om de beelden die de twee bingewatchers te zien krijgen te manipuleren.
Dit topic is ook maar zo plotseling "ontstaan" uit een discussie in het topic Opdrachten, waar het aanvankelijk helemaal niet over een "geheime knop" ging. En plots hebben de moderators beslist om die discussie naar Algemeen over te hevelen (waarom eigenlijk? Die discussie had toch alles te maken met die opdracht?). Overplaatsen naar Algemeen mag van mij, maar kies dan een andere titel, want de deze dekt de lading niet.
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 12:35

 264
@Klaartje
Over wat gaat het dan wel?

Er werd duidelijk gesuggereerd dat Samina de beelden kon manipuleren die te zien zijn bij de bingewatchers.
Dat ze letterlijk aan iets zou komen naast het scherm om dit te bekrachtigen.
Of het nu schakelaar of touwtje noemt maakt voor mij geen verschil.

Of wil je aangeven dat jouw punt vooral rond timing draaide? Dat Samina bij het tellen bijvoorbeeld bewust wat trager/sneller telde of zo?
Ik heb ook al zo iets aangegeven in het topic van de proef zelf en dat is blijven staan.

Ik zie dus niet wat de moderators hier verkeerd gedaan hebben. Want het topic van de proef begin inderdaad enkel rond het touwtje/schakelaar te draaien. Trouwens wel een aangename discussie.

Wat zou jij voorstellen als titel dan aan de moderators?
Want ik denk dat we het over eens zijn dat de moderators hier het beste met het forum voor hebben en ze staan volgens mij ook open voor suggeties die het forum alleen maar kunnen verbeteren.
Gebruikersavatar

lucu17 apr 2021, 12:47

 551  Sven
kristof.allaerts schreef: 16 apr 2021, 20:09 De "knop" is een trekschakelaarkoordjesding 😉

Afbeelding
Klaartje schreef: 17 apr 2021, 01:00 (...) Je moet er ook eens op letten wat GDC in de voice-over zegt. Hij heeft het altijd over "....volgens de berekening van Samina zou....". Maar die inschatting of berekening zit er ver langs." (...)

Ik heb het ergens anders ook al eens vermeld: ik zie drie zaken die objectief vast te stellen zijn: 1) dat touwtje 2) dat vreemde zeiltje aan de achterkant van die monitor 3) de vreemde beweging die Samina maakt met haar linkerpols/hand de eerste keren dat het lampje aanfloept (waaruit zij "besluit" dat het lampje 15 seconden zou aan zijn) Of die drie zaken oorzakelijk met elkaar verbonden zijn, kan ik niet bewijzen.

Ik heb de beelden enkele keren opnieuw bekeken en ook jullie berichten herhaaldelijk gelezen. Eerlijk gezegd kan ik er zowel letterlijk als figuurlijk geen touw aan vastknopen. 😜

Van het 'trekschakelaarkoordjesding' kunnen we op de beelden de precieze positie ten opzichte van de monitor niet vaststellen. We zien op de beelden zelfs niet waarmee of waaraan dat touwtje verbonden is en wat er de eventuele functie van zou kunnen zijn. Voor hetzelfde geld hangt er ergens in de Duitse Alpen al jarenlang één of ander onbeduidend touwtje heen en weer te wapperen in de wind. Om het een 'trekschakelaar' te noemen moeten jullie toch met sterker bewijsmateriaal komen.

Ik zie ook niets verdachts aan het zeil aan de achterkant van de monitor. Als er iets verdachts is, please show us.

Ook de handbeweging van Samina vind ik niet verdacht. Ik heb me als kind eens bijna doodgeschrokken toen ik argeloos op een lichtschakelaar drukte en er onmiddellijk daarna een oorverdovend onweer losbarstte; ondertussen weet ik gelukkig dat er tussen deze twee gebeurtenissen geen oorzakelijk verband bestaat, maar ik ben destijds nog dagenlang bang geweest van drukknopjes allerhande.

