Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Klaartje22 mar 2021, 13:02

 2245  Uma
Beste virtuele vrienden van dit forum. Ik ga het kort houden.

Het voor mij onvoorstelbare is gebeurd: één van de tien kandidaten die ze ons hebben voorgesteld, hebben ze gewoon achtergelaten in dat maïsveld.
Ik heb mijn opinie daarover voorheen al gegeven in deze post: Klaartje @ Openingsproef maïsveld - definitieve groep?

Ik vind het onvoorstelbaar k*t dat de makers zoiets hebben gedaan. Zo'n negatieve ervaring voor Jens. Die mens heeft heel die selectieprocedure doorlopen met succes, ze bellen hem op dat hij mee mag, hij kijkt er weken naar uit en als de grote dag dan daar is, wordt hij gedropt in een maisveld en een klein uurtje later is 'het avontuur van zijn leven' al definitief voorbij.

Ik had vurig gehoopt dat ze zoiets nooit of te nimmer zouden doen, want de Mol is toch een 'feel good' programma, waar het draait om groepsdynamiek, menselijke interactie tussen kandidaten die gewoon superblij zijn dat ze mee mogen doen. Natuurlijk is er om de paar dagen een afvaller, maar dat is het spel. Maar toch niemand op deze bikkelharde manier na goed een uurtje verweesd achterlaten. De psychologische impact op de kandidaat die op die manier niet eens België mag verlaten is toch onvoorstelbaar! Hoe negatief, hoe lelijk, hoe onmenselijk...

Toen ik dat gisterenavond zag gebeuren, kon ik mijn ogen niet geloven. Hoe cynisch ook van de makers om dan beelden van Jens te tonen waaruit blijkt dat hij liever zou deelnemen aan De Mol dan met de lotto één miljoen euro winnen. Zo ontzettend graag mee willen doen en dan dit. Ik had mezelf wat aangedaan, denk ik, als ik in Jens plaats daar had gestaan.

Ik schreef het al in de laatste alinea van mijn bericht in bovenvermelde link: ik kijk niet meer verder. Ik heb zelfs niet eens meer naar het vervolg van de aflevering gekeken, de makers kunnen wat mij betreft de pot op, een welgemeende 'fuck you' kunnen ze krijgen. Ik heb uit de pers vernomen dat Jens al een interview heeft gegeven als afvaller, dus die komt niet meer terug, hij ligt er definitief uit.

Ik ben zo ontzettend kwaad en teleurgesteld. Heel fijn voor Noah dat hij erbij is geraakt, voor hem is het een heel positieve ervaring, dat is wat ik wil zien in De Mol. Maar voorJens, jongens toch! Dat doe je een mens toch niet aan, stel je eens in zijn plaats... De eerste afvaller zijn is ook nooit leuk, maar dan heb je tenminste een dag of drie deelgenomen, maar wat heeft Jens nu eraan gehad? Hij had dan ook nog eens de pech dat hij in de strategisch ongunstigste positie terechtkwam bij die drone, hij kon niemand afschieten, hij stond eigenlijk machteloos en kon bijna niks zien wat de anderen (de schutters) deden en miste zo veel info.

Die eerste opdracht was televisiegewijs even spectaculair geweest indien ze gewoon hadden besloten dat die ene gehelmde wel mee mocht, maar dat ze gewoon met elf waren vertrokken, zonder dat er iemand daar in de regen op dat desolate maisveld werd achtergelaten. De Mol kon altijd ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk mensen in de laatste fase (daar in die gracht) kwamen, zodat de kans groter was dat er iemand ongeschonden door het poortje naar de auto kon en de 5000 euro die erop het spel stond weg was.

En als je dan later verneemt dat er geen afvaller was op het einde van de aflevering en dat ze toch met tien doorgaan, tja, dan had je toch ook gewoon Jens kunnen meepakken en na een paar dagen met elf een eliminatie doen, waarna er dan eentje naar huis moest, zoals altijd.

Enfin, ik ga afsluiten. Dit was mijn laatste post. Jullie waren een aantal jaren mijn goede virtuele forumvrienden, maar hier stopt het voor mij. Ik kijk niet meer verder, daar heb ik totaal geen goesting meer in.
Gebruikersavatar

Cedric22 mar 2021, 13:06

 2834  Uma
Sterke post en ik kan eigenlijk niet anders dan volledig akkoord gaan.
Ben er ook pissed om. Zoals Bart zei bij de kandidatenvoorstelling: "Dat kan je toch niet maken!"
Blijkbaar wel dus...
Erg ontgoocheld over.

