Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

lara.vanhoeve20 apr 2021, 18:20

 6
Hoi iedereen.

Ik vraag me af of iemand van jullie ervaring heeft met zich in te schrijven voor de mol en of je op gesprek mocht komen.

Zelf wil ik binnen een paar jaar meedoen.

Wat denken jullie dat ze zoeken in een kandidaat? want ik ben nogal een introvert persoon, maar zou dit supergraag doen.

Natuurlijk zou ik me niet anders voordoen, maar ik zou willen weten hoe de vragen en interviews in de werking gaan en ook wat er allemaal van info in je filmpje moet zijn.

Weet iemand trouwens waar ik de volledige filmpjes van voorgaande kandidaten kan vinden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar

julie.vantilt20 apr 2021, 18:31

 131
Moeilijke vraag en eentje die de meesten van ons zich al wel eens gesteld hebben, vrees ik.

Zonder te veel prijs te geven over hoe ik het zelf zou aanpakken, denk ik wel dat er een paar algemene richtlijnen zijn:

1. Wees jezelf. Introvert of extravert komen beiden aan bod: zoals de introverte Laure, of de extraverte Pieter in vorige jaren. Zodat er altijd kandidaten zijn die voor de groep gaan en anderen eerder voor zichzelf. Belangrijker is een goeie mix tussen beiden om een interessante groep te hebben.

2. Ik las vandaag een artikel in de Humo, waarbij gezegd werd dat de productie met elke kandidaat wel naar Zuid-Frankrijk zou willen reizen. Wat ik hieruit kan afleiden, is dat je voldoende moet kunnen vertellen, het gesprek niet snel laat doodbloeden, erg gedreven bent in bepaalde onderwerpen.

3. Je moet een video maken van jezelf, en die zijn meestal erg simpel en eenvoudig. Hou je niet bezig met gekke scripts of props, gewoon straightforward vertellen wie je bent en waarom je graag mee wil doen. Hou het kort en krachtig en dicht bij jezelf. Toon ‘m aan 1 persoon die je goed kent (de ene vertrouwenspersoon die je ook zou uitnodigen als bezoek) om te checken of die video echt past bij wie je bent.
Gebruikersavatar

lara.vanhoeve20 apr 2021, 18:39

 6
@julie.vantilt dankjewel!

Ik ben heel bang dat ik gewoon niet geselecteerd zou worden omwille dat ik wat verlegen ben. Natuurlijk valt dit te zijn bij welk groep mensen ik terecht kom, maar als ik ergens opgeef dat ik geen groepsmens ben, vrees ik voor de kans om geselecteerd te worden.

De vraag van het filmpje kwam in me op tijdens het kijken naar de behind the scenes. Ze toonden eerst filmpjes van mensen die niet in de show zitten met de gekste ideetjes en toen we stukjes zagen van de kandidaten waren ze gewoon wat aan het praten, niets speciaals.

Daarom denk ik dat ik ook gewoon mezelf ga zijn en niets te speciaal ga doen. (ik had al plannen haha)

Ik vraag me wel af wat er allemaal in zo'n filmpje moet voorkomen. Als ik kijk naar de inschrijvingen van vorig jaar, is er niet veel tijd om het te maken en zou ik dit graag op voorhand doen.


Anyways, ik ga nog wat wachten met mijn inschrijving. Door een revalidatie kan ik voor een tijdje toch niet meedoen.

Bedankt voor je antwoord❤️
Gebruikersavatar

julie.vantilt20 apr 2021, 18:45

 131
Nu ik denk dat je wel een beetje een groepsmens moet zijn om deel te kunnen nemen. Maar verlegenheid wil volgens mij niet zeggen dat je geen groepsmens bent. En dan nog: er zijn stille genieters, erg aanwezige leiders of afwachtende profielen binnen elke groep. Sommige mensen zie je op het begin eerder afwachtend zijn, maar die bloeien meestal open naargelang de groep elkaar beter leert kennen.

Je video moet maximaal 1 minuut zijn, dacht ik.
Dus keep it short, simple, you.

Ik geloof dat er al een ander topic bestaat over dit onderwerp, trouwens. Dus misschien kan je in het forum dat even opspeuren!
Gebruikersavatar

lara.vanhoeve20 apr 2021, 19:01

 6
@julie.vantilt

Hmmm. Ik heb gisteren letterlijk de hele namiddag dingen over de inschrijving opgezocht en vond niet zo veel op het forum. Ik zal nog eens een kijkje nemen. Bedankt voor de hulp Julie❤️
Gebruikersavatar

