Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

chiara.debeus06 mei 2021, 14:14

 20  Uma
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210503_93515588

Als abonnee kan je dit  artikel lezen.

Zelfs weggestuurde Philip kan nog de mol zijn, of verklapte sprookjesboek wie saboteur is? ‘De mol’-theorieën op een rijtje

03/05/2021 om 12:05 door Jo De Ruyck



 FOTO: PLAY4

De mollenjagers bekomen nog van de verbijsterende aflevering van zondagavond waaruit bleek dat iederéén op Philip als mol had gegokt, terwijl net hij een rood scherm kreeg. Of keert hij toch nog terug? Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de mol verscholen zat in de tegenspeler van Annelotte. Of dat een legpuzzel de weg wijst naar de saboteur. Of stond de mol gewoon afgebeeld in het boek waarmee aflevering 7 begon?

LEES OOK. INTERVIEW. Iedereen dacht dat dit ‘De mol’ was, maar nu moet hij zelf naar huis: “Ik ben vollédig in de war”
De finalisten van De mol 2021 zijn bekend, maar bij Annelotte, Sven en Lennart was de verbijstering zondagavond compleet. Alle drie hadden ze ingezet op Philip als mol, maar uitgerekend hij ging eruit. Natuurlijk stond een van de drie finalisten als mol te liegen dat hij/zij stonk. Maar wie?
(Lees verder onder de video)

VIDEO: PLAY4
Bij de mollenvangers lijkt de twijfel groter dan ooit. Zozeer zelfs dat Philip, die we zondagavond nochtans in de auto richting België zagen stappen, nog niet helemaal wordt uitgesloten. “Een heel seizoen lang zo onhandig geweest, zoveel opdrachten in de war gestuurd en daardoor vaak geld verloren, dat is toch mollenwerk?”, bedenkt iemand zich op Twitter. De conclusie zou weleens de coup de théâtre van dit seizoen kunnen zijn: wat als Philip de tweede mol was?
Om de verwarring nog groter te maken, werd er in de voorlaatste aflevering – eindelijk – weer eens wat geld verdiend voor de groepspot. Had de productie van het programma de mol misschien de toelating gegeven zich wat gedeisd te houden zodat er wat centen konden bijkomen? Volgens heel wat analisten van het programma zou dat best kunnen. Want nadat Lennart aan het einde van de zesde aflevering 10.000 euro uit de pot had gehaald om een vrijstelling te bemachtigen, was de oogst met in totaal 7.600 euro op twee afleveringen voor de finale wel héél mager.



Sven besluit geld verloren te laten gaan omdat hij last heeft van hoogtevrees. FOTO: PLAY4
Nog nooit gehoord van slipje
Toch werden ook enkele opvallende zaken vastgesteld. Sven liep aardig in de kijker door bij de afdaling langs het hotel in Berlijn te passen voor de proef. “Hoogtevrees”, zo luidde zijn argument. Oké, hoogtevrees kan mensen compleet blokkeren, maar een handige manier om de zaak te saboteren was het wel.
(Lees verder onder de video)

VIDEO: PLAY4
Op de site Wieisdemol.be hebben de speurders ook zo hun vragen bij de houding van Sven in de hotelproef. Wanneer Annelotte duidelijke omschrijvingen doorgeeft om woorden zoals nachtkastje en slipje te raden, slaat Sven (opzettelijk?) de bal helemaal mis. Het kastje dat naast een bed staat, is volgens Sven een salontafel. En van een slipje had hij blijkbaar nog nooit gehoord, van een string wel.
De molloten van dezelfde site hebben nog iets anders opgemerkt. Wanneer Annelotte hoepels in een koffertje moet zien te wringen, neemt ze het op tegen een gehelmde tegenspeler. En achter het plexiglas herkennen nogal wat mensen… Sven. Dat zou natuurlijk een hint naar zijn positie als mol kunnen zijn.



