Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Taupe07725 mar 2021, 13:36

 767  Yens
SiMol schreef: 24 mar 2021, 11:38 @WesleyN
De mol kan voor €500 zich onverdacht maken, ongeacht de andere delen van deze proef waarop hij/zij wel geld kan doen verloren gaan.
Hopelijk NIET!
Niet opnieuw een Alina ajb... De Mol heeft maar één opdracht, en dat is er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de groepspot belandt.
Zie ook: https://www.wieisdemol.be/theorie/followthemoney.php

En ja ik ga het weer moeten horen ... maar wat weegt een klein bedrag - 500€ - op tegen al de rest dat de mol erna er kan uitspelen....??
Dat is een VERONDERSTELLING! Van deze 500€ is de Mol zeker dat ze weg zijn, al de rest erna niet. Voor zelfde misspreekt hij zich en is hij verraden.
Wat je als mol er vandaag kan uithalen dat haal je er ook uit tenzij natuurlijk je hierdoor onmiddellijk betrapt wordt door iedereen. Wat is zeker niet het geval was.
Gebruikersavatar

SiMol25 mar 2021, 14:02

 264
@Taupe077
Begrijp jouw redenering, maar ik kijk er toch anders naar.

De proeven waar kleine bedragen te verdienen zijn, zijn bijna altijd gebaseerd op individuele acties, bv:
Als kandidaat x het juiste antwoord heeft komt er bv. €500 bij en dit voor meerdere kandidaten.

Als je als mol voor deze proeven nooit geld opbrengt, is het wel heel makkelijk om opgespoord te worden.
Gewoon de 'individuele' proeven naast elkaar leggen en kijken wie er nooit geld heeft opgebracht.
Blijf dan maar eens onder de radar.

Dus ik blijf erbij dat een goede mol ook af en toe kleine bedragen moet opbrengen, zeker in proeven waar een opbrengt makkelijk aan één iemand is toe te wijzen.

Op lange termijn brengt dit veel meer (lees, minder geld) op als mol.
Zie het als een lange termijn investering.

Knuffelvragen:
In deze proef specifiek kan je zelf makkelijk €500 verdienen maar ondertussen wel de kans op het halen van €1500 van andere kandidaten aanzienlijk doen afnemen (geen thema vinden op de klokken en veel bijvragen stellen aan je knuffelcontact om te zorgen dat deze zijn/haar antwoord niet vermeld).
Dus als je dan de balans opmaakt haal je ook geld uit de pot en moet je jezelf niet (of nauwelijks) verdacht maken.
Voor mij een no-brainer, moest ik mol zijn.
Gebruikersavatar

Taupe07725 mar 2021, 14:41

 767  Yens
Als je als mol voor deze proeven nooit geld opbrengt, is het wel heel makkelijk om opgespoord te worden.
Gewoon de 'individuele' proeven naast elkaar leggen en kijken wie er nooit geld heeft opgebracht.
Blijf dan maar eens onder de radar.
Waarom zou je? Dat is niet de bedoeling van het spel!
Vorig jaar laagste pot ooit... dus conclusie: goed mol. Mijn conclusie... slechtste mol ooit! Ettelijke kansen laten liggen om veel geld uit de pot te halen en slechts sporadisch geld gepakt vooral als er geen risico was om betrapt te worden.
Als het zo moet zijn dat doe ik een Klaartje en kijk niet meer. Niet omdat er een kandidaat uitgaat die weet waaraan hij begint. Wel omdat ik niet op zoek wil gaan naar een mol die het spel niet speelt zoals het voorzien was.
Dus ik blijf erbij dat een goede mol ook af en toe kleine bedragen moet opbrengen, zeker in proeven waar een opbrengt makkelijk aan één iemand is toe te wijzen.
Daar kan ik wel mee leven maar enkel als het echt niet anders kan. Als dus je "maatje" duidelijk het antwoord heeft gezegd en herhaald, bijvoorbeeld van de paarden dan moet je het wel zeggen. Maar als het een twijfelgeval was zoals met de dino moet je als mol, ook al zou je het weten, een verkeerde naam zeggen imo
Op lange termijn brengt dit veel meer (lees, minder geld) op als mol.
Zie het als een lange termijn investering.
Dat is wat ik bedoel met veronderstelling. Jij en anderen denken dat maar is NOOIT bewezen. Kijk maar naar Pieter die al ontdekt was in aflevering 1 maar tot zelf in de finale NIET door het grote publiek en er toch in geslaagd is meeste uit de pot te halen.

