Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Gilles De Coster10 mei 2021, 14:31

Presentator  6
Dag allemaal,

Is er een beter beeld om dit seizoen samen te vatten dan het gordijn van de Meistersaal dat op epische wijze opzijschuift… om een guitig lachende Kempenaar tevoorschijn te toveren?
Lennart: de magistrale mol die alles kon doen wat hij wilde en de groepspot daardoor ongekend laag heeft gekregen.
En Lennart: de heerlijke deugniet die iedereen graag in de armen sluit.

Misschien is dat tweede het belangrijkste. Je kan je oprecht geen fijnere reisgezel indenken dan Lennart. Immer goedlachs en knuffelbaar, de hele tijd goedgezind en speels. De mol is eerst en vooral een topkerel, met wie je op reis wil. Met wie je pinten wil pakken en terrassen onveilig maken.
Maar de mol heeft het ook gewoon briljant gespeeld. Ik kan er geen ander woord voor vinden. Van in het begin van de reis bespeelde hij de groep en maakte hij weldoordachte keuzes om een onschuldig, ietwat naïef imago te krijgen bij zijn medekandidaten. Grappige, onhandige en zogezegd goudeerlijke Lenny. Dat de groep hem àlles vergaf en hem geen seconde op de radar heeft gehad was zijn masterplan. En het is dus ook zijn verdienste dat het gelukt is.
De naam van de mol is voor het eerst aangeklikt in de Meistersaal van Berlijn. In de finale. Lees dat nog maar eens opnieuw.
Tot dan had geen énkele kandidaat ook nog maar één seconde gedacht aan grappige Lenny. Veel meer nog dan een lage groepspot is dat zijn uitzonderlijke verdienste.

Al hangen die onverdachtheid en de lage groepspot wel samen, natuurlijk. Lennart kon zich alles veroorloven omdat de andere hem alles gunden. En vergaven.
En hoezo zou de mol geen 10.000 euro uit de pot mogen halen? Natuurlijk wel. Meer nog: dat was zijn masterpiece. Lennart had zijn plan goed uitgedokterd, hoor. Hij was zoals gezegd al sinds aflevering 1 bezig met zijn aaibaar eerlijk imago, en dat was hem, ondanks actief en in-your-face mollenwerk, wonderwel gelukt.
Hij koos er zelf voor om als eerste naar de dagboekkamer te gaan om daar niét in de dossiers te kijken - en dus de kandidaten de kans te geven hem buitenspel te zetten. Mocht iedereen zich net als hij aan de regels hebben gehouden, dan kon hij niks doen.
En hij koos ervoor om te bieden, maar véél hoger dan hij aanvankelijk van plan was. Gewoonweg omdat hij het kon - omdat de rest toch ziende blind bleef. Lennart schreef 10.000 op, keek mij in de ogen en zei me: “ik voorspel je: ze gaan mij dit gunnen en ze gaan me er zelfs bij feliciteren, hoe hoog dit bedrag ook was.” En hij kreeg gelijk. “Goed gespeeld, Lennart”, zeiden ze. “Hij mag ook eens iets hebben”, dachten ze.

Lennart wist dat hij het zich kon veroorloven, en heeft er dus zijn grootste slag van gemaakt. Een mol die al in het vizier zou lopen van anderen zou dit nooit kunnen. Lennart wel, en dat heeft ie helemaal zelf klaargespeeld. De mol kreeg vrij spel, en speelde bijgevolg hoog spel.
De redactie en ik keken, en slikten. Maar dachten: wauw.
Het is het doel van de mol om de groepspot zo laag mogelijk te krijgen, en om zo lang mogelijk onder de radar te blijven. Die twee streefdoelen heeft hij die avond in Berlijn perfect weten samen te brengen.

En zo zijn er nog tal van brutale acties, die we zondag uitgebreid gaan tonen in de laatste aflevering van dit seizoen. Er is nog véél te vertellen over dit seizoen. Ook over de strijd in het maïsveld kom je alles te weten.
Zal ik daarom deze post traditioneel afsluiten met enkele dingetjes die jullie al dan niet al weten?

