Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Tim Dex05 mei 2021, 21:33

 24
Visueel en vertelmatig (als dat het woord is) blijkt dit een fantastisch seizoen te zijn. Veel kleine grappige momentjes die goed in beeld komen.

Het grote minpunt blijft de overdaad aan pasvragen en vrijstellingen, zoals ook al door anderen vermeld. Maar ik blijf hopen dat het allemaal kadert in een groter plan. De finale-aflevering gaat volgens mij iets doen met Isidoor (en zijn rode knop) en al het geld dat verloren ging door pasvragen en vrijstellingen. Dat gaat dan allemaal als mogelijke prijs terugkomen en ze gaan Isidoor een aantal rode knoppen moeten laten indrukken om in mini-opdrachtjes opnieuw voor dat geld te kunnen spelen. Hoop ik 😀
Gebruikersavatar

Minedor05 mei 2021, 22:17

 29  Uma
Als ze dit doen dan is het hek helemaal van de dam volgend seizoen. Wie gaat dan nog voor de pot /groep spelen? Dan wordt het nog meer elk voor zich.
Goed voor hun financiën (waren ze niet aan het sparen voor een reis naar NZ? 😜) maar toch echt niet bevorderlijk voor het spel-gegeven. Hopelijk vinden ze nog eens een lading Manuella's. Zou het spel eens veranderen.
Gebruikersavatar

Tim Dex05 mei 2021, 23:52

 24
Haja, inderdaad. Het zou mooi zijn voor dit seizoen, maar enkel maar een hoop extra miserie geven voor alle volgende seizoenen.
Gebruikersavatar

SamL06 mei 2021, 02:39

 37  Yens
Ben ik de enige die die pasvragen en vrijstellingen leuke tv vind opleveren? Het creëert drama en opschudding. En regelmatig een smerig dilemma'tje past gewoon binnen het soort spell dat De Mol is. De dossiers en de bieding vonden bv. blijkbaar velen verschrikkelijk slecht, maar ik heb zitten genieten. Het menselijk aspect en de dynamiek van het willen winnen versus de dynamiek ten aanzien van de groep. Doorspekt met de vraag wat de Mol deed binnen dat gegeven schitterend.

Om een quote van vorig seizoen te gebruiken: het is Vlaanderen Vakantieland niet.
Gebruikersavatar

Jay-Lo06 mei 2021, 08:24

 1690  Sven
@SamL Ik lees en hoor ook dat veel mensen dat net heel spannend vinden. Wij willen vooral een mol zien die zelf veel uitsteekt, met zulke opdrachten wordt de pot zelden gespekt. Maar de kandidaten schijnen het zelf ook niet zo erg te vinden, kijk maar naar hoe Jasmien eerst Lotte en daarna Lennart feliciteert met hun pasvragen/vrijstelling.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 mei 2021, 09:07

 8153
SamL schreef: 06 mei 2021, 02:39 Ben ik de enige die die pasvragen en vrijstellingen leuke tv vind opleveren? Het creëert drama en opschudding. En regelmatig een smerig dilemma'tje past gewoon binnen het soort spell dat De Mol is. De dossiers en de bieding vonden bv. blijkbaar velen verschrikkelijk slecht, maar ik heb zitten genieten. Het menselijk aspect en de dynamiek van het willen winnen versus de dynamiek ten aanzien van de groep. Doorspekt met de vraag wat de Mol deed binnen dat gegeven schitterend.

Om een quote van vorig seizoen te gebruiken: het is Vlaanderen Vakantieland niet.
De bom op tafel en de geheime dossiers vond ik ook leuke TV, maar dit jaar zijn ze nogal kwistig met hun pasvragen en vrijstellingen. De atoombunker bv. vond ik prachtig qua setting, maar eigenlijk kwam het er daar gewoon op neer om het snelst op de rode knop te duwen. Daar werden in 1 klap 5 vrijstellingen weggegeven. We weten het natuurlijk niet, maar misschien zouden Kevin en/of Dami op de eliminatietest wel beter gescoord hebben dan 1 of meerdere mensen uit de vrijgestelde groep. In een groepje van 5 zomaar even 2 mensen naar huis sturen is toch wel wrang voor de slachtoffers. Mocht Sven de mol zijn, dan hadden ze zelfs maar 1 kans op 2 om door te gaan.
Idem met de vrijstellingen bij het namen zoeken in het kasteel, waarbij 1 van de 4 die zijn/haar scherm niet te zien kreeg eigenlijk het rode scherm had maar toch doorging. Ze hadden daar net zo goed een pasvraag kunnen geven aan de personen wiens naam gevonden werd, maar nee: meteen een vrijstelling.
Gebruikersavatar

