Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Cedric29 mar 2021, 13:03

 2834  Uma
Was de mollaboratie vorig jaar geen theorie die ook gevolgd werd?

Geen idee meer hoe die exact werd bekeken (ben het topic gaan zoeken maar vond het niet meteen terug), maar ik had nu net het idee om even te kijken met wie de afvallers al het vaakst hadden samengewerkt. Afvaller Jens laat ik achterweg want 1 proef waar ook de Mol moet vechten voor zijn plekje vind ik onvoldoende om over te oordelen. Van Dami en Kevin kunnen we al iets meer een beeld krijgen op hun mogelijke stemgedrag..

DAMI
- Opdracht 1 (maïspaintball) samen met: Philip
- Opdracht 2 (knuffelquiz) samen met: Samina
- Opdracht 3 (verstopte namen) samen met: Kevin en Samina
- Opdracht 4 (klassieke klassiekers) samen met: Jasmien (en in mindere mate de 4 karaoke's)
- Opdracht 5 (oberbrigade) samen met: Katrien, Sven, Annelotte (en anderen)
- Opdracht 6 (atoomkelder) samen met: Kevin, Noah, Sven, Philip

KEVIN
- Opdracht 1 (maïspaintball) samen met: Sven, Katrien
- Opdracht 2 (knuffelquiz) samen met: Katrien
- Opdracht 3 (verstopte namen) samen met: Dami en Samina
- Opdracht 4 (klassieke klassiekers) samen met: Philip, Annelotte, Katrien
- Opdracht 5 (oberbrigade) samen met: Jasmien, Philip (en anderen)
- Opdracht 6 (atoomkelder) samen met: Dami, Noah, Sven, Philip

Je kan hier een puntentelling aan toevoegen om te zien wie het vaakst met wie samenwerkte.
1 punt voor directe samenwerking, 0 punten indien niet samengewerkt, een half voor iets tussen de twee.

2 voorbeelden:
- Carpool karaoke bij Dami: 1 punt voor Jasmien (direct samengewerkt), een half voor de 4 karaoke's (wederzijds zichtbaar), 0 voor de piano's (niet samen).
- Oberbrigade bij Kevin: 1 punt voor Philip en Jasmien (direct, proef 2), een half voor de rest (wandeling)

Dit toegepast op de 2 afvallers krijg ik:

Afbeelding

DAMI vooral samengewerkt met Samina (3 ptn), Kevin, Philip en Sven (elk 2.5 ptn), Lennart en Noah (2 ptn), Jasmien (1.5 ptn), Annelotte en Katrien (1 pt).
KEVIN vooral samengewerkt met Katrien (3.5 ptn), Philip (3 ptn), Sven (2.5 ptn), Dami (2 ptn), Annelotte, Noah, Samina (1.5 ptn), Jasmien (1 pt), Lennart en Jens (0.5 pt).

Uiteraard kun je dan 2 richtingen uit met deze theorie...
Dami werkte vooral met Samina samen, Kevin vooral met Katrien, beiden in iets mindere mate met Philip.
Betekent dat dan dat ze uitgeschakeld zijn omdat ze al in een tunnelvisie zaten en één van deze kandidaten verdachten? Of betekent het net dat ze deze kandidaten helemaal niet verdachten?
Wetende dat Kevin zijn antwoorden bij de eliminatie spreidde en dat Kevin en Dami achteraf in het interview zeiden dat ze in de wagen tot de gemeenschappelijke conclusie van 1 Mol kwamen, zou het even goed kunnen dat Dami Samina verdacht, dat Kevin spreidde, maar dat ze intussen beiden Philip verdenken gezien hij het meest met hen 2 samenwerkte...

Enfin, een theorie waar je verschillende wegen mee op kan en die vooralsnog niet veel leert, maar die ik toch maar deel voor de volledigheid 😛



EDIT/2/ Dit dus vooralsnog enkel over de afvallers. Ik moet dit nog eens nader bekijken voor diegenen die er wél nog in zitten. Pas als je beide kanten van het verhaal hebt kan je betere conclusies trekken..
Gebruikersavatar

SiMol29 mar 2021, 13:14

 264
Goede methode die vooral in de latere afleveringen effect begint te hebben.

In het begin wil je, lijkt mij, toch voornamelijk met iedereen eens in de groep zitten, iedereen verdenken.
Naarmate je zekerder bent van je mol, wil je steeds vaker bij de mol in de groep zitten.
Gebruikersavatar

Vermoljoen29 mar 2021, 13:34

 2354  Uma
Deze methode werkte inderdaad heel goed, vooral in 2017 waar Davey de tactiek had om bewust heel veel bij Eline te zijn waar hij probeerde haar als Mol te dwarsbomen. Ook Cathy in 2016 bevond zich vaak bij Gilles in de groep.

