Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Torremolinos30 mar 2021, 05:34

264
Fantastische analyse van @Vermoljoen , bedankt!
Na het lezen van je stukje is mijn aandacht nog wat meer naar Annelotte verschoven. Je zou denken dat zij Kevin het moeilijkere stuk dan heeft gegeven en zelf het makkelijkere heeft genomen. Dat zou dan wel een goeie molactie zijn om indirect toch nog de kans te vergroten dat 1000 euro verloren gaat. Ook het verkeerd aanleren aan Kevin is opvallend.
MAAR het wringt bij me dat Kevin net in deze aflevering eruit gaat.
Bij het verdelen van de groepen, springt Kevin er nogal vlug bij, schijnbaar zonder reden. Van Philip had ik het gevoel dat hij wel graag klassieke muziek hoort en ook misschien wat kent, van Kevin was er geen indicatie waarom hij meegaat. Wat ik wel meende te zien is dat Kevin heel even kijkt naar Annelotte wanneer zij zegt mee te gaan met de klassieke proef. Net na deze blik en de keuze van Philip, springt hij mee op de kar om deze proef te gaan doen.
Kandidaten die zonder reden meegaan in een proef, doen dat vaak om hun potentiële mol in de gaten te houden. Ik heb dus een gevoel dat hij ofwel voor Philip, ofwel voor Annelotte meegaat.
Als hij voor Annelotte meegaat, dan zou zijn vermoeden ook extra bevestigd moeten zijn door het moeilijkere stuk dat hij krijgt EN het verkeerd aanleren van Annelotte. Maar dan zou hij niet eruit mogen gaan.
Als hij voor Philip meegaat, dan had hij misschien pech dat hij Philip amper heeft gezien tijdens de proef. Maar dan nog heeft hij veel meer info over het verloop van deze proef (met het oog op de test) dan de gemiddelde kandidaat die er niet aanwezig was.
Of hij gaat mee voor Katrien, zag weinig verdachts bij haar en veranderde zijn mening?
In ieder geval lijkt de exit van Kevin me een indicatie dat de mol misschien niet in deze proef zat.

Yvo30 mar 2021, 10:21

1111  Uma
Jay-Lo schreef: 29 mar 2021, 22:15 @VermoljoenIk ken niets van muzieknoten, maar is het een mogelijkheid dat de 'valse noot' niet verkeerd gestemd was, maar het aan ons gewoon zo werd voorgesteld dat die noot vals was? Alleen al om aan te tonen dat het wel degelijk die toets was. Ik stel me die vraag omdat het mij vreemd lijkt dat die piano niet goed gestemd was.
Ik moet de aflevering nog steeds herbekijken, maar ik meen af te leiden uit hetgeen we gezien en gehoord hebben,
dat het wel om een verkeerd gestemde noot gaat. Maar ik ben uiteraard niet zeker.
Jij hebt de denkpiste gevolgd waarbij de piano wel goed zou zijn afgestemd.

Nu ga ik de denkpiste proberen te volgen waarbij die ene noot van de piano verkeerd is gestemd.
Als Katrien de mol zou zijn, wist ze dat die noot slecht gestemd was.
Ze wist ook dat elke keer Philip op die toets drukt, bij de carpool Karaoke er geremd zal worden.
Katrien kan piano spelen en niet een klein beetje zoals we hebben gezien in de extra De Mol video.
Philip daarentegen kan het niet zo goed voor hij aan de proef begon. Wat weet hij ervan?
Kan hij je het verschil vertellen tussen hoe die noot normaal klinkt en als hij slecht is gestemd?
En zo ja, is hij daar mee bezig terwijl hij druk in de weer is het stuk te leren?
Het kan even goed zijn dat hij gewoon denkt, ik heb slecht gespeeld.
Ze laten ook niet alles zien in de montage. Stel dat Katrien zegt van 'probeer het nog maar eens', terwijl hij net die verkeerd gestemde toets indrukt.
Wie zijn de enige twee die bij de piano zitten die fout gestemd is? Philip en Katrien.
Als Katrien de mol is, kan ze hier Philip makkelijk manipuleren. En velen verdenken Philip omdat hij het is die die ene toets indrukt.

Dan komt Falco naar de piano waar Katrien en Philip zijn en wat doet Katrien?
Ze gaat even Kevin 'corrigeren'. Kevin die als enige drie fouten maakt en geen €1000 verdient.
Nu kunnen jullie beweren dat Katrien haar €1000 verdiend heeft met de proef.
Ja, omdat ze niet anders kan. Dàt zou veel te verdacht overkomen (zie de extra De Mol video).
De mol hoeft geen piano te kunnen spelen. Tenzij de reservemol bij de 10 in de paintballpakken ook piano kan spelen.

