Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

Loebas23 mar 2021, 07:17

50
Net als de follow the money theorie, wil ik voorstellen om eens verder na te denken over het 'profiel' dat de makers zouden selecteren voor de mol. Bijvoorbeeld; met uitzondering van Elisabet die ter plaatse als mol werd gekozen, waren alle vorige mollen tot nu toe op het moment dat ze geselecteerd werden vrijgezel (veronderstel ik). Er werd gespeculeerd dat dit mogelijks zo zijn om de risico's op herkenning/ontdekking door de partner te vermijden (zeker in de aflevering waar familieleden op bezoek komen). Al is dit - denk ik - wel nooit officieel bevestigd door GDC.
Als we op die piste verder gaan, dan werd bv. over Annelotte heel sterk in de verf gezet dat ze vrijgezel is. Van anderen weten we dan weer dat ze een partner hebben (Jasmien, Katrien, Kevin en Philip). Van andere kandidaten weten we dat - tot nog toe - niet, bv. Lennart, Noah, Dami, Samina en Sven.

Zijn er nog zo van die karaktereigenschappen of bepaalde levenskeuzes die terugkwamen bij de vorige mollen? Buiten dan goed kunnen liegen en saboteren, en enorm charismatisch zijn? 😜

Jansen23 mar 2021, 08:04

3423  Yens
@Loebas
Het klopt wat je zegt over de mol dat het tot nu toe allemaal vrijgezellen waren (Gilles, Eline, Pieter, Alina) alleen Elisabet was dat niet, maar zij werd dan ook niet op voorhand geselecteerd. Bij de mollen uit de oude reeks, weet ik het niet zeker: Magda was volgens mij vrijgezel of gescheiden omdat ze daarna een relatie had met een van de kandidaten. Hugo was volgens mij wel getrouwd en van Marc weet ik het niet.

Wat voor mij nog meer van belang is: het karakter van de mol. Tot nu toe waren de mollen extraverte mensen met ook een gezonde portie humor. Er zitten zo genoeg kandidaten tussen. De mol moet ook kunnen opgaan in de groep en in staat zijn om een geheim te bewaren. Dus zeker geen zenuwpezen.

Heinz23 mar 2021, 08:36

Forum veteraan  427  Uma
@Jansen Marc was getrouwd. Zijn echtgenote speelde nog een leuke rol in de aflevering waarin de familie/vrienden op bezoek kwamen. (Het uurwerk dat kapot was gegaan.😃)

Jansen23 mar 2021, 08:59

3423  Yens
@Heinz
OK, gaten in mijn geheugen dus 😉 .

Heinz23 mar 2021, 09:39

Forum veteraan  427  Uma
@Jansen Het was de eerste serie van De Mol die ik zag (nadat ik twee Nederlandse WIDM's had gezien en al helemaal molloot was) en ik was er zo van onder de indruk (en heb de serie nog zo vaak herbekeken) dat hele delen ervan in mijn geheugen gegrift staan.😉

Om terug on-topic te gaan: de Mol moet vooral stevig in z'n schoenen staan en goed in de groep liggen denk ik. Eline vertelde laatst in de media dat ze erg onder de indruk was van de omstandigheden, de ploeg niet wou teleurstellen en daarom naar eigen zeggen te weinig risico nam. (Wat mij betreft was ze een prima Mol, maar ze keek er zelf dus wat kritisch op terug.)

Mollenjager-DT23 mar 2021, 10:09

767  Yens
Gilles VB was volgens mij geen vrijgezel op het moment van de opnames in 2016, maar ik weet wel niet of hij samenwoonde met zijn toenmalige vriend. Het zal vooral belangrijk zijn dat het niet opvalt dat je op een bepaald moment vaak afspraakjes hebt met de makers van het programma, denk ik. Zo woonde Alina denk ik ook nog thuis, maar had ze wel een kot waardoor het niet meteen opvalt als ze soms weg is.

julie.vantilt23 mar 2021, 15:21

131
Is het ook niet belangrijk om te kijken wat géén goede mol is in de selectie?
De meer introverte types (Laure, Katrien een paar seizoenen terug, Pascale, Hans, ...) zijn sowieso niet echt typische mollen.

Meest extraverte persoonlijkheden
(en dus meest verdacht om de mol te zijn):
Damina, Dami, Kevin, Lennart, Philip en Annelotte.

Eerder introverte persoonlijkheden
(en dus minder verdacht om de mol te zijn):
Jasmien, Sven, Noah en Katrien.

