Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 00:23

 2245  Uma
@Poirot Je moet eens kijken in het molboekje van Kristof. Daar staat een screenshot van dat touwtje (naast het papier met "Storm op komst". Je ziet het niet heel duidelijk, maar op een groter scherm is het wel onmiskenbaar een touwtje.
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 00:30

 264
@kristof.allaerts
Die oude toestellen kan je echt wel makkelijk uit elkaar halen en wat extra's in steken hoor.
Moderne electronica neemt echt niet zoveel plaats in, denk zelf dat je een Arduino kan weg moffelen in zo een scherm als je wil.

En geen kandidaat die dit scherm zal gaan open vijzen tijdens de proef. 😅

Daarnaast valt het toch ook wel erg op voor de bingewatchers als hun scherm/verbinding plots zwart zou worden (verbinding verbreken), met bewust vragen te stellen wie dan aan het scherm stond kan Annelotte dan zou wel makkelijk de mol opsporen.

@Klaartje
Zelf op een groot 4K scherm meermaals bekijken, ben ik er niet van overtuigd dat dit een touwtje is, ziet er mij eerder een splinter/schilfer uit die je bij het bewerken/zagen van hout wel eens tegen komt.
Kan inderdaad ook wel een klein, uitgerafeld touwtje zijn, maar lijkt me dan sowieso niet stevig genoeg om daarmee een schakelaar te bedienen, zeker als deze dan ergens verborgen moet zitten.
@Poirot , oordeel mee 😉
Afbeelding

Daarnaast, als ik de beelden bekijk en zoals hier ook al aangegeven, zou dit touwtje zich dan achteraan bevinden. Zo een lange armen lijkt Samina me toch niet te hebben, zeker niet als je naar de beelden kijkt waar ze dit zou bedienen.

De eerste keer is er inderdaad een beweging van Samina als het lichtje aan springt.
Maar de tweede keer, met Jasmien erbij, is haar hand zelf niet eens in de buurt van het 'touwtje'
of een andere schakelaar en opnieuw springt het lampje, net nadat het doek uit beeld is, weer aan.
Als er hier gemold is, wijt ik het veel eerder aan 'goede' timing van de mol (hier zou dat dan waarschijnlijk Samina zijn).

Ik acht het dus nog steeds weinig waarschijnlijk dat Samina het uitgezonden beeld kon manipuleren met dat 'touwtje' of een andere schakelaar.
(Al weet je nooit in de Mol)
Gebruikersavatar

kristof.allaerts17 apr 2021, 00:50

 364  Uma
@SiMol
Annelotte en Katrien krijgen geen zwart scherm, ze krijgen gewoon de volgende webcam te zien.

De opdracht was eenvoudig: vertrekken wanneer het lampje aangaat, en je komt in beeld.
Jasmien vertrekt perfect op tijd, Samina stuurt alles in de war met de schakelaar.
Daardoor zijn Lennart en Jasmien overtuigd dat ze vroeger moeten vertrekken. Lennart vertrekt veel te vroeg, en het lampje gaat pas aan wanneer hij uit beeld is. Bij Lennart's afdaling was er dus geen bijkomende sabotage met de schakelaar meer nodig.
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 01:00

 2245  Uma
Het cruciale in deze opdracht is de timing. En die verknalt Samina. Want ze telt ook niet goed, dat zien en horen we duidelijk als ze daar in het begin haar tellen aan het "rekken" is: drie, tweeee, eeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnn. Dat waren drie tellen die wel zes zeven seconden duurden.

Je moet er ook eens op letten wat GDC in de voice-over zegt. Hij heeft het altijd over "....volgens de berekening van Samina zou....". Maar die inschatting of berekening zit er ver langs. Ze onderschat volgens mij duidelijk de tijd dat het beeld dat hun camera maakt niet te zien is op de herfstbeelden. Vandaar dat "gerek" in dat aftellen naar het moment dat het rode lampje moet gaan branden. Vandaar dat bij de laatste poging Lennart ook weer net uit beeld is wanneer het lampje dan eindelijk aanfloept.

