Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Gylfie22 mar 2021, 17:18

 33
Ik ben heel blij dat ik niet de enige ben die het hier moeilijk mee heeft. Ik kan mij inbeelden dat Jens dolenthousiast was om te mogen deelnemen en daar weken naar heeft uitgekeken, en dan wordt hij op zo'n pijnlijke manier bij de allereerste opdracht geëlimineerd door een test van vijf vragen over een mol die wellicht niet eens heeft gemold omdat zijn/haar eigen plek ook op het spel stond. Het slaat voor mij absoluut nergens op...

Ik denk echt moest dat mij overkomen dat ik dat nooit meer te boven kom. Je leert er uiteindelijk wel mee leven, zoals tijd alle wonden heelt, maar ik zou dat mijn hele leven met mij meedragen. Voor sommige mensen is zo'n deelname echt een droom die uitkomt en ik vind het oprecht vreselijk voor Jens dat het zo is gelopen. Dat was voor hem dan ook meteen zijn eerste en laatste kans om mee te mogen doen. Hij is voorgesteld geweest als kandidaat, hij heeft 'officieel' meegedaan en is 'officieel' afgevallen. Die gemaskerde mensen daarentegen, niemand weet wie dat zijn en die kunnen zich gerust volgend jaar weer inschrijven (zoals Bruno van vorig jaar bij de selectie van Elisabet twee jaar geleden ook al te zien was in het busje).

't Is ook de eerste keer dat ik na de eerste aflevering totaal niet hyped meer ben voor de rest van het seizoen. Het kan me voorlopig even gestolen worden. Waarschijnlijk zal ik volgende zondag toch nog kijken in de naïeve hoop dat hij nog mag terugkeren, maar er zijn al te veel tekenen die erop wijzen dat dat niet het geval zal zijn. Écht een mottige beslissing van de makers. Can't cope.
Gebruikersavatar

lucu22 mar 2021, 17:37

 551  Sven
Klaartje schreef: 22 mar 2021, 13:02 (...) Die eerste opdracht was televisiegewijs even spectaculair geweest indien ze gewoon hadden besloten dat die ene gehelmde wel mee mocht, maar dat ze gewoon met elf waren vertrokken, zonder dat er iemand daar in de regen op dat desolate maisveld werd achtergelaten. De Mol kon altijd ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk mensen in de laatste fase (daar in die gracht) kwamen, zodat de kans groter was dat er iemand ongeschonden door het poortje naar de auto kon en de 5000 euro die erop het spel stond weg was.
Ex-Molinator schreef:“Ik begrijp de teleurstelling en had Jens het ook gegund.
Anderzijds is het een spel waarin elke deelnemer bepaalde keuzes heeft.
Zelf zou ik mij nooit in de positie van "beeldanalist" hebben laten drukken maar getracht hebben om in de laatste verdedigingslinie te staan en dan ook meteen goed op mijn medeverdedigers te letten, immers op dat moment was" iedereen" nog in de overtuiging dat De Mol geen goede verdediger zou zijn. Maar ja: keuzes worden op het moment zelf gemaakt, de rationale pas achteraf.
Vergeet ook niet dat De Mol als programma inspeelt op emoties - en hoe heftig die ook mogen zijn: het maakt deel uit van de beleving die je ervaart als kijker die zich in de plaats stelt van (één van) de kandidaten. [Mijn cursivering] Het heeft zeker en vast pijn gedaan bij Jens maar na een tijdje zal toch het gevoel overblijven van: Ik heb meegedaan aan De Mol.”
De plotse eliminatie van Jens kwam bij velen hard aan. In de eerste plaats bij Jens zelf,
die echter vrij snel kon relativeren, maar uiteraard verdwijnt daarmee niet zijn knagende pijn
voor het brute vertrek en het letterlijk in rook opgaan van zijn grote droom.