molshoopje06 mei 2021, 10:02

 23  Yens
SamL schreef: 06 mei 2021, 02:39 Ben ik de enige die die pasvragen en vrijstellingen leuke tv vind opleveren? Het creëert drama en opschudding. En regelmatig een smerig dilemma'tje past gewoon binnen het soort spell dat De Mol is. De dossiers en de bieding vonden bv. blijkbaar velen verschrikkelijk slecht, maar ik heb zitten genieten. Het menselijk aspect en de dynamiek van het willen winnen versus de dynamiek ten aanzien van de groep. Doorspekt met de vraag wat de Mol deed binnen dat gegeven schitterend.

Om een quote van vorig seizoen te gebruiken: het is Vlaanderen Vakantieland niet.
precies dit

Ik denk dat het probleem eerder zit bij proeven die iedereen al stiekem weet dat ze gaan mislukken maar waarvan we hopen van niet. Denk hierbij aan de atoombunkerproef of die met de bom op tafel. Die laten kandidaten vanzelf wel verpesten om geen geld binnen te halen daar is geen mol voor nodig. Of te moeilijke proeven zoals de kleine proef met de adem in te houden, iedereen hier weet dat dat geen 2 minuten en 40 seconden mogelijk is zonder te trainen.

Allesinds ik vind niet dat de pasvragen en vrijstellingen het spel bederven want als je op de juiste mol zat bleef je toch sowiso in het spel?
Gebruikersavatar

Jay-Lo06 mei 2021, 11:32

 1690  Sven
chicawah.janssen schreef: 06 mei 2021, 09:07 De bom op tafel en de geheime dossiers vond ik ook leuke TV, maar dit jaar zijn ze nogal kwistig met hun pasvragen en vrijstellingen. De atoombunker bv. vond ik prachtig qua setting, maar eigenlijk kwam het er daar gewoon op neer om het snelst op de rode knop te duwen. Daar werden in 1 klap 5 vrijstellingen weggegeven. We weten het natuurlijk niet, maar misschien zouden Kevin en/of Dami op de eliminatietest wel beter gescoord hebben dan 1 of meerdere mensen uit de vrijgestelde groep. In een groepje van 5 zomaar even 2 mensen naar huis sturen is toch wel wrang voor de slachtoffers. Mocht Sven de mol zijn, dan hadden ze zelfs maar 1 kans op 2 om door te gaan.
Idem met de vrijstellingen bij het namen zoeken in het kasteel, waarbij 1 van de 4 die zijn/haar scherm niet te zien kreeg eigenlijk het rode scherm had maar toch doorging. Ze hadden daar net zo goed een pasvraag kunnen geven aan de personen wiens naam gevonden werd, maar nee: meteen een vrijstelling.
Eigenlijk wanneer ze voor het geld hadden gekozen in de bunker zou het nog niet eerlijk zijn. Er zou uit elke groep 1 iemand afvallen. Je kon dus afvallen als de kandidaten uit de andere groep het allemaal slechter hadden gedaan dan jij, alleen maar omdat je in de verkeerde groep zat. Dat wetende zou ik ook voor de vrijstelling gaan.
Gebruikersavatar

Cedric06 mei 2021, 11:46

 2834  Uma
Ik snap ook niet goed dat als in eliminatie 1 niemand naar huis moet, dat dan meteen in de eerstvolgende eliminatie 2 mensen naar huis moeten. Waarom niet pas in de 3e, 4e, 5e of zelfs laatste eliminatie 2 mensen naar huis sturen?

