Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Paraceta03 mei 2021, 17:45

 717  Sven
masterveecee schreef: 03 mei 2021, 17:33 Het concept "3 kandidaten in de finale: 1 winnaar, 1 verliezer, 1 verrader" is wel altijd van toepassing 😉
Niet helemaal waar: in 2003 stonden er vier kandidaten in de finale. Maar da's een beetje muggenzifterij natuurlijk.
Nu, die verhalen van "iedereen is de Mol", "er zijn 2 Mollen", "de Mol kon ook afvallen"... zijn de meest onwaarschijnlijke ooit en halen heel het programma onderuit; ik weiger dan ook pertinent te geloven dat de redactie zoiets zou implementeren.
Gebruikersavatar

happyfello03 mei 2021, 19:57

 326  Uma
Man, man, man... 😲
Gebruikersavatar

MOLFAN203 mei 2021, 20:43

 1
Moest dit waar zijn is mijn theorie dat je te weten komt bij de eerste opdracht van de finale dat de mol is afgevallen zoals ze vorig jaar hebben bekendgemaakt dat er nog geen mol was in het spel. Onder de witte lakens zou dan de mol zitten of gewoon afgevallen kandidaten. Waardoor iedereen zo iets heeft van 'was ik dan toch juist'.
Iets wat ik ook heb gevonden is dat ze Gilles zei 'Zelfs de mol is niet zeker van zijn plek' kan verwijzen dat de mol kon afvallen.

Toch denk ik dat ze de mol niet zouden laten afvallen. Maar het zou wel zorgen voor goede tv
Gebruikersavatar

raf.vanos03 mei 2021, 21:15

 1
Eindcitaat aflevering. "Alles hat ein ende."

Zoek dat maar eens op. "nur die wurst hat zwei". is het vervolg.

2 mollen dit jaar.
En die konden er zelf uitgespeeld worden als ze zelf de andere mol niet konden ontdekken.
Gebruikersavatar

Davy03 mei 2021, 21:25

Site Admin  1167  Uma
Aan het basisconcept zal volgens de makers nooit geraakt worden.
Gilles De Coster schreef:"We willen altijd voldoende verschillen van wat we het jaar voordien gedaan hebben", zegt Gilles. "Maar er zijn natuurlijk wel dingen die ondoenbaar zijn. Twee mollen bijvoorbeeld. Dat gaat gewoon niet. Je stuit dan op een aantal praktische problemen zoals het aanduiden van de afvaller. Omdat het gewoon zo goed in elkaar zit gaan we aan het grondconcept dus nooit rammelen, en dat hebben we eigenlijk dit jaar ook niet gedaan. Je had 9 kandidaten en een Mol, alleen hebben wij die voor de ogen van iedereen gekozen. Vanaf dan was het een reeks zoals alle andere, maar wel eentje die daardoor een aantal extra lagen kreeg. De Mol blijft een cocktail van een ongelooflijk goed concept, goede kandidaten, goede opdrachten, goed land, goede montage..."

https://www.wieisdemol.be/nieuws/107/he ... zijn-einde
Gebruikersavatar

Skaeg03 mei 2021, 21:34

 108
Klinkt als beetje zeggen dat de Tour de france winnaar op't einde niet de gele blijkt te zijn, maar de bolletjestrui.

Enfin, ik vind het wat te ver gezocht. 😂
Als er gerammeld wordt aan't basisconcept omdat er sleet op zit, moet dit bekend gemaakt worden bij de aanvang. Zoals nu het geval was met de Daft Punk's.
Gebruikersavatar

mjohlan03 mei 2021, 22:09

 328  Yens
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het soms toch fameus rammelt in de menselijke gedachten.
In verband met de laatste suggestie hier, toch zeer benieuwd om dan de vragen van de eliminatietesten eens te kunnen inkijken, laat staan de antwoorden te horen.
Gebruikersavatar

Tim Dex04 mei 2021, 04:04

 24
Het principiële basisconcept (een legitieme zoektocht naar de mol) zou ik nooit veranderen. Maar aangezien er ieder jaar tienduizenden inschrijvingen zijn, is er wel potentieel voor een hoop andere mindfucks qua compositie:

- 10 kandidaten, 5 mannen, 5 vrouwen. Alle 10 hebben ze dezelfde unisex naam, bv Kris, Sam of Kim. De redactie doet alsof het allemaal toeval is.

