Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

martin.janssen21 apr 2021, 19:43

 178
Mollenjager-DT schreef: 21 apr 2021, 13:45 Over welke grapjes van Lennart heb jij het toch? Het is Jens zelf die zei dat hij van Ieper komt op de vraag of die snugger is. Dat is hier trouwens al meerdere keren aangehaald.
Lennart die tegen Jens zegt: Ben jij snugger? Het andere grapje mogen we kennelijk niet horen want we zien Lennart alleen met de mond bewegen.

Ook maar eens uitrekenen wat de kans is dat de 5 afgevallen kandidaten in dezelfde auto zaten.
Het maakt hiervoor niet uit in welke auto de eerste afvaller zit want we kijken naar de kans dat die andere 4 in dezelfde auto zitten, die we voor het gemak auto A noemen. De andere auto is auto B.
Voor de tweede afvaller zijn er 9 plaatsen over waarvan 4 plaatsen in auto A . De kans dat hij in auto A zit is dus 4/9.
Voor de derde afvaller zijn er 8 plaatsen over waarvan 3 plaatsen in auto A. De kans dat hij in auto A zit is dus 3/8.
Analoog is de kans 2/7 voor de vierde en 1/6 voor de vijfde afvaller dat hij in auto A zit.
De totale kans dat alle 5 de afvallers in auto A zitten is derhalve = (4/9) . (3/8) . (2/7) . (1/6) = 24 / 3024 = 1 / 126. Dit is slechts 0,79 % kans.
Interessanter is dat de overgebleven kandidaten in dezelfde auto zaten. Ik kan hier eigenlijk maar één reden voor bedenken. De mol, die dus in deze auto zat, is hier geconfronteerd met zijn gedrag in deze opdracht en heeft zijn mond voorbij gepraat. Of het is opgevallen dat één iemand nog kogels over had op het moment dat de andere schutters er geen meer hadden. Informatie die deze 5 natuurlijk niet gedeeld hebben met de andere auto.
Gebruikersavatar

SiMol21 apr 2021, 19:50

 264
@martin.janssen of ze hebben tijdens een rit, van laat ons zeggen 4u, veel gepraat en dus ook veel info gedeeld. Op die manier beginnen de 4 kandidaten in deze auto met een voorsprong als het over informatie over de mol aan komt zoals postcode, ...

Maar er is inderdaad wel een (grote) kans dat de mol in de auto door de mand is gevallen.
Gebruikersavatar

Paraceta21 apr 2021, 19:57

 717  Sven
annie.delen schreef: 21 apr 2021, 17:09 De andere auto's druipte het nat er af.
Gras is ook nog geen modder.
Maar je ziet toch waterdruppels op de auto en een beetje slijk onder/naast de auto?
Gebruikersavatar

martin.janssen21 apr 2021, 19:59

 178
Het verklaart voor mij ook de opvallende nep-mol acties van niet alleen kampioen Philip, maar ook van Annelotte (wijnglazen opzettelijk laten vallen, twijfel zaaien bij de hondjes), Sven (SUP board, alpenhoorn). Ook verklaart het waarom Philip en Jasmien elkaar zo verdacht maken.
Er is maar één iemand die hier niet erg verdacht lijkt en dat is Lennart.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT21 apr 2021, 23:36

 767  Yens
martin.janssen schreef: 21 apr 2021, 19:43 Lennart die tegen Jens zegt: Ben jij snugger? Het andere grapje mogen we kennelijk niet horen want we zien Lennart alleen met de mond bewegen.
Is dat een grapje dan? Mij lijkt dat een gewone vraag waar Jens al lachend op antwoordt. Alsof dat hem weg zou houden van een bepaalde positie.

martin.janssen schreef: 21 apr 2021, 19:43 Lennart die tegen Jens zegt: Ben jij snugger? Het andere grapje mogen we kennelijk niet horen want we zien Lennart alleen met de mond bewegen.