- Het familiebezoek was aanvankelijk een volwaardige opdracht, op een Alpenwei hoog in de bergen bij ondergaande zon, en dus in principe zowel visueel als inhoudelijk een mooi moment. Maar een storm heeft er een stokje voor gestoken, waardoor we in allerijl alles hebben moeten verplaatsen. Dat we de kandidaten in een bestelwagentje naar daar hebben gevoerd was gewoon om ze nog even op het verkeerde been te zetten.
- De finale is geëindigd op een ex-aequo. Hoewel Annelotte pas in laatste instantie heeft besloten alles in te zetten op Lennart, haalden zij en Sven dezelfde score op de 30 finalevragen. Tien extra vragen hebben daar de beslissing moeten brengen, wat de spanning tot het uiterste heeft gedreven.
- In aflevering 4 zie je de vrouwen samen in de jacuzzi zitten met een heerlijk glas wijn. Een fijn zen-moment, ware het niet dat ze daarvoor Isidoortje dus wel even aan de mannen hadden toevertrouwd. Die hem vrijwel meteen kwijt waren geraakt: Isi was al snel aan hun waakzaamheid ontsnapt en liep ergens rond in het hotel. Dus terwijl de vrouwen languit lagen te genieten, waren Lennart, Sven en Philip radeloos op zoek naar hun kleinste vriend, in de hoop dat de dames het niet in de smiezen zouden krijgen. Isi lag uiteindelijk ergens in het hotel te maffen.
- Dat Lennart een deugniet is, heeft ie dit weekend weer laten blijken toen we aflevering 9 opnamen. Iedereen die die dag aanwezig was moest een negatieve Coronatest kunnen voorleggen. Lennart heeft ons even doen geloven dat ie positief had getest, en onze reacties gefilmd met een gsm. Toch zeker anderhalve minuut lang was er paniek, daarna liet hij weten dat het een grap was. 😃
- Ik had het al eerder aangegeven, maar de oranje schermen hadden géén verdere betekenis dan de onzekerheid van de kandidaten (en de mollen) aan de start van de reis. Het is ook niet zo dat Philip een speciaal scherm kreeg bij zijn exit…
- Neen, Sven was niet de aanvaller tegen wie Annelotte de hoelahoep-opdracht speelde. Dat was overigens ook niet de tweede mol. Het was gewoon één van onze Duitse crewleden.
- Ikzelf ervaarde dit seizoen het grootste stressmoment in 6 reeksen van de mol: piano moeten spelen met camera’s en nieuwsgierige ogen op mij gericht. 😃 Ik kan geen noten lezen en heb geen enkele muzikale vorming, dus ik had best veel stress dat ik de ene na de andere fout ging spelen. Gelukkig maakten Lennart en Sven de fouten, niet ik.
- De opnamedag met de wijnopdracht en de bunker, in aflevering 2, was onze langste dag ooit. We zijn toen bijna 26 uur in de weer geweest om alles gedraaid te krijgen: twee volledige opdrachten, een eliminatie, lange afstanden en veel technische uitdagingen. Gelukkig was er daarna een reisdag naar München om te bekomen.
- De molsalamander was helemaal geen tip: Lennart heeft zijn huisdier al jaren, en dus was dit geen verwijzing naar de mol. Lennart had ooit zelfs twee Axolotls. Jack en Jones. Jack is ondertussen gestorven en ligt begraven aan de kerk van Schoonbroek. Lennart heeft nog nooit een poot afgehakt om de theorie bevestigd te zien.

Je krijgt zondag nog veel meer te zien in onze laatste aflevering. Het weerzien van de kandidaten was echt hartverwarmend: dit was zo’n fijne bende!
Tot slot, en namens al mijn collega-makers, wil ik jullie opnieuw bedanken voor jullie enthousiasme, jullie betrokkenheid, jullie theorieën en speculaties. De trouwe fanbase van dit programma en de manier waarop het leeft bij iedereen: dat is echt uniek, en daar zijn we ons goed van bewust. En onze dankbaarheid is groot.
Ik ben heel erg trots op dit seizoen. Het is gedraaid in moeilijke omstandigheden, maar het is helemaal geworden wat we voor ogen hadden.