Zit Sven verborgen achter de helm? FOTO: PLAY4
De vlecht van Repelsteeltje
Maar ook Annelotte gaat niet vrijuit, nu het deelnemersveld is uitgedund tot drie. De meest simpele verklaring om haar uit te sluiten als mol is dat de makers van het programma niet nóg eens voor een vrouw als mol zouden kiezen. Of net wél, om de kluit te belazeren?
Verdacht is dat Annelotte in het spookhuis Lennart een handje gaat helpen bij het aanzetten van de televisie. Dat is uiteraard nergens voor nodig: je kunt niet met z’n tweeën op een afstandsbediening duwen. Met twee loop je alleen maar meer kans gezien te worden, en dat is natuurlijk waar de mol op hoopt.
Trouwens, zo merken doordenkers op: Annelotte is wel bijzonder hardnekkig bij het toekennen van voorwerpen aan de verschillende sprookjes. Volgens haar hoort de vlecht absoluut bij Repelsteeltje terwijl het evidenter is om die aan Rapunzel te linken. Slechts door de tussenkomst van Lennart slaagt de proef uiteindelijk en winnen ze geld.



In het sprookjesboek is Lennart de nar, de man die de anderen voor de gek houdt. FOTO: PLAY4
Blind als een mol
Gaat Lennart dan vrijuit? Geenszins, zo blijkt uit speurwerk op Wieisdemol.be. Dé hint naar Lennart zou weleens in het sprookjesboek kunnen zitten waarmee de aflevering van zondagavond begon. Op de tekeningen van dat boek staan alle kandidaten afgebeeld, en Lennart is er telkens de nar. LenNARt? En is de nar niet de figuur die zijn medemens voortdurend voor de gek houdt?
Dat diezelfde Lennart in de ‘Achter gesloten hoteldeuren’-opdracht meteen “euh” zegt en daardoor gelijk uitvalt, helpt natuurlijk ook niet om onverdacht te blijven. Bovendien ontgaat het verschillende mensen op het internet niet dat uitgerekend Lennart met een dekbedovertrek over zijn hoofd bloemblaadjes in de pedaalemmer moet deponeren. Blind zoals een mol, dus.
Blauwe of groene ogen?
Op het moment dat de finale voor de deur staat, duiken ook algemenere theorieën op. Een wel heel ijverige detective verwijst naar een driedelige puzzel van het merk Ravensburger die Unterwegs mit dem maulwurf (Onderweg met de mol) heet. Op de eerste puzzel staat een mol aan het stuur van een auto. Op de tweede staat een mol op een bootje. En ten slotte is er de puzzel waarop de mol rolschaatst. En wie kwam er, verkleed in een bruidsjurk, aanrijden op rolschaatsen? Precies, Sven.
Lennart komt dan weer in beeld met de merkwaardige vaststelling dat de productie van Play4 op de site de kleur van zijn ogen heeft veranderd. Op de oorspronkelijke foto had Lennart blauwe ogen, nu kleuren ze plotseling groen. Groen zoals in een groen scherm, de mol die immer en altijd doorgaat?

Lennart had oorspronkelijk blauwe ogen. FOTO: PLAY4



Maar plots zijn ze groen. FOTO: PLAY4
En vergeet vooral niet dat Isidoor de hond ook nog zijn rol moet spelen. En dan zouden de woorden op het einde van de aflevering weleens betekenis kunnen krijgen: “Alles heeft een eind”. Of in het Duits: Alles hat ein Ende, nur ein Würst. Er hat zwei. Verwijt dit naar worsthondje Isidoor? En naar Annelotte die zich de hele tijd om de viervoeter heeft bekommerd? De definitieve antwoorden krijgen we volgende week zondag op Play4.



Isidoor met ‘mama’ Annelotte: welke rol zal het worsthondje nog spelen? FOTO: PLAY4
.

Blijf altijd en overal op de hoogte
Download onze gratis app

LEES OOK



Finalisten zitten niet op het juiste spoor in nieuwe beelden van ‘De mol’



Dit zag je niet op tv tijdens ‘De mol’: mythische riviermonsters, Sven is het noorden ...



