Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

jarne.april07 apr 2021, 16:28

 16
Tyflopontika schreef: 30 mar 2021, 22:51
Na 3 eliminaties is dit mijn rangschikking qua molgehalte:
1. Philip, 2. Samina, 3. Lennart, 4. Sven, 5. Noah, 6. Jasmien, 7. Annelotte, 8. Katrien

Laat deze laatste 3 nu net mijn huidige verdachten zijn. De rest heb ik op basis van gedragingen, wilskracht om iets te doen slagen of ronduit slechte positiekeuze's in opdrachten geschrapt (gevaarlijk maar na 3 afleveringen kan je wel al trends opmerken, Bart was vorig jaar nooit, never de mol, klassiek voorbeeld van die hard speler / winnaar).

Over de vragen, ik dacht dat de laatste vraag van elke test 'Wie is de mol?' is? Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?
Gebruikersavatar

Tyflopontika08 apr 2021, 00:44

 121  Sven
Ik denk dat "Wie is de mol?" altijd de laatste vraag is, maar die vraag is niet bruikbaar voor deze theorie omdat iedereen hierop evenveel kans heeft. Sommige vragen zijn nuttiger dan andere:
Niet-bruikbare vragen: bv "Wie is de mol?", "Met wie vormde de mol een duo?
-> Want bij deze vragen heeft iedereen evenveel kans.
Bruikbare vragen: bv "Wat is het geslacht van de mol?", "Had de mol zijn armen gekruist bij de groepsfoto?"
-> Want een kandidaat zal minder snel op zijn eigen antwoord gokken omdat hij zichzelf kan uitsluiten als mol
Goeie vragen: bv "In welke linie zat de mol?", "Welke opdracht deed de mol bij de wijnopdracht?"
-> Want er kunnen meerdere vragen zijn over de opdrachten
Betere vragen: bv "Hoeveel thema's vond het duo van de mol in de koekoekswinkel?", "Is de domino-opdracht van de mol gelukt?"
-> Bovenstaande reden + de duopartner van de mol hangt als enige met alle duovragen vast aan de mol
Beste vragen: bv "Als hoeveelste stond de mol op de ton bij de knuffelduo's?", "Welke opdracht kreeg de mol bij de dominostenen?"
-> Bovenstaande redenen + gokken op uw eigen duo is wiskundig minder interessant dan alle andere duo's
Gebruikersavatar

martin.janssen08 apr 2021, 21:22

 178
De vraag "met wie vormde de mol een duo in opdracht x" zie je in de NL versie van DE MOL ook steevast en is een doorn in mijn oog. Waarom twee keer dezelfde vraag stellen namelijk "wie is de mol". Vraag in plaats hiervan: in welk duo zat de mol.
Hoe meer vragen waarbij de antwoorden correct zijn voor meerdere kandidaten, des te meer kans dat een kandidaat die op de verkeerde mol zit toch door gaat.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT08 apr 2021, 23:38

 767  Yens
@martin.janssen Als je wil dat degene die echt juist zitten doorgaan, is dat toch net een goede vraag?
Gebruikersavatar

Tyflopontika12 apr 2021, 19:26

 121  Sven
Dat zijn inderdaad dezelfde vragen, net als "Wat is de postcode van de mol?". Alleen moet je hier wat meer kennis hebben of geïnformeerd zijn.

In aflevering 4 waren Samina, Philip en Annelotte het meest verdacht:

Afbeelding

In de totale stand is Samina de nieuwe hoofdverdachte: 1. Samina, 2. Philip, 3. Sven, 4. Lennart, 5. Annelotte, 6. Jasmien
Gebruikersavatar

Molan12 apr 2021, 19:33

 17
Is Samina dan verdacht omdat zij de meeste samenwerkingen heeft met de andere kandidaten? Je zou hier toch ook uit kunnen concluderen dat zij nog net heel hard op zoek is naar wie de mol is en daardoor met zoveel mogelijk mensen in een groepje wil zitten om te kunnen observeren?