Ik kan er wel mee leven dat een mol af en toe iets van geld pakt. Maar denken nu ga ik even 500 euro pakken omdat ik later MISSCHIEN iets extra uit de pot kan halen, is verkeerd.
Gebruikersavatar

SiMol25 mar 2021, 15:14

 264
Waarom zou je? Dat is niet de bedoeling van het spel!
Vorig jaar laagste pot ooit... dus conclusie: goed mol. Mijn conclusie... slechtste mol ooit! Ettelijke kansen laten liggen om veel geld uit de pot te halen en slechts sporadisch geld gepakt vooral als er geen risico was om betrapt te worden.
Als het zo moet zijn dat doe ik een Klaartje en kijk niet meer. Niet omdat er een kandidaat uitgaat die weet waaraan hij begint. Wel omdat ik niet op zoek wil gaan naar een mol die het spel niet speelt zoals het voorzien was.
Net wat jij zegt bewijst voor mij dat mijn veronderstelling wel aannemelijk is.
Uiteraard moet je ook niet altijd geld opbrengen als mol in individuele proeven, maar toch minstens meer dan 1 keer.
Hierdoor kan je later makkelijker subtiele of zelf eens minder subtiele sabotages uitvoeren in groepsproeven.

Ik vond niet dat Alina maar sporadisch geld wegnam (maar dat is mijn mening), we zien ook niet alles op televisie, zelf niet in de reveal.
Naar het eind toe vond ik zelf dat Alina de enigste was die nog de mol kon zijn aan de hand van haar gedrag en (sleutel)posities in proeven en het uitsluiten van andere kandidaten als mol.
Hierbij had ik rekening gehouden met de veronderstelling dat een mol ook soms geld opbrengt in individuele proeven en dus niet veel af te leiden valt van dergelijke proeven, tenzij je op het einde de afrekening maakt van al dit soort proeven (totale som van individuele bedragen).
Daar kan ik wel mee leven maar enkel als het echt niet anders kan. Als dus je "maatje" duidelijk het antwoord heeft gezegd en herhaald, bijvoorbeeld van de paarden dan moet je het wel zeggen. Maar als het een twijfelgeval was zoals met de dino moet je als mol, ook al zou je het weten, een verkeerde naam zeggen imo
Ik heb het bovenstaande ook al aangehaald, dat Katrien de naam van de dino niet kan herhalen maar wel iets gelijkaardig zegt lijkt me niet onlogisch als mol, net omdat het overkomt als een kandidaat.
Ik vind gewoon dat we niet mogen uitsluiten dat de mol hier misschien wel ergens €500 heeft verdient maar dan wel alle andere aspecten van deze proef gesaboteerd heeft (zie mijn voorbeeld in vorige post).
Dat is wat ik bedoel met veronderstelling. Jij en anderen denken dat maar is NOOIT bewezen. Kijk maar naar Pieter die al ontdekt was in aflevering 1 maar tot zelf in de finale NIET door het grote publiek en er toch in geslaagd is meeste uit de pot te halen.