Afbeelding

Een klap was het ook voor de andere kandidaten, die uiteraard tegelijkertijd ook erg tevreden waren
dat zij de eerste eliminatietest overleefden. DURA LEX, SED LEX.
De wet is hard, maar het is de wet. Zo hard is ook het spel.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het zal ook GDC niet gemakkelijk zijn gevallen om deze boodschap over te brengen,
al waren alle kandidaten op voorhand wel uitdrukkelijk gewaarschuwd.

Afbeelding
Afbeelding

We hoeven hierbij niet op de pianist te schieten, het is de gang van het spel.

Afbeelding


Ten slotte kwam het ook hard aan bij vele kijkers, voor wie de ‘katharsis’ op het randje was,
voor sommigen onder ons zelfs flink over die rand.

Ongetwijfeld zal er ook in de productieploeg tijdens de voorbereidingen hard over deze brute exit gediscussieerd zijn.
Hoe je het ook draait of keert, het is een drama voor wie het overkomt, in de eerste plaats voor Jens,
maar ook voor elke kijker die sterk met de kandidaten meevoelt.

Hoe hard de exit van Jens ook was, zijn onverwachte, brute eind als kandidaat van editie 2021,
zal één van de redenen zijn waarom we lang na vandaag aan De Mol Duitsland terug zullen denken,
en aan die eerste, epische opdracht, in een Vlaams maïsveld, waar in het heetst van de strijd
de belegering met verfkogels mij onwillekeurig herinnerde aan het midden-in-de-actie-gevoel van Saving Private Ryan.

Dat Jens niet werd ‘gesaved’ is geen onbelangrijk detail, geen fait-divers, maar een noodzakelijk ingrediënt
van wat televisie beklijvend en onvergetelijk maakt. Jens brute exit is tegelijkertijd pijnlijk én schoon,
‘tragisch’, zoals Aristoteles zegt, een katharsis hoe dan ook. Onvergeeflijk volgens sommigen,
en terecht onvergeeflijk vanuit een gezond menselijk medelijden.
Maar ook onvergetelijk bij gratie van deze pijn en daarom ook medemenselijk, ondanks deze pijn...

Afbeelding

DE MOL heeft voor mij hiermee zijn onschuld niet verloren maar getoond dat in deze editie
werkelijk niemand zeker is van zijn plek en dat schuldigen en onschuldigen in dit spel niet bestaan.
Deze eliminatie was harder dan we gewoon zijn, het was ook ietsje meer dan hoe GDC het verwoordde: ‘brute pech’.

Afbeelding

Het was een katharsis met een bijzonder krachtige impact,
die enkel ongevoelige zielen onberoerd laat. Maar het was vooral ook een spel.
Een erg hard spel, maar hoe dan ook een spel...

Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen22 mar 2021, 17:47

 3423  Yens
Lieve @Klaartje ,

Toen Jens moest vertrekken, had ik mijn afstandsbediening in mijn hand om het programma af te zetten. Razend was ik, ik voelde me bedrogen door de regie van het programma waar ik echt niet van had verwacht dat ze het zo hard zouden spelen...

Toch heb ik het niet gedaan omdat ik me dadelijk erna bedacht dat Jens misschien nog mocht terugkeren en ook omdat ik onwillekeurig bewondering had voor Noah, een gastje van 18 jaar die ook niet de uitstraling van een atleet of zo heeft en er in slaagt om 10 andere kandidaten te omzeilen. Toch wel knap gedaan.

Verder speelde corona ook wel een rol omdat het normale afscheid door Gilles nu niet mogelijk was, wat het hele gebeuren nog een hardere indruk gaf.

Wat gaan we zonder jouw TNVH-topics doen Klaartje? Please, kom alsjeblieft terug 🙁.
Gebruikersavatar

Mer2822 mar 2021, 18:50

 302
Ik ga eerlijk zijn, ik had het hier ook zeer moeilijk mee. Een mix van emoties eerst, want ik was verheugd voor Noah, maar om Jens daar zo achtergelaten op het veld te zien, dat deed me pijn. Net zoals vele mensen op dit forum had ik eveneens de hoop dat Jens zou terugkeren, net zoals hoe het met Hans was gegaan.

