Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Nonline26 apr 2021, 08:23

Molerator  6547  Uma
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de €10000 puur op Lennart moet afgeschreven worden. Minstens €5000-€5000 Philip / Lennart want Philip is hier minstens even schuldig aan.
Gebruikersavatar

SiMol26 apr 2021, 08:31

 264
@Nonline
En wat dan met Jasmien?
Want zij heeft ook gekeken in de dossiers, wat ik ook verwacht had.
Sowieso is dit moeilijk in te calculeren in de FTM theorie.

En wat dan met Sven en Annelotte, bij hen zou er ook een deel afgaan, mocht niemand anders hoger geboden hebben.

Ik vind niet dat Philip en Jasmien een deel van die €10000 moeten toegewezen krijgen. Wel van de gemiste €4000, maar die gaat niet uit de pot.
Dus misschien €4000 van de €10000 aftrekken en toewijzen aan Philip en Jasmien?

Maar duidelijk is wel dat opdrachten zoals deze heel de FTM theorie kunnen ontregelen.
Gebruikersavatar

tokra26 apr 2021, 09:05

 10
Nonline schreef: 26 apr 2021, 08:23 Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de €10000 puur op Lennart moet afgeschreven worden. Minstens €5000-€5000 Philip / Lennart want Philip is hier minstens even schuldig aan.
Enkele puntjes:
- ik verdeel geen bedragen. Als 2 mensen samen een mogelijke pot van 1000 euro kwijt spelen, krijgen ze elk -1000. Vanaf het begin werk ik volgens dat principe.
- Philip was niet de enige die heeft gekeken (Jasmien ook) en kreeg daar al -4000 voor.
- Lennart kon het bedrag kiezen, én kon vervolgens kiezen om bijvoorbeeld zijn eigen beeld te laten zien: als er niet was gekeken bleef de 10000 euro gewoon in de pot. Hij is de enige duidelijk aanwijsbare voor het verlies van de 10K
- Bij Jasmien heb ik geen bedragen meer gezet aangezien zij er uit is.

SiMol schreef: 26 apr 2021, 08:31 @Nonline
En wat dan met Jasmien?
Want zij heeft ook gekeken in de dossiers, wat ik ook verwacht had.
Sowieso is dit moeilijk in te calculeren in de FTM theorie.

En wat dan met Sven en Annelotte, bij hen zou er ook een deel afgaan, mocht niemand anders hoger geboden hebben.

Ik vind niet dat Philip en Jasmien een deel van die €10000 moeten toegewezen krijgen. Wel van de gemiste €4000, maar die gaat niet uit de pot.
Dus misschien €4000 van de €10000 aftrekken en toewijzen aan Philip en Jasmien?

Maar duidelijk is wel dat opdrachten zoals deze heel de FTM theorie kunnen ontregelen.
Ben je FTM en follow den dief door elkaar aan het halen?
Bij follow den dief neem ik alles in rekening: bedragen die door de schuld van één of meerdere niet in de pot komen, én bedragen die uit de pot gehaald worden.
Dus 4000 € is zowel door Jasmien als Philip aantoonbaar uit de pot geweerd.
En 10k is door Lennart uit de pot gehaald.
Enige heel duidelijke punt in mijn theorie is dat Annelotte (terwijl ze in de eerste afleveringen mijn back-up mol was), nu het meest positief in beeld staat
Gebruikersavatar

SiMol26 apr 2021, 09:17

 264
@tokra
Mijn opmerking was eerder op een andere opmerking.

Namelijk dat het bij de FTM theorie niet altijd evident is aan wie het bedrag toe te wijzen is. Dus die min €10000 moet inderdaad toegewezen aan Lennart. De FTM theorie moet zo subjectief mogelijk proberen te blijven en geen rekening houden met wie de aanleiding was tot (hier dus Philip).

Het is dan aan ons om deze te interpreteren en eventueel hier aan daar wat te herverdelen, met het gevaar dat dit subjectief wordt. Het verdiende geld is namelijk vaak niet aan 1 kandidaat persoonlijk toe te wijzen, soms wordt de mol gedwongen om geld te verdienen, als de medekandidaten het goed doen.

De FTM theorie is voor mij dus een soort van tool, die iedereen dan voor zichzelf kan gebruiken.
Dezelfde redenering kan gemaakt worden voor follow den dief.
Gebruikersavatar

tokra26 apr 2021, 09:42

 10
aaaaah, ok, nu ben ik mee 😂
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2021, 11:16

 2834  Uma
Dit is sowieso ook weer een erg subjectieve theorie hé. Zo had je bij de graffiti evengoed geld kunnen aftrekken bij Annelotte voor het negeren van het touwtjes-verschil, wat hier niet gebeurd is.
Zo zijn er nog wel enkele zaken die je anders kan doen.
Maar goed, in grote lijnen zal het wel waarheidsgetrouw zijn.
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2021, 12:19