Afbeelding

Misschien moeten we deze beelden vergelijken met een stilstaand beeld en dan goed letten op de positie van Samina's linkerhand.

Afbeelding

Ik denk dat je dan alvast een trekschakelaar kan uitsluiten. Als Samina hier werkelijk saboteert, dan zou ze al over een afstandsbediening of zo moeten beschikken, maar dat is net als het 'trekschakelaarkoordjesding' (ik herhaal: waarvan we de precieze positie t.o.v. de monitor niet kennen) louter speculatie. Zolang er geen tastbaar mechanisme opduikt houd ik het dus liever op een onwillekeurige handbeweging.

Diep van binnen zou ik wel willen dat jullie interpretatie klopt en dat Samina ons hier allemaal grandioos belazert. Het zou van haar niet alleen één van de doortraptste mollen ooit maken, maar ook prachtige reveal-tv opleveren!

Toch zou ik voorlopig ook enkele andere denkpistes niet uitsluiten. Evengoed zouden we kunnen zeggen dat Jasmien of Lennart de boel saboteren, omdat ze zich te traag of te snel voortbewegen aan de kabelbaan. OF dat het precies inschatten van de 40/15-secondencyvlus sowieso erg moeilijk is en dat ook Jasmien of Lennart hierbij fouten zouden hebben gemaakt...

Ook vermelden jullie de discussie over de 40/15-secondencyclus niet tussen Jasmien en Samina; die verloopt als volgt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ten slotte, het klopt niet dat GDC in zijn voice-over de berekeningen van Samina telkens via een zou-constructie in twijfel trekt. Ik hoor GDC bij de poging van Lennart letterlijk zeggen: "Volgens de berekeningen van Samina zijn ze binnen 15 seconden in de uitzending." Dit is een neutrale uitspraak die ook Lennart potentieel verdacht maakt, want Samina mag zoveel berekenen als ze wil, ze is wel afhankelijk van de snelheid waarmee de andere kandidaten zich voortbewegen...

Kortom, ik ben geïntrigeerd door de inventiviteit van jullie case, maar niet overtuigd van het geleverde bewijsmateriaal...
Bring it on!
Laatst gewijzigd door lucu op 17 apr 2021, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 12:49

 2245  Uma
@SiMol
Inderdaad, "gefoefel met de timing" zou een betere titel zijn, maar dan hoeft dat helemaal niet onder Algemeen gezet te worden, dat kan gerust blijven staan bij de berichten over die opdracht.

Het is allemaal begonnen toen iemand opmerkte dat Samina een "vreemde beweging" deed met haar linkerarm/pols/hand, net op het moment dat ze "timede" wanneer dat lampje zou gaan branden. Ze staat daar ook te tellen, "vijftien, zestien" en floep, dat lampie gaat aan. Ze beweert dan daarna tegen Jasmien dat het lampje maar 15 seconden aan is en het 40 seconden "donker" is. Bij haar eerste "actie" gaat het lampje juist aan wanneer ze "15, 16" zegt. Ze had moeten timen hoelang dat lampie aan blijft, want wat ze ons nu tonen is eigenlijk dikke zever. Samina laat uitschijnen tegenover de anderen dat het lampje maar 15 seconden aan is. En ook met haar timing van hoelang het lampje uit is ("donker" is), zit ze behoorlijk fout, want we horen haar op een bepaald moment haar aftellen "rekken", dus haar timing was dik fout.

Er hangt daar ergens een rafelig touwtje, maar waarvoor dat zou dienen, weet ik niet. Dat is een ding. Een ander ding dat waarneembaar is, is dat er aan de achterkant van die monitor iets vreemds te zien is (wat ik een "zeiltje of doek" noemde. Dat is twee. En drie zijn die bewegingen van Samina's hand/pols.

Dat zijn drie "vreemde" zaken, maar niemand kan bewijzen of ze ook iets met elkaar te maken hebben.