In deze reeks zit alles wat we in ons hebben. En we zijn héél blij dat ons enthousiasme gedeeld wordt.

Leve De Mol.
En leve de mol!

Dikke kus
Gilles
Gebruikersavatar

IkBenDeMol10 mei 2021, 14:42

 287
Wat een toffe post weer 👏🏻
Gebruikersavatar

Cedric10 mei 2021, 14:45

 2834  Uma
Na het jaarlijks bericht ook de jaarlijkse bedanking: Dank voor je bezoekje, Gilles, en dank aan de ganse productie voor oprecht één van de beste seizoenen ooit!
Zoals je aangeeft kregen we een top-Mol, maar het seizoen zat ook gewoon steengoed in elkaar, met geweldige opdrachten en nog betere droneshots.
Het enige minpuntje dat ik zie is de exit van Jens. De manier waarop daarvan ligt nog altijd op mijn maag.
Los daarvan een absoluut topseizoen.
Schitterend hoe jullie dit hebben klaargespeeld in covid-tijden.

Altijd leuk ook om de weetjes te lezen. Jammer dat de opdracht met de familieleden niet kon doorgaan, maar knap hoe jullie het bezoek toch waardevol hebben kunnen maken. En je pianostukjes zonder muziekkennis.. Chapeau! Benieuwd hoe lang je hierop hebt moeten trainen..
Gebruikersavatar

marc.koenen10 mei 2021, 14:48

 122
Bedankt Gilles en heel de crew die mee hebben geholpen aan een prachtig corona zorgeloos seizoen.Heerlijke humor,proeven die eer deden aan het gastland,geweldige decors enz.
Nog 1 vraagje:in het kasteel waar ze onopvallend moesten zaken veranderen had Philipe een mes vast toen Lennart uit de kast kwam(letterlijk natuurlijk).Ik dacht dat Lennart daar wel heel veel geluk heeft gehad 😃
Nogmaals iedereen van het team dikke pluim

Cedric schreef: 10 mei 2021, 14:45 Na het jaarlijks bericht ook de jaarlijkse bedanking: Dank voor je bezoekje, Gilles, en dank aan de ganse productie voor oprecht één van de beste seizoenen ooit!
Zoals je aangeeft kregen we een top-Mol, maar het seizoen zat ook gewoon steengoed in elkaar, met geweldige opdrachten en nog betere droneshots.
Het enige minpuntje dat ik zie is de exit van Jens. De manier waarop daarvan ligt nog altijd op mijn maag.
Los daarvan een absoluut topseizoen.
Schitterend hoe jullie dit hebben klaargespeeld in covid-tijden.

Altijd leuk ook om de weetjes te lezen. Jammer dat de opdracht met de familieleden niet kon doorgaan, maar knap hoe jullie het bezoek toch waardevol hebben kunnen maken. En je pianostukjes zonder muziekkennis.. Chapeau! Benieuwd hoe lang je hierop hebt moeten trainen..
Gilles heeft les gekregen van Lotte,Katrien,Kevin en Philippe denk ik 😜
Gebruikersavatar

SherlockMolmes10 mei 2021, 14:56

 57
Prachtig kunstwerkje is het weer geworden dit seizoen.
Groetjes aan Takeo 😉😉
Gebruikersavatar

Mollander10 mei 2021, 14:56

 8  Sven
Beste Gilles,

Lennart was echt een fantastische mol! Hij heeft niet alleen de kandidaten maar ook mij en vele anderen op dit forum compleet in de val gelokt door zo goed gebruik te maken van zijn lieve imago. Ik meen me te herinneren dat Samina vertelde dat ze veel proeven samen met Lennart zat en daar zal hij vast wel vlak voor haar neus hebben gemold zonder dat zij zich er ook maar iets van bewust was. Maar dat zullen we zondag wel zien 😉.