 2834  Uma
Het inkijken van de dossiers en het bod op de vrijstelling zou ik trouwens als volgt doen:

Philip: -4000€ (dossier bekeken)
Jasmien: -4000€ (dossier bekeken)
Annelotte: -2000€ (bod op vrijstelling)
Sven: -5600€ (bod van 7600€ is 5600€ meer dan dat van Annelotte)
Lennart: -2400€ (bod van 10000€ is 2400€ meer dan dat van Sven)
Gebruikersavatar

Taupe07726 apr 2021, 13:04

 767  Yens
@Cedric

Ik blijf me verbazen hoe er soms gerekend wordt. Niks mis mee en iedereen heeft zijn methodes.
Maar als er 4000 euro uit de pot gaat en je schrijft dat toe aan 2 personen dan zou ik gewoon verdelen elk 2000 euro.
Er gaat tenslotte 4000 verloren en niet 8000!
Ik zou eerder verdeeld hebben:
Philip: -2000€ (dossier bekeken)
Jasmien: -2000€ (dossier bekeken)


10000 uit de pot. 10K Lennart / 7,6K Sven / Annelotte heb ik niet gezien maar je gebruikt 2K, laat ik dat ook nemen:
10 + 7,6 + 2 = 19,6 totaal dus maal 0,51 (ongeveer)
A 1020
S 3880
L 5100
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2021, 13:06

 2834  Uma
Ik doe bij elk 4000€ af omdat ze niet van elkaar weten dat ze in de dossiers hebben gekeken.
Mochten ze vooraf afgesproken hebben dit beiden te gaan doen, dan zou ik het splitsen, maar nu heeft elk individueel beslist om in de dossiers te bekijken terwijl ze wisten dat dit 4000€ zou kosten.
Gebruikersavatar

charline.steuckers26 apr 2021, 17:50

 8
SiMol schreef: 29 mar 2021, 14:05 @vdhpieter , thanks.

Zou mooi zijn om een alternatieve follow the money theorie toe te voegen, namelijk met potentiële bedragen. Kan makkelijk opgegeven worden door te vermenigvuldigen met 0 als het niet verdiend is.
Potentiële winsten die verdwijnen kan namelijk ook op een gelukte sabotage wijzen.

Je kan eventueel afronden naar boven voor het ene en afronden naar beneden voor het andere, afhankelijk van de het totaal verdiende bedrag. Paar euro bij iemand te veel rekenen lijkt me verwaarloosbaar te zijn in het totaal.
Ik stel mij vooral dit seizoen ook continue deze vraag. Hoe wordt die Follow The Money theorie berekend? WANT STEL bij elk bedrag wat er binnenkomt, deel je het door het aantal personen van de groep dat dit bedrag heeft opgeleverd. Als de ene groep van 2 personen 500 euro kan winnen, en de opdracht slaagt. de andere groep van 3 personen kan 3000 winnen maar er wordt maar 1500 euro gewonnen. De proef van 500€ slaagt, dus elke kandidaat van deze groep heeft zogezegd 250€ in het laatje gebracht. De tweede groep slaagt er maar in de helft van hun inzet te verzilveren, en dus heeft de Mol hier misschien 1500€ uit de pot gehouden, maar er komt wel in de tabel te staan dat de groepsleden elk 500€ opbrengen, en dus heeft de Mol meer opgebracht dan de leden van de andere groep, maar zij hebben alle opbrengst kunnen verzilveren en de Mol heeft ervoor gezorgd dat er 1500€ uit de pot kan.

Ik stel me dan echt de vraag hoe ver die theorie an sich nog klopt. Want er wordt dit seizoen bijzonder veel gefaald in het behalen van de opdrachten, en alles is zo verdeeld. In Aflevering 6 slaagt Philip erin om een 3000€ niet te verzilveren omdat hij een foute markering maakt bij "zoek de verschillen", en 4000€ nogmaals niet te verzilveren door het inkijken van de dossiers. Aan de andere kant haalt Lennart 10.000 € uit de pot, zorgt hij ervoor dat een volledige proef (vliegtuigsimulator) faalt en ook geen 5000€ opbrengt.

Dus ik stel me dan de vraag of ik niet te veel vertrouw op de follow-the-money, en of het niet beter is om te kijken hoeveel mensen NIET in de pot brengen door hun acties, in plaats van wat ze wél opbrengen...

tokra schreef: 26 apr 2021, 07:04 Heb de follow den dief geüpdated. Tot mijn eigen verbazing (oprechte verbazing) had de theorie het ook deze keer bij het rechte eind....