Ook maar eens uitrekenen wat de kans is dat de 5 afgevallen kandidaten in dezelfde auto zaten.
Je kan zoveel kansberekening doen als je wilt, maar uiteindelijk is het zo dat de 5 overgebleven kandidaten samen in een auto zaten na de eerste proef. Er is altijd een kans dus waarom zou dat dan niet gewoon toeval kunnen zijn? De kans op een trombose bij een bepaald vaccin is ook miniem, maar het gebeurt soms en kijk maar eens wat dat voor gevolgen heeft in de wereld. 😉

martin.janssen schreef: 21 apr 2021, 19:59 Het verklaart voor mij ook de opvallende nep-mol acties van niet alleen kampioen Philip, maar ook van Annelotte (wijnglazen opzettelijk laten vallen, twijfel zaaien bij de hondjes), Sven (SUP board, alpenhoorn). Ook verklaart het waarom Philip en Jasmien elkaar zo verdacht maken.
Er is maar één iemand die hier niet erg verdacht lijkt en dat is Lennart.
Het lijkt mij dat je alles bekijkt vanuit je diepe Lennart-tunnel, daar is op zich niets mis mee, maar waarom zou alles wat iemand anders doet een 'duidelijke nep-mol actie' zijn en als Lennart iets doet is dat meteen een mol? Wel vreemd dat Lennart volgens jou niet heel verdacht lijkt, maar in de polls wel met ruime voorsprong bovenaan staat. Ik wil niet ontkennen dat er een grote kans is dat Lennart de mol is, maar probeer soms niet te veel te vervallen in je tunnelvisie... 😉
Gebruikersavatar

martin.janssen22 apr 2021, 01:32

 178
Nee, dat is geen grapje. Jij en ik weten allebei wel dat Lennart hier met zijn opmerking probeert om Jens in een bepaalde positie te krijgen. Gezien de opmerking "ben jij snugger" en dus niet "ben jij strategisch", probeert hij Jens niet in de positie van strategische schutter te brengen. Als je dan ook nog ziet dat deze opmerking op een ander moment is gemonteerd, dan zouden toch alle alarmbellen af moeten gaan. Dit heeft NIETS met tunnelvisie te maken, ook al bekijk ik andere acties van Lennart misschien met een gekleurde bril.

Dat Lennart in polls bovenaan staat zou kunnen liggen aan het feit dat molloten onderscheid weten te maken tussen nep-molacties en echte molacties.
Het argument van tunnelvisie vind ik niet zo sterk als tegenargument waarom ik denk dat Lennart de mol is.

En juist vanwege die tunnelvisie houd ik sterk alle aanwijzingen bij die tegen Lennart als mol spreken. Maar die ben ik nog niet tegengekomen. De prijs die de makers voor deze spectaculaire openingsopdracht hebben betaald is volgens mij dat het een heel sterke aanwijzing naar de mol opleverde.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat :
a) de mol niet controle wil houden op de afloop door als schutter in linie 3 te zitten
b) een "gewone" kandidaat kogels over zou houden als iedereen er zo weinig krijgt en er toch 6 aanvallers linie 3 bereiken, terwijl de andere kandidaten in linie 3 al vrij snel zonder zitten
Gebruikersavatar

lucu22 apr 2021, 08:56

 551  Sven
martin.janssen schreef: 21 apr 2021, 19:43 (...) De totale kans dat alle 5 de afvallers in auto A zitten is derhalve = (4/9) . (3/8) . (2/7) . (1/6) = 24 / 3024 = 1 / 126. Dit is slechts 0,79 % kans.
Interessanter is dat de overgebleven kandidaten in dezelfde auto zaten. Ik kan hier eigenlijk maar één reden voor bedenken. De mol, die dus in deze auto zat, is hier geconfronteerd met zijn gedrag in deze opdracht en heeft zijn mond voorbij gepraat. Of het is opgevallen dat één iemand nog kogels over had op het moment dat de andere schutters er geen meer hadden. Informatie die deze 5 natuurlijk niet gedeeld hebben met de andere auto.
Dat is niet onmogelijk maar toch zeer onwaarschijnlijk en louter speculatief. Men selecteert uit een recordaantal inschrijvingen dus een mol die al tijdens de eerste autorit door de mand valt??? Ook je veronderstelling over de overgebleven kogel(s) is merkwaardig, omdat jij zèlf de aanval in het maïsveld nauwgezet hebt geanalyseerd en gereconstrueerd en tot de conclusie kwam dat er evenveel kogels zijn afgevuurd dan er voorhanden waren, nl. 40. martin.janssen @ Afl 1 - Opdracht 1: Strijd in het maïsveld

