Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

vdhpieter29 mar 2021, 09:17

 12
Hier zijn mijn cijfers voor aflevering 2:

Afbeelding

Het volledige overzicht vind je hier

De verdeling heb ik als volgt gedaan:
  • Opdracht 1A: carpool karaoke: Aangezien alle kandidaten invloed hebben op elkaars liedje heb ik gewoon iedereen 1/6 gegeven => 200 euro
  • Opdracht 1B: piano leren spelen: Hier heb ik gewoon iedereen die geslaagd was de 1000 euro gegeven
  • Opdracht 2: Voor elk wijnglas dat de kandidaat naar beneden wist te krijgen in goeie omstandigheid geef ik ze het geld voor dat wijnglas => 200 euro
  • Opdracht 3: geen geld verdiend
EDIT: Merci @The Walloon om mij op mijn fout te wijzen. Nu staan er wel namen in het screenshot
Laatst gewijzigd door vdhpieter op 29 mar 2021, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

The Walloon29 mar 2021, 09:20

 20  Uma
@vdhpieter
Misschien ook de namen nog in je schreenshot zetten. 😉
Ik weet dat we kunnen doorklikken, maar zou toch handig zijn.
Gebruikersavatar

BeaVer29 mar 2021, 10:06

 1293  Uma
vdhpieter schreef: 29 mar 2021, 09:17 [*] Opdracht 1A: carpool karaoke: Aangezien alle kandidaten invloed hebben op elkaars liedje heb ik gewoon iedereen 1/6 gegeven => 200 euro
Niet volledig mee eens, want een liedje was zoveel waard als dat je juist kon zingen.
Sven zong zo vals dat zijn liedje sowieso niets zou opbracht hebben en Samina zong dan weer beter en haar liedje was bijna 700 euro waard.
Dus als je als mol in de bestelwagen zit, moet je het bedrag in de eerste plaats al laag genoeg maken, zodat er minder geld in de pot zit indien de woorden worden geraden.
Gebruikersavatar

vdhpieter29 mar 2021, 11:41

 12
Ik snap je bedenking @BeaVer maar hoe zou jij het dan verdelen? Want Bij elk lied heeft elke kandidaat invloed:
  • De zanger om de inzet te bepalen
  • de mede kandidaten om de woorden uit te beelden
  • de raders in de auto om de woorden te raden
Ik kon geen enkele logische verdeling vinden om iedereen zijn input naar waarde te schatten dus leek mij delen door iedereen het eerlijkst.

Ik sta altijd open voor suggesties!
Gebruikersavatar

SiMol29 mar 2021, 12:11

 264
@vdhpieter , ik volg @BeaVer wel in zijn redenering, gelijk verdelen lijkt me hier niet logisch.

Een goede verdeling vinden, vind ik ook wel moeilijk. Misschien het bedrag dat iemand bij elkaar gezongen heeft, zwaarder laten wegen op de lijst? Want dit was sowieso de potentiële opbrengt, bij het zingen wist degene die zong niet of het uitbeelden ging slagen of niet. Dus als mol kan je daar bijvoorbeeld niet het risico nemen perfect te zingen, want je weet niet of het uitbeelden geraden wordt of niet. Je hebt op dat moment enkel invloed op het zingen.

Voor het raden zelf is het ook wel lastig, denk niet dat Jasmien en Dami wisten wat de opbrengst bij het zingen potentieel kon zijn. Want ze moesten de woorden al geraden hebben voor het einde van het nummer. Tenzij ze ergens konden zien hoe het bedrag aan het aflopen was.
Hoe dan ook, Jasmien heeft daar 2 keer het laatst uitgebeelde woord geraden, waaronder bij de grootste opbrengt van Samina, dus ze verdient wel credits voor deze proef.

In begin had ik de indruk dat het uitbeelden maar door één iemand mocht, maar er waren later momenten waarbij ze allemaal aan het uitbeelden waren. Ik stel volgende verdeling voor:

1/3 van het gezongen bedrag toevoegen bij de zanger, ongeacht het geraden wordt of niet.

1/3 voor Dami en Jasmien bij het juist raden van de drie woorden.

En dan 1/3 van het bedrag verdelen over iedereen (dus nog eens 1/6) als het geraden is geweest (voor het uitbeelden), komt dus neer op 1/18 per kandidaat.

Een voorbeeld om het duidelijker te maken:
Stel Samina zingt 1800€ bij elkaar (fictief bedrag)

→ 1800/3 = €600 voor het zingen, dus voor Samina

Indien dan juist geraden:
→ 1800/3 = €600 voor Dami en Jasmien
en
→ (1800/3) / 6 = 600/6 = 100 voor iedere kandidaat.