Ik kan er wel mee leven dat een mol af en toe iets van geld pakt. Maar denken nu ga ik even 500 euro pakken omdat ik later MISSCHIEN iets extra uit de pot kan halen, is verkeerd.
I.v.m. je opmerking over Pieter, ik denk niet dat de mol zich tijdens het spel bezig houdt met het grote publiek, hoe de mol overkomt bij het publiek is namelijk het werk van de montage en valt wel goed te sturen. Hoofdoel van de mol is op het einde zoveel mogelijk geld uit te pot gekregen te hebben en dit kan op vele manieren afhankelijk van het profiel van de mol.

Om als mol het tot een goed einde te brengen, mag je volgens mij ook niet na twee afleveringen super verdacht zijn bij veel kandidaten, want dan houden ze jou allemaal extra in het oog waardoor er net weer veel minder valt te saboteren. Dus af en toe eens weinig geld opbrengen (zeker in individuele proeven waar (bijna) iedereen op kijkt) valt zeker niet uit te sluiten en lijkt me zelf een heel waarschijnlijke veronderstelling.
Gebruikersavatar

martin.janssen25 mar 2021, 16:46

 178
Als het een kwestie is van iedereen die serieus geld, zeg €500, in de pot speelt af te strepen als mol, dan is wat mij betreft de lol er wel vanaf. Misschien moeten we het dan na een aantal afleveringen wel doen zonder mol en kunnen we alle strepen weer uitpoetsen en opnieuw beginnen.
Ik denk dat het vooral in de eerste aflevering tactisch kan zijn voor een mol om toch wat geld in het laatje te brengen om zo vertrouwen te kopen en dat mag ook wel iets kosten.
Gebruikersavatar

BeaVer25 mar 2021, 21:31

 1293  Uma
@Taupe077 Ik snap wat je bedoelt in heel deze discussie en je geeft het ook al een beetje aan.
Mijn mol bijvoorbeeld (ja, ik zit al in een tunnel) heeft haar vraag wel correct beantwoord, omdat het te voor de hand lag... Als je niet kan antwoorden dat Dami graag een zeemeermin wilt zijn, dan val je wel wat door de mand. Dus op dat vlak had ze geen keus. Maar ze "vergeet" wel te vertellen dat ze ontdekt hebben dat haar hondje doof is door een kettingzaag en ze zag ook net de koekoeksklok dicht gaan waar het onderwerp op stond van 1 van de andere kandidaten. Conclusie: 2 keer gemold, 1 keer geen keuze gehad en 500 euro in de pot.
Gebruikersavatar

Taupe07726 mar 2021, 08:55

 767  Yens
SiMol schreef: 25 mar 2021, 15:14
Ik vond niet dat Alina maar sporadisch geld wegnam (maar dat is mijn mening), we zien ook niet alles op televisie, zelf niet in de reveal.
Naar het eind toe vond ik zelf dat Alina de enigste was die nog de mol kon zijn aan de hand van haar gedrag en (sleutel)posities in proeven en het uitsluiten van andere kandidaten als mol.
Hierbij had ik rekening gehouden met de veronderstelling dat een mol ook soms geld opbrengt in individuele proeven en dus niet veel af te leiden valt van dergelijke proeven, tenzij je op het einde de afrekening maakt van al dit soort proeven (totale som van individuele bedragen).


Ze kunnen veel maar ze kunnen NIET tonen wat er niet is vandaar ook dat er zo weinig getoond is. Ettelijke keren gelezen dat het de mol is die minste gesaboteerd heeft want was niet meer nodig door geld uit potje door Bart.

Direct 2000 euro pakken waar niet nodig? Veel wind, bel net te hoog. En gaat hier niet over die 500 euro waarover we het hebben. Gewoon springen, bel niet raken en je dan "blessseren" en is gedaan.
Bij bieden Bart veel te laat reageren waardoor er +4000 euro niet uit de pot geraakt.
Dat is alleen al meer dan 6000 euro die ze als mol laat liggen zonder er echt moeite voor te hoeven doen en die ze er later NOOIT meer zelf heeft uitgehaald.

ik denk niet dat de mol zich tijdens het spel bezig houdt met het grote publiek, hoe de mol overkomt bij het publiek is namelijk het werk van de montage en valt wel goed te sturen. Hoofdoel van de mol is op het einde zoveel mogelijk geld uit te pot gekregen te hebben en dit kan op vele manieren afhankelijk van het profiel van de mol.