Ik heb het ergens anders ook al eens vermeld: ik zie drie zaken die objectief vast te stellen zijn: 1) dat touwtje 2) dat vreemde zeiltje aan de achterkant van die monitor 3) de vreemde beweging die Samina maakt met haar linkerpols/hand de eerste keren dat het lampje aanfloept (waaruit zij "besluit" dat het lampje 15 seconden zou aan zijn)

Of die drie zaken oorzakelijk met elkaar verbonden zijn, kan ik niet bewijzen.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts17 apr 2021, 01:05

 364  Uma
@Klaartje Ik denk dat Samina goed genoeg weet wat ze doet.
Volgens mij krijgen we nooit een volledige lamp-cyclus te zien, dus wij als kijker hebben geen idee hoe lang het lampje normaal brandt. Samina kan ons vanalles wijsmaken 😉
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2021, 01:09

 2245  Uma
@kristof.allaerts Tja, ons Samina heeft meer verstand van zelf "aflopen gelijk ne wekker". En nu is het hoog tijd om gaan te slapen! Anders gaat mijn timing ook nog helemaal in de war geraken.🙂
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 01:23

 264
@kristof.allaerts
Hoe stuurt ze het dan in de war?
Ik heb dit nogmaals bekeken.

Samina telt af wanneer het lampje rood gaat worden en ze dus in beeld zijn bij de bingewatchers.
Op dat moment geeft ze een sein naar Jasmien dat ze mag vertrekken.
Daarna merkt Samina op dat het wel trager gaat dan verwacht.
Jasmien verschijnt vervolgens met haar voeten in beeld met het rode lampje nog aan.
Dan zie je een beeld van Samina met haar handen op haar hoofd en zegt: 'Je gaat juist uit het rood gaan'.
Vervolgens verspringt het beeld naar de bingewatchers.
Als Jasmien en de tekst in het beeld zijn, zonder de lamp aan, spoort Samina Jasmien aan om te blijven hangen.
En dan komt het bewuste moment naar waar verwezen wordt in dit topic.

Samina zou net als Jasmien uit beeld gaat het lampje aanzetten en dus het uitzenden starten naar de bingewatchers.

Uit de beelden lijd ik ook af dat de tijd tussen wanneer de zipliner start en wanneer deze effectief in beeld komt, niet overdreven lang is (zeker korter dan de cyclus van het doorlopen van alle herfstbeelden).

Wat saboteer je dan door het uitzenden te starten net nadat iemand uit beeld gaat? Er was dan sowieso toch niets meer te zien voor de bingewatchers.
En de timing stuurt ze hier ook niet mee in de war.
Moest het omgekeerd zijn en ze stop/skipt de uitzending, net wanneer Jasmien in beeld zou komen, dan kan ik het nog begrijpen.

Rekening houdend met alles wat ik hier reeds geschreven heb, is het voor mij (zo goed als) uitgesloten dat er een schakelaar was om de beelden te manipuleren. Voor mij is dit afgesloten, maar post gerust nog zaken die mij misschien toch nog overtuigen. 😛
Gebruikersavatar

kristof.allaerts17 apr 2021, 01:33

 364  Uma
@SiMol Ja, dat is dus net wat ik bedoel. Ze verbreekt de verbinding wanneer Jasmien in beeld komt, en schakelt die terug in wanneer ze uit beeld gaat 😉
Het verbreken zien we niet, dan staat ze met de handen op haar hoofd. Maar dan krijgen we het shot van de bingewatchers. Op dat moment haalt ze de handen van haar hoofd en verbreekt ze de verbinding.
Gebruikersavatar

Poirot17 apr 2021, 01:39

 299
Het kan ook iets zijn bij haar voeten. Misschien zit er een knop op de grond waar ze de beelden mee kan besturen?
Gebruikersavatar

Jansen17 apr 2021, 07:01

 3423  Yens
Jansen @ Afl 4 - Opdracht 3: Een bom op tafel

Ik verwijs hier even naar een post van mij bij opdracht 3. Wat ik niet begrijp is dat velen het "not done" vinden in de ene opdracht dat de crew ingrijpt in proeven, maar dat hier blijkbaar voetstoots aannemen... . Dit is toch net hetzelfde? Een verborgen mechanisme installeren zodat de mol de tijdschakelaar kan manipuleren? Ik zou daar echt niet mee kunnen leven. Als de mol niet in staat is om zelf sabotages uit te denken en die uit te voeren, dan kunnen ze in het vervolg om het even wie selecteren als mol en zeggen, je hoeft niet bang te zijn, we helpen je wel om je rol uit te voeren... .
Gebruikersavatar

mjohlan17 apr 2021, 10:38

 328  Yens
Jansen schreef: »...Een verborgen mechanisme installeren zodat de mol de tijdschakelaar kan manipuleren? Ik zou daar echt niet mee kunnen leven. Als de mol niet in staat is om zelf sabotages uit te denken en die uit te voeren, dan kunnen ze in het vervolg om het even wie selecteren als mol en zeggen, je hoeft niet bang te zijn, we helpen je wel om je rol uit te voeren... .
Indentieke gedachte hier. Plus indien het geval, dan mochten ze eerlijkheidshalve toch minimaal één shot in de aflevring mogen steken.
Volgens de beelden welke in alle richtingen door elkaar worden gemonteerd heb ik niet meer dan wat gedroogd gras, vlas, hennep, hooi of jutte kunnen opmaken. Zeker geen één of ander trekschakelaartje, waarbij ik niet uitsluit dat Samina hier perfect de "timekeeping" in het honderd kon laten lopen. En omdat het tijdelijk opgestelde home made houten behuizingen betrof, ze zullen al lang in rook zijn opgegaan.
Sinds de tech door de productie geïmplementeerd bij de "Carpool karaoke-Het pianoconcert" lijken we toch iets te veel naar deze verborgen schakelaartjes of drukknopjes op zoek te gaan.
En indien Samina een schakelaartje zou gehad hebben bediende die de CCTV multiplexer welke op zich alle andere rode lampjes en monitoren stuurde, en dit tot en met deze bij deze bingewatchers. Of de andere kandidaten de onderbreking zouden hebben vastgesteld, hoogst onwaarschijnlijk. Die waren wel op iets anders geconcentreerd.
Gebruikersavatar

SiMol17 apr 2021, 12:07

 264
@Jansen, @mjohlan
Ik geef jullie 100% gelijk dat de productie niet mag ingrijpen tijdens de proeven, zonder dat de andere kandidaten dit kunnen opmerken.

Het duiken vond ik er ook dus ook volledig over.
Daar had ik iets van, ja dit kan goede tv opleveren, maar hoort totaal niet in het concept van de Mol. De makers moeten eerst aan het concept denken en dit volgen en pas dan denken aan wat voor tv dit oplevert. Anders kunnen ze even goed met acteurs en een script werken.
Gelijkaardig gevoel had ik op het moment dat Gilles bij de metro-proef van een crewmedewerker te horen kreeg dat hij op de metro mocht stappen omdat die toch nog leeg was en geen geld verdiend was.

Hier ligt het iets gecompliceerder vind ik, een schakelaar zou misschien nog net kunnen voor mij, liever niet wel. Maar belangrijke voorwaarde voor mij is dan wel dat dit ontdekt kan worden door een andere kandidaat. Dus die schakelaar mag dan niet verborgen zitten met een geheim, onvindbaar touwpje, maar eerder weg gestoken maar toch vindbaar.
Daarnaast moet dit dan aanwezig zijn op alle monitoren, zeker ook bij Philip en Sven. Zij zouden dan ook de kans moeten hebben om een schakelaar te vinden (en eventueel in hun voordeel gebruiken om geld te verdienen). Bij Annelotte en Katrien vind ik dan ook wel dat ze ergens moeten kunnen opmerken dat de beelden gemanipuleerd zijn (iets andere lay-out ofzo).

Maar toch hoop ik ook niet dat de mol hier de beelden kon manipuleren en van alles wat ik in voorbije post heb aangehaald, lijkt me dat ook niet.

(Zeker omdat het moment dat op tv te zien was, Samina net de uitzending zou beginnen als Jasmien al uit beeld is, wat nutteloos is.
En inderdaad ook het goede punt van @mjohlan, dat zonder de pianoproef, deze speurtocht naar schakelaars waarschijnlijk zelf nooit gestart zou zijn.)