Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Addow24 mar 2021, 20:19

Molerator  377  Yens
In navolging van vorig seizoen heeft Davy me opnieuw gevraagd om mezelf te vermommen als script supervisor (ook wel oldskool continuity clerk), maar dan eerder post productie. De meesten hier weten ondertussen al wel dat mijn goof radar bijzonder scherp staat afgesteld (bij momenten).

De bedoeling van deze topic is vooral een plaats te maken waar iedereen al dan niet onbewuste "goofs" in de productie van De Mol 2021 kan melden. Met goofs bedoelen we dus allerlei onbewuste (of soms ook bewuste) fouten die in de productie geslopen zijn, zoals:
  • Fouten tegen chronologie of continuïteit, bvb. een glas melk dat voller wordt in de volgende scene, rekwisieten of decorelementen die plots van plaats wijzigen in de volgende scene)
  • Crewleden of materiaal die ongewild in beeld komen (bvb. een cameraman of microfoon)
  • Historische onjuistheden of anachronismen (iets wat niet helemaal in zijn tijd past)
  • Geografische fouten: bvb. de omweg die Alina / Laure maakten in Griekenland
  • Fouten in het geluid: niet-synchrone mond/geluidsopnames, bvb. wanneer iemands lippen al stoppen met praten, maar het geluid nog even verderloopt, of waarbij geluid niet overeenkomt met de lipbewegingen, ...
  • Bloopers
  • ...
Deze topic is eigenlijk niet bedoeld als een soort strafblad of spiegel voor de filmmakers (we do 😍 them), maar vooral eerder een leidraad voor mogelijk nieuwe draadjes. Wanneer een specifieke goof extra of teveel aandacht krijgt of verdient, kunnen de moderators het afsplitsen in een nieuwe topic of hopelijk zelfs een verborgen hint. Vaak verdwijnen interessante of grappige goofs vaak in de paginazeeën van opdrachttopics of molboekjes 😜

Het is natuurlijk altijd handiger als je het kan aanduiden met een digitaal stiftje, kringetje, lijntje, pijltje of gifje 👍🏻

Huppakeej, we zullen er meteen eentje ingooien...

1. SVEN die het kaartje met "JASMIEN" op, aan het bloemstukje zogezegd niet leest.

Ze werden aaneensluitend gemonteerd, maar in werkelijkheid gaat het om twee verschillende tijdstippen. Je ziet duidelijk de kaartjes op de tafel nog in hun beginpositie liggen in het tweede shot. In de eerste shot liggen ze al behoorlijk rommelig.

Afbeelding
Afbeelding

We gooien er nog eentje bij. Vooral uit respect voor het berewerk dat cameralui soms moeten verrichten...

2. Er zat stiekem nog een 7de "aanvaller" in de gracht bij linie 3 !!! 🤡

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nota: Voor zij die ondertussen mee zijn met de Noah-analyse: nog een snuifje peper/zout erbij: zit die cameraman nu toch wel toevallig nét achter Noah!

3. De échte torenwachter !!

En nog een laatste. Bijna onvermijdelijk om het crewlid buiten frame te houden natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PS: Dit wordt zóoooo hard een speeltuin voor mij 🤡
Gebruikersavatar

Addow24 mar 2021, 21:29

Molerator  377  Yens
@Eddy Walput 👍🏻

4. De tekst op het kaartje van het Jasmijnplantje is plots foetsjieeee 🙄

Afbeelding
Afbeelding

5. SVEN zijn naam op de croque ligt na het digitaal uitzoemen plotseling naar de muur gericht 🙄

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Paraceta24 mar 2021, 21:57

 717  Sven
Even doorgaand over het jasmijnkaartje:
Afbeelding
🔼 In dit shot lijkt er aan de achterkant iets gedrukt te staan OF er zit een takje voor?
Afbeelding
🔼 Terwijl het in dit shot twijfelachtig is of er vooraan iets gedrukt staat.

