Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2021, 20:54

 2245  Uma
zigzag schreef: 16 apr 2021, 20:04 Nee nee er is voor alle duidelijkheid geen knop te zien.
Het gaat me om verdachte handbewegingen die erop zouden kunnen wijzen dat er mogelijk een knop is.
Net op momenten dat het lampje aangaat.

Best even naar de bewegende beelden kijken...
Op de bewegende beelden zie je bij Samina inderdaad tot twee keer toe een "verdachte" beweging (met haar pols?) met haar linkerarm die daar "rust" naast het scherm. Heel opvallend, net als het lampje op rood springt, lijkt ze een beweging met haar pols te maken en haalt vervolgens direct haar arm weg van het hout. Waarom houdt ze trouwens haar linkerarm daar op die manier? Daar is toch geen reden voor? Zo maar, om steun te zoeken? Dan neem je beter die plank gewoon vast in plaats van je pols erop te laten rusten, zoals het nu lijkt. Zou ze echt aan dat touwtje (waar Kristof over sprak) getrokken hebben? Want dat hangt er inderdaad wel, heb ik net op die bewegende beelden gemerkt.
De timing was hier wel cruciaal, dus daarmee foefelen zou ideaal zijn om de opdracht te laten mislukken.

Edit: ik zie nu pas dat Kristof dat allemaal al in zijn molboekje heeft staan. Mijn excuses.
Gebruikersavatar

lucu16 apr 2021, 21:48

 551  Sven
Even voor het drietal bij het kastje komt krijgen we er een close-up van:

Afbeelding

Aan de zijkant van het kastje zie ik geen drukknop en evenmin een touwtje.
Dat touwtje hangt blijkbaar elders, maar uit de beelden valt niet op te maken waarmee het verbonden is.

Ik vrees dat hier dus niets 'molligs' aan de hand is, helaas...

EDIT: ik zie net dat @Addow dit al heeft gesignaleerd, viewtopic.php?p=123780#p123780 .



AANVULLING
Een uitvergroot (helaas wazig) beeld van de achterkant van het kastje.
Ik zie hier niets verdachts.

Afbeelding
Gebruikersavatar

Jay-Lo16 apr 2021, 22:36

 1690  Sven
Het 'touwtje' hangt toch naast het briefje met 'storm op komst'? Dat moet toch in het zicht van de kandidaten hangen dan.
Gebruikersavatar

Cedric16 apr 2021, 22:42

 2834  Uma
Dank aan Lucu voor de bevestiging van wat toch al redelijk duidelijk was leek mij..?
Dat "touwtje" lijkt me gewoon een kleurschakering in het hout. En aangezien zowel Samina als Jasmien hun hand op dat hout houden, is dat dus puur om erop te leunen. Te meer daar er nergens ook maar enige schijn van een drukknop te zien is..
Gebruikersavatar

lucu16 apr 2021, 22:49

 551  Sven
@Jay-Lo Inderdaad, iedereen kan dat touwtje zien. Uit de beelden valt echter niet op te maken waarmee dat touwtje verbonden is.
@Cedric Het 'touwtje' dat Kristof denkt te zien is waarschijnlijk wazige begroeiing of iets dergelijks in de verte...
Gebruikersavatar

SiMol16 apr 2021, 23:16

 264
Ik denk ook niet dat men zo iets zou riskeren in de Mol, wat als een andere kandidaat dit touwtje / de verborgen schakelaar ontdekt?
Die zal daar dan toch wat achter zoeken?

Mocht de mol de beelden al kunnen manipuleren, waarom dan gewoon niet met een knop op het scherm?
Op de foto's hierboven is toch te zien dat het scherm knoppen bevat, waarom dan nog moeite doen om een verborgen schakelaar te installeren die ontdekt kan worden?
De mol zou dit toch enkel maar kunnen gebruiken uit het zicht van andere kandidaten, hij/zij kan dan even goed gewoon doen alsof hij/zij wat dichter bij het scherm wil kijken.