Misschien verkeerd uitgedrukt. Een aantal Nederlandse en één Belgische mol hebben gezegd dat ze liefst onder de radar bleven en niet opgemerkt wilden worden. Dat is dan ook direct zo voor ons als kijker. Dat is wat ik bedoelde.

Nee, zeker niet de bedoeling dat we al na 2 afleveringen weten met zekerheid wie het is maar weer eens een mol die ettelijke kansen laat liggen en nauwelijks saboteert, hoeft nu echt niet meer voor mij hoor.

Dus momenteel geloof ik echt wel dat we een mol hebben die al mooi gesaboteerd heeft! Bij de drie proeven zelf maar wie?
Gebruikersavatar

SiMol26 mar 2021, 10:07

 264
@Taupe077
Ze kunnen veel maar ze kunnen NIET tonen wat er niet is vandaar ook dat er zo weinig getoond is. Ettelijke keren gelezen dat het de mol is die minste gesaboteerd heeft want was niet meer nodig door geld uit potje door Bart.

Direct 2000 euro pakken waar niet nodig? Veel wind, bel net te hoog. En gaat hier niet over die 500 euro waarover we het hebben. Gewoon springen, bel niet raken en je dan "blessseren" en is gedaan.
Bij bieden Bart veel te laat reageren waardoor er +4000 euro niet uit de pot geraakt.
Dat is alleen al meer dan 6000 euro die ze als mol laat liggen zonder er echt moeite voor te hoeven doen en die ze er later NOOIT meer zelf heeft uitgehaald.


De eerste 'proef' vorig jaar, waar Bart een serieuze hap uit het budget nam, vond ik persoonlijk een mindere proef. De dynamiek en de spanning waren wel zeer goed, maar vond de kost, negatieve groepspot, hiervoor veel te hoog. Sowieso dat er een kandidaat veel over zou hebben voor vrijgesteld te zijn van de eerste eliminatie. Je kon wel raden dat dit voor sommige kijkers wrang ging overkomen (waaronder mijzelf)) en kritiek ging opleveren van zo kan ik ook makkelijk mollen. Ik denk dat Alina daarom niet direct stop heeft gezegd omdat het voor haar ook wel dubbel was, zo een hoog bedrag afnemen zonder echt te moeten mollen. Dus die 'verloren' €4000 zou ik haar zeker niet aanrekenen, als ik mol zou zijn start ik ook lever met geen negatieve pot op die manier verkregen. Want zelf zonder invloed van een mol, zou het bedrag in deze proef ook hoog opgelopen zijn. Ik heb in het opsporen van de mol dan ook nauwelijks rekening gehouden met de eerste proef.

De bel proef heb ik vorig jaar ook aangehaald, de groep beslist daar op een bepaald moment om iemand in de lucht te steken op een bepaalde manier, die in mijn ogen de correcte was om de bel te bereiken. Gezien de redactie alle proeven uitvoerig uittesten en de mol dus achtergrond info heeft, denk ik dat Alina al wist dat de proef ging slagen als ze iemand op de voorgestelde manier de lucht in steken. Dus waarom zou je dan niet maken dat jij net diegene bent de proef doet slagen? Anders doet iemand anders het. Er waren dus drie opties, low-profile blijven en andere kandidaat de proef laten slagen, high-profile gaan en de proef in het zicht van iedereen doen mislukken of je opwerpen als degene die de proef doet slagen. Dus mij lijkt het niet onredelijk wat ze daar gedaan heeft, zeker met in het achterhoofd dat er nog een negatieve pot was (al zou dat niet mogen meespelen). Maar zelf als er geen negatieve pot zou geweest zijn, vond ik het een te verklaren actie als mol.
Ik geef toe dat ze hier ook high-profile had kunnen gaan en de wind als excuus inroepen, wat ook een goed excuus ging geweest zijn.