- 10 kandidaten, 5 uit een onooglijke dorpje in Limburg, 5 uit een miniscuul gehucht uit West-Vlaanderen. 2 groepen die meteen ontdekken dat ze elkaar onderling allemaal kennen, en dus vooral de andere kant verdacht gaan vinden? Alsook: ondertiteling in overdrive.

- 10 kandidaten, ogenschijnlijk willekeurig gekozen. Naarmate het spel vordert ontdekken ze dat ze allemaal een ex zijn van een redactie- of crewlid. Opperste paranoia want niemand gelooft nog dat ze eerlijk zouden afvallen. Ruzies met desbetreffende exen worden 'per ongeluk' extra in beeld gezet om de spanning nog te verhogen. De hoofdprijs blijkt geen geld te zijn, maar een weekend-uitstap met de ex.

- Een estafette mol. Standaard samenstelling en eliminatie waarbij de speler met de minste goede antwoorden afvalt, maar die met de meeste juiste antwoorden wordt de mol van de volgende aflevering. Enerzijds wil je dus wel een paar keer de mol zijn om zo in het spel te blijven (want dit is feitelijk een gratis vrijstelling), anderzijds wil je daar juist tactisch van af geraken vlak voor de finale anders kan je niet winnen.

- Enkel in de laatste aflevering is er geld te winnen (en meteen ook heel veel). In alle voorgaande afleveringen is de inzet enkel en alleen maar pasvragen en vrijstellingen. De meeste daarvan worden bij een geslaagde proef collectief verdeeld onder de deelnemers, soms kunnen ze individueel extra scoren. De mol moet dus vooral de collectieve pasvragen en vrijstellingen zo laag mogelijk houden. Geen idee of het een werkbaar concept is, maar gezien de evolutie van de voorbije seizoenen is dit een onvermijdelijk eindpunt.

- Aflevering 1 begint met een pot van 200.000 euro. Mislukte proeven zorgen er voor dat er telkens aanzienlijk wat geld verdwijnt, geslaagde proeven resulteren in slechts een heel kleine vermindering. Nooit komt er echt geld bij, iedereen is constant depressief. Wiskundig komt het allemaal op hetzelfde neer als anders, maar het wordt een race tegen de duik naar de nul.

- Standaard seizoen, maar aan het begin krijgt iedereen een paintball geweer en een zakje paintball kogels. Bovenop het gewoonlijke geld en de occasionele pasvraag, zijn er ook telkens extra paintball kogels te verdelen onder de groep of individueel te winnen. Nooit wordt er gezegd wat het doel is van dat paintball geweer en de kogels. Met als resultaat dat in iedere proef de kandidaten proberen om het probleem eerst op te lossen door op alles te gaan schieten, pas daarna doen ze de proeven op een normale manier. Zelfs de finale-aflevering is standaard en heeft niks met paintball te maken.

- 20 spelers, verdeeld over 2 vaste groepen met elk een eigen mol en standaard verloop. De proeven worden altijd parallel gedaan, maar wel vlak naast of door elkaar zodat de beide groepen kunnen volgen wat er in de andere groep gebeurt. Ze verblijven ook samen in dezelfde hotels dus hebben veel contact met elkaar. De uiteindelijke winnaar van de groep met de hoogste groepspot, krijgt het geld van de beide groepen, de andere winnaar krijgt helemaal niks. Heel veel motivatie voor alle spelers om zo hard mogelijk voor het spel te gaan, want als mollende speler werk je uiteindelijk jezelf tegen?