Cedric20 apr 2021, 20:27

 2834  Uma
Dit werd ook in dit topic besproken: viewtopic.php?f=92&t=4792
Het staat wel in het off-topic gedeelte maar hoort misschien beter hier thuis, inderdaad.
En ik ben ook introvert en zou ook graag ooit eens deelnemen, dus ik had er ook al op gereageerd in dat topic.
Trouwens, eens ze de inschrijvingen openen kan je perfect eens de vragenlijst doornemen. Toegegeven wel, ze vragen altijd dat je éérst je filmpje uploadt waarin je jezelf voorstelt, maar je kan hier gerust eender welk klein filmpje zetten om daarna toegang te krijgen tot de vragenlijst. Wel opletten dat je geen antwoorden effectief doorstuurt en dat je zo niet je inschrijving echt maakt.
Ongetwijfeld zal er ook wel ergens iemand zijn die de vragenlijsten van vorige jaren nog staan heeft en je die kan bezorgen zodat je een idee hebt ervan.
Belangrijkste is dat je gewoon jezelf blijft, zeggen ze, maar het jammere is dat de manier van inschrijven voor ons introverten soms gewoon een nadeel is... In mijn geval kan je er sowieso van op aan dat ik in zo'n filmpje niet goed genoeg overkom. Pas als ze me face-to-face zouden spreken kunnen ze echt oordelen, maar dat komt er niet van omdat ik in zo'n debiel filmpje sowieso heel awkward overkom. (Allé, zo denk ik toch.)
Gebruikersavatar

lara.vanhoeve20 apr 2021, 20:40

 6
@Cedric
Ik wens je veel succes en hoop dat je ooit mag meedoen. Dit kans is klein, maar weet je. De mensen die nu spelen zijn ook verkozen, dus de kans is er wel. Ik ben nog jong, dus ik ga me gewoon blijven inschrijven haha. Verschillende kandidaten hebben zich meermaals moeten inschrijven, dus why not?

Blijven proberen! Ik geloof erin!
Gebruikersavatar

lara.vanhoeve20 apr 2021, 20:44

 6
Ik heb ook al zitten denk aan dat rijbewijs, maar denk niet dat je ze hiervoor gaan schrappen. Ikzelf denk ik dat ik wel een goede indruk kan maken met mijn filmpje (als ik mijn leerkrachten middelbaar mag geloven lijk ik spontaan en vlot), maar de gesprekken, daar vrees ik voor.
Gebruikersavatar

JBB21 apr 2021, 14:48

 439  Uma
Ik heb me de voorbije jaren steeds ingeschreven, en ik ben zelfs 1 keer op gesprek mogen gaan 🙂
Ben niet van plan om me in te schrijven dit jaar, zou deze keer niet lukken om me vrij te maken in het najaar. En mijn echte goesting om mee te gaan is ook een beetje weg eerlijk gezegd (+ ik geloof toch niet dat ik nog veel kans maak op selectie: na die keer dat ik op gesprek mocht ben ik al 2 jaar op rij niet door de 'eerste ronde' geraakt, dus ik trek mijn conclusies eruit).

Ik wil dus gerust mijn ervaring delen (ik denk niet dat ik geheimen prijs geef ofzo, er gebeurt daar niks speciaal of geheimzinnig he 😜).
Het seizoen dat ze naar Vietnam zijn gegaan, ben ik dus 1 keer op gesprek mogen gaan.

Mijn tips voor het filmpje: niks speciaal doen, gewoon zeggen wie je bent, wat je doet in het leven, en waarom je mee wil en een goede kandidaat zou zijn. Misschien ook wat je troeven zijn (bv. blijf je altijd kalm, of rammel je graag met mensen hun voeten, of maak je graag plezier). Ik had als potentiële deelnemer 1 grote troef, maar dat hou ik voor mezelf 😉. Denk gewoon eens na vanuit hun standpunt, waarom zouden ze jou uitnodigen ipv iemand anders uit de 10.000 inzendingen. En ook: ik heb superhard erop gelet dat ik vlot babbelde, dus niet teveel 'eeeeuuuuh' ertussen. Weet wel niet of dat iets uitmaakt, maar ok 😂.

Mijn gesprek: elke keer ik er aan terugdenk kan ik mezelf voor het hoofd slaan. Ik was veeeeeel te hard aan het nadenken over het feit dat alles wat ik zei misschien op tv zou komen, met als gevolg dat ik waarschijnlijk niet vlot overkwam, of soms te kort antwoordde op sommige vragen. Na dat gesprek heb ik nog een week of 2 echt wakker gelegen en gedacht: waarom heb ik dit niet verteld, of dat niet gezegd of... En echt, als ik nog eens een 2e keer had mogen terug gaan, dan zou ik veel en veel losser geweest zijn (en meer mezelf dus). Ik geloof ook oprecht dat ik, als ik een 2e gesprek had gekregen, serieus potentieel had om mee te mogen gaan. En nu denk ik dus dat de programmamakers mij waarschijnlijk toch niet meer gaan uitnodigen, want ik heb mijn kans een beetje verkeken toen... 🙁