Zoals steeds bij De Mol heeft iedereen gelijk totdat het tegendeel bewezen is.

Om alle discussie zo snel mogelijk af te blokken zou het handig zijn indien Samina zondag naar huis gaat.🙂

lucu schreef: 17 apr 2021, 12:47

En ten slotte, het klopt niet dat GDC in zijn voice-over de berekeningen van Samina telkens via een zou-constructie in twijfel trekt. Ik hoor GDC bij de poging van Lennart letterlijk zeggen: "Volgens de berekeningen van Samina zijn ze binnen 15 seconden in de uitzending." Dit is een neutrale uitspraak die ook Lennart potentieel verdacht maakt, want Samina mag zoveel berekenen als ze wil, ze is wel afhankelijk van de snelheid waarmee de andere kandidaten zich voortbewegen...
A fortiori zou ik zeggen, GDC gebruikt zelfs niet de voorwaardelijke wijs. Hij zegt dus letterlijk "volgens de berekeningen van Samina zijn ze ...". Dat vind ik helemaal geen "neutrale" uitspraak, GDC zegt nadrukkelijk dat het "volgens de berekeningen van Samina" is. Het is haar foute timing die alles in de soep draait.
Gebruikersavatar

lucu17 apr 2021, 13:24

 551  Sven
Klaartje schreef:A fortiori zou ik zeggen, GDC gebruikt zelfs niet de voorwaardelijke wijs. Hij zegt dus letterlijk "volgens de berekeningen van Samina zijn ze ...". Dat vind ik helemaal geen "neutrale" uitspraak, GDC zegt nadrukkelijk dat het "volgens de berekeningen van Samina" is. Het is haar foute timing die alles in de soep draait.
@Klaartje GDC kan uiteraard niet zeggen 'volgens de berekeningen van Jasmien' of 'volgens de berekeningen van Lennart', het is inderdaad Samina die de berekeningen maakt en het zijn Lennart en Jasmien die de kabelbaan gebruiken. Zo zijn de taken nu eenmaal onderling verdeeld.

Maar dat betekent niet dat enkel Samina's berekeningen alles in de war kunnen sturen. Jasmien bijvoorbeeld slaagt er niet in om te blijven hangen op het punt dat ze perfect in beeld komt. En zoals gezegd: wie ook de berekeningen zou maken in deze proef, primo: het is quasi onmogelijk om dit foutloos te doen, secundo: zelfs al klopt de timing als een bus, dan nog ben je afhankelijk van de snelheid (en de behendigheid) waarmee je medekandidaten aan de kabelbaan zich voortbewegen. Alle kandidaten zijn hier voor het welslagen van de proef van elkaar afhankelijk, het is niet enkel Samina die dat bepaalt, toch? Wat niet wegneemt dat Samina's positie een goede plaats is om te mollen, alleen weten we niet hoe ze dat dan voor elkaar krijgt...

Ik ben het daarentegen volmondig met je eens dat zoals steeds bij De Mol iedereen gelijk heeft totdat het tegendeel bewezen is. BTW, een eventuele exit van Samina zou ik ten zeerste betreuren, zowel voor de sfeer binnen de groep als voor het mysterieuze dat zij toch wel uitstraalt. En bovendien, diep van binnen zou ik het te gek vinden mocht Samina toch de mol blijken te zijn, want dan heeft ze het uitermate ingenieus aangepakt... 😉
Gebruikersavatar

Paraceta17 apr 2021, 13:30

 717  Sven
Klaartje schreef: 17 apr 2021, 12:57 een rafelig touwtje
Ik moet zeggen dat ik niet alle berichten hier volledig heb doorgenomen (en dus mogelijk in herhaling val), maar dit doet me al enorm twijfelen aan wat sommigen beweren. Áls het touwtje er specifiek gehangen zou zijn door de productie, waarom zou er dan gekozen worden voor een touwtje dat eruit ziet alsof het uit elkaar zou vallen van zodra het aangeraakt wordt? Natuurlijk zou er niet voor een dik knalgeel touw gekozen kunnen worden, maar een normaal beige touwtje lijkt me veel logischer. Ze gaan toch niet specifiek bij iemand thuis op zoek naar een rafelig touw voor een opdracht?
Verder lijkt de kans me ook reëel dat het gewoon een bruin geworden stukje gras/plant is, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 13:33