Als het zingen dan geld opbrengt, wordt het mooi verdeeld over iedereen, rekening houden met de invloed op het bedrag.
Gebruikersavatar

vdhpieter29 mar 2021, 14:01

 12
@SiMol Goed bedacht! 1 probleem is dat op dit moment alleen geld wordt meegenomen in de FTM dat echt verdiend is. Jouw berekening gaat bij sommige liedjes meer geld uitdelen dan er verdient is en bij andere minder. Als laatste hoe verdeel je de afronding naar boven?

Ik weet zelf de bedragen niet meer exact maar als je een voorbeeld uitwerkt wil ik dat zeker als keuze toevoegen in de Excel.
Gebruikersavatar

SiMol29 mar 2021, 14:05

 264
@vdhpieter , thanks.

Zou mooi zijn om een alternatieve follow the money theorie toe te voegen, namelijk met potentiële bedragen. Kan makkelijk opgegeven worden door te vermenigvuldigen met 0 als het niet verdiend is.
Potentiële winsten die verdwijnen kan namelijk ook op een gelukte sabotage wijzen.

Je kan eventueel afronden naar boven voor het ene en afronden naar beneden voor het andere, afhankelijk van de het totaal verdiende bedrag. Paar euro bij iemand te veel rekenen lijkt me verwaarloosbaar te zijn in het totaal.
Gebruikersavatar

Davy29 mar 2021, 14:16

Site Admin  1167  Uma
Yana.l schreef: 29 mar 2021, 05:34 @Davy ik ben echt niet mee met je berekeningen. Ik wil zo'n schema's altijd begrijpen, maar als ik je berekeningen zelf probeer te doen kom ik op heel andere getallen uit.
Sure.
Davy schreef: 24 mar 2021, 08:01 Knuffelvragen: De helft van het bedrag voor het geven van het juiste antwoord, de andere helft verdeeld over de kandidaten die bijgedragen hebben (knuffelcontact en klokkenwinkel)
Toegegeven... dat was al een moeilijke, maar de voorbije jaren heb ik het in gelijkaardige proeven ook zo gedaan.
Namen zoeken: Toegewezen aan de vinder van de naam.
De FTM Is nooit een exacte wetenschap, en iedereen heeft zowat zijn eigen methode om te berekenen 🙂
De logica die ikzelf gebruik heeft richting finale toch al vaak goed gewerkt* (zie overzicht van lucu),
maar FTM is ook nuttig om er bijvoorbeeld doorheen het spel de personen uit te halen die al té veel hebben bijgebracht.

* disclaimer: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst 😉
Yana.l schreef: 29 mar 2021, 05:34 Daarbij kom jij op meer dan 100€ te veel uit als je de bedragen die bij de deelnemers staan optelt.
Als ik de bedragen van mijn berekening na afl 1 optel kom ik op €2698
Bedrag van de proeven was €1500 (knuffelcontacten) + €1200 (namen zoeken) = €2700
Gebruikersavatar

Yana.l29 mar 2021, 17:39

 11
Davy schreef: 29 mar 2021, 14:16 Als ik de bedragen van mijn berekening na afl 1 optel kom ik op €2698
Bedrag van de proeven was €1500 (knuffelcontacten) + €1200 (namen zoeken) = €2700
Dat is wel vreemd, want ik kom op €2831 uit 🤨
466 + 383 = 849
333 + 383 = 716
250 + 550 = 800
383 + 83 = 466

849 + 716 = 1565
800 + 466 = 1266

1565 + 1266 = 2831

Of maak ik hier dan ergens een fout? 🙈
Gebruikersavatar

Davy29 mar 2021, 18:07

Site Admin  1167  Uma
Klopt Yana! Had idd een foutje gemaakt bij het kopiëren naar de website 🤷‍♂️
Samina heeft volgens mijn schema €250 ipv €383, thanks om door te geven!
Gebruikersavatar

Yana.l29 mar 2021, 18:12

 11
Geen probleem! Dan klopt eindelijk ook hoe ik het geld verdeeld heb een beetje meer 😂
Ik vraag me wel af waarom je Sven geld geeft? Die heeft toch op geen enkele manier bijgedragen aan het verdienen van geld?
Gebruikersavatar

joeri.michiels30 mar 2021, 22:52

 176  Sven
Heeft er al iemand een totale berekening voor beide afleveringen? Philip lijkt voor mij echt niet de mol. Als ik het vluchtig bereken, haalt hij al in beide afleveringen het hoogste bedrag binnen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11