Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

foxhunter25 apr 2021, 11:22

 100  Sven
Lennart stapt in de auto en knuffelt Sven en zegt dat Sven niet van knuffelen houdt. Sven lacht.
Als Sven dat knuffelen niet genoemd had - stel he, geen zekerheidje - dan verraad Lennart zich hier. Het zou het gedrag van Sven kunnen verklaren. Hij lijkt zeker van zijn zaak. En doet ook niet zijn best. Sven fungeert als bliksemafleider. Mist IJswens, mist Jasmijn, kan niet zingen etc.
Gebruikersavatar

martin.janssen29 apr 2021, 22:00

 178
Ik heb even wat forensisch onderzoek gedaan naar de kogels die zijn afgeschoten in linie 3.
Ik download altijd standaard elke aflevering via Telegram en bekijk de aflevering met VLC media player. Het bestand van aflevering 1 heb ik vervolgens geconverteerd naar een MP3 bestand en geladen in Audacity om het geluid te kunnen analyseren.

In Audacity heb ik ingezoomd op het exacte moment waar een schot te horen is en elk schot gemarkeerd met een label. De duur van zo'n schot is slechts 50 milliseconden ongeveer. Uitgezoomd naar ongeveer 15 seconden per scherm heb ik screenshots gemaakt van de plekken waar de schoten zitten en die achter elkaar geplakt (eerste plaatje). Label 1J betekent eerste schot, schutter Jasmien. 5X betekent schot 5, schutter vooralsnog onbekend (maar zie later).
Afbeelding

Vervolgens heb ik ingezoomd op elk schot en hiervan een screenshot gemaakt. In het tweede plaatje zie je de eerste 11 schoten. Dit zijn de schoten voordat ze in de greppel zitten en die "hinderlijke" achtergrondmuziek ons beeld nog niet verstoort. De golfvormen waar de schutter bekend is heb ik gekleurd en per schutter onder elkaar gezet. De golfvormen waar de schutter onbekend is heb ik zwart gemaakt en vergeleken met de golfvormen van de bekende schoten. Die heb ik vervolgens verplaatst naar de kolom met de beste match. Zie figuur 2. Bij elke golfvorm zie je het volgnummer van het schot. Je ziet heel duidelijk 3 verschillende golfvormen en hieruit volgt dat Jasmien en Annelotte allebei slechts 3 van deze 11 schoten hebben afgevuurd en Lennart maar liefst 5.
Afbeelding

Dit lijkt al te bevestigen dat de kogels niet gelijk verdeeld zijn maar dat Jasmien en Annelotte allebei 10 kogels hebben gekregen en Lennart in zijn eentje 20 omdat hij in zijn eentje één kant voor zijn rekening moet nemen. Bedenk hierbij dat Annelotte na deze 11 schoten zegt dat ze niet veel kogels meer heeft.

Aangemoedigd door dit succes heb ik alle 40 kogels opnieuw in kaart gebracht (zie figuur 3). Door de achtergrondmuziek is het moeilijk om met zekerheid te zeggen wie elk schot heeft afgevuurd. De golfvormen zijn afhankelijk van het niveau van de achtergrondgeluiden op die exacte plek. Wel is duidelijk dat de laatste schoten (niet alleen de laatste 3) veel overeenkomsten vertonen en wel met die van Lennart. Het lijkt er dus aardig op dat Annelotte en Jasmien al eerder geen kogels meer hadden dan de beelden suggereren. Lennart was dus bepalend bij het al of niet afschieten van de laatste aanvallers.
Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen29 apr 2021, 22:09

 3423  Yens
Waarde collega, wou net hetzelfde zeggen. Alleen al voor het werk dat hierin gekropen is, verdient dit een dikke, vette duim 😃.
Gebruikersavatar

Jay-Lo29 apr 2021, 22:47

 1690  Sven
@martin.janssen Dus wat ik zei was zo gek nog niet. Fantastisch werk, 👍🏻.
Gebruikersavatar

Addow30 apr 2021, 08:56

Molerator  377  Yens
@martin.janssen, je verdient een pluim op je hoed voor dit forensisch en audiografisch onderzoek! Sterk werk!
Prachtig hoe deze proef al zo geweldig onderzocht werd door het team van WISM-taupologen.
Ik begrijp absoluut de "hinderlijke" achtergrondmuziek tijdens je analyse, maar "meesterlijk" was het toch bij het aanschouwen 👍🏻
Gebruikersavatar

Taupe07730 apr 2021, 09:39

 767  Yens
foxhunter schreef: 25 apr 2021, 11:22 Lennart stapt in de auto en knuffelt Sven en zegt dat Sven niet van knuffelen houdt. Sven lacht.
Als Sven dat knuffelen niet genoemd had - stel he, geen zekerheidje - dan verraad Lennart zich hier. Het zou het gedrag van Sven kunnen verklaren. Hij lijkt zeker van zijn zaak. En doet ook niet zijn best. Sven fungeert als bliksemafleider. Mist IJswens, mist Jasmijn, kan niet zingen etc.
Sven had dat ervoor nochtans al gezegd hoor dacht ik ... zou moeten herbekijken maar lijkt me