Toen opdracht drie begon dacht ik zelfs dat de kandidaten een naamkaartje met Jens zouden kunnen terugvinden (ik had er op dat moment zelf niet verder over nagedacht en zat nog altijd met de ongelukkige afloop van Jens in mijn hoofd, maar ik had wel kunnen inzien dat dat nooit ging gebeuren). Op het einde van de eliminatie met het filmpje kreeg ik weer de hoop dat hij zou terugkeren, maar helaas.

Ik leef momenteel nog altijd met de hoop dat Jens terugkomt, net zoals velen hier al eerder beschreven hebben, maar als ik rationeel blijf denk ik wel dat dat nooit gaat gebeuren.

Als laatste hoop ik oprecht dat je terugkomt op het forum Klaartje, het was altijd een plezier om jouw berichten in het TNVH-topic te lezen of jouw hilarische posts in het Onderschriftentopic.
Gebruikersavatar

Jay-Lo22 mar 2021, 19:00

 1690  Sven
@Klaartje Ik hoop dat je over een paar dagen toch anders denkt en terugkeert naar het forum.
Ik zag Noah door die 'deuropening' lopen en zat vol ongeloof te kijken. En het was ook heel erg voor Jens, ocharme die jongen. Maar om nu niet meer te kijken... het is een tv programma, en een verdomd goed format. Het hoort er bij, en het was ook niet oneerlijk. Er waren duidelijk uitgelegde regels en Jens heeft de 5 vragen het minst goed ingevuld.
Ik hoop dat je je nog bedenkt en ons komt vervoegen om die mol te zoeken.
Gebruikersavatar

Cedric22 mar 2021, 19:20

 2834  Uma
Ik hoop stiekem dat Jens samen met de 9 overgebleven aanvallers de groep zal vormen voor de volgende editie.
Wat mij betreft mogen ze zelfs na afloop van deze editie gewoon zeggen van "sorry, dit keer geen inschrijvingen, want de deelnemers voor de volgende editie worden Jens en de 9 aanvallers die het niet haalden, omdat ze toch een faire kans verdienen op deelname".
Zou ik perfect mee kunnen leven.
(En dan na die editie wél terug inschrijvingen graag 😛 )
Gebruikersavatar

WalkingDead22 mar 2021, 19:52

 73
Er is al veel gezegd dus heb er niet veel aan toe te voegen. Ik zit hier nu denk ik 4-5 jaar op dit forum en post bijzonder weinig maar lees des te meer.

Eerst en vooral deel ik zoals iedereen jouw mening dat dit bijzonder hard en pijnlijk is voor Jens, meer woorden ga ik er niet aan vuil maken, we hebben allemaal dezelfde emoties.

Ergens snap ik ook je mening om dit programma niet meer te volgen, uit boosheid of protest of beide.

Maar laten we niet vergeten dat de mol een werk is van een jaar lang voorbereiden, duizenden mensen interviewen, tegelijk worden er opdrachten verzonnen, locaties geregeld,... En dan volgt er natuurlijk de reis zelf van 3 weken waarin tientallen (?) crew leden weinig slaap krijgen en keihard werken om het beste programma van het jaar klaar te stomen. Zelfs in 2020, toen er misschien veel crewleden geen zin in hadden en liever veilig thuis zaten bij hun gezinnetje.

Maar toch zijn ze op reis gegaan, ze hebben last minute (denk ik) gekozen om naar Duitsland te gaan en hebben keihard gewerkt. Voor ons.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als veel mensen jouw keuze keuze volgen en de kijkcijfers nu zichtbaar dalen. Het zou een duidelijk signaal zijn, akkoord. Maar één (grote) fout van de productie (of wie dan ook deze keuze heeft gemaakt), zou er in mijn ogen niet voor mogen zorgen dat 9 kandidaten, 1 mol, Gilles en de crew, een jaar lang voor niets hebben gewerkt.

