Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Cedric25 apr 2021, 23:13

 2834  Uma
Nonline schreef: 25 apr 2021, 23:01 Ik vind niet dat er iemand reden heeft om pissed te zijn op Lennart. Als de groep zich gehouden had aan de afspraak die ze gemaakt hadden, dan zou er niet eens geboden kunnen worden op deze vrijstelling. En in zijn opsomming kon hij aantonen dat iedereen al boter op zijn hoofd had bij het verkwanselen van geld voor pasvragen. Hij had 100% gelijk.
Ik denk niet dat iemand pissed is op Lennart hoor. Integendeel, ik zou waarschijnlijk krak hetzelfde gedaan hebben (wel geen 10.000€ ; ik zou voor max 5000€ gaan denk ik). Hij had inderdaad 100% gelijk.

Maar ik vind het wel jammer dat de producers er weer zo'n vrijstellingsbod in hebben gestoken.
Gebruikersavatar

SiMol25 apr 2021, 23:32

 264
Ik vind het tot nu toe ook een enorm goed seizoen qua opdrachten, hoe het in beeld gebracht wordt, de kandidaten, ...

Maar er wordt te kwistig gestrooid met pasvragen en vrijstellingen, te veel proeven waarbij een kandidaat ook vaak niet voor geld gaat, met name de psychologische proeven. Leuk en spannend om te zien, maar te veel voordeel aan gekoppeld.

Het kan nochtans makkelijk anders met dezelfde opdrachten, namelijk door ook negatieve gevolgen toe te voegen. Bijvoorbeeld bij de geheime dossiers nu, als jouw bod te hoog is volgens een bepaalde regel (die afhankelijk is van de andere biedingen), kan je met een extra fout antwoord eindigen in plaats van een vrijstelling. Er zou voor meer evenwicht moeten gezorgd worden.

Want eerlijk, buiten dit, is het weer een top seizoen.
Gebruikersavatar

Heinz26 apr 2021, 00:04

Forum veteraan  427  Uma
Er is geen tv-programma waarvan ik zo kan genieten als De Mol. Ook deze aflevering zat weer perfect in elkaar. Ik kan wel begrijpen dat sommigen moeite hebben met het plunderen van de pot door middel van een bieding, maar zelf had ik meer moeite met het achterlaten van Jens omdat ik vind dat deze stunt ten koste is gegaan van een persoon, terwijl het uiteindelijk alleen maar dat was: een stunt (waardoor de opening wel echt weer episch was), waarbij de ene persoon werd gewisseld voor de andere en er verder inhoudelijk weinig aan de hand was.

In het geval van het bieden met geld uit de pot ligt het anders: het is van invloed op het spel en zorgt voor veel stof tot nadenken over wie de Mol is. Het was ook helemaal niet zeker dat er veel geld uit de pot zou verdwijnen want de hoogste bieder moest nog wel juist zitten met zijn verdenking. Ik hoop wel dat de Mol niet verteld is dat Philip en Jasmien gekeken hebben, want dan zou ik de molactie wel wat te "makkelijk" vinden. Toch zet ik makkelijk tussen aanhalingstekens want je moet er als Mol nog maar wel mee weg zien te komen. Als Lennart het is vind ik dat hij heel goed gespeeld heeft. Hij had zijn verhaal mooi klaar (en voor het geld kiezen bij de domino wat hij vervolgens niet verdiende was dan vast al een vooropgezet plan) en acteerde overtuigend. Is het bijvoorbeeld Annelotte die relatief weinig bood dan heeft ze de emoties die ze liet zien ook uitstekend gespeeld. Dat de Mol achterover heeft geleund omdat deze opdracht eraan zat te komen geloof ik niet. Het zal hooguit in de opdracht ervoor geweest zijn met de vliegsimulator dat de Mol rustig aan gedaan heeft, maar meer ook niet.

Kortom: een spectaculaire stunt deze opdracht maar wel eentje met inhoud waar we nog lang over na zullen babbelen.👏🏻
Gebruikersavatar

Vermoljoen26 apr 2021, 00:13

 2354  Uma
Tja, zoals ik al in het opdrachttopic aanhaalde: de bieding-opdracht had eigenlijk veel beter kunnen zijn (ook al houd ik niet van zulke opdrachten) als de 2e hoogste bieder kans kreeg op een vrijstelling in plaats van de hoogste bieder. Op die manier is het als kandidaat nog spannender, want hoeveel kan je dan het best bieden? En op die manier vermijd je ook zo'n gigantische plundering. 😉
Gebruikersavatar

Klaartje26 apr 2021, 00:45

 2245  Uma
De mensen die voor de groep speelden (zoals Samina, Dami) zijn er (te vroeg) uit.

Lennart heeft het al dikwijls gehad over "een toffe groep", "we amuseren ons rot", "ik hoop dat dit geen invloed gaat hebben op de groepssfeer (na de bunkerbom)", maar die toffe groep blijkt nu eigenlijk te bestaan uit "een bende egoïsten" volgens Lennart, die tot nog toe alleen aan zichzelf hebben gedacht en hij verwijt hen dat ook en vindt daarom dat hij ook eens mag kiezen voor eigen voordeel. Dus tilt hij tienduizend euro uit de pot. Dat lijkt wel veel op: "de anderen hebben een vinger gekregen, maar nu ik de kans krijg, pak ik de hele arm". Echt lekker voor de sfeer in de groep, Lennart. Hij zal ook van niemand nog een cadeautje krijgen in het spel, want hij heeft nu een persoonlijk voordeel genomen dat meer kostte dan alle andere persoonlijke voordelen van Annelotte, Sven, Jasmien en Katrien samen.