Klonk de stem van de verteller in ‘De mol’ bekend? Voor fans van het eerste uur zou ...
Gebruikersavatar

salb08 mei 2021, 09:26

 352  Sven
HLN 08/05/2021
Afbeelding

HN 08/05/2021
Afbeelding

DM 08/05/2021
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GVA 08/05/2021
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Cadfael09 mei 2021, 11:24

 229  Uma
Als de 2 winnaars hier (Axel en Lloyd) Annelotte zeggen, is het dan misschien toch Annelotte? 😲
Gebruikersavatar

BobbyB09 mei 2021, 21:31

 12
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/de-b ... ~bd02ebb7/

Het was ‘een balorige mol’, aldus Gilles De Coster. En: ‘de brutaalste ooit’. De editie van De Mol waarbij de finalisten tot vlak voor de finale op een dwaalspoor zaten, was de speeltuin van Lennart Driesen, de Kempenzoon met een molsalamander als huisdier. ‘Iederéén vertrouwde mij.’

✦Exclusief voor abonnees door Elmo Lê van 9 mei 2021, 21:14



Annelotte verdacht Sven. Lennart had zogezegd Annelotte in het vizier. Sven wantrouwde Lennart. Net voor de laatste eliminatieronde besliste Annelotte, “omwille van zijn lichaamstaal”, om tóch vol op Lennart in te zetten. De Mol eindigde zo op een ex aequo, waarbij Annelotte de tien extra vragen beter beantwoordde dan Sven. Ze schrijft 18.240 euro bij op haar rekening. Een historisch laag bedrag. (Al adopteerde ze ook worsthond Isidoor, met wie het van dag één klikte.)

Ze waren “zo goed als zeker”, en toch zaten alle kandidaten voor het eerst in de geschiedenis van De Mol op een dwaalspoor. Het was een uitgemaakte zaak dat Philip De Cleen, alias “de Flipper”, de mol van deze editie was, maar in werkelijkheid bleken Annelotte De Brandt en Sven Uyttersprot de speelbal van de 25-jarige Lennart Driesen. “We zijn ongelofelijk trots op deze drie, op Lennart in het bijzonder”, reageerde presentator Gilles De Coster na een zinderende finale. “Dit was een scenario dat we nooit hadden kunnen schrijven. Dat is Lennarts werk. Nooit eerder rammelde de mol met zoveel plezier met andermans voeten.”

De mol had dus 10.000 euro veil voor een vrijstelling, maar werd toch niet geviseerd door zijn tegenkandidaten. Door “een goddelijke ingeving” veranderde Annelotte in de laatste rechte lijn van koers, waardoor zij de hoofdprijs voor de ogen van Sven wegkaapte. “Sven en ik moeten eerlijk zijn: wij zijn per toeval in de finale beland”, lacht de winnares. “Lennart is voor mij de échte winnaar, ik heb toevallig wat geld meegekregen.”

Annelotte De Brandt minimaliseert zo zelf haar prestatie, hoewel zij zich van de eerste dag profileerde als de gretigste kandidaat – het schoolvoorbeeld van winnaarsmentaliteit. Sven Uyttersprot was voor een groot deel van de kijkers de minst betrouwbare van het pak, maar keert dus van een kale reis terug. “Ik ben het slachtoffer geworden van tunnelvisie”, aldus de horecauitbater uit Aalst. “Ik trok bewust op met Philip, omdat ik ervan overtuigd was dat hij de mol was. Bij vragen over Lennart antwoordde ik: ‘Over Lennart moet je toch geen vragen meer stellen?’”

Volgens Gilles De Coster had Lennart “meer lef dan de redactie”. Hij speelde en saboteerde, maar toch bleef de groep hem omarmen. Meer nog: tot de laatste eliminatieronde had niemand, verspreid over alle afleveringen, zijn naam ingevuld. Hoe en waar hij de boel belazerde, is pas volgende week te zien op Play4. “Ik heb mij van het begin opgesteld als de sympathieke Kempenaar, waardoor ik door iedereen vertrouwd werd. Zelfs toen ik 10.000 euro uit de pot haalde, werd mij dat vergeven. ‘Je hebt gelijk’, zeiden ze. Ik vind het ongelofelijk dat ik daarmee wegkwam. Ik snap niet waarom iedereen mij zó vertrouwde.”