Ik zou hier ook letten op wie er specifiek zegt dat die met iemand samen wil... Als bijvoorbeeld Sven zou zeggen dat hij bij Philip wil, kan je daaruit eerder afleiden dat hij hem verdenkt dan op basis van de cijfertjes alleen, lijkt me
Gebruikersavatar

Tyflopontika13 apr 2021, 01:56

 121  Sven
De tabel omvat de overlappende antwoorden tussen de kandidaten.
- Deze aflevering: Samina is vooral verdacht omdat ze keeper is, en Katrien maar 2/6 kans heeft om "Keeper" te antwoorden op de vraag "Was de mol keeper of voetballer?" en 4/6 op "Voetballer". Bij de voetballers is dit 3/6 en 3/6. Welke vragen exact zijn gesteld over het voetbal weten we niet, maar de antwoorden van Katrien zullen/kunnen samenhangen met die van Samina en Philip.
Philip is om dezelfde reden verdacht als Samina, alleen -1 omdat hij geen vrouw is en +1 omdat hij net als Katrien in de tweede stemronde afviel bij de bomproef. Annelotte is ook verdacht omdat zij net als Katrien bingewatcher was.
- Tunnels: Dit geldt niet enkel voor het wiskundig interessantste antwoord, maar ook voor tunnels. Als Samina de mol is, haal je 9/9 bij de Samina-tunnel, 5/9 bij Philip-tunnel en 4/9 bij Katrien-tunnel. Dat zijn tunnels waarbij een kandidaat hoge punten kan scoren. Minder punten haal je dan bij de Jasmien-tunnel (3/9), Lennart-tunnel (3/9), Sven-tunnel (2/9) en Annelotte-tunnel (1/9). Dus als Samina de mol is, hebben Philip en Katrien minder kans om hoge punten te scoren dan bv Annelotte.
- Spreiden: Stel dat Katrien spreidt over 2 kandidaten. Dan zal Katrien zeker "Keeper" antwoorden als ze spreidt over Philip en Samina. Lennart zal "Keeper" antwoorden als hij spreidt over Katrien-Philip, Katrien-Samina of Philip-Samina. Dus bij Lennart is de kans groter dat hij "Keeper" antwoordt dan bij Katrien.
- Afleveringen: In de ene aflevering kan een kandidaat hoge punten scoren omdat zijn wiskundig voordeel/tunnel/spreiding veel punten oplevert, maar in een andere aflevering kan dit tegenvallen wegens andere verdeling in opdrachten.

Voor de correlatietheorie is enkel de kolom van de afvaller (Katrien) belangrijk. De overige getallen geven info over goede en slechte tunnels, waarom bv Jasmien nog niet is afgevallen als Annelotte de mol zou zijn, in welke tunnel Katrien de vorige aflevering zou hebben gezeten , enz.
Gebruikersavatar

Tyflopontika19 apr 2021, 22:20

 121  Sven
In aflevering 5 (eliminatie 6) was Jasmien het verdachtste, oa omdat ze net als Samina startte als puzzelaar, vrouw is, worsten heeft gemaakt, een drindl droeg en een man op bezoek kreeg. Annelotte is het tweede verdachtste.

Afbeelding
De vorige hoofdverdachte Samina valt af, waardoor Philip en Sven terug bovenaan de lijst komen. Annelotte steekt Lennart voorbij.
Totale molgehalte na aflevering 5: 1. Philip (4,24/10), 2. Sven (4,12/10), 3. Annelotte (3,29/10), 4. Lennart (3,26/10), Jasmien (3,17/10)
Gebruikersavatar

julie.vantilt19 apr 2021, 23:05

 131
@Tyflopontika ik weet dat dit kort door de bocht is, maar kan je op basis van deze theorie ook mensen uitsluiten? Bijvoorbeeld Jasmien en Annelotte die toch eerder onderaan bengelen? En Philip dan als mol, die in elke aflevering redelijk hoog scoort?

Sven lijkt me toch vaak Philip op te zoeken en op het juiste spoor te zitten. Philip zit zelf zogezegd op Jasmien, maar die scoort dan helemaal niet hoog in dit lijstje. Bovendien zoekt Philip Jasmien niet helemaal op om haar in de gaten te kunnen houden, wat ik persoonlijk best verdacht vind.