martin.janssen schreef: 21 apr 2021, 19:59 Het verklaart voor mij ook de opvallende nep-mol acties van niet alleen kampioen Philip, maar ook van Annelotte (wijnglazen opzettelijk laten vallen, twijfel zaaien bij de hondjes), Sven (SUP board, alpenhoorn). Ook verklaart het waarom Philip en Jasmien elkaar zo verdacht maken. Er is maar één iemand die hier niet erg verdacht lijkt en dat is Lennart.
Twee tegenvoorbeelden (er zijn er uiteraard meer): 1) Lennarts wijnglazen bevatten net niet genoeg wijn, 2) de acrobatische dans mislukte, omdat Lennart op zijn handen in plaats van op zijn voeten terechtkwam. Waarom zijn dit zeker geen nepmolacties en waarom zijn de 'acties' van de andere kandidaten dat wel???
martin.janssen schreef:Het argument van tunnelvisie vind ik niet zo sterk als tegenargument waarom ik denk dat Lennart de mol is.En juist vanwege die tunnelvisie houd ik sterk alle aanwijzingen bij die tegen Lennart als mol spreken. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Persoonlijk vind ik dit een heel sterke definitie van 'tunnelvisie'...

Maar dit alles neemt natuurlijk niet weg dat Lennart de mol kan zijn, maar dan waarschijnlijk niet omwille van de redenen die jij vermeldt.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT22 apr 2021, 09:01

 767  Yens
martin.janssen schreef: 22 apr 2021, 02:10 Nee, dat is geen grapje. Jij en ik weten allebei wel dat Lennart hier met zijn opmerking probeert om Jens in een bepaalde positie te krijgen. Gezien de opmerking "ben jij snugger" en dus niet "ben jij strategisch", probeert hij Jens niet in de positie van strategische schutter te brengen. Als je dan ook nog ziet dat deze opmerking op een ander moment is gemonteerd, dan zouden toch alle alarmbellen af moeten gaan. Dit heeft NIETS met tunnelvisie te maken, ook al bekijk ik andere acties van Lennart misschien met een gekleurde bril.
"Jij en ik", sorry maar ik zie het niet hoor. Lennart stelt gewoon een vraag waar Jens met wat humor op antwoordt. Ik zie nog steeds niet in hoe dat een molactie zou kunnen zijn.

martin.janssen schreef: 22 apr 2021, 02:10 En juist vanwege die tunnelvisie houd ik sterk alle aanwijzingen bij die tegen Lennart als mol spreken. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Zal ik er anders een paar opnoemen? Hij vertelt over het ijssalon waar hij gewerkt heeft bij de knuffelopdracht, expliciet met naam bij zoals de vraag. Hij vindt daar ook een tip in de klokken. Hij vindt een naam voor €300 in het kasteel. Hij heeft amper invloed in de bunker, kiest voor geld bij de domino-opdracht, zelfs wanneer Annelotte eigenlijk voor pasvragen wilt gaan en gaat tijdens zijn opdracht op de voor mij minste molpositie staan. Hij heeft geen invloed om de bomstoelen en slaagt in het dansje voor de videoclip terwijl ik gedacht dat het gedoemd was om te mislukken.

Dit alles betekent niet dat Lennart de mol niet kan zijn, maar er zijn wel een paar acties die een mol misschien beter anders zou doen. Wat er in de domino-opdracht gebeurt vind ik het nog het meest merkwaardige... Er zijn voor elke kandidaat al acties zoals hierboven beschreven voorbijgekomen, mijn punt is gewoon om aan te tonen dat dit bij Lennart ook zo is en dat er geen sluitend bewijs is dat hij de mol is.
Gebruikersavatar

SiMol22 apr 2021, 09:19

 264
@Mollenjager-DT
Ik volg jou hierin, ik zie er nu ook niet direct een molactie in, zeker niet op de manier die @martin.janssen voor ogen heeft.

Ik kan begrijpen dat je als mol (mits voorkennis) het liefste in linie 3 belandt en dus andere kandidaten op een andere linie probeert te krijgen.
Maar waarom dan Jens bij de snuggere schutters proberen te krijgen en niet bijvoorbeeld Jasmien of Annelotte?
Als we naar de achtergrond van de kandidaten kijken, die de mol ook krijgt in zijn voorbereiding, zie ik eerder Annelotte en Jasmien akkoord gaan met snuggere schutters.
Beide hebben hogere studies gedaan en rechten bijvoorbeeld associeer je toch wel met intelligentie, zou dan een makkelijke kaart zijn om te spelen.
Jens is volgens mij ook wel een pienter/snugger iemand, maar toch nog meer iemand die hands-on is, van aanpakken weet. Dus Jens zou eerder voor actie kiezen dan raadsels oplossen. (Is natuurlijk maar mijn mening op basis van de beperkte beelden.)