De makers hebben met grote ogen zitten kijken naar hoe Lennart het spel naar zijn hand zette. “Lennart was een brutale mol”, zegt De Coster. “Hij luisterde ook niet. Er waren proeven waarbij wij zeiden: ‘Laat de groep maar wat geld verdienen. Amuseer je gewoon.’ Maar nee, Lennart deed gewoon zijn eigen ding.” De opvoeder uit Schoonbroek was zelfs zó balorig dat hij bij de bomproef extra pikant eten kreeg. Zo wilden de makers voorkomen dat hij zich zou kunnen mengen om de pasvragen. “Je kan Lennart niet anders dan een meesterlijke mol noemen. Hij heeft dit scenario geschreven. Dit is zijn verhaal.”

Geen kostuum

“Ik ben al mijn hele leven een deugniet. Ik heb in mijn leven zelden een examen afgelegd zonder te spieken. Mijn mama zal blij zijn als ze dit leest”, grinnikt de mol. Het ging zelfs zo ver dat Lennart Driesen het team achter De Mol had wijsgemaakt dat hij positief had getest op corona, wat door de maatregelen het einde van deze editie zou betekenen. “Je had de reacties moeten zien. Ze scheten in hun broek. Van zo’n grappen kan ik genieten, zo sta ik in het leven. Humor lost niet alles op, maar je bereikt er veel mij. Mijn doel als opvoeder is om kinderen te doen lachen en positief in het leven te staan.”

Lennart kreeg gaandeweg de hulp van Philip, de klungeligste der deelnemers. “Dat was een aangename hulp, ja. Ik heb hem vrolijk zien klungelen en deed er dan een schepje bovenop: ‘Allez, wat doet die Flipper toch?’” Al is het vooral Lennarts verdienste dat hij pas de laatste dag verdacht werd, benadrukken de makers. “Bij de puzzelproef op het water stak ik regelmatig een puzzelstukje in zijn broek”, grinnikt de Kempenaar, “terwijl Annelotte op minder dan een meter van mij stond. Op een bepaald moment wenkte ik zelfs de camera zodat ze het zeker op beeld zouden hebben.”

Dat Lennart thuis een axolotl heeft, wat een molsalamander is, was geen tip. “Ik wist dat zelf niet”, zweert hij, al was het dan weer wél opvallend dat Lennart Driesen zonder kostuum richting Duitsland trok, en dat als mol zijnde, terwijl het spel altijd in in galathema eindigt. “Daar begreep ik dus niets van”, zucht Sven Uyttersprot, die het hele seizoen de kamer deelde met de mol. “Ik dacht: wat kom jij hier dan doen?” Driesen countert de verliezend finalist: “Ik ben maar een simpele Kempenzoon. Ik had gewoon geen kostuum. Als ik een kostuum zou kopen, zou mij dat pas verdacht maken. Daaruit had mijn omgeving kunnen afleiden dat ik zeker van de finale was en dus de mol.”
Gebruikersavatar

Heinz10 mei 2021, 10:42

Forum veteraan  427  Uma
Humo:

Oh, jij líégende Kempenzoon, jij dekselse schavuit, jij, vieze, vuile mol

Vincent Van Peer maandag 10 mei 2021, 8:22

Oh, Lennart! Jij dekselse schavuit, jij fluitende belhamel, jij lachende struikrover! Jij vrolijk in het wilde weg líégende Kempenzoon en achteloos onschuld veinzende superschurk! Oh, Lenny Boy: jij vieze, vuile mol.

