Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

SamL26 apr 2021, 14:02

 37  Yens
Even een nieuw topic omdat het wat ruimer gaat dan de dossiers alleen.

In het begin zegt Gilles dat de regel is dat ze niks mogen opschrijven over de mol. Later, in de kamer met de dossiers is het louter inkijken van informatie over de mol plots genoeg om de 4000-euro-regel te breken en gaat het niet meer over opschrijven.

In een gestroomlijnd uitgekookt programma als De Mol vind ik dat een beetje bizar. Je zou er zowaar bijna iets gaan achter zoeken. Al zou ik totaal niet weten wat.

De kandidaten leken het wel normaal te vinden en opvallend veel gewicht te hangen aan de schrijf-regel vroeg in de dag. Terwijl ik dan denk, cruciale info over je verdachten onthoud je toch wel tot de eliminatie zonder schrijven. What's the big deal? En dan werd het later dus plots wel de big deal die het
uiteindelijk was.
Gebruikersavatar

SiMol26 apr 2021, 14:17

 264
Ik had die bedenkingen ook gemaakt, omdat er dossiers inkijken en noteren stond.
Mocht ik een kandidaat zijn, had ik waarschijnlijk verduidelijking gevraagd. 😋

Maar ik vermoed wel dat inkijken al voldoende was om de €4000 verloren te doen gaan.
Gebruikersavatar

mol_ecule26 apr 2021, 14:30

 4
Ze zijn dit seizoen niet echt consequent denk ik. In Zuid-Afrika werd ook gezegd dat je pas De Mol moet verlaten na een rood scherm. Dit seizoen werd Jens helaas weggezwaaid zonder scherm (waardoor ik lang dacht dat hij wel zou terugkeren helaas).
Gebruikersavatar

Addow26 apr 2021, 14:32

Molerator  377  Yens
Deze aflevering was er een combinatie van regels. Niemand mocht in de boekjes kijken én iedereen moest zich aan de regel houden om de hele aflevering niet in zijn boekje te schrijven. Pas wanneer aan beide voorwaarden voldaan werd, is de 4000 euro binnen. Dus zelfs al zou niemand in de dossiers gekeken hebben, maar toch iets in zijn/haar molboekje geschreven hebben, dan zou nog de 4000 euro verloren gaan.

Afbeelding
Heb je die dossiers en lijst met vragen al eens doorgenomen? Dat onthou je écht niet allemaal. Die info moet je écht noteren. De andere zaken die gedurende de afgelopen dagen gebeuren, die kan je volgens mij nog wel onthouden of mits geheugensteuntjes herinneren.
Laatst gewijzigd door Addow op 26 apr 2021, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

masterveecee26 apr 2021, 14:33

 3547  Sven
(Ik heb het gevoel dat dit hier een klaagtopic gaat worden...)

Mogelijks was er toch zodanig veel informatie dat Philip en Jasmien toch zijn beginnen schrijven e. Sorry maar rijksregisternummer zou ik ook niet onthouden ze (er lagen kopieën van identiteitskaarten).
Gebruikersavatar

SiMol26 apr 2021, 14:36

 264
@Addow
Kan je dat niet deels onthouden dan?

Als de vragen multiple choice zijn bij de eliminatie, kan ik me toch wel inbeelden dat kijken alleen ook een voordeel oplevert, al is het een minder groot voordeel dan met schrijven.

Daarnaast, als kijken alleen zou mogen, dan had toch iedere kandidaat dat gedaan?

@masterveecee , rijksregister nummer is toch een combinatie van geboortedatum en een ander deel om een verschil te hebben tussen personen die op dezelfde dag geboren zijn. Als het tweede deel even is, dan is het een vrouw, oneven een man. Dus je moet 5 extra nummers onthouden, waarvan je al weet dat het laatste even of oneven is.

Daarnaast moet je vooral het nummer kunnen herkennen (multiple choice), dus niet rats vanbuiten kennen.
Laatst gewijzigd door SiMol op 26 apr 2021, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Elrond26 apr 2021, 14:41

 84  Sven
Gilles haalde de regel over het niet schrijven in de boekjes aan toen ze aan het Ijzeren Gordijn stonden, toch? Een eind voor ze in Berlijn toekwamen waar uiteindelijk de dossiers lagen. Denk dus dat die inconsequentie enkel te wijten is aan het feit dat Gilles toen nog niets kon vertellen over die dossiers, wat de spanning zou wegnemen, maar ze tegelijkertijd wel iets wilden doen met het Ijzeren Gordijn
Gebruikersavatar

Jansen26 apr 2021, 14:44

 3423  Yens
SiMol schreef: 26 apr 2021, 14:36 @masterveecee , rijksregister nummer is toch een combinatie van geboortedatum en een ander deel om een verschil te hebben tussen personen die op dezelfde dag geboren zijn. Als het tweede deel even is, dan is het een vrouw, oneven een man.
Dit klopt toch niet hoor, het tweede deel van mijn rijksregisternummer is oneven, en ik ben echt wel een vrouw 😂.
Gebruikersavatar

Cadfael26 apr 2021, 14:47

 229  Uma
Als alleen kijken mocht, zou elke kandidaat toch sowieso gekeken hebben. Dan kon je zien welke informatie erin stond en alsnog besluiten om toch te noteren
Gebruikersavatar

SiMol26 apr 2021, 14:55

 264
Jansen schreef: 26 apr 2021, 14:44 Dit klopt toch niet hoor, het tweede deel van mijn rijksregisternummer is oneven, en ik ben echt wel een vrouw 😂.
Nog even opgezocht, blijkbaar is het de reeks van 3 cijfers die even of oneven is naargelang het geslacht (Als je alle dossiers in kijkt, zou je dit kunnen afleiden). Laatste twee cijfers zijn een controlegetal.

Van dit controlegetal wist ik niet, maar wel dat er ergens een even/oneven verschil wordt gemaakt.

Bron:
https://radio2.be/de-inspecteur/je-rijk ... inspecteur
Je omgekeerde geboortedatum wordt gevolgd door 3 cijfers. Bij meisjes of vrouwen is dat een even getal, bij jongens of mannen een oneven getal. Dat is eigenlijk een reeksnummer. Het maakt duidelijk als hoeveelste meisje of jongen je op je geboortedag geregistreerd bent. Staat op jouw kaart bijvoorbeeld 100, dan ben je dus het 50ste meisje van die dag..

De rij wordt afgesloten door twee cijfers: een conrolegetal. Dat getal wordt berekend door een aantal wiskundige formules toe te passen op de negen voorgaande cijfers.
Gebruikersavatar

Jansen26 apr 2021, 14:57

 3423  Yens
@SiMol
Dan klopt het wel 😉.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT26 apr 2021, 15:00

 767  Yens
mol_ecule schreef: 26 apr 2021, 14:30 Ze zijn dit seizoen niet echt consequent denk ik. In Zuid-Afrika werd ook gezegd dat je pas De Mol moet verlaten na een rood scherm. Dit seizoen werd Jens helaas weggezwaaid zonder scherm (waardoor ik lang dacht dat hij wel zou terugkeren helaas).
De uitkomst was hetzelfde nu, er werd een eliminatietest ingevuld en Jens had die het slechtste gemaakt. Dat staat gelijk aan een rood scherm.