Zo hadden ze nu bijvoorbeeld in de bunker ook maar 1 iemand naar huis kunnen sturen, zodat het minder 'hard' zou zijn (1 op 5 is milder dan 2 op 5 wegsturen), om dan pas één of enkele afleveringen later voor een dubbele eliminatie te gaan.
Gebruikersavatar

Paraceta06 mei 2021, 13:01

 717  Sven
molshoopje schreef: 06 mei 2021, 10:07 precies dit

Ik denk dat het probleem eerder zit bij proeven die iedereen al stiekem weet dat ze gaan mislukken maar waarvan we hopen van niet. Denk hierbij aan de atoombunkerproef of die met de bom op tafel. Die laten kandidaten vanzelf wel verpesten om geen geld binnen te halen daar is geen mol voor nodig. Of te moeilijke proeven zoals de kleine proef met de adem in te houden, iedereen hier weet dat dat geen 2 minuten en 40 seconden mogelijk is zonder te trainen.

Allesinds ik vind niet dat de pasvragen en vrijstellingen het spel bederven want als je op de juiste mol zat bleef je toch sowiso in het spel?
En waarom weten we dat de atoombunkerproef en de bom op tafel met 99% zekerheid gingen mislukken? Juist omdat er vrijstellingen/pasvragen te verdienen waren.
Voor mij kunnen vrijstellingen en pasvragen zeker, maar in beperkte mate (dit seizoen konden er in totaal 16 (!) vrijstellingen en 16 (!) pasvragen verdiend worden, dat is toch wel lichtelijk overdreven, nee?) en niet gekoppeld aan een alles-of-niets-opdracht waarbij (bijna alle) kandidaten tegenwoordig sowieso kiezen voor persoonlijke voordelen in plaats van voor de groepspot.
Gebruikersavatar

sdz199206 mei 2021, 13:41

 66
Ik vond dat ze bij één proef zeker nog een andere beloning moesten geven dan pasvragen. Zoals bv in het verleden de mol horen fluiten, mogen praten tegen de mol met koptelefoon op in Argentinië,...
Je kan nog veel unieke beloning uitwerken vind ik, dat vond ik dit jaar maar wat mager.
Enkele vb, als je als kandidaat een opdracht wint..
- mag je kiezen tussen geld of de zekerheid dat de mol in de volgende opdracht eens niét molt, zonder dat de andere kandidaten dat weten.
- mag je zelf de indeling van groepen bij de volgende proef bepalen
- mag je 5 min in één molboekje van de kandidaten kijken
- (als er volgende editie weer een moldagboek zou zijn) mag je het moldagboek van die dag beluisteren.
- kom je een anekdote van de mol te weten (niet dat dit in de testen voorkomt, maar het kan je helpen de identiteit te ontmaskeren)
Laatst gewijzigd door sdz1992 op 06 mei 2021, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT06 mei 2021, 13:43

 767  Yens
Cedric schreef: 06 mei 2021, 11:46 Ik snap ook niet goed dat als in eliminatie 1 niemand naar huis moet, dat dan meteen in de eerstvolgende eliminatie 2 mensen naar huis moeten. Waarom niet pas in de 3e, 4e, 5e of zelfs laatste eliminatie 2 mensen naar huis sturen?

Zo hadden ze nu bijvoorbeeld in de bunker ook maar 1 iemand naar huis kunnen sturen, zodat het minder 'hard' zou zijn (1 op 5 is milder dan 2 op 5 wegsturen), om dan pas één of enkele afleveringen later voor een dubbele eliminatie te gaan.
Waarschijnlijk omdat dat organisatorisch nogal moeilijk is. De opdrachten alleen al zijn bv vaak bedacht en uitgewerkt op basis van een precies aantal personen.

Paraceta schreef: 06 mei 2021, 13:01 En waarom weten we dat de atoombunkerproef en de bom op tafel met 99% zekerheid gingen mislukken? Juist omdat er vrijstellingen/pasvragen te verdienen waren.
Voor mij kunnen vrijstellingen en pasvragen zeker, maar in beperkte mate (dit seizoen konden er in totaal 16 (!) vrijstellingen en 16 (!) pasvragen verdiend worden, dat is toch wel lichtelijk overdreven, nee?) en niet gekoppeld aan een alles-of-niets-opdracht waarbij (bijna alle) kandidaten tegenwoordig sowieso kiezen voor persoonlijke voordelen in plaats van voor de groepspot.
Ik denk dat je wel een ruime invulling hebt van een vrijstelling dan, want voor zover ik weet was er maar 1 echte vrijstelling en daarnaast de atoombunkerproef die inderdaad ongeveer gelijk stond al een vrijstelling voor 5 personen. Wat in de eerste aflevering gebeurt, is geen vrijstelling, want iedereen heeft de test wel gemaakt.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 27