Paraceta30 mar 2021, 12:16

717  Sven
Hier nog even iets dat me opviel bij het herbekijken van de opdracht. Ik heb geen idee wat er uit af te leiden valt en of het überhaupt iets betekent; ik hoor graag jullie mening!
Tijdens het apart repeteren, zien we Katrien met een potlood schrijven in het oranje stuk van de partituur:
Afbeelding
Dit lijkt me vrij raar, aangezien dit het stuk is dat Annelotte - en dus niet Katrien zelf of Philip - voor haar rekening zal nemen.
Een tijd voor we dit beeld te zien krijgen, werd ook al dit getoond:
Afbeelding
Dit beeld werd gemonteerd vlak na een oefensessie van Katrien en Philip. (Merk op dat er alleen noten staan bij het oranje deel, niet bij de 2 andere zichtbare stukjes)

Ik heb enkele verschillende pistes:
1. Het beeld met potlood is afkomstig van Katrien die er de noten heeft bijgeschreven om het zo aan Philip uit te leggen. Raar want Philip neemt natuurlijk het eerste, blauwe stuk voor zijn rekening, waardoor het oranje stuk hem alleen maar in verwarring zou brengen.
2. Het beeld met potlood is afkomstig van Katrien die er de noten heeft bijgeschreven omdat het eigenlijk eerst de bedoeling was dat zij of Philip dit deeltje ging spelen. Dit zou betekenen dat er verschoven is met de deeltjes, terwijl dat niet uit de montage blijkt.
3. Het beeld met potlood is afkomstig van Katrien die er de noten heeft bijgeschreven om haar eigen geheugen wat op te frissen. Onwaarschijnlijk aangezien Katrien goed piano kan spelen en het logischer zou zijn dat ze iets bij haar eigen stukje zou schrijven.
4. Het beeld met potlood is afkomstig van Katrien die er de noten heeft bijgeschreven omdat ze Annelotte wil controleren (?), wat zou (kunnen) inhouden dat ze Annelotte verdenkt.
5. Het beeld met potlood is afkomstig van Annelotte die er de noten heeft bijgeschreven voor haar eigen stuk. Dit kan, maar dan blijven er vragen bij het eerste beeld waar Katrien bezig lijkt met een potlood aan het oranje stuk.
6. Ik zoek hier veel te veel achter en Katrien schrijft in beeld 1 bij alle stukjes de noten erbij terwijl beeld 2 afkomstig is van Annelotte.

Ik hoor graag wat jullie denken 😃 (en waarschijnlijk betekent dit hoegenaamd niks)

Mer2830 mar 2021, 12:27

302
Volgens mij lijkt denkpiste vier het meest plausibel (maar denkpiste twee zou ook wel kunnen), de rest lijkt me niet echt mogelijk. Zelf denk ik wel dat er hier iets is, want het gebeurd niet vaak dat wanneer je bijvoorbeeld iets analyseert je bij het derde stuk begint ofzo. De noten staan er alvast juist bijgeschreven dus dat is al iets.

Paraceta30 mar 2021, 12:33

717  Sven
Nu ik beide beelden nog eens bekijk, zie ik dat er in beeld 1 vanboven nog geen noten bijstaan terwijl dat in beeld 2 wel het geval is (denk eraan dat beeld 2 in de montage vóór beeld 1 kwam). Dus ofwel is er sowieso met de montage geknoeid (wat vrij waarschijnlijk lijkt), ofwel is Katrien aan het 'hooveren' met het potlood terwijl ze er niets bijschrijft (wat vrij onwaarschijnlijk is).

Mer2830 mar 2021, 12:41

302
Ben nog eens gaan terugkijken en volgens mij hebben ze onderling geen stukjes meer veranderd. Katrien zegt immers op het begin van de les welke noten Philip nodig heeft voor de eerste maat. Namelijk:

Afbeelding
Vervolgens zien we dan ook dit:

Afbeelding
De noten die hier gespeeld worden zijn sol, do, mi, wat dus overeenkomt met wat Katrien zegt maar wat ook overeenkomt met de eerste maat van het blauwe stukje

Afbeelding

Daarna gaat men over naar Kevin en ziet men de leerkracht bezig zijn bij het gele stukje

Afbeelding
Hieruit krijgt men dus de indruk dat Kevin ook al bezig was met het geel stukje vanaf het begin (wat misschien niet zo is maar gewoon zo aan ons wordt voorgeschoteld door de regie). Maar hier krijg ik dus wel de indruk van dat ze niet meer onderling hun stukken veranderd hebben. Het blijft dus wel een raar gegeven dat Katrien de noten schrijft bij Annelotte haar stukje.