Concreet voor dat gesprek: je kwam daar ergens in Brussel binnen, in een wachtzaal, waar een papier lag met vragen om in te vullen (eenvoudig, zoals je favoriete acteur/actrice, favoriete kleur, of je ooit bij de chiro ofzo zat etc.). Normaal gezien is dat getimed, dus dat alleen jij in die wachtzaal zit en geen andere kandidaten te zien krijgt. Maar bij mij kwam daar toen een meisje binnen die veel te vroeg was voor haar gesprek, dus ik heb daar een klein beetje mee gebabbeld (zonder te veel te willen zeggen). Was beetje vreemde situatie, en ik heb me achteraf afgevraagd of dit mijn kansen op een 2e gesprek misschien ook niet heeft verlaagd.
Maar bon, dan onmoet je dus enkele mensen van de productie (bij mij was dat Tijl en nog iemand anders van wie ik de naam niet weer weet), ga je binnen en zit je direct achter 'de tafel' met een camera in je gezicht 😜. En dan vragen ze vanalles he, om te kijken wat voor persoon je bent. Ik denk dat ze ook proberen te achterhalen of je vlot overkomt op tv, en of je iemand bent die het spel hard wil spelen, of gewoon voor de ervaring mee gaat enz.

Enfin, als je nog vragen hebt, stel maar he 😉 (details over locatie enzo ga ik uiteraard niet geven, ik heb te veel respect voor dit programma dus ik wil zeker niks proberen te verpesten ofzo)

Ah ja, trouwens, die online vragenlijst is super lang en uitgebreid. Ik was daar de 1e keer 's avonds om 22u ofzo aan begonnen, en het was voorbij middernacht toen ik klaar was 😂 (ik ben daar sowieso traag in, maar reken toch minstens een uur ofzo om dat in te vullen). Ook gewoon lastige vragen vond ik ('op wie ben je jaloers', 'wanneer heb je je voor het laatste geschaamd voor iets, en leg uit'). Enfin, ik moest daar toch altijd ff over nadenken 😉
Gebruikersavatar

masterveecee21 apr 2021, 15:08

 3547  Sven
Ja, dat van de vragenlijst klopt wel. Er staat iets bij van "in een uurtje" of zelfs "half uurtje", maar toen ik die (1x) ingevuld had, zat ik er toch ook wel over e 😀

Leuk om eens te lezen JBB!
Gebruikersavatar

JBB21 apr 2021, 15:34

 439  Uma
Ja,het was sowieso wel al een ervaring 🙂
Toen het programma begon dat seizoen (Vietnam dus), heb ik echt nog gevloekt dat ik er eigenlijk toch even dichtbij zat... (ze nodigen echt niet zoveel mensen uit voor een gesprek, ik geloof rond de 100 -200 ongeveer?).

En ik geloof oprecht dat ik een goede kandidaat zou zijn geweest 🙂 Of zelfs goede mol, want al die proeven die ze toen deden om hun onvoorbereide mol te kiezen, daarbij dacht ik elke keer: dat zou ik vrij gemakkelijk doorstaan. (dat consistent liegen over de schrik voor konijnen, of liegen dat je iemand van de productie nog nooit gezien hebt, of zelfs ter plaatse wanneer ze die schermen zagen met 'je bent misschien de mol', ik zou daar zonder probleem kalm onder blijven).

Ach ja, als het programma over een paar jaar nog bestaat, zie ik mezelf het nog wel eens proberen misschien 😉


P.S.: jullie op dit forum zijn de eersten tegen wie ik dit allemaal vertel. Mjin familie, vrienden, collega's etc. weten na 3 jaar nog altijd niet dat ik me heb ingeschreven of dat ik al eens op gesprek ben geweest. Dus ja, geheimen bewaren is geen probleem, nog een reden dat ik een goede kandidaat zou zijn 😜

P.P.S.: dit is ook de reden waarom ik geen voorstander ben wanneer ze beelden tonen van mensen die zich ingeschreven hebben, maar het niet gehaald hebben. Ik zat daar dat seizoen de allerlaatste aflevering echt te kijken van: neeee laat aub mijn gezicht niet zien nu, want niemand wist dat ik mij ingeschreven had of in Brussel was geweest 😂

P.P.P.S. (haha): misschien interessant om te timing eens te delen ook. Net mails een doorzocht, en ik heb me toen in 2018 ingeschreven op 15 mei, kreeg een uitnodigingsmail op 28 mei voor een gesprek, dat gesprek was toen op 2 juli, en pas op 10 september heb ik toen opnieuw een bericht gekregen om te zeggen dat ik er helaas niet bij was
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8