Al kijk ik dus wel verder, met de - inderdaad naïeve - hoop dat Jens misschien nog terug kan keren..
En indien niet, dan zouden ze nu al moeten vastleggen dat hij volgend seizoen mee mag.

(Ik hoopte trouwens dat het niet terugkeren van 'Café De Mol' betekende dat de eerste afvaller wel zou kunnen terugkeren, aangezien CDM altijd de afvallers te gast had. Geen CDM = geen afvaller te gast = afvaller kan terugkeren..)
Laatst gewijzigd door Cedric op 22 mar 2021, 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

BeaVer22 mar 2021, 13:10

 1293  Uma
@Klaartje ik ben echt sprakeloos, maar ik geef je echter ook wel gelijk.

Ik hoop ook in het binnenste van mijn hart dat hij toch nog terug keert, maar ik vrees er voor...
Gebruikersavatar

Paraceta22 mar 2021, 13:27

 717  Sven
@Klaartje: ik snap volledig je gevoel. Ik wil wel gewoon zeggen: je gaat gemist worden. Een welgemeende merci voor je prachtige teksten, leuke analyses en algehele tofheid als persoon, je bent echt een topper! Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je toch nog af en toe terugkeert naar dit forum, maar ik snap dat dit je zwaar valt.
Gebruikersavatar

prinsesazula22 mar 2021, 13:34

 2
In seizoen 5 aflevering 1 zei Gilles, de presentator, duidelijk tegen Hans: "Je hebt geen rood scherm gekregen. Een speler ligt pas uit het spel wanneer hij/zij een rood scherm krijgt."

Daarom ben ik er zeker van dat we Jens opnieuw in het spel zullen zien, anders spreekt Gilles zichzelf tegen.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT22 mar 2021, 13:51

 767  Yens
Ik ben er anders heel zeker van dat we Jens dit seizoen niet meer terug gaan zien. Hij had al een gesprek met Gilles VB als afvaller en na de aflevering is er nog altijd geen enkele aanwijzing dat hij zou mogen terugkeren. Voor zover ik weet mogen de kandidaten geen interviews geven voor ze uit het spel liggen, wat ondertussen bij Jens dus wel al gebeurd is. Het kan ook niet want dan klopt het concept van de 2 mollen niet meer... Of je hebt 2 mollen of een kandidaat met veel te veel voorkennis in het spel, of je verraadt dat zowel Jens als Noah niet de mol zijn, wat ook heel de twist weer onderuit haalt en ze nooit gaan doen.

Heel dat gedoe over dat rode scherm, men doelt er volgens mij vooral op dat je in De Mol niet naar huis kan gaan zoals dat toen bij Hans is gegaan. Die had gewoon een opdracht meegedaan, maar had nooit een eerlijke kans gehad om zelfs nog maar op de mol te gokken in een test of iedereen te ontmoeten. Bij Jens was het anders. Hij heeft wel een eliminatietest ingevuld en is dus gewoon afgevallen als kandidaat die het slechtste de test heeft ingevuld, net zoals dat bij alle andere eliminaties gaat (tenzij hij de oorspronkelijke mol was natuurlijk). Het enige verschil met normaal is dat er nu geen rood scherm te zien was, maar het opzet en de uitkomst was toch dezelfde. Dit gaf gewoon iets meer spanning omdat de kandidaten 1 voor 1 naar voor geroepen werden. Dus JA, Jens kan wel uit het spel liggen. Meer nog, ik ben er eigenlijk heel zeker van... 😉
Laatst gewijzigd door Mollenjager-DT op 22 mar 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

ex-molinator22 mar 2021, 13:39

 3483  Uma
Ik begrijp de teleurstelling en had Jens het ook gegund.
Anderzijds is het een spel waarin elke deelnemer bepaalde keuzes heeft.
Zelf zou ik mij nooit in de positie van "beeldanalist" hebben laten drukken maar getracht hebben om in de laatste verdedigingslinie te staan en dan ook meteen goed op mijn medeverdedigers te letten, immers op dat moment was" iedereen" nog in de overtuiging dat De Mol geen goede verdediger zou zijn.
Maar ja: keuzes worden op het moment zelf gemaakt, de rationale pas achteraf.

Vergeet ook niet dat De Mol als programma inspeelt op emoties - en hoe heftig die ook mogen zijn: het maakt deel uit van de beleving die je ervaart als kijker die zich in de plaats stelt van (één van) de kandidaten.
Het heeft zeker en vast pijn gedaan bij Jens maar na een tijdje zal toch het gevoel overblijven van: Ik heb meegedaan aan De Mol.