Cedric23 mar 2021, 16:58

2834  Uma
Het jammere is dat introverte persoonlijkheden van nature iets meer "verdacht" overkomen. Ik kan er zelf van meespreken... Als introvert word je als "raar" beschouwd, wordt op je neergekeken, denkt men dat je asociaal bent, gelooft men minder in je, krijg je minder vertrouwen. Wat allemaal onterecht is, want een introvert iemand kan even sociaal zijn als een extrovert iemand bijvoorbeeld. Compleet foute perceptie.

Wat niet wegneemt dat de Mollen die tot nu toe werden gekozen wel steeds eerder extrovert waren dan introvert.
Al heb ik ook wel de indruk dat er dit jaar wat meer introverte personen in de groep zitten dan in andere jaren. In Seizoen 4 was dat bijvoorbeeld vooral Stijn, in seizoen 5 Sam, in seizoen 6 Steve, in seizoen 7 Bruno en misschien Liesbeth, in seizoen 8 Els. Je kon er altijd wel iemand uitpikken die waarschijnlijk iets meer het introverte type was. Dit seizoen heb je met Noah, Lennart, Katrien, Jasmien en Noah wat meer mensen die aan dat profiel beantwoorden. (Sven toch eerder extrovert eigenlijk.)

Het zou kunnen betekenen dat we dit keer een meer introverte Mol krijgen. Of het zou gewoon kunnen betekenen dat introverte persoonlijkheden dit keer meer kansen kregen van de producers (jeuj!).
Laatst gewijzigd door Cedric op 23 mar 2021, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

ex-molinator23 mar 2021, 17:03

3483  Uma
Cedric schreef:(Sven vind eerder extrovert eigenlijk.)
Van een understatement gesproken 😉

julie.vantilt23 mar 2021, 17:09

131
Klopt wat je zegt. Ik ben zelf ook een introvert persoon, maar als je het rijtje mollen afgaat zijn dat meestal best extraverte persoonlijkheden. Dus zeker eentje om rekening mee te houden, al zou ik het wel leuk vinden moesten ze daar dit jaar verandering in brengen.

JBB25 mar 2021, 20:59

439  Uma
Dat single zijn lijkt me toch niet echt een vereiste. En introverte mensen worden waarschijnlijk gewoon niet geselecteerd voor de mol 😃

Ik zou denken dat een mol:
- zeer stressbestendig moet zijn
- altijd erg kalm kan blijven
- moet kunnen toneel spelen / 'doen alsof'
- mensen moet kunnen 'lezen' in een situatie
- niet irritant mag zijn, want dat pikken de kijkers achteraf niet

Het blijft moeilijk om daarmee kandidaten aan te duiden (want we kennen ze ook niet persoonlijk natuurlijk).

Katrien: vaatchirurg, dus waarschijnlijk stressbestendig (gelijkaardige job als mol Elisabeth in Vietnam)
Jasmien, Kevin: jurist en advocaat, die kunnen waarschijnlijk wel toneel spelen als het moet
Philip: als docent marketing moet hij waarschijnlijk veel spreken voor een publiek, daarvoor moet je kalm zijn (veel mensen kunnen dat niet)
Lennart: als opvoeder moet je ook kalm kunnen blijven (als hij oudere kinderen opvoedt, kan hij ook goed emoties lezen lijkt me), al weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker wat een job als opvoeder inhoudt
Sven: sorry, maar na 1 aflevering hoor ik al van veel mensen dat ze hem wat irritant vinden (iets te dominant misschien), dus volgens mij geen mol

De rest is moeilijker...
Annelotte een recruiter, geen idee.
Samina een flamencolerares, misschien ook stressbestendig (geen podiumvrees).

En van de studenten weet je het helemaal niet natuurlijk....
Noah, vind ik te jong als mol. Alina was 20, ok, maar die had al veel meegemaakt in haar leven.
Dami, studente psychologie, dus letterlijk aan het studeren om mensen te kunnen 'lezen' 😂 (ziet er na 1 aflevering ook erg kalm uit altijd)

Conclusie voor mij: kans dat Noah of Sven de mol is, is klein, maar dat zeg ik ook o.w.v. andere gebeurtenissen in aflevering 1.

Jansen25 mar 2021, 23:19

3423  Yens
@JBB

De rest is moeilijker...
Annelotte een recruiter, geen idee.
Samina een flamencolerares, misschien ook stressbestendig (geen podiumvrees).

Een recruiter moet in mijn ogen toch ook een portie mensenkennis hebben. Niet zo eenvoudig om de juiste persoon aan de juiste job te koppelen.
Samina is niet enkel flamencolerares, maar ook leerkracht Frans en geschiedenis. Dus ook wel mensenkennis 😉 .