- Standaard samenstelling en opbouw. Iedere proef blijkt keer op keer een drankspel te zijn, met talloze varianten. Alle kandidaten blijken (niet toevallig) mensen te zijn die niet zo goed tegen de drank kunnen maar wel extra gezellig zijn wanneer ze wat aangeschoten zijn. De winnaar krijgt een levertransplantie, het eventuele wisselgeld is een bonus.
Gebruikersavatar

ronny.verheyen04 mei 2021, 10:49

 2
Niettegenstaande Philip een rood scherm krijgt in de voorlaatste aflevering blijft Philip de mol en molt hij niet aanwezig in de finale. Argumenten :
- in de eerste aflevering zegt Michiel : "Zelfs de mol is niet veilig" Er werd toen verondersteld dat het ging om het spel in het graanveld. Maar niets zegt dat dit niet kan doorgetrokken worden.
- in de montage van het mollen komt Philip stevig in beeld.
- nooit eerder werd er in de montage zo duidelijk weergegeven dat de finalisten dezelfde mol in gedachten hadden.
- de eindopmerking van Philip waarin hij zegt dat hij zijn boek gaat afwerken aan zee. Het begin van die aflevering is een animatie van een sprookjesboek waarbij de Mol het verhaal van de reeks vertelt.

Ronny Verheyen
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT04 mei 2021, 11:05

 767  Yens
@ronny.verheyen Nee, Philip is niet de mol. Philip is afgevallen en wanneer je bent afgevallen, kan je de mol niet zijn. Het boek dat Philip schreef, is een marketing-boek, zoals iemand anders hier al aangetoond heeft. En zeg nu zelf, het zou toch al te absurd zijn dat ze iedereen zouden zeggen dat ze Philip als mol hebben als dat ook werkelijk zo is. Stop met het ontkennen van het concept van het programma omdat je mol eruit is en durf gewoon toe te geven dat je fout zat, dat kan iedereen overkomen.
Gebruikersavatar

Skaeg04 mei 2021, 11:20

 108
Dat Philip terug komt lijkt me uitgesloten.

Beginaflevering: 1 van de DP's is ook een mol. Dit gewoon ook omdat anders Noah nooit de mol zou kunnen zijn, enkel daarom hebben ze die extra dimensie erin gestoken.

Je laatste argument: Ik denk dat die naar de belgische kust zal verwijzen, waar hij vermoedelijk een appartement heeft/huurt. Philip schrijft marketingboeken, en na een bepaalde oplage wordt er indien het een succes is, een herdruk gedaan. Ik ken een beetje de marketingwereld: Een boek is snel verouderd, digitale marketing en zelfs offline marketing evolueert enorm snel. Je moet je boek dus om de zoveel jaar herschrijven.
Gebruikersavatar

Jansen04 mei 2021, 11:23

 3423  Yens
Beste Ronny,

Je plaatst hier 2x hetzelfde bericht op ons forum, waarschijnlijk met het idee dat jij de beste forumtheorie hebt gevonden?
Laat ik dan heel duidelijk zijn: dat zal het nooit zijn...

Reden:
1. Er wordt nooit getornd aan het spelconcept. Iemand die afgevallen is, is afgevallen en komt niet meer terug, behalve misschien in een of ander bijrolletje zoals Salim vorig jaar.
2. De boek van Philip is een boek dat hij zelf geschreven heeft in 2018 en dat waarschijnlijk aan revisie toe is. Hier bijvoorbeeld te koop op de website van Standaard Boekhandel:
https://www.standaardboekhandel.be/p/ha ... 9401441070

Skaeg schreef: 04 mei 2021, 11:20 Ik ken een beetje de marketingwereld: Een boek is snel verouderd, digitale marketing en zelfs offline marketing evolueert enorm snel. Je moet je boek dus om de zoveel jaar herschrijven.
Je was me voor 😉 .