 2245  Uma
@lucu
Ik hoop ook dat Samina lang blijft, een exit van deze toffe Limburgse zondag , daar heb ik geen goesting in en zoals zij zelf het (profetisch?) uitdrukte (op het einde van aflevering 1):

Afbeelding

Paraceta schreef: 17 apr 2021, 13:30 Ik moet zeggen dat ik niet alle berichten hier volledig heb doorgenomen (en dus mogelijk in herhaling val), maar dit doet me al enorm twijfelen aan wat sommigen beweren. Áls het touwtje er specifiek gehangen zou zijn door de productie, waarom zou er dan gekozen worden voor een touwtje dat eruit ziet alsof het uit elkaar zou vallen van zodra het aangeraakt wordt? Natuurlijk zou er niet voor een dik knalgeel touw gekozen kunnen worden, maar een normaal beige touwtje lijkt me veel logischer. Ze gaan toch niet specifiek bij iemand thuis op zoek naar een rafelig touw voor een opdracht?
Verder lijkt de kans me ook reëel dat het gewoon een bruin geworden stukje gras/plant is, maar dat terzijde.
Waarom een rafelig touwtje? Camouflage hé. 😃

Neen, voor één ding steek ik mijn hand in het vuur: wat daar hangt is wel degelijk een rafelig touwtje, geen stukje gras of plant of spinneweb of houtschaafsel of wat ik heb nog allemaal al gelezen.

Bekijk het op een groot scherm, zet je beeld stil en dan kan je er niet naast kijken: dat is een rafelig touwtje.

Ik zou een foto kunnen nemen van mijn tv-scherm, maar ik ben bang dat er dan andere dingen mee in beeld komen waar nu eens niemand iets mee te maken heeft en die niemand hoeft te zien.😉
Gebruikersavatar

Paraceta17 apr 2021, 13:46

 717  Sven
Nu ja, maakt niet uit wat het precies is. Ík durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat hier 0,0 verdachts is gebeurd.
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 14:02

 264
@Klaartje
Dan hoop ik dat je jouw hand niet zal verbranden.🔥✋😅

Ik heb het meermaals bekeken en stilgezet op een groot 4K scherm.
Ik kan niet uitsluiten wat het precies is.

Afbeelding
Touwtje kan, maar voor mij kan het even goed een houtvezel zijn. Die kom je wel eens tegen bij bewerkt hout.

Afbeelding
Maar ik sluit ook een schakelaar uit of ander mechanisme uit.
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 14:20

 2245  Uma
@SiMol 😃 Koop anders een nieuwe tv. :mrgreen:
Houtschaafsel?? Maar allez, serieus blijven he, daar voor is wat je ziet toch niet "krullerig' genoeg. Als je heel goed kijkt, zie je zelfs bovenaan het rafelig gedeelte een klein knoopje in het touwtje.

Daar hangt een rafelig stukje touw. Maar wat dat daar doet? Geen idee. Heeft het een functie? Geen idee. Probleem is dat zij die er iets verdachts in zien, dat niet kunnen bewijzen en zij die er niks verdachts in zien, dat evenmin kunnen bewijzen.
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 14:29

 264
@Klaartje
Ik blijf bij mijn mening en aan mijn tv en ogen ligt het niet. 😋

Ik zeg niet dat het geen touwtje is, maar ik kan ook niet 100% zeker zeggen dat het er eentje is.
Ik zou er graag zelf met 100% zekerheid een touwtje inzien, maar lukt me niet. 🥴

Ik heb al gelijkaardige dingen, zoals wat op beeld te zien is, in hout-ateliers gezien en dat waren zeker geen koortjes.
Mijn foto was ter illustratie, als je verder googelt op houtvezel, houtschaafsel en dat soort dingen, vind je andere zaken die het ook kunnen zijn.
Helaas vind ik geen foto vinden met wat ik in gedachten heb wat ik bedoel, toch foto die er exact op lijken.
Bij deze nog iets wat er op trekt.