Iedereen (en ook De Mol bleek achteraf) kan er in de eerste aflevering uit liggen.
En zoals de kaarten nu verdeeld zijn, is het niet uit te sluiten één der volgende afleveringen 2 deelnemers naar huis moeten, wellicht ook op een manier die als een bom inslaat.

vasQuez schreef: 22 mar 2021, 13:35 Wat een dramapost zeg. Het is het spel. Like it or not.

Ja, ben akkoord dat het niet leuk moet zijn, maar wat een gedoe zeg 😀
Ik vind het geen drama post: het is wel een post waaruit blijkt hoezeer sommige leden (waaronder ikzelf) meeleven met het spel/de kandidaten.
Klaartje kan zeer goed zaken relativeren, maar soms nemen emoties tijdelijk de overhand, en gezien hetgeen gebeurd is heb ik daar alle begrip voor: ik worstelde gisteren ook met verdriet én kwaadheid.
Ik hoop dat Klaartje terug komt, maar indien niet - dat is haar beslissing en daar hoeven wij geen oordeel over te geven.

BTW het is: "akkoord gaan" met iets, niet "akkoord zijn" en is geen gedoe over taal, gewoon een simpele correctie.
Gebruikersavatar

JBB22 mar 2021, 14:00

 439  Uma
Akkoord met @Mollenjager-DT , helaas.

@Klaartje is zelfs vrij emotioneel er over, en ze heeft een punt. Het is misschien net iets té hard voor Jens.

Ik zie het wel nog gebeuren dat hij mag terugkomen voor 1 proef waarbij hij geld kan afsnoepen van de groep ofzo (zoals vorig jaar met hun olympische spelen daar).
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT22 mar 2021, 14:01

 767  Yens
Ik snap ergens je gevoel wel, maar ik vind toch dat je hier heel zwaar aan tilt. Het is 'maar' een programma/spel waaraan je meedoet waarvan je weet dat er zeer veel onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren gedurende de reis. En ok, deze exit is misschien zeer extreem en zal ongetwijfeld zeer zwaar geweest zijn om te dragen voor Jens, maar ik ben ervan overtuigd dat de makers hier wel rekening mee houden en dat hij ook goed begeleid werd door psychologen bv moest hij dat nodig hebben. Het is ook niet dat hij er door een spel te spelen is uitgegaan, ze hebben een eliminatietest ingevuld, dus in mijn ogen is het allemaal eerlijk verlopen. Het mag dan nog zo'n loterij zijn tijdens de eerste dagen van de reis, dat is het evengoed tijdens de eliminatie aan het einde van aflevering 1 en 2, denk ik. Die positie in het spel was inderdaad ook niet zo gunstig, maar de kandidaten kregen voor de test tijd om te overleggen met elkaar en ze mochten vooraf ook zelf de posities verdelen, dus Jens heeft hier zelf ook inspraak in gehad. Het is een k*tsituatie voor om het even wie er zou afgevallen zijn en ik snap je teleurstelling in de makers wel een beetje, maar om nu zo hard van stapel te lopen en meteen te zeggen dat je zelfs niet eens de aflevering verder uitkijkt, is in mijn ogen een beetje dramatisch. Je doet natuurlijk zelf wat je wilt en niemand kan je tegenhouden, het is gewoon spijtig dat we jouw analyses hier dan zullen moeten missen en vooral ook dat je zelf het plezier in het programma kijken en analyseren zult moeten missen!
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT22 mar 2021, 14:05

 767  Yens
@JBB Ik snap de emotionele reactie van Klaartje zeer goed, maar ik vind wel dat het gewoon eerlijk gegaan is. Er zal sowieso nog altijd veel toeval en geluk mee gemoeid zijn, maar dan moet je zelf ook wat een tactiek uitzoeken. Zoals Kevin zei, de test zo snel mogelijk proberen invullen is ook een optie, aangezien er waarschijnlijk meerdere mensen gaan zijn met een zeer slechte score.
Gebruikersavatar

Délégee22 mar 2021, 14:08

 99
Wat mij opviel : de 9 andere gemaskerde aanvallers werden niet herkenbaar in beeld gebracht na de proef.
Ook hun stemmen werden hervormd bij de interviews achteraf.
Zouden ze met deze kandidaten nog iets van plan zijn ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8