Daarnaast herinner ik mij bijvoorbeeld de Minotaurus proef waarin Alina snel een hoge hartslag had, maar toch relatief ver raakte en pas laat gevangen werd door de Minotaurus proef met als gevolg veel hartslagen weg. En dit allemaal op zo een manier dat het eerst niet echt onverdacht leek of niet echt opviel, tot je er begon over na te denken.
Waren nog veel van die moment waarvan ik dacht, wat Alina nu doet zou wel eens subtiel saboteren kunnen zijn. In mijn ogen had ze vaak van die kleine, subtiele verdachte momenten, die je al dan niet aan een mol kon toewijzen maar evengoed aan een mindere beslissing van een kandidaat.

Dus ik vond dat Alina wel subtiel gemold heeft, maar niet met van die grootse molacties die goed op beeld pakken in de reveal. Groepsgesprekken waarin Alina de groep subtiel de verkeerde richting instuurt is nu niet echt spectaculair.
Maar dat is ook niet haar taak, spectaculaire reveal beelden opleveren (wel mooi meegenomen altijd).
Haar taak was en mollen en dit deed ze in mijn ogen op een heel subtiele, niet spectaculaire wijze door andere mensen te sturen, de verkeerde beslissingen te laten nemen.

Maar ik denk dat we gewoon een andere visie hebben van wat een goede mol precies is en hoe die zijn/haar doel moet bereiken.

Misschien verkeerd uitgedrukt. Een aantal Nederlandse en één Belgische mol hebben gezegd dat ze liefst onder de radar bleven en niet opgemerkt wilden worden. Dat is dan ook direct zo voor ons als kijker. Dat is wat ik bedoelde.

Nee, zeker niet de bedoeling dat we al na 2 afleveringen weten met zekerheid wie het is maar weer eens een mol die ettelijke kansen laat liggen en nauwelijks saboteert, hoeft nu echt niet meer voor mij hoor.


Dus net omwille van het bovenstaande denk ik dat Alina de bel heeft doen luiden.
Een sabotage is altijd een afweging van risk/award.
En laat nu net dit zijn dat iedereen anders inschat. 😛
Ik probeer voor alle acties dit vanuit meerdere perspectieven te bekijken en dan al dan niet uit te sluiten of het molpotentieel had.
Ook al zou ik bepaalde zaken anders doen dan de mol vanuit mijn perspectief.

Je haalt het zelf aan dat een mol onder de radar moet proberen blijven, dan kan je toch moeilijk al je individuele kansen om geld op te brengen doen mislukken?

Dus momenteel geloof ik echt wel dat we een mol hebben die al mooi gesaboteerd heeft! Bij de drie proeven zelf maar wie?

Misschien kijk je wat te semantisch, omdat jij liever zou hebben dat de mol altijd saboteert is dit nog niet zo.
Ik zeg niet dat de het niet kan dat de mol alles gesaboteerd heeft, ik wil gewoon aangeven dat de mol misschien ook wel eens een klein bedrag heeft opgebracht. Iets van niet in een tunnel proberen belanden. 😛
Gebruikersavatar

astridm26 mar 2021, 12:35

 287
Taupe077 schreef: 25 mar 2021, 13:36 De Mol heeft maar één opdracht, en dat is er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de groepspot belandt.
Dat is wel heel makkelijk gezegd hoor, de taak van een mol omvat wel meer dan dat. In eerste instantie moet de mol onontdekt blijven en pas daarna kan er met geld en proeven geknoeid worden. Dat laatste kan bovendien ook niet zomaar, je moet wel een geloofwaardige plaats in de groep zien te houden, anders val je meteen door de mand en is het einde spel. De mens is een groepsdier en als mol heb je dus een tegennatuurlijke rol, het bedriegen van de groep waar je juist zo graag onderdeel van wilt zijn.
Gebruikersavatar

stef.vermeiren26 mar 2021, 12:53

 79  Uma
De bel niet luiden was gewoon geen optie voor Alina; als ze immers had gesaboteerd door zich te blesseren of als excuus "de wind" te gebruiken, had iedereen sowieso op haar gestemd tijdens die eerste eliminatie. Dat zou de evidentie zelve geweest zijn. Maarja, als mol wil je dat koste wat kost voorkomen, dat zo veel man een groen scherm krijgt door op jouw naam in te zetten.