Interessante theorie om te volgen die ik volgens mij zelf nog in 2019 heb bijgehouden en daarna werd overgenomen door Davy 😉
Gebruikersavatar

nathalie.liekens11 apr 2021, 23:50

 61  Yens
het is ook een goede methode om te zien wie ze alzeker niet verdenken... als ze nooit met een bepaald persoon samenwerken... dus kan je ervan uitgaan hoe ze hun vragen invullen....

als voorbeeld de aflevering van vertrek noah. noah heeft toen meeste samen gewerkt met philip sven lennart en samina. maakt de kans dus groter dat hij antwoord dat de mol een man is....

de aflevering van vertrek katrien, heeft ze meeste met jasmien en annelotte samen gewerkt. waardoor zij sneller zegt dat de mol een vrouw is.
Gebruikersavatar

nathalie.liekens17 apr 2021, 02:17

 61  Yens
Valt mij op. Jasmien en lennart en samina al vaak samengewerkt...
Philip daarintegen werkte met iedereen gelijk.

Ofwel speelt philip al speler dat hij iedereen verdenkt. Ofwel speelt philip als mol dat hij bij iedereen vriend wil zijn...

Ik zou als mol nooit een algemele rol spelen want dan maak je je door te vriendelijk en te allemans vriend misschien verdacht.

En ivm de samenwerkingen van jasmina met lennart en samina met lennart ... Kan je veronderstellen dat ze allebei lennart verdenken? Dus als er een van die 2 uit zou gaan. Dan is de kans groot dat Lennart de mol niet is?
Gebruikersavatar

Cedric08 mei 2021, 22:05

 2834  Uma
Cedric schreef: 29 mar 2021, 13:03 Was de mollaboratie vorig jaar geen theorie die ook gevolgd werd?

Geen idee meer hoe die exact werd bekeken (ben het topic gaan zoeken maar vond het niet meteen terug), maar ik had nu net het idee om even te kijken met wie de afvallers al het vaakst hadden samengewerkt. Afvaller Jens laat ik achterweg want 1 proef waar ook de Mol moet vechten voor zijn plekje vind ik onvoldoende om over te oordelen. Van Dami en Kevin kunnen we al iets meer een beeld krijgen op hun mogelijke stemgedrag..

DAMI
- Opdracht 1 (maïspaintball) samen met: Philip
- Opdracht 2 (knuffelquiz) samen met: Samina
- Opdracht 3 (verstopte namen) samen met: Kevin en Samina
- Opdracht 4 (klassieke klassiekers) samen met: Jasmien (en in mindere mate de 4 karaoke's)
- Opdracht 5 (oberbrigade) samen met: Katrien, Sven, Annelotte (en anderen)
- Opdracht 6 (atoomkelder) samen met: Kevin, Noah, Sven, Philip

KEVIN
- Opdracht 1 (maïspaintball) samen met: Sven, Katrien
- Opdracht 2 (knuffelquiz) samen met: Katrien
- Opdracht 3 (verstopte namen) samen met: Dami en Samina
- Opdracht 4 (klassieke klassiekers) samen met: Philip, Annelotte, Katrien
- Opdracht 5 (oberbrigade) samen met: Jasmien, Philip (en anderen)
- Opdracht 6 (atoomkelder) samen met: Dami, Noah, Sven, Philip

Je kan hier een puntentelling aan toevoegen om te zien wie het vaakst met wie samenwerkte.
1 punt voor directe samenwerking, 0 punten indien niet samengewerkt, een half voor iets tussen de twee.

2 voorbeelden:
- Carpool karaoke bij Dami: 1 punt voor Jasmien (direct samengewerkt), een half voor de 4 karaoke's (wederzijds zichtbaar), 0 voor de piano's (niet samen).
- Oberbrigade bij Kevin: 1 punt voor Philip en Jasmien (direct, proef 2), een half voor de rest (wandeling)

Dit toegepast op de 2 afvallers krijg ik:

Afbeelding

DAMI vooral samengewerkt met Samina (3 ptn), Kevin, Philip en Sven (elk 2.5 ptn), Lennart en Noah (2 ptn), Jasmien (1.5 ptn), Annelotte en Katrien (1 pt).
KEVIN vooral samengewerkt met Katrien (3.5 ptn), Philip (3 ptn), Sven (2.5 ptn), Dami (2 ptn), Annelotte, Noah, Samina (1.5 ptn), Jasmien (1 pt), Lennart en Jens (0.5 pt).

Uiteraard kun je dan 2 richtingen uit met deze theorie...
Dami werkte vooral met Samina samen, Kevin vooral met Katrien, beiden in iets mindere mate met Philip.
Betekent dat dan dat ze uitgeschakeld zijn omdat ze al in een tunnelvisie zaten en één van deze kandidaten verdachten? Of betekent het net dat ze deze kandidaten helemaal niet verdachten?
Wetende dat Kevin zijn antwoorden bij de eliminatie spreidde en dat Kevin en Dami achteraf in het interview zeiden dat ze in de wagen tot de gemeenschappelijke conclusie van 1 Mol kwamen, zou het even goed kunnen dat Dami Samina verdacht, dat Kevin spreidde, maar dat ze intussen beiden Philip verdenken gezien hij het meest met hen 2 samenwerkte...