Dus moest Lennart als mol iemand bij snugger willen krijgen om zelf een beter positie te kunnen verkrijgen, dan had hij dit eerder bij Jasmien of Annelotte geprobeerd. Ik weet niet of Philip en Katrien al waren toegewezen aan een linie, maar anders mag je deze er ook bij toe voegen.

Ik ga wel akkoord met dat Lennart nog weinig kanidaatse acties heeft gedaan en dus zeker verdacht is. Maar niet omwille van bovenstaande reden.
Gebruikersavatar

AltijdFout22 apr 2021, 10:24

 10  Uma
Mollenjager-DT schreef: 22 apr 2021, 09:09
Zal ik er anders een paar opnoemen? Hij vertelt over het ijssalon waar hij gewerkt heeft bij de knuffelopdracht, expliciet met naam bij zoals de vraag. Hij vindt daar ook een tip in de klokken. Hij vindt een naam voor €300 in het kasteel. Hij heeft amper invloed in de bunker, kiest voor geld bij de domino-opdracht, zelfs wanneer Annelotte eigenlijk voor pasvragen wilt gaan en gaat tijdens zijn opdracht op de voor mij minste molpositie staan. Hij heeft geen invloed om de bomstoelen en slaagt in het dansje voor de videoclip terwijl ik gedacht dat het gedoemd was om te mislukken.
Voila! Lennart staat bovenaan in mijn verdachtenlijstje maar dat is toch helemaal tegen de filosofie van de mol. Daar moet je toch gewoon u laten "overtuigen" om voor de pasvragen te gaan? Dat is geld uit de pot, onafhankelijk van het feit of de proef al dan niet slaagt.

En daardoor twijfel ik toch wel weer... Annelotte? dan toch maar?

Zoals mijn nickname het zegt : ik zal toch wel weer fout zijn (ik zet de laatste week altijd volledig in ... op de verliezend finalist 😂)
Gebruikersavatar

Skaeg22 apr 2021, 11:20

 108
Annelotte vond Lennart zijn naam op een schilderij..
Annelotte moet niet voor pasvragen gaan, als ze toch het hondje onopvallend slecht kan plooien zodat het geld toch verloren is...
De mol moet niet de 5 pasvragen nemen, de andere overgebleven kandidaat had ze ook kunnen nemen, het geld was toch weg (hoofdtaak de Mol).

Wat ik hier enkel maar mee wil zeggen: Voor elke kandidaat kan je na 5 afleveringen wel 5 fases vinden waarin ze zich 'onnodig' hun best deden.
Het is een belangrijke taak van de mol om ook tot de laatste aflevering voor vraagtekens te zorgen, en dan moet je dus soms klein geld verdienen om niet té veel op te vallen.
Gebruikersavatar

martin.janssen22 apr 2021, 11:43

 178
SiMol schreef: 22 apr 2021, 09:19 @Mollenjager-DT
Dus moest Lennart als mol iemand bij snugger willen krijgen om zelf een beter positie te kunnen verkrijgen, dan had hij dit eerder bij Jasmien of Annelotte geprobeerd. Ik weet niet of Philip en Katrien al waren toegewezen aan een linie, maar anders mag je deze er ook bij toe voegen.
Dat is nu precies de reden waarom die vraag van Lennart zo verdacht is. Dat zou dus betekenen dat de echte slimmeriken al ingedeeld zijn, dus dat Annelotte en Jasmien al hun plek in linie 1 hadden opgeëist. Katrien zal ook wel een plek in linie 1 hebben gehad.
Dat Jens op de vraag van Lennart aangeeft wel snugger te zijn, maar desondanks niet in linie 1 terecht kwam, geeft ook te denken. Blijkbaar wou hij hier dus niet in. Dat betekent dus concurrentie voor de begeerde schuttersposities in linie 3.

Een zekerheid is dat we de juiste toedracht niet mochten zien, getuige de verknipte beelden waar we hier al uitgebreid over hebben gesproken. Dus die discussie hoeven we niet opnieuw te voeren.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 37