Als je logisch nadenkt: een mol kan toch onmogelijk continu alles verkeerd doen, dan is het gewoon té obvious. En aangezien er veel simpele opdrachten bijzaten vorig jaar (en dit jaar de laatste 2 van aflevering 1), lijkt het mij helemaal niet onmogelijk dat de mol hier en daar toch een paar honderd euro in de pot brengt.
Gebruikersavatar

Cedric26 mar 2021, 12:59

 2834  Uma
Taupe077 schreef: 25 mar 2021, 13:36 Hopelijk NIET!
Niet opnieuw een Alina ajb... De Mol heeft maar één opdracht, en dat is er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de groepspot belandt.
Zie ook: https://www.wieisdemol.be/theorie/followthemoney.php

En ja ik ga het weer moeten horen ... maar wat weegt een klein bedrag - 500€ - op tegen al de rest dat de mol erna er kan uitspelen....??
Dat is een VERONDERSTELLING! Van deze 500€ is de Mol zeker dat ze weg zijn, al de rest erna niet. Voor zelfde misspreekt hij zich en is hij verraden.
Wat je als mol er vandaag kan uithalen dat haal je er ook uit tenzij natuurlijk je hierdoor onmiddellijk betrapt wordt door iedereen. Wat is zeker niet het geval was.
Ik blijf er dus niet mee akkoord gaan dat Alina gefaald zou hebben door die klok te luiden of door elders geld in de pot te hebben gebracht.
Mensen lijken te vergeten dat het ook gaat om onopgemerkt blijven.

Voor mij blijft de 'Ik heb nog nooit'-proef met de ouzo het beste voorbeeld.
Doordat Alina het langst aan tafel bleef zitten én vlekkeloos over die balk danste, haalde ze in die proef het meeste binnen. Of zo lijkt het naar de buitenwereld.
Eigenlijk was het net anders en haalde ze naar verhouding het minste binnen, want zij was de persoon die het meest 'Ja' moest antwoorden op de vragen, waardoor een andere kandidaat die in haar plaats zo lang was gebleven nóg meer zou hebben binnen gehaald.
En van die balk vallen kon ze al helemaal niet doen want iedereen in de auto stond erop te kijken.
Perfect gemold dus in mijn ogen, want ze heeft in de realiteit het minste geld opgehaald, terwijl de perceptie heerst dat ze het meest heeft opgehaald.

Bij de metroproef naar het Syntagmaplein ook.. Ja, die opdracht is geslaagd, maar Alina heeft daar wel héél hard geprobeerd te Mollen. Ik herinner me de kaartjes van Athene die hier gepost werden en welke afstanden haar groep heeft afgelegd bij die proef. Alina stuurt ze onder meer op een gegeven moment naar de halte "het dichtst" bij het Syntagmaplein, wat in praktijk het verst bleek te zijn.

Vergeet ook niet hoe veel kandidaten vorig seizoen ver zijn geraakt terwijl ze in de verste verte Alina niet verdachten. Christian als beste voorbeeld.

Mol zijn is zo veel meer dan gewoon "geen geld verdienen"...
Alina was een erg goeie Mol. Niet de beste Mol ooit, dat niet, dan moet je in mijn ogen kijken naar Pieter of Elisabet, maar zeker geen slechte Mol. Verre van zelfs. Ze heeft haar opdracht met verve uitgevoerd.