Eerder deze week was er al de glorieuze ontmaskering in ‘De Container Cup’ van Freddy De Kerpel als De Ontsmetter: alsof je poetsvrouw plotsklaps, welja, Freddy De Kerpel zou blijken te zijn. Gisteren was het de beurt aan dat andere vlaggenschip van Play 4 om de mondmaskers af te werpen: ‘De mol’ kwam tot een conclusie die voor een weinig exclusief kransje kijkers én het integrale kandidatenbestand als een verrassing kwam. Lennart Driesen, een jongen van wie ik eerst de indruk had dat hij in de zomer nog geen ijsje zou bestellen, uit angst dat het zou smelten, bleek een bikkelharde mol, die tòch altijd buiten schot was gebleven. Resultaat: een historisch lage groepspot, slechts lichtjes hoger dan de rekening op het terras waar, zo blijkt uit bewijsmateriaal, ik mijn zaterdag heb doorgebracht.

Vooraleer de mol - en zijn trouwste trawant: ein kleines Bier - bovengronds kwam, moesten eerst nog enkele laatste opdrachten tot een goed einde worden gebracht. Hoewel finaleopdrachten in ‘De mol’ meestal voor de goede orde afgehaspeld worden, kregen ze nu een ietwat prangender cachet: de veeleer toevallig overgebleven finalisten bleken er tijdens de vorige eliminatieronde faliekant nààst te zitten en er moest nog gespeurd worden, of op zijn minst in het wilde weg gegokt.

En dus knoopten Lennart, Annelotte en Sven nog één keer de strijd aan. Eerst moesten ze mediteren: geld verdienen door het hoofd leeg te maken, terwijl er impulsen als een slagroomtaart en een sliert heavymetalgitaarsolo’s naar hun kop werden gemikt. Mikken op zo weinig mogelijk hersenactiviteit: een koud kunstje, misschien zelfs overkill, voor een zender met ‘De Cooke & Verhulst Show’ in het portfolio.

Wat later trok het restant van wat ooit een olijk maar weinig doeltreffend gezelschap was naar een oud sanatorium in Beelitz-Heilstätten, waar hondje Isidoor gevangen zat: de allerlaatste opdracht. Isi werd vriendelijk verzocht om éindelijk op de langverwachte grote rode knop te duwen, een stunt waarvoor hij wéken had getraind, maar die hij vergat tot een goed einde te brengen - gemiddeld genomen lijkt hij me daarmee nog altijd een efficiëntere kandidaat dan Philip, de Robin van Lennarts Batman.

Maar dat doet er allemaal niet meer toe! Het doek is gevallen, het oordeel geveld, de winnaar bekendgemaakt. Annelotte kan voor 18.240 euro hondenvoer inslaan, wat niemand haar zal misgunnen. En wat met mijn pronostiek? Ach, als het schip al lang tegen de ijsberg is gevaren, hoef je je ook niet meer af te vragen of de stuurman zich wel op een deugdelijke manier van zijn taak heeft gekweten.

Nee, rest mij alleen nog te mijmeren over dit meer dan deugdelijke seizoen. De mol was als een bokser die prikkeldraad om z’n handschoenen wikkelde maar na elke match alsnog complimenten kreeg van zijn tegenstanders voor z’n fair play. Lennart kon iedereen om z’n vinger winden en dééd dat ook, waardoor hij zomaar even 10.000 euro in één klap uit de pot kon halen zonder verdacht te worden. ‘Meer lef dan de redactie’, oordeelde Gilles De Coster. Ik zie Lennart, de good boy die er geen was, nog zo uit beeld verdwijnen, knipogend naar de camera: de ene hand in een M-vorm, de andere rond ein kleines Bier, dat kattenkwaad in zijn oor lijkt te fluisteren.

Oh, Lenny Boy, jij dekselse schavuit, jij fluitende belhamel, jij lachende struikrover: wat was je een móóie mol.

https://www.humo.be/tv/oh-jij-liegende- ... ~bf655c9c/
Gebruikersavatar

dennis.vda10 mei 2021, 13:46

 1
Zéér interessant artikel in HLN (wat tevens niet zo vaak voorvalt op deze site 😃 )
Voor deze editie van 'De Mol' werd het oranje geïntroduceerd, maar in de praktijk hebben we ze eigenlijk nooit gezien. Of toch?!

Oordeel zelf!
https://www.hln.be/tv/nieuwe-theorie-ov ... ~a98d37a8/
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19