Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

masterveecee13 apr 2021, 11:24

 3547  Sven
jim-bob.desreumaux schreef: 13 apr 2021, 08:49 De bom onder ‘De mol’: wees Gilles De Coster de saboteur gewoonweg aan?
Gisteren om 12:09 door Jo De Ruyck

Afbeelding

De mol doet voortreffelijk zijn job. Terwijl de deelnemers al zo’n 50.000 euro hadden kunnen winnen, zit er nog maar iets meer dan 10.000 euro in de groepspot. Ook in het Olympiastadion van München en in de Beierse Alpen ging zondagavond weer een pak geld verloren en bovendien zorgde de bomproef voor een kil sfeertje onder de kandidaten. Maar wie is de meesterlijke saboteur van 2021? Wees Gilles De Coster hem gewoon aan? Of stond het op iemands trui te lezen? Tenzij de code op de bom natuurlijk de weg naar de mol wijst...

“Voetbal is een eenvoudig spel: 22 mannen lopen achter een bal gedurende 90 minuten en op het einde winnen de Duitsers.” De makers van De mol kozen dit keer voor een citaat van Gary Lineker om de uitzending mee te beginnen, maar je kunt zijn uitspraak ook aanpassen: “Op het einde wint de mol”. Er ging een pak centen verloren, de achterdocht onder de kandidaten nam nog toe en opnieuw werd er resoluut voor pasvragen gekozen, niet voor de groepspot.

Dit keer gebeurde dat laatste in de proef waarbij de deelnemers rond de tafel zaten waarop een bom stond gemonteerd. En daar hebben de speurders naar de mol heel wat over te vertellen. Om te beginnen duikt in verschillende theorieën de vraag op of Gilles De Coster niet zelf de mol heeft aangewezen. Toen de kandidaten plaatsnamen, viel het op dat Sven zich haastte om als eerste de stoel in het midden te nemen. Moest hij daar gaan zitten omdat hij de mol is? Volgens sommigen wel en ten bewijze voeren ze aan wat Gilles De Coster even later zegt: “Zeven kandidaten met in hun midden, de mol.”

Afbeelding
Op de bom staat een serienummer, met daaronder een morsecode.

Maar er valt ‘De mol’-watchers nog méér op tijdens de bomproef. Aandachtige kijkers merkten op dat er op de bom een serienummer plus een vreemde code staat. “Morse”, zo stippen verschillende speurders aan. Meer zelfs, de onderste code leest als ‘Dit is geen tip’. Betekent dat dat wat erboven staat wél een tip is? Zit in dat serienummer dan een telefoonnummer verborgen of moeten we het toch bij de veronderstelling houden dat de 1970/5, achteraan de cijferreeks, een geboortedatum is?

Van Philip bijvoorbeeld, die 51 is. Mogelijk een indicatie dat hij de saboteur is. Philip blijft overigens in het vizier van de mollenjagers. Vooral zijn klunzige keepersprestatie en zijn uitspraak ‘ik ben bang van ballen’ terwijl hij er toch voor koos om in de goal te staan, klonk velen vreemd in de oren. Ook de onhandige manier waarop hij de vogeltjesdans gaat dansen, precies op de plaats waar hij volledig wordt bedekt door de landkaart van Duitsland zodat Annelotte en Katrien hem niet kunnen zien, maakt hem alweer een verdachte.

Maar even terug naar de bom, want daar doen veel theorieën de ronde over. Vergezochte, maar wie weet. Zo heeft iemand de nummers van de bingewatch-afleveringen (Sex and the City, Het Eiland, Game of Thrones en SpongeBob) vergeleken met het serienummer op de bom. Geen gelijkenis op het eerste gezicht, maar er wordt volop gezocht.

Nog straffer is de theorie waarbij je het serienummer op de bom ondersteboven draait en er in rekenmachineschrift SOLGILABLG verschijnt. “Koppel de letters van het alfabet aan de code en je krijgt dan weer FGHDGAIGOE. Met het totaal van al deze letters (serienummer inbegrepen) kan je maar één naam vormen, + ‘is de mol’. Samina is de mol”, zo luidt de conclusie.

Afbeelding
Veel verwijzingen naar kleuren dit jaar. En Lennart is kleurenblind. Toeval?

Iets eenvoudiger, maar mogelijk wel relevant is de kleurentheorie. De vijf draadjes aan de bom plus de twee knoppen bovenaan hebben allemaal een verschillende kleur. Die zouden kunnen verwijzen naar de zeven kandidaten. Op het moment dat Sven en Annelotte nog alleen aan tafel zitten, branden twee led-lampjes boven de draadjes niet. Een verwijzing naar… tja, wat, zo vraagt ook de kleurentheoreticus zich af. Hoewel. Zitten er niet veel referenties naar kleuren in dit seizoen? En wie is er kleurenblind? Jawel, Lennart.

Er viel de speurders trouwens nog iets op. In de schuur van de bomproef hing er linksboven aan de muur een opvallende blauwe kubus die in het decor helemaal niet thuishoort. Een verwijzing naar de mol? Een hint die later nog een vervolg krijgt?