Jimmy30 mar 2021, 13:09

197  Anke
@Paraceta Knap staaltje onderzoek! Hierbij "my 2 cents":

Je ziet Katrien niet effectief iets schrijven, enkel iets "aanwijzen" met het potlood, er is dus nog geen keihard bewijs dat het geschrift van Katrien is.
Het kan ook goed zijn dat de cameraman heeft gevraagd aan Katrien om eens met het potlood over het partituur te bewegen om even een bepaald shot te kunnen opnemen. (waarschijnlijk had zij het meeste tijd op overschot gezien haar ervaring)

Bovendien zien we ook op 06:57 Falco op de partituur schrijven, het beeld kan dus ook van de piano van Kevin en Annelotte zijn genomen en het geschrift van Falco.

Ik zou er niet teveel achter zoeken en het aan de montage wijten.

Paraceta30 mar 2021, 13:16

717  Sven
Klopt! Ik was ook eens gaan kijken bij het 'Arabisch-fragment' van aflevering 1 om te zien of we daar Annelottes geschrift kunnen zien, maar dat is niet het geval.
Als het geschrift van Falco is, vraag ik me wel af waarom er bij het oranje deel geschreven is en niet bij het gele: Kevin heeft duidelijk meer hulp nodig dan Annelotte, waardoor alleen noten schrijven bij het oranje deel - Falco zijnde - raar zou zijn.

JBB30 mar 2021, 13:18

439  Uma
Kan ook zijn dat Annelotte niet zo goed is in het lezen van een partituur, dus dat Katrien er even de noten bijschrijft voor haar.

Ofwel ging Katrien eerst dat oranje stuk spelen, en schreef ze de noten erbij om zichzelf te helpen tijdens het concert, en heeft ze dan uiteindelijk nog gewisseld met Annelotte...

1 ding is zeker: er is heel veel knip en plakwerk verricht tijdens de montage van deze proef. Dat zou op zich ook al verdacht kunnen zijn 😂

Paraceta30 mar 2021, 13:23

717  Sven
Ik ben eens even het stukje gaan herbekijken dat @Jimmy aangaf. Dat brengt echter geen uitsluitsel, want:
Afbeelding
Falco schrijft bij het gele stukje, terwijl er niks staat bij het oranje deel. Terwijl de later getoonde partituur noten bevat bij het oranje stukje, maar niet bij het gele:
Afbeelding
Met andere woorden: het gaat hier sowieso om 2 verschillende partituren. (Nog een mogelijke piste: Falco heeft op Kevins partituur zijn noten geschreven en op Annelottes partituur haar noten geschreven (maar aangezien Annelotte ervaring heeft zou dat raar zijn))

Mer2830 mar 2021, 13:27

302
Ik heb eens even een gif gemaakt van het moment waarop Katrien mogelijk iets op de partituur schreef (heb het wel vertraagd want men ziet het maar één seconde). Het lijkt er zelf op dat Katrien met haar potlood over de partituur gaat maar zelf niets opschrijft (maar ik hou de mogelijkheid nog wel altijd open dat zij op de partituur geschreven heeft).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mer28 op 30 mar 2021, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

IkBenDeMol30 mar 2021, 13:30

287
Ik zou er trouwens toch niet zomaar van uitgaan dat de Mol bij deze proef zit. De ideale molpositie is uiteraard wel hier maar je moet er ook in geraken.
Als Katrien of Annelotte de Mol is zit je safe want door hun muzikale achtergrond is het bijna zeker dat zij deze proef zullen spelen. Zijn ze niet de Mol heb je wel nog maar twee vrije plaatsjes in dit geval. Als er dan twee andere personen zijn die vrij snel kiezen sta je als Mol al voor een voldongen feit. Je kan natuurlijk niet té dominant je plaats opeisen als je geen klassieke muziekkennis hebt.

Dan, de valse noot. Deze is volgens mij toch echt wel bij de montage toegevoegd. Zelfs als leek heb je het volgens mij redelijk snel door dat één bepaalde toets wel erg vreemd klinkt. Daar zou dan toch sowieso een opmerking over gekomen zijn vermoed ik. Ik denk niet dat de Mol gaat zeggen: "Amai, deze toets klinkt wel een beetje vals zeg *pling plong*, probeer allemaal ook eens?"
Als je dan met een pianokenner zit, zit je al helemaal vast natuurlijk.
Heb je nog de 4 piano's ook, met elk één ontstemde toets, valt een beetje op, nee?

Nee, alleen de Mol wist waar de 'rode toets' zat en het was de bedoeling om de andere kandidaten zoveel mogelijk naar deze toets te leiden. Als die in deze proef zat natuurlijk. 😉
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14