Maar een geweldige mol maakt niet in zijn eentje geweldige TV, dus ik ben ook dankbaar voor uw presentatiekunsten (en pianokunsten!) en al het harde werk dat de crew elk jaar in dit programma steekt. Het was dit jaar ook extra leuk om een goede kijk te krijgen van hoe het programma achter de schermen te werk gaat en het zou ook leuk zijn om dit de komende jaren weer te zien. Ik heb dit seizoen nog meer genoten van het programma dan hiervoor. Van mij mogen er seizoenen gemaakt worden zolang ik nog leef.

Maar de beleving van De Mol wordt helemaal compleet gemaakt door de geweldige speurders op dit forum. Ikzelf heb eigenlijk bijna nooit wat geplaatst, maar reken er maar op dat ik bijna alle theorieën en opmerkingen gelezen heb. Helaas hebben een aantal goede theorieën naar Sven zoals de viewtopic.php?f=90&t=4662 theorie mij op een verkeerd spoor gezet. Helaas was deze dus niet juist, maar ik ben zeer benieuwd om volgende week te zien welke theorieën er wel juist waren en of deze op het forum voorbij zijn gekomen.

Dan rust mij nog een ding om te vragen:
Hoe is het Lennart gelukt om 2m39s zijn adem in te houden? Is hij zelf echt zo sportief? Is hij hierbij misschien geholpen door iemand die dat ook kan? Of heeft Patrick PickArt hem zo ver gekregen 😜?

Achja, het antwoord op deze vraag zien we komende zondag vast wel en ook het antwoord op vragen waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Ik kijk ongelooflijk veel uit naar de laatste aflevering en naar het volgende seizoen. Ik ben er zeker van dat dat minstens net zo geweldig wordt als deze!

Groetjes,
Mollander
Gebruikersavatar

Waeldwann10 mei 2021, 14:56

 46  Sven
Het was inderdaad één van de betere seizoenen, ondanks de bezoekdag-opdracht die in het water viel en een nogal karig finalespel.
Duitsland is een geweldige locatie met veel mogelijkheden. En de perfect gecaste groep heeft dat potentieel nog eens omhoog getrokken.
Het hoeft niet altijd ver van huis zijn. Ierland of eender welk Scandinavisch land lijken me geweldige bestemmingen voor een komend seizoen van De Mol. Maar dan gaat er wegens de temperaturen misschien geschoven moeten worden met draai- en uitzendperiode. Ik begrijp waarom jullie liever voor warmere en minder natte bestemmingen gaan 😉
Laatst gewijzigd door Waeldwann op 10 mei 2021, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen10 mei 2021, 14:57

 8153
Beste @Gilles De Coster
Naar jaarlijkse gewoonte ben ik weer beginnen bleiten bij de post die je plaatst na de finale.
Wat een seizoen zeg! En wat een mol! Lennart kwam gewoon met álles weg. Soms molde hij recht in het gezicht van de kandidaten en dan hadden ze hem nog niet door. Straf, zeer straf!
Jullie slagen er ook elk jaar in om met iets nieuws te komen. Dit jaar was dat niet alleen de openingsopdracht (waarbij ik enorm te doen had - en nog steeds heb - met Jens), maar ook Isidoor. Was ik erbij geweest daar in dat park in München, dan had ik net zo enthousiast op en neer staan springen als Jasmien!
Het was ook weer een toffe groep. Bij elke eliminatie vond ik het jammer dat er iemand naar huis moest.
Duitsland is niet mijn dada, maar het land en zijn tradities lenen zich uitstekend voor hilarische opdrachten als de koekoeksklokken en de videoclip van "Taki". Er waren ook dit jaar weer vele hoogtepunten met spannende proeven, grappige proeven en psychologische proeven.
En dat allemaal in volle Coronatijd!
Jullie hebben het weer klaargespeeld: De Mol is en blijft met grote voorsprong het beste TV-programma aller tijden! Waarvoor dank, heel heel veel dank!

PS. Zenuwen voor je pianospel waren echt niet nodig! Je hebt dat briljant gedaan. En dat zonder echte "muziekkennis"? Chapeau!
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 10 mei 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Davy10 mei 2021, 15:00

Site Admin  1167  Uma
Welkom terug Gilles

het was ook wat mij betreft weer een schitterend seizoen met een heerlijk brutale mol 🙂
Een mol met zoveel lef die zijn taak zo serieus neemt (toegegeven hij genoot er ook zichtbaar van 😃)... chapeau!