Annelotte en Lennarts namen komen amper voor in de ‘wie verdenkt wie’ montages. Uiteraard is dit knip en plakwerk, maar meestal tonen ze wel een keer wie de kandidaten écht verdenken. Zoals Davey met Eline, en Lloyd met Pieter. Annelotte wordt trouwens vaker vertrouwd in opdrachten (bom, dominoblokjes, met Isidoor) dus dat lijkt toch alsof er niet veel kandidaten op haar zitten. Ook Lennart lijkt niet echt in de gaten gehouden te worden door zijn medekandidaten.

Ik had nog nooit over deze theorie gehoord maar wel erg interessant, na al deze voorbeelden snap ik het eindelijk 😂
Gebruikersavatar

Tyflopontika20 apr 2021, 01:14

 121  Sven
Uitsluiten zou ik niet doen. Want als bv Annelotte de mol is, zou Jasmien dit van in het begin kunnen weten (cfr. Alina-Jolien) en risicovol durven antwoorden, en zal iedereen in de Jasmien-tunnel (Philip?) ook hoge punten scoren. En we kennen de 20 vragen niet, we kunnen enkel veronderstellen dat er verschillende vragen over de opdrachten gaan en de groepsverdeling de antwoorden van de groepsgenoten verbindt.
Maar ik verdenk Annelotte en Jasmien wel minder, omdat de kans eerder klein is dat de ene (kandidaat) al vroeg tunnelt op de andere (de mol). En als 2 kandidaten zo samenhangen, correleren ze ook minder met de mol. Maar ze komen wel wat opzetten in de ranking nu.
Jasmien verdenk ik ook minder omdat ze in aflevering 3 (Walk in the park, Domino) 7/7 correleert met Katrien, en Katrien valt die aflevering niet af en later wel.
Lennart zakt nu ook wat weg omdat hij deze aflevering weinig met Samina heeft opgetrokken.
Dus voorlopig zet ik mijn geld op Philip en Sven.
Gebruikersavatar

Tyflopontika28 apr 2021, 00:28

 121  Sven
Deze aflevering was Lennart veruit het meest verdacht, omdat hij samen met Jasmien de graffiti opdracht en de vliegtuigopdracht deed.

Afbeelding
Totale stand: 1. Philip (3,84/10), 2. Lennart (3,81/10), 3. Sven (3,54/10), 4. Annelotte (3,23/10)

Door het afvallen van Jasmien is Annelotte voor mij serieus minder verdacht, want dan lijkt Jasmien toch niet ingezet te hebben op Annelotte, en moest Annelotte de mol zijn zou Jasmien toch vroeger moeten zijn afgevallen. Voorlopig past de puzzel van Philip het beste, maar Lennart en Sven kan ik nog niet uitsluiten. Sven komt in veel scenario's (met Philip of Lennart als mol) goed weg als potentiële afvaller, dus ik vermoed dat hij al een tijdje op het goede spoor is.
Gebruikersavatar

