Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Polle de Molle05 apr 2021, 05:16

 135  Bert
Tijdens de hondenproef waren er 10 honden, eentje zonder baasje.
Dit zijn de honden in willekeurige volgorde.

1) Katy
2) Benny
3) Mila
4) Tiny
5) Maya
6) Isidoor
7) Sunny
8 ) Ginger
9) Sammy
10) Elly

Hier kom ik later op terug.

Dus, ik ga van de veronderstelling dat de mol Isidoor op voorhand kent. We weten nog niet wat de rol van Isidoor zal zijn door dit seizoen heen maar wat we weten is dat hij een belangrijke rol zal hebben. Hij moet dus aanleren om op een rode knop te drukken. Maar achter de schermen kan Isidoor misschien al iets anders aangeleerd hebben samen met de mol. Wat dit precies is weten we nog niet, maar de mol weet dus dat Isidoor een belangrijke functie heeft en zal er wss tijd mee doorgebracht hebben om hem commando's te geven op verborgen manieren. We zullen zien.

Dus ik heb Isidoor's gedrag eens bekeken bij de hondenproef.

Ze stelt voor dat andere kandidaten andere honden neemt. (eerste zin is door haar gezegd)
Afbeelding

Annelotte heeft Isidoor als eerste vast terwijl ze de andere honden nog aan het loskoppelen is van hun standje. (sorry voor de kwaliteit, maar dat stukje haperde altijd voor 3 seconden bij mij qua resolutie, weet ook niet waarom)
Afbeelding

Is dit misschien menselijk verlangen van de mol om terug verenigd te zijn bij haar hondje om als eerste te fixeren op Isidoor?

Doorheen deze opdracht zoekt Isidoor veel het gezelschap op van Annelotte als iemand anders hem vast heeft:

Afbeelding
Afbeelding

Wanneer Annelotte een koekje uitdeelt bukt ze haar en Isidoor is als eerste die naar haar toe gaat? (Pavlov effect, wetende dat als Annelotte op voorhand meestal die pose aannam dat er een snack te verdienen viel?)
Afbeelding

Ook in het theater wanneer Isidoor nog niet voorgesteld werd aan Samina, Noah en Lennart ging Isidoor direct focusen op Annelotte:
Afbeelding

Wanneer Gilles voor de eerste keer verteld dat Isidoor meegaat op reis als metgezel, dan is dit de reactie van de huidige aanwezig groep:
Afbeelding

Iedereen is daar supercontent, Jasmien, Katrien en Philip zijn vrolijk tot en met, terwijl Annelotte als dierenliefhebber er toch wat traag over doet om te beseffen dat Isidoor de groep vergezeld (Sven is Sven is duidelijk niet zo happig op dieren door zijn allergie). Haar reactie komt pas nadat Jasmien al bij haar is, pas daar zegt Annelotte volgende zin:

Afbeelding

En nu een ander punt. Annelotte roept de naam van Isidoor als ze vertrekken na de weegschaal proef:
Afbeelding

En dat is voor het punt wanneer er geweten is dat Isidoor meegaat (en de eerste keer dat hij officieel voorgesteld wordt voor Jasmien en Katrien):
Afbeelding

Dus waarom heb ik de 9 andere namen van de honden opgeschreven? Probeer nu zonder naar boven te scrollen eens de andere namen van alle honden op te noemen. Sterk als je dat kunt, laat staan dat je nu al die namen nog moet verbinden met de juiste hond. Ik hoor sommige mensen soms al eens een karakter/naam vergeten bij een serie, laat staan dat je in een korte tijd 10 honden met de 10 juiste namen kunt onthouden. Ik moet toegeven dat Isidoor wel een opvallende naam is, maar als ik mee zou doen met die proef zou ik al moeite hebben om na de naamproef nog steeds te weten welke hond welke naam had. Vooral als iemand anders (Sven) in dit geval, vlug de foto's van de bomen nam en de namen vlug voorlas. Er was daar enkel wat focus op Sammy omdat dat de enigste hond was die ze juist hadden.

Voor mij is er momenteel een iets te grote band tussen Annelotte en Isidoor tijdens deze proef dat me toch wel wat opviel.
Gebruikersavatar

céline.momerency05 apr 2021, 09:08

 7
Ik zag daarnet in een artikel van het nieuwsblad dat de hond na de opnames geadopteerd werd door Annelotte. Dat doe je toch alleen maar als je al enige tijd met de hond hebt doorgebracht, dus... dat ze zal blijven tot het einde? 🤯
Gebruikersavatar

bert.dekimpe05 apr 2021, 11:40

 57
...of in elk geval lang meegaat. Dan is het inderdaad onwaarschijnlijk dat ze er bv. volgende week al uitligt. Maar ondanks het mooie speurwerk hierboven ben ik geen grote believer wat betreft een voorafgaande band tussen Isidoor en Annelotte. Al was het maar omdat een neutrale hond die de kandidaten effectief helpt veel leuker is voor het programma dan een mol-hond. Overigens heb ik Annelotte zo goed als geschrapt als mol. Bij het bepalen van de geslachten probeert ze de vergissing nog recht te zetten. Dat doe je als mol gewoon nooit.
Gebruikersavatar

Paraceta05 apr 2021, 11:52

 717  Sven
@bert.dekimpe: Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Alina die vorig jaar bij de archeologie-opdracht de juiste oplossing aanreikte, terwijl de andere kandidaten hier niet op ingingen.
Verder moet ik zeggen dat ik ook wel weinig geloof hecht aan de piste dat Annelotte en Isidoor elkaar al kenden. Zelfs als Annelotte de Mol is, lijkt het me ronduit gevaarlijk om daarvoor te zorgen. Het zou toch enorm opvallend zijn als die hond bijvoorbeeld zou beginnen blaffen en kwispelen telkens hij Annelotte ziet, terwijl dat niet gebeurt bij de andere kandidaten? Ik denk niet dat de productie zo'n risico zou nemen.
Gebruikersavatar

julie.vantilt05 apr 2021, 11:59

 131
Ik ga je theorie moeten ontkrachten:
1. In de achter de schermen aflevering vertellen ze dat ze Isidoor bij een fokker gingen halen en hij de overige tijd bij de crew verbleef.
2. De naam isidoor werd bekend gemaakt toen ze de honden aan de juiste naamplaatjes moesten koppelen: daar zagen ze de juiste namen en Isidoor is nu wel een naam die je niet snel vergeet.