Afbeelding
En dit is houtwol, dus geen touwtjes.
Als je daar aan trekt, is dat direct in twee.

Anders eens vragen aan Davey (Van Rode), die weet wel wat er allemaal tevoorschijn kan komen bij het bewerken van hout. 😋
Gebruikersavatar

Van Zwam17 apr 2021, 17:15

 20
Klaartje schreef: 17 apr 2021, 12:57 Het is allemaal begonnen toen iemand opmerkte dat Samina een "vreemde beweging" deed met haar linkerarm/pols/hand, net op het moment dat ze "timede" wanneer dat lampje zou gaan branden. Ze staat daar ook te tellen, "vijftien, zestien" en floep, dat lampie gaat aan. Ze beweert dan daarna tegen Jasmien dat het lampje maar 15 seconden aan is en het 40 seconden "donker" is. Bij haar eerste "actie" gaat het lampje juist aan wanneer ze "15, 16" zegt. Ze had moeten timen hoelang dat lampie aan blijft, want wat ze ons nu tonen is eigenlijk dikke zever. Samina laat uitschijnen tegenover de anderen dat het lampje maar 15 seconden aan is. En ook met haar timing van hoelang het lampje uit is ("donker" is), zit ze behoorlijk fout, want we horen haar op een bepaald moment haar aftellen "rekken", dus haar timing was dik fout.
Bij die "15, 16..." ziet ondergetekende het lampje toch echt uitgaan hoor. Samina telt correct dat het lampje 15 s aan blijft en verkeerd dat het 40 s uit blijft (volgens mij moet dat minstens 45 zijn, exact 45 zou logisch zijn met 4 camera's in rotatie aan 15 seconden elk).

Ze rekent dus consequent met 5 s te weinig voor de tijd dat het lampje uit blijft. We zien dat inderdaad voor de start van Jasmien als ze haar telling moet rekken, Samina besluit hier verder niks mee te doen en blijft bij haar schatting van 40 s. Echter, als Lennart aan dezelfde snelheid was gedaald als Jasmien zou hij nog steeds in beeld zijn geweest op het moment dat het lampje 5 s later dan voorzien aanging.

Jasmien begon immers al in beeld te komen net na de 15 s lampje, en het gaat terug aan kort nadat ze uit het beeld gaat, dat zou dus zo'n 45 s later moeten zijn, of in totaal bijna een volle minuut afdalen voor ze links uit beeld verdwijnt.

Lennart vertrekt volgens de berekening 20 tellen voordat het lampje aangaat, in werkelijkheid nog 25 te gaan dus. Hij komt ook ongeveer rond 15 stilaan in het bereik van de camera maar is bij 25 al net terug weg uit beeld links.

Wat hier dus verder niet klopt naast de constante fout van 5 s van Samina is dat rare snelheidsverschil tussen Jasmien en Lennart dat er alleen is in het stuk waar ze door het beeld gaan. Ofwel is dit een (on)gelukkig toeval. Ofwel wordt de snelheid beïnvloed door iemand, bijvoorbeeld de tokkelaar zelf of een remmer boven. Ofwel is het lampje na de passage van Jasmien sneller weer aangegaan, maar waarom zou men dat doen? Uit beeld was ze sowieso, dus dat zou dan puur zijn om het nipter te doen lijken, maar daarmee wel de logica van de proef ondermijnen? Dat wil ik niet zomaar aannemen. En van degenen die de tokkelbaan bovenaan bedienen zou je toch ook verwachten dat die niet de boel gaan manipuleren om het spannender te doen ogen, of ben ik nu naïef?