Afbeelding
Wat doet die blauwe kubus daar linksboven?

Dat de mollenjagers overál hints zien, moge hieruit blijken. Aan het begin van het programma vergelijken de deelnemers zichzelf met dieren. Annelotte zegt dat ze een kat is en vlak daarna zegt Gilles De Coster dat Lennart misschien een vogel voor de kat is. Is Annelotte de mol die kandidaten met haar en huid opvreet? Tijdens de voetbalwedstrijd zegt commentator Frank Raes dan weer iets als ‘Niet van de poes’. Een verwijzing naar ‘kat’ Annelotte, volgens sommigen. Philip vergeleek zichzelf dan weer met een aap, waarna de Duitse versie van I’m a believer weerklonk. Een liedje origineel van... The Monkees.”

Het regende dus hints, volgens de molloten. Nog eentje om het af te leren: iemand meent op de trui van Lennart het opschrift ‘goal digger’ te hebben gezien. En wat doet een mol? Juist: diggen oftewel graven.

Al die mogelijke verwijzingen nemen niet weg dat er ook nu weer druk wordt gespeculeerd rond het gedrag van de deelnemers tijdens de proeven. Annelotte die in een competitief spel als De mol liever niet wil lopen of fietsen omdat ze een verkoudheid heeft? Verdacht. En diezelfde Annelotte die tijdens het bingewatchen de tips tijdens herfstbeelden niet lijkt te willen zien? Ook verdacht. Zelfs tijdens de bomproef gaat Annelotte niet vrijuit. Haar pupillen zijn enorm verwijd, zo merkt iemand op. En dat zou een prima indicator voor liegen zijn.

Afbeelding
Philip en Sven werden geëvacueerd van de rotswand. Moest een van hen tweeën naar de mol-briefing?

Anderen fronsen dan weer de wenkbrauwen bij de stuntelige manier waarop Samina de tijden timede waarin haar medekandidaten in beeld kwamen tijdens de herfstbeelden. Of bij het feit dat Lennart ’s nachts alleen sliep terwijl Sven en Philip aan de rotswand hingen. Dat kan het ideale moment zijn geweest voor een mol-briefing. Tenzij... de mol natuurlijk aan de rotswand hing. En niet het winderige weer de reden was om Sven en Philip daar weg te halen, maar wel het feit dat de productie een van hen beiden nodig had voor een molbriefing...

Met andere woorden: de mol is nog láng niet ontmaskerd.

(ps: ik sta nu ook eens in de gazet en mijn topic is al verwijderd :mrgreen: )
Ik herken veel screenshots van hier 😛
Gebruikersavatar

jim-bob.desreumaux13 apr 2021, 11:30

 85  Sven
't zijn allemaal foto's van hier.

Eronder zetten ze wel (photo SBS) 🙄
Gebruikersavatar

Heinz13 apr 2021, 17:29

Forum veteraan  427  Uma
Bedankt salb!
Gebruikersavatar

masterveecee13 apr 2021, 19:32

 3547  Sven
Ik vind leeftijd zoooooooooooo overrated 😛
Leuke interview 👍🏻
Gebruikersavatar

gijs.vandenheuvel18 apr 2021, 17:01

 9  Uma
Lof voor De Mol in het Nederlandse dagblad Trouw. Helemaal mee eens, al denk ik dat het verloop ook bij De Mol aardig van tevoren wordt uitgedacht, zeker de mogelijkheden die de mol krijgt om te saboteren. Maar spontaner en beter dan WIDM is het sowieso. Steeds meer Nederlanders komen tot dezelfde conclusie en genieten meer van De Mol dan van WIDM.

Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator18 apr 2021, 17:56

 3483  Uma
gijs.vandenheuvel schreef:Lof voor De Mol in het Nederlandse dagblad Trouw. Helemaal mee eens, al denk ik dat het verloop ook bij De Mol aardig van tevoren wordt uitgedacht, zeker de mogelijkheden die de mol krijgt om te saboteren. Maar spontaner en beter dan WIDM is het sowieso. Steeds meer Nederlanders komen tot dezelfde conclusie en genieten meer van De Mol dan van WIDM.
Ik had bij de start van de nieuwe Mol-reeks (Argentinië dus), mijn NL contacten aangeraden om die eens te volgen. Het gross daarvan wist zelfs niet eens dat De Mol een Vlaams concept was. Op een enkele uitzondering na waren (euh... zijn) ze allemaal razend enthousiast en wordt de widm nog enkel beschouwd als een opwarmertje voor het echte "werk". Ondertussen zijn velen het BN-gedoe, het gebrek aan echte emoties (lees het "ge-script") en de bondjes ook echt beu. Ook dit jaar hoor dat het concept met onbekende deelnemers zo veel authentieker over komt.
Ik kan ze geen ongelijk geven. (ik heb afgehaakt bij widm: vorig jaar nog een stuk van 1 aflevering gezien waarin ik meteen Rop als Mol aangeduid had. Het deed me eigenlijk niks meer. De reeks in Geörgie (met Jan Versteegh) ... dat was wel een echt goeie widm (maar helaas ook de laatste).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19