Nu is jouw keuze natuurlijk volkomen persoonlijk en jij moet de keuze maken die de beste lijkt voor jou, begrijp me niet verkeerd. Ik probeer gewoon de aandacht te vestigen op al het andere werk dat ze wel goed doen, en hoop dat het die grote fout kan rechttrekken.

Wie weet luisteren de makers naar jullie, of was het altijd het plan, om volgend jaar de 10 kandidaten te pakken die niet mee mochten. Het zou hun veel tijd besparen en dan kunnen ze die tijd spenderen aan nog betere proeven 😉
Gebruikersavatar

Mrfrickles22 mar 2021, 20:10

 7
Hij zal er in ieder geval binnen 30 jaar nog over kunnen vertellen....over hoe hij de kandidaat was die het snelste is afgevallen ooit. Dat nemen ze hem niet af.
Gebruikersavatar

Elisabet Haesevoets22 mar 2021, 20:23

De Mol  52  Uma
Mijn conclusie:
There is only one to blame: de mol 😃
Hij/zij heeft de proef doen mislukken waardoor er iemand afvalt.
Maar hey allemaal relativeren: is echt sneu voor Jens maar elk jaar halen kandidaten het net niet.. de eerste afvaller maakt sowieso nooit veel mee. Dat weet je als je je inschrijft voor de mol dat niets zeker is en je alles mag of kan verwachten. Ik werd ook ter plekke gekozen 😜
Dus chill, Jens komt het wel te boven en anders vangen wij hem wel op 😉
Elk jaar horen 20 mensen een week voor vertrek dat ze niet mee mogen, dat is ook rot.. maar dat is nu eenmaal het spel vrees ik. Hij is tenminste nog op tv geraakt 😃
In elk geval: de mol is het geweest 😉
Gebruikersavatar

Nonline22 mar 2021, 20:26

Molerator  6547  Uma
Ik snap eigenlijk niet goed waar de grote verontwaardiging ten opzichte van de programmamakers in dit topic vandaan komt.

Het is uiteraard ongelooflijk pijnlijk wat Jens hier overkomen is, maar om deze opdracht volledig tot zijn recht te laten komen, moest er ook wel zeer veel op het spel staan en wat is een betere motivator dan "opgelet, je plek in de wagen staat op het spel"?

De kandidaten wisten voor de start van de opdracht wat er van af hing, dus ze hadden hun lot volledig zelf in handen. De mol stond hier bijvoorbeeld niet in zo'n sterke positie dat zij/hij de opdracht sowieso kon laten mislukken. Meer zelfs, de programmamakers hebben hem/haar zelfs het incentief gegeven om ook niet te hard te boycotten.

En zelfs mocht de opdracht mislukken, werd de afvaller op een zo fair mogelijke manier bepaald, door een eliminatietest.

Met andere woorden, de exit was wel zeer hard, maar past in mijn ogen wel volledig in het concept en de mindfucks van het programma. Prima uitvoering dus!

#ilovedemol
#ilovethisforum
#ilovealina
#janiachternendenhe
Gebruikersavatar

Cadfael22 mar 2021, 20:42

 229  Uma
Zoals Bart al zei: "Dat is hier niet Vlaanderen Vakantieland, eh" 😉

Hoe spijtig het ook is voor Jens, elk jaar zijn er mensen die bij de laatste 30 eindigen en de selecte net niet halen, of die na 2 dagen afvallen. Hier kregen de net niet-geselecteerden zelfs nog een kans en zij zullen ongetwijfeld ook teleurgesteld zijn dat ze er net niet bij zijn geraakt. Daarnaast is Jens afgevallen op een legitieme manier door het minste vragen juist in te vullen en waarschijnlijk ook het traagst.

Toch blijft het een fantastisch programma, waar ook veel emoties bij komen kijken. 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen22 mar 2021, 20:43

 8153
Iedereen mag erover denken wat hij/zij wil, maar iedereen zal toch moeten toegeven dat dit beeld gewoon hartverscheurend was:
Afbeelding
Ik kon het gewoon niet aanzien zonder tranen in mijn ogen te krijgen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8