Zo een dubbele opdracht, deze. Want je gaat er toch vanuit dat de Mol op voorhand weet dat er nog meer uit de pot gehaald kan worden dan enkel die 4000€, en dat het nogal logisch is dat er minstens één van die vier anderen wel in de dossiers zal kijken.
Vanuit mijn standpunt (ik zit momenteel in de Lennart-tunnel), hierbij mijn bedenkingen over deze opdracht.
Twee scenario's zijn hier mogelijk voor mij:
1) Philip is duidelijk niet de Mol. Want, hij gaat als allerlaatste, de productie zou dus perfect tegen hem gezegd kunnen hebben "jasmien (of "iemand") heeft al gekeken dus de opdracht is sowieso mislukt, jij hoeft niet meer in de dossiers te kijken". Maar hij doet het toch. Daardoor haalt hij niet alleen "maar" 4000€ uit de pot, want hij zou evengoed kunnen gezegd hebben "ok, dan bied ik als mol het hoogste bedrag voor de filmpjes en haal ik Jasmien eruit." (tenzij dat doorgestoken kaart zou zijn dan) of de productie zegt "iemand heeft gekeken" zonder te zeggen wie, en men biedt dan op de persoon die jij denkt dat gekeken zou hebben. Hij doet dit niet, DUS is hij niet de mol, want ht getuigt voor mij van geen voorkennis te hebben van het bieden, waar je een bedrag kan bieden zo hoog je wil. Lennart is als eerste gegaan, er van uitgaande dat er toch wel iemand anders die 4000€ zou kwijtspelen voor de dossiers, en maakt zich in de positie om als eerste te gaan zeer onverdacht.
Mijn gedacht is dan dat Jasmien toch dacht dat het Philip was, en daarom verkeerd gegokt heeft en eruit ligt.
2) Als Philip wél de Mol zou zijn, is dit zeer goed dubbelspel van hem. Hij heeft de positie in de groep al goed gekweekt doorheen de eerdere afleveringen dat niemand hem vertrouwt, omdat hij alle opdrachten zo onhandig en falikant laat aflopen, daardoor ook de opmerking van Annelotte dat het geen verrassing was dat hij de dossiers had ingekeken. Als hij zogezegd als Mol toch de dossiers inkijkt, en zich zo gedraagt dat de andere kandidaten hem daar toch van verdenken, dan zal hoedanook de persoon die het hoogst geboden heeft (in dit geval Lennart) het filmpje van Philip eruit pikken, omdat iedereen er 100% zeker van is dat hij in de dossiers gekeken heeft, door zich verdacht te gedragen. Hierdoor haalt hij geen 4000€ binnen, én zorgt hij dat iemand met een hoog bedrag datzelfde bedrag uit de pot haalt, door ook effectief een filmpje eruit te nemen waar een kandidaat de dossiers opent. Dat zou geweldig dubbelspel zijn! Al weet ik niet of Philip in zijn onhandigheid dit ZO goed kan faken allemaal, maar als het zo is dan is het wel petje af voor hem, want dan kan die heel goed spelen alsof. Een Mol, "hiding in plain sight", dat zou toch de eerste keer zijn!
Wat denken jullie hiervan?