Tyflopontika29 apr 2021, 15:31

 121  Sven
Mijn iets uitgebreidere bedenkingen over de 4 mogelijke mollen:

Als Philip de mol is: Is Jens de meest logische eerste afvaller (enige die 3/4 overlapt met Philip); zou Noah (als knuffelcontact) de logische geredde afvaller zijn geweest; Zijn Dami (in balans met Lennart en Noah) en zeker Kevin logische 2de en 3de afvaller; Als 4de afvaller is Noah wel minder logisch, want daar zouden Lennart en zeker Sven meer gevaar lopen. Tenzij Noah op Jasmien en/of Katrien gokte.; Als 5de afvaller zitten Katrien, Samina en Sven in de gevarenzone. Als Katrien op Annelotte, Jasmien of Lennart zat, haalt ze niet veel punten.; Samina is logische 6de afvaller indien ze Annelotte of Jasmien verdenkt. Lennart en weer Sven lopen meer gevaar, en zijn dus ook interessante tunnels om veel punten te scoren.; Jasmien is de 7de afvaller, en dan heeft ze op Annelotte (denk ik wel niet) of Lennart gegokt.
Als Lennart de mol is: Zijn Jens, Annelotte en Jasmien potentiële eerste afvaller. Misschien heeft GDC ze in volgorde van punten afgeroepen?; Als geredde afvaller zou Sven het grootste gevaar lopen, maar die is het al zeker niet. Uit de 4 mogelijkheden zou Kevin dan het meest logische zijn. Zou Sven op de kamer/op de ton/ in de koekoekswinkel al iets verdacht hebben gezien over Lennart?; Kevin en Dami zijn geen logische afvallers, want Noah en Sven lopen meer gevaar. Sven kan eventueel al richting Lennart kijken, maar Noah zou dan richting Samina of Sven moeten kijken. Dan gok ik Sven, want als hij richting Samina keek viel hij de volgende aflevering niet af.; Als 4de afvaller zit Samina in de gevarenzone, met daarna Annelotte, Noah en Philip. Als Noah richting Sven kijkt en Samina bv richting Annelotte, kan dit wel.; Als 5de afvaller zijn Jasmien en ook wel Annelotte in gevaar en Katrien totaal niet. Tenzij Katrien naar Philip kijkt, dat brengt niet veel op.; Als 6de afvaller is Samina heel safe, dus ik vermoed dat ze op Annelotte of Jasmien heeft gegokt. Philip en Sven zitten in groter gevaar, maar kijken naar Lennart of naar mekaar.; Jasmien is topfavoriet als 7de afvaller. Philip is na Lennart nog haar beste optie, maar ik denk dat ze Sven gokt zodat ze beter doet dan Katrien in de 5de afvalling.
Als Sven de mol is: Zaten Kevin en Katrien in een lastig parket als eerste afvaller.; Dan zou Lennart perfect de geredde afvaller kunnen zijn. Of als Lennart iets heeft gezien bv in de koekoekswinkel, dan kan ook Kevin de geredde afvaller zijn; Dami is een logische afvaller, maar Noah zou logischer zijn dan Kevin. Kevin kan eventueel op Jasmien of Philip gokken.; Noah als 4de afvaller is wel heel logisch als dominoduo.; Katrien als 5de afvaller is niet logisch, Philip is in veel groter gevaar.; Als 6de afvaller zijn Philip en Lennart logischer. Samina niet echt, maar ze kijkt wel richting Annelotte wat niet veel punten oplevert.; Annelotte en Philip zitten meer in de gevarenzone als 7de afvaller dan Jasmien. Als Jasmien op Lennart zit, haalt ze wel niet veel punten.
Als Annelotte de mol is: Dan was Jasmien topfavoriet als eerste afvaller.; Als geredde afvaller zit Jasmien in slechte papieren. De 4 potentiële afvallers hebben niet veel gemeen met Annelotte, Dami komt nog het dichtste bij.; Dami komt zeker in aanmerking als afvaller. Katrien zit in de gevarenzone, maar Kevin is ook aannemelijk.; Als 4de afvaller is Philip favoriet, Noah eigenlijk het minste. De 5 overige keuzes die Noah heeft zijn gelijkwaardig.; Als 5de afvaller heeft Jasmien het meeste kans, ook wel Lennart. Maar Katrien valt af, mogelijk stemt ze op Philip of Samina.; Als 6de afvaller is het weer Jasmien die door het oog van de naald kruipt. Misschien gokt Jasmien op Lennart, en Samina op Philip of Sven.; Uiteindelijk valt Jasmien af als 7de en was Sven eigenlijk in de gevarenzone. Met Lennart of Philip scoort ze weinig punten.

Mijn pronostiek:
Jens spreidde
Noah was de geredde afvaller
Dami en Kevin verdachten Annelotte
Noah verdacht Jasmien
Katrien verdacht Lennart
Samina verdacht Annelotte
Jasmien verdacht Sven
Lennart valt af voor de finale
Annelotte verliezend finalist
Sven is de winnaar
Philip is De Mol