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing


Afbeelding
Hoezo wordt er enkel -500 afgetrokken bij Sven voor de jodelaar-opdracht? Die laatste stunt was toch ook afgekeurd?
Gebruikersavatar

The hunter26 apr 2021, 18:00

 282  Uma
Cedric schreef: 26 apr 2021, 12:19 Het inkijken van de dossiers en het bod op de vrijstelling zou ik trouwens als volgt doen:

Philip: -4000€ (dossier bekeken)
Jasmien: -4000€ (dossier bekeken)
Annelotte: -2000€ (bod op vrijstelling)
Sven: -5600€ (bod van 7600€ is 5600€ meer dan dat van Annelotte)
Lennart: -2400€ (bod van 10000€ is 2400€ meer dan dat van Sven)
Dit klopt ook niet echt, want dan heeft Sven zogezegd dubbel zoveel uit de pot gehaald als Lennart terwijl Lennart wel degelijk 2400 euro meer uit de pot gehaald heeft dan Sven.
Gebruikersavatar

tokra28 apr 2021, 07:53

 10
charline.steuckers schreef: 26 apr 2021, 17:54 Ik stel mij vooral dit seizoen ook continue deze vraag. Hoe wordt die Follow The Money theorie berekend? WANT STEL bij elk bedrag wat er binnenkomt, deel je het door het aantal personen van de groep dat dit bedrag heeft opgeleverd. Als de ene groep van 2 personen 500 euro kan winnen, en de opdracht slaagt. de andere groep van 3 personen kan 3000 winnen maar er wordt maar 1500 euro gewonnen. De proef van 500€ slaagt, dus elke kandidaat van deze groep heeft zogezegd 250€ in het laatje gebracht. De tweede groep slaagt er maar in de helft van hun inzet te verzilveren, en dus heeft de Mol hier misschien 1500€ uit de pot gehouden, maar er komt wel in de tabel te staan dat de groepsleden elk 500€ opbrengen, en dus heeft de Mol meer opgebracht dan de leden van de andere groep, maar zij hebben alle opbrengst kunnen verzilveren en de Mol heeft ervoor gezorgd dat er 1500€ uit de pot kan.

Ik stel me dan echt de vraag hoe ver die theorie an sich nog klopt. Want er wordt dit seizoen bijzonder veel gefaald in het behalen van de opdrachten, en alles is zo verdeeld. In Aflevering 6 slaagt Philip erin om een 3000€ niet te verzilveren omdat hij een foute markering maakt bij "zoek de verschillen", en 4000€ nogmaals niet te verzilveren door het inkijken van de dossiers. Aan de andere kant haalt Lennart 10.000 € uit de pot, zorgt hij ervoor dat een volledige proef (vliegtuigsimulator) faalt en ook geen 5000€ opbrengt.

Dus ik stel me dan de vraag of ik niet te veel vertrouw op de follow-the-money, en of het niet beter is om te kijken hoeveel mensen NIET in de pot brengen door hun acties, in plaats van wat ze wél opbrengen...



Hoezo wordt er enkel -500 afgetrokken bij Sven voor de jodelaar-opdracht? Die laatste stunt was toch ook afgekeurd?
Hey Charline,

ik trek enkel de bedragen af die duidelijk aan één of meerdere personen kunnen worden toegeschreven. Als een groepsopdracht - zoals de stunt - misloopt is het niet altijd mogelijk om één schuldige aan te wijzen. Bij deze: was het Annelotte die Lennart verkeerd vast had, of sprong Lennart er gewoon te snel af? Dat is subjectief en daardoor ken ik er dus geen verlies aan toe.
In verband met de vliegtuigsimulator kan ik je wel volgen. Jasmien en Lennart hebben toen wel heel veel bijdrage gehad aan het falen van de opdracht.
Ik neem die 5000 euro nog in overweging 😉

Cedric schreef: 26 apr 2021, 12:19 Het inkijken van de dossiers en het bod op de vrijstelling zou ik trouwens als volgt doen:

Philip: -4000€ (dossier bekeken)
Jasmien: -4000€ (dossier bekeken)
Annelotte: -2000€ (bod op vrijstelling)
Sven: -5600€ (bod van 7600€ is 5600€ meer dan dat van Annelotte)
Lennart: -2400€ (bod van 10000€ is 2400€ meer dan dat van Sven)
Hey Cedric,

Jasmien noteer ik niet meer, die ligt er uit dus beetje zinloos. Tijdens de aflevering schrijf ik alles op een papiertje, maar zet enkel in de Excel wat nog nut heeft.
Annelotte en Sven hebben geen geld uit de pot gehaald met hun bod, en dus worden die bedragen bij mij ook niet meegeteld. Zaken die "misschien mogelijk hadden geweest" hebben geen invloed op de pot.

charline.steuckers schreef: 26 apr 2021, 17:54 Aan de andere kant haalt Lennart 10.000 € uit de pot, zorgt hij ervoor dat een volledige proef (vliegtuigsimulator) faalt en ook geen 5000€ opbrengt.
Nu vraag ik me dan wel af: als ik de 5000 volledig bij Lennart en Jasmien zet.... Diegene die vliegertjes moesten gooien hebben eigenlijk ook wel heel wat vertraging veroorzaakt door fout te gooien... en dan komt alles weer in het subjectieve kamp...
Niet gemakkelijk
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11