Enfin, een theorie waar je verschillende wegen mee op kan en die vooralsnog niet veel leert, maar die ik toch maar deel voor de volledigheid 😛



EDIT/2/ Dit dus vooralsnog enkel over de afvallers. Ik moet dit nog eens nader bekijken voor diegenen die er wél nog in zitten. Pas als je beide kanten van het verhaal hebt kan je betere conclusies trekken..
Ik heb dit deze namiddag verder afgewerkt voor alle afvallers, wilde dat ook posten toen, maar er kwam iets tussen. Nu post ik het alsnog, puur voor de volledigheid van deze 'theorie'. Mijn hoofd staat er niet naar het grondiger te analyseren..

Anyway. De manier waarop dit werkt kan je dus in de openingspost van dit topic lezen.
Hieronder post ik mijn eindresultaten (mocht iemand die afbeeldingskes willen, ik kan ze gerust ook nog delen in de komende dagen, maar nu beperk ik me tot het essentiële).

3 dingetjes:
- Vooral naar latere afvallers toe wordt het wat opvallend(er) uiteraard; bij de vroege afvallers valt weinig op te merken, vooral omdat de meesten toch hun stemmen spreidden..
- Ik plaats hier enkel de resultaten in functie van de 3 nog overblijvende kandidaten én Philip, omdat die toch zo hard werd verdacht..
- De score is dus een som: 1 punt voor directe samenwerking, 0.5 ptn voor indirecte samenwerking, 0 punten voor geen samenwerking. Dit voor elke opdracht.
Bijvoorbeeld: de Dogsitters in het Olympiapark: Jasmien werkte direct samen met Katrien (1 punt), indirect met Annelotte, Philip en Sven (0.5 ptn), niet met Lennart, Noah en Samina (0 ptn).
SPOILER

Wat mij opvalt is dat Dami en Philip de enigen zijn die meer met Sven dan met Annelotte of Lennart hebben samengewerkt. Philip bleef er utieraard wel een stuk langer in.
Als we dan kijken naar wie meer dan de helft van de opdrachten met 1 kandidaat samen afwerkte:
- Katrien meer dan de helft (7/12) met Annelotte.
- Samina meer dan de helft (8/14) met Lennart.
- Jasmien meer dan de helft met Lennart (11/17) en Annelotte (9/17).
- Philip meer dan de helft met Sven (11.5).
- Van de afvallers tot nu toe is er niemand die echt vaak met Philip samenwerkte.. Vraag is natuurlijk of ze hem verdachten of niet.

Het lijkt bijna alsof Sven zich het best wist in te dekken, maar dan is het afvallen van Philip wat 'raar'.

Anderzijds... Misschien zou ik deze oefening beter maken voor de finalisten.

En dat heb ik ook gedaan:
SPOILER
Mocht iemand zich afvragen vanwaar de verschillen komen, bijvoorbeeld Annelotte die 10.5x samenwerkt met Sven, maar Sven 10x met Annelotte, dan zit dat half puntje verschil in de bingewatchende Alpentocht, waar Annelotte wel het gedrag van Sven kon zien (in theorie) maar niet omgekeerd.

Het opvallendste hier is dat Lennart en Annelotte het vaakst met elkaar samenwerkten in opdrachten, terwijl Sven meer met Annelotte dan met Lennart samenwerkte.


Voor de rest kan ik hier eigenlijk weinig uit opmaken, maar ik deel het toch maar voor de volledigheid.
Gebruikersavatar

Django09 mei 2021, 16:56

 14  Uma
Nog iets opmerkelijks aan deze Mollaboratietheorie: de eerste vier afvallers hebben allemaal iets gemeen. Een blinde vlek op tenminste 1 schutter van linie 3! Bij Kevin kwam daar ook nog Samina bij.

De kandidaten waarmee de eerste vier afvallers het minst hebben samengewerkt:
Dami: Lennart (0) Jasmien (1) Annelotte (1)
Kevin: Lennart (0) Jasmien (1) Samina (1) Annelotte (1)
Noah: Annelotte (0) Jasmien (1)
Katrien: Lennart (2)

Aangezien de mol hoogstwaarschijnlijk uitzonderlijk zijn best heeft gedaan kan dit een sterke aanwijzing zijn dat de mol te vinden is in dit gezelschap. Niet vergeten dat ze vier van de zes aanvallers hebben uitgeschakeld en de mol er absoluut op gebrand was zijn hoofdrol niet te laten afpakken door de reservemol.

Als de mol zich in linie 3 bevond vermoed ik toch dat die daar zijn ticket heeft verzilverd tenzij Katrien, Kevin of Dami de reservemol uit het spel knalde wat natuurlijk ook nog altijd mogelijk is, maar dat lijkt dan weer hoogstonwaarschijnlijk.