Maar voor de duidelijkheid, ik geloof niet dat de mol de beelden kon doen veranderen, al sluit ik het ook niet uit. Ik zal er gewoon geen rekening mee houden in mijn zoektocht. 😋
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2021, 23:24

 2245  Uma
Ik vind die achterkant van die monitor juist wel heel vreemd. Enkel aan de achterkant van deze monitor is een soort van zeiltje of doek te zien, bij alle andere monitors niet. Wat zit er achter dat zeiltje? Iets dat verbonden is met dat touw, dat er wel degelijk hangt (heel goed zichtbaar op een groot scherm), inderdaad naast dat bordje met "Storm op komst", maar ook verdacht ideaal net opzij van de achterkant van dat zeiltje achter die monitor?
En inderdaad, "iedereen kan dat zien", maar zoals hier in dit topic blijkt, zien zelfs sommige tv-kijkers dat niet, dus waarom zouden de kandidaten die daar komen aanwandelen naar dat touwtje kijken? Ze lezen wat op dat papier staat, zij letten niet op dat touwtje.
Gebruikersavatar

SiMol16 apr 2021, 23:33

 264
Uiteraard gaan niet alle kandidaten dit zien, hoogst waarschijnlijk zelf geen enkele, maar er is wel een kans dat het gezien wordt.

Terwijl knoppen op een scherm, dewelke er dus zijn, toch minder vragen oproepen. Alle oude monitoren, zoals hier gebruikt, hebben namelijk knoppen.
Waarom dan een extra risico nemen met een touwtje?
Daarbij zitten de knoppen van de monitor in de houten behuizing, men kan dus niet zien van aan de andere kant (zipline) dat erop gedrukt zou worden.

Als ik als kandidaat dat touwtje zou zien (waarschijnlijk zou ik het niet zien hoor), zou ik er wel extra aandacht aan besteden en misschien wel eens aan trekken of ik zou anderen bij het scherm extra in het oog houden of zij er niet aan trekken.

En waarom zou het enkel bij dit scherm zijn?
De mol kan wel een voorkeurspositie (sleutelpositie) binnen de proef hebben, deze is niet zeker dat hij/zij zich in deze positie kan manoeuvreren.

Ik vind de achterkant van deze constructie trouwens niet zo vreemd.
Is toch gewoon een constructie die over een railing/muurtje moet komen en dus aan dat muurtje bevestigd is?
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2021, 23:43

 2245  Uma
Ja, dat is net "het probleem" dat ik heb bij deze situatie: het is Samina die rare bewegingen doet met haar linkerarm net voor dat het rode lampje aangaat en ze doet dat slechts op momenten dat Jasmien en Lennart niet bij haar zijn. Dus die kunnen niet zien dat Samina dat doet! En wij als kijkers mogen dat natuurlijk ook niet zo heel duidelijk in beeld zien. Het zou pas vreemd zijn indien er knoppen aan de voorkant van die monitor zaten om dat lampje aan en uit te zetten, want dat zou pas opvallen bij andere kandidaten en zeker bij ons, de kijkers. De makers zouden dan de mol op een knopje moeten laten drukken aan de voorkant van de monitor om te saboteren, maar ze zouden dat nooit in beeld kunnen tonen. Nu gebeurt het waarschijnlijk onder onze ogen, maar wel subtiel.

@SiMol De achterkant van die constructie is niet vreemd, het is enkel de achterkant van die monitor die vreemd is: daar zie je (zeker op een groot scherm) heel duidelijk dat er een soort van zeiltje hangt waarachter iets verstopt zit. En dat zie je op geen enkele van de andere monitors.
Gebruikersavatar

SiMol16 apr 2021, 23:52

 264
Ben dit fragment nog eens aan het herbekijken en ben helemaal niet zeker dat dit een touwtje is.

Ziet mij er eerder 'vuiligheid' uit, bijvoorbeeld een splinter of een stoffige spinnenweb.

Tot slot nog een opmerking, moest het een touwtje zijn en dit wordt ontdekt door een andere kandidaat, dan volgt die toch gewoon waar dit touwtje naartoe gaat? Als dit dan geconnecteerd is met een schakelaar en/of kabel en naar het scherm gaat is het doel van dit touwtje toch wel direct duidelijk.
Met een schakelaar in het scherm heb je dit niet.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts16 apr 2021, 23:53

 364  Uma
Je kan volgens mij met de knoppen van een monitor geen signaal uitsturen naar een ander apparaat, zeker niet bij de oudere toestellen.

Er loopt een lijn van de webcam naar de monitor, die werkt altijd want er is altijd beeld van deze webcam.
Er loopt een andere lijn van de webcam naar het centrale punt van de herfstbeelden. En op die lijn zit volgens mij de trekschakelaar, met het touwtje dat door Samina gebruikt wordt. Samina kan zo tijdelijk die verbinding verbreken wanneer Jasmien in beeld komt.
Gebruikersavatar

Poirot16 apr 2021, 23:55

 299
Over welk touwtje hebben jullie het? Ik kan het niet meer volgen...