Ik heb het al vaak herhaald, maar knap werk alweer van het ganse team 👏🏻
Jullie tillen het ook visueel en qua soundtrack nog elk jaar naar een hoger niveau en dat is zeker niet evident.

Een specifieke vermelding voor de drone cameraman trouwens. Daarvoor zag ik ook wel wat lof passeren op het forum, dus ik hoop dat het hem bereikt 😉

En tot slot ook complimenten voor jouw rol in dit alles natuurlijk (soms zelfs muzikaal, en af en toe als 'sfeerspons')

Afbeelding

Bedankt voor de fijne post. Much appreciated.
Gebruikersavatar

Waeldwann10 mei 2021, 15:09

 46  Sven
Nog eens tien extra vragen wegens ex aequo tijdens de finale?
Hoe gedetailleerd zijn die dan, aangezien Annelotte en Sven duidelijk alles op Lennart hadden gezet?
"Wat had De Mol tijdens dag 2 tussen zijn boterham?" of zo? 🤯
Gebruikersavatar

masterveecee10 mei 2021, 15:12

 3547  Sven
Wel Gilles, eerlijk, we zaten hier met een paar toch al op je post te wachten. En met succes! 😀

Bedankt voor je leuk bericht, voor het tipje van de sluier, voor je mooi woorden, maar vooral voor dit opnieuw geslaagd seizoen van De Mol!! 👏🏻👍🏻
Wat een goeie mol, die Lennart. 10000 EUR of niet.
Ik kijk al uit naar volgende zondag.


Wil je nog de groetjes doen aan Bram de drone camera man? Ik ben allesinds fan van zijn werk!
Trouwens: gewoon in het algemeen eigenlijk: TOP CREW!!! 🏆👍🏻
Afbeelding

------------

Zalig om dit te kunnen lezen met op de achtergrond filmmuziek van Justice League 😎
Gebruikersavatar

Lodewijk10 mei 2021, 15:23

 146
Beste @Gilles De Coster

Fantastisch dat je hier elk jaar na het seizoen nog even langskomt op dit forum. Daar zijn we je ontzettend dankbaar voor, wat een eer!

Wederom was het seizoen eentje om duimen en vingers van af te likken. Zowel qua mol als de ganse productie! Heel toffe opdrachten, heerlijke beelden en een prachtige montage. De drone operator, de mensen van decor, iedereen die de opdrachten heeft bedacht en nog eens uitgevoerd heeft, de casting van de kandidaten, de selectie van de mol,... Gewoon al voor de productie alleen al zou je mee willen gaan (doen?) met De Mol, maar dit jaar zijn we toch echt verwend geweest met zelfs een miniserie van behind the scenes. Dikke merci daarvoor en proficiat aan gans de crew!

Wat een mol ook! Lennart heeft dat geweldig gedaan. Tot net voor het einde van de voorlaatste aflevering had ik Lennart zo goed als afgeschreven. 't Is zijn reactie bij het afvallen van Philip dat hem voor mij heeft verraden, al had een groot deel van het forum Lennart natuurlijk wel al even door! Heel benieuwd naar hoe hij gemold heeft, ik kan al niet wachten tot de reveal aflevering volgende week!
Proficiat ook aan Annelotte en Sven om Lennart op het laatste nippertje toch nog te ontmaskeren. Wat een seizoen...

Echt geweldig dat jullie dit alles hebben kunnen klaarspelen in volle coronatijden. Sterk staaltje organisatie om dit allemaal te kunnen klaar spelen. Maar de impact voor de kijker is er ook wel: weken lang konden konden we focussen op iets anders, konden we genieten van een mooie reis, van een prachtig programma. Dat was echt een welgekomen afleiding voor wie tegen wil en dank momenteel thuis zit. Echt waar merci daarvoor!

Lodewijk

PS offer still stands, laat maar iets weten als je ooit eens mee wilt 😉