Mogelijke piste 1
De tekst staat op de achterkant van het kaartje gedrukt, wat zou verklaren dat Sven naar een leeg kaartje lijkt te kijken.
Probleem: Dan zijn er twee verschillende kaartjes gebruikt, want het in close-up getoonde kaartje is geperforeerd aan de rechterkant van de tekst, terwijl het bij de tekst aan de achterkant aan de linkerkant zou moeten zijn.

Mogelijke piste 2
Het kaartje is geplastificeerd, wat een glans veroorzaakt die ervoor kan zorgen dat er met bepaalde lichtinval wel/geen tekst lijkt te staan (zeker met de lage kwaliteit van de beelden waarop we ons baseren) en aldus de hele discontinuïteit zou verklaren.
Gebruikersavatar

salb25 mar 2021, 09:23

 352  Sven
Bij die eerste opdracht heb ik ook 2 cameramannen gespot.

Afbeelding
Afbeelding

Edit: Weerspiegeling:
Afbeelding

Edit2: crew in beeld

Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator25 mar 2021, 10:02

 3483  Uma
salb schreef: 25 mar 2021, 09:47 Edit2: crew in beeld

Afbeelding
Dat is wel slordig bij de montage (die andere zijn een stuk minder opvallend)
Gebruikersavatar

chicawah.janssen25 mar 2021, 10:05

 8153
Dat de drew af en toe vaag of een stukje in beeld komt is volgens mij onvermijdelijk. Ik vind dat ook helemaal niet erg.
Gebruikersavatar

Addow25 mar 2021, 10:35

Molerator  377  Yens
Cameramannen in beeld is onvermijdelijk en ik stoor mij daar ook absoluut niet aan. Ik vind het gewoon altijd fun om ze te spotten 😲

5. Rokend paintballgeweer 🤷🏻‍♂️

Een vreemd verschijnsel in de voorbereiding van de raid in linie 3. Annelotte haar paintballgeweer vertoont plotseling rookgedrag. Ze suggereren via het geluid dat het Lotte haar ademhaling is, maar dat betwijfel ik in september. 😜 Bovendien zie je op geen enkel ander moment ademwolkjes bij Lotte of de andere kandidaten. Ik ga er vanuit dat dit CO2 van de gasfles is? Lijkt me geen oranje rook van een rookbom.

Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator25 mar 2021, 10:46

 3483  Uma
@Addow
Addow, hou daar eens mee op: ik krijg het gevoel dat ik dringend naar de oogarts moet. 🕵🏻‍♂️
en ik die dacht dat ik een oog voor details heb.

Ze zouden jou moeten inhuren om het videomateriaal te screenen alvorens het gepubliceerd mag worden.
hmm, beter toch niet of er blijft niets over 😉



nee, serieus, blijven doen!!
Gebruikersavatar

Addow25 mar 2021, 11:44

Molerator  377  Yens
6. Het verdwenen hoefijzer 🤷🏻‍♂️

Het hoefijzer in de close-up ligt zogezegd vlak naast het kapmes op het aambeeld. Op moment dat Kevin de ruimte binnenkomt ga ik er vanuit dat alles nog in zijn originele toestand ligt. Zien jullie het hoefijzer hier? Ik alleszins niet !

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

salb25 mar 2021, 12:04

 352  Sven
Goed gezien.

En op deze foto, getoond na de close up, lijkt het of het hoefijzer zeer goed zichtbaar is. Dit kan je in deze situatie niet missen lijkt mij? Tenzij (1) het hoefijzer er niet ligt op de wijze zoals gesuggereerd wordt of (2) Kevin wil de naam niet vinden als mol of als kandidaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar

SiMol25 mar 2021, 12:14

 264
Ik had het ook opgemerkt tijdens het zien van de aflevering.
Ik had het gevoel dat Kevin daar het hoefijzer had doen verdwijnen, dit lijkt mijn gevoel te bevestigen.

Ga er nog eens extra op letten tijdens de rewatch.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8