Wat ik wel een goede piste vind, is dat ze de hond achteraf adopteert. Dat vind ik persoonlijk ook een teken dat Annelotte nog een tijdje in het spel zal blijven. Is ze de mol of zit ze gewoon op een juist spoor, da’s nog de vraag.
Gebruikersavatar

astridm05 apr 2021, 12:01

 287
Polle de Molle schreef: 05 apr 2021, 05:16 Voor mij is er momenteel een iets te grote band tussen Annelotte en Isidoor tijdens deze proef dat me toch wel wat opviel.
Het is net als bij mensen, tussen sommigen klikt het meteen en met anderen wordt het nooit wat. Deze hond heeft geen baasje en trekt dus naar degene die hem liefdevol benadert. Instinct heet dat, een heel nuttig gevoel dat de meeste mensen allang vergeten zijn. Dat Annelotte hem achteraf geadopteerd heeft, betekent alleen maar dat het klopt tussen die twee.
Gebruikersavatar

Isinietdoor05 apr 2021, 12:13

 21
De tip over de kleur over de kledij van Annelotte en Isidoor, die anderen op het forum hier al gevonden hadden, lijkt me het sterkst, maar ik denk niet dat ze elkaar al op voorhand ontmoet hadden. De hond zou zich niet kunnen bedwingen of toch meer kwispelen indien er echt al een band was tussen die twee.

Ik zit in de Annelotte tunnel sinds aflevering 1.
Afbeelding

Annelotte moest ervoor zorgen dat het rode scherm niet naar huis zou gaan, indien niemand anders de naam gevonden zou hebben in de kamers. Ze zegt ook dat ze geen afscheid wou nemen de eerste aflevering. De makers hebben haar tijdens de verhoren over hun keuze de naam van de afvaller ingefluisterd. Ze vond Lennart 5 seconden voor het einde en wist dat Philip iets met kranten had, maar die vond ze dan weer niet.

Nu is ze Isidoor aan het leren om niet op de knop te drukken door een snack te geven, wanneer ze naast de knop drukt. Een geluid en licht zou een duidelijk teken zijn voor een hond om een snack te ontvangen. Een tikje op de doos naast de knop leert die hond niks.
Gebruikersavatar

julie.vantilt05 apr 2021, 14:11

 131
@Isinietdoor Ik zou oppassen met je Annelotte tunnel.

De argumenten die je geeft, kan ik niet helemaal volgen.
Zeker die over de hond en de knop. Hoe zij het aanpakt is echt de juiste techniek:

1. Je leert de hond dat klikken staat voor een beloning
2. Je beloont (en klikt) élke keer als de hond vanuit zichzelf in de richting gaat van de knop.
3. Je hond legt de link: knop = beloning. En zal dus steeds vaker in de richting gaan van de knop.
4. Als je hond weet dat knop = beloning, kan je het weer wat moeilijker maken; niet alleen de juiste richting uitgaan, maar bijvoorbeeld met zijn snuit ertegen duwen en uiteindelijk met zijn poot de knop activeren.

Die techniek wordt door veel hondentrainers gebruikt, dus dit is zeker geen mollengedrag.
Gebruikersavatar

Isinietdoor05 apr 2021, 14:32

 21
@julie.vantilt

Maar waarom dan niet op de knop drukken? Als ze op de knopt druk komt er een licht en een geluid. De hond weet dan toch dat hij een beloning krijgt na het licht en het geluid.

Ik ben ermee akkoord dat het tikken op de doos zijn aandacht zal trekken, maar ik betwijfel of dit het beoogde resultaat zal opleveren. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, alleen is de kans kleiner.
Gebruikersavatar

julie.vantilt05 apr 2021, 14:38

 131
@Isinietdoor

Ik denk dat dit nog een tweetal stappen te vroeg is.
Ik heb laatst mijn hond getraind en vooraleer ik haar mooi kon leren lopen aan de lijn tijdens het wandelen, moest ik dit eerst doen in huis, daarna in de tuin, daarna aan de voordeur en dan pas op echte wandeling.

Zoals je ziet: veel kleine stapjes voor een groter doel: buiten wandelen. De knop = hier het groter doel, de vele kleine stapjes ernaartoe zijn de clicks van tevoren.
Gebruikersavatar

mjohlan05 apr 2021, 14:54

 328  Yens
astridm schreef: 05 apr 2021, 12:01 Het is net als bij mensen, tussen sommigen klikt het meteen en met anderen wordt het nooit wat. Deze hond heeft geen baasje en trekt dus naar degene die hem liefdevol benadert. Instinct heet dat, een heel nuttig gevoel dat de meeste mensen allang vergeten zijn. Dat Annelotte hem achteraf geadopteerd heeft, betekent alleen maar dat het klopt tussen die twee.
100% akkoord. Haar grote liefde voor dieren straalt ze sowieso uit.