Kortom, weg sfeer. En ook meer dan de helft van de groepspot weg. Als kandidaat denk je dan toch: "Wat zit ik hier eigenlijk nog te doen? Waarom zou ik nog moeite doen om proeven te laten lukken? De habbekrats die we bijeenscharrelen met een paar (half) gelukte proeven verdwijnt de dag erop als sneeuw voor de zon op een manier waar de Mol niks voor hoeft te doen."

Maar ja, wat doe je eraan? De makers wilden waarschijnlijk dit scenario, zij boden die mogelijkheid aan en kregen waar ze op hoopten. Voor het groepje makers misschien het nec plus ultra, maar ik vond er geen kloten aan. Veruit de slechtste opdracht in jaren vond ik het, maar ik sta waarschijnlijk alleen met deze mening.
Gebruikersavatar

joachim.morrens26 apr 2021, 00:52

 200  Yens
@Klaartje
Alleen sta je zeker niet - Ik ben VOLLEDIG akkoord.

Samen met Exit Jens aflevering 1, toch een grote ontgoocheling...

Echt nodig was het niet, zonder dit was het een tof seizoen geweest
Gebruikersavatar

Elrond26 apr 2021, 04:13

 84  Sven
De originaliteit van de opdrachten en de manier waarop ze op beeld komen is toch echt wel extreem hoog niveau. Zo hard van genoten!

In de vooruitblik naar volgende week zag ik weer een pasvraag liggen, dus voor mij ook iets te veel pasvragen/vrijstellingen/eliminatie-ontlopingen dit seizoen. Wellicht kan dit opgelost worden door meer te focussen op de premisse van het programma: zoek de mol.

Laat ze vechten voor inzage in molboekjes, camerabeelden, foto's, uitspraken, getuigenissen, 'iets kunnen zien/horen' ... (zonder geld als alternatieve keuze)

Ivm het kiezen voor vrijstellingen/pasvragen ipv geld: das volgens mij telkens weer een voorbeeld vh prisoner's dilemma, waarbij het altijd voordeliger is om voor pasvragen te kiezen. Hier zie je de redenering van iemand die het dilemma doorheeft en het gebruikt tijdens een gelijkaardig tv spel: https://www.youtube.com/watch?v=54PDG5VXrn8

Dus hoe meer de makers zo'n dilemma's aanbieden, hoe meer er geprofiteerd zal worden en hoe lager de pot zal zijn. Maar hier stuiten ze dus wel op een grens, omdat dit geen normaal prisoner's dilemma is, aangezien er een mol mee speelt. En die gedraagt zich hier sowieso als een radicale profiteur (en de kandidaten weten dat! Extra reden om ook harder te profiteren). De mol trekt zich nu helemaal niet meer zo veel aan van hoe verdacht hij/zij overkomt, we zitten tegen het einde en waarschijnlijk hebben de overgebleven kandidaten de mol ondertussen al gevonden.

Daarom voelt het toch echt niet juist dat nu nog geboden kan worden op een vrijstelling, maakt het de mol véél te gemakkelijk. Totale prijzengeld verhogen helpt ook niet, want dan wordt er gewoon evenredig hoger geboden...
Jansen schreef: 25 apr 2021, 22:30 Ik vind persoonlijk dat de personen die er nu nog inzitten (Jasmien incluis) al van in het begin de hardste spelers zijn. Ik denk dat voor hen het geld geen rol speelt. Met Samina vorige week is voor mij de laatste persoon verdwenen die nog voor de groepspot wou gaan.
Vind ik wel een interessante opmerking! Waarom speelt voor hen het geld geen rol? Moeten er dan meer kandidaten geselecteerd worden die voor de groepsspot spelen?

PS: voorbeeld van iemand die het prisoner's dilemma weet te omzeilen: https://www.youtube.com/watch?v=S0qjK3TWZE8 , al lijkt het niet echt op de manier waarop het dilemma in de mol wordt toegepast.
Gebruikersavatar

lara.vanhoeve26 apr 2021, 07:39

 6
Ik denk dat het dilemma geld uit de pot halen om voor jezelf te houden vs een pasvraag ofzo beter is. Na Bart wordt er minder gegeven om de groep spot. Misschien wel als ze zeker zijn dat ze ook wat krijgen.

Ik denk dat ze zoiets al eens hebben gdn. Dit lijkt mij beter voor wat afwisseling. Niet alleen geld uit de pot en vrijstelling, maar iets wat anders.
Gebruikersavatar

koen.willen26 apr 2021, 08:19

 187  Uma
Ah, blijkbaar mag ik niet zeggen dat ik bepaalde acties echt niet kunnen vond. Met mijn idee wat ze hadden kunnen doen in de plaats dat je toch nog geld kon verliezen, maar geen 10.000 euro zoals nu... Blijkbaar verwijderen ze dat hier. OK dan, weten we ook ineens. 🙃
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 apr 2021, 08:54

 8153
zakke langs zijkant schreef: 25 apr 2021, 21:37 Ik zie het Lennart in de negende aflevering zo zeggen: "De groepspot staat zo laag, dit is een unieke kans om de geschiedenis in te gaan als laagste pot ooit."
Wat voor mij niet betekent dat dit de beste mol ooit is.

Persoonlijk heb ik het toch moeilijk met het feit dat men voor een vrijstelling zoveel geld uit de pot kan halen, zoals Bart vorig jaar en Lennart nu. Op die manier is het niet moeilijk om met een historisch lage pot te eindigen.
Was het record vorig jaar al niet gebroken? Ik meen oof van wel. Was Alina daarom de beste mol ooit? Nee. Dat zijn (voor mij) nog steeds Elisabet, Pieter en Gilles VB.
koen.willen schreef: 26 apr 2021, 08:19 Ah, blijkbaar mag ik niet zeggen dat ik bepaalde acties echt niet kunnen vond. Met mijn idee wat ze hadden kunnen doen in de plaats dat je toch nog geld kon verliezen, maar geen 10.000 euro zoals nu... Blijkbaar verwijderen ze dat hier. OK dan, weten we ook ineens. 🙃
Ik vind dat dit gerust gezegd mag worden!
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT26 apr 2021, 09:38

 767  Yens
Klaartje schreef: 26 apr 2021, 00:45 De mensen die voor de groep speelden (zoals Samina, Dami) zijn er (te vroeg) uit.

Lennart heeft het al dikwijls gehad over "een toffe groep", "we amuseren ons rot", "ik hoop dat dit geen invloed gaat hebben op de groepssfeer (na de bunkerbom)", maar die toffe groep blijkt nu eigenlijk te bestaan uit "een bende egoïsten" volgens Lennart, die tot nog toe alleen aan zichzelf hebben gedacht en hij verwijt hen dat ook en vindt daarom dat hij ook eens mag kiezen voor eigen voordeel. Dus tilt hij tienduizend euro uit de pot. Dat lijkt wel veel op: "de anderen hebben een vinger gekregen, maar nu ik de kans krijg, pak ik de hele arm". Echt lekker voor de sfeer in de groep, Lennart. Hij zal ook van niemand nog een cadeautje krijgen in het spel, want hij heeft nu een persoonlijk voordeel genomen dat meer kostte dan alle andere persoonlijke voordelen van Annelotte, Sven, Jasmien en Katrien samen.

Kortom, weg sfeer. En ook meer dan de helft van de groepspot weg. Als kandidaat denk je dan toch: "Wat zit ik hier eigenlijk nog te doen? Waarom zou ik nog moeite doen om proeven te laten lukken? De habbekrats die we bijeenscharrelen met een paar (half) gelukte proeven verdwijnt de dag erop als sneeuw voor de zon op een manier waar de Mol niks voor hoeft te doen."

Maar ja, wat doe je eraan? De makers wilden waarschijnlijk dit scenario, zij boden die mogelijkheid aan en kregen waar ze op hoopten. Voor het groepje makers misschien het nec plus ultra, maar ik vond er geen kloten aan. Veruit de slechtste opdracht in jaren vond ik het, maar ik sta waarschijnlijk alleen met deze mening.
Een slechte opdracht vond ik het niet, de manier waarop ze afgelopen is, ben ik wel heel teleurgesteld in. Ik hoop oprecht dat Lennart de mol niet is, want dat zou ik echt de slechtste molactie in jaren vinden.
Gebruikersavatar

foxhunter26 apr 2021, 10:52

 100  Sven
Er zit een duidelijk opbouw in deze serie:

De dominostenen met 1 pasvraag per persoon te verdienen;
De bom met 6 pasvragen;
En nu de "Stasi" dossiers met een vrijstelling.

Dat het er in de DDR bruut aan toe ging is duidelijk tot uitdrukking gekomen met een greep van € 10.000 euro uit de pot. Die pot is nu flink geplunderd als schrikeffect om vooral niet meer voor eigen gewin te gaan.
Maar na de DDR kwam ook de val van de muur en daarna de eenwording. Zou leuk zijn als Isidoor nog veel geld gaat verdienen. Als de kandidaten de pot niet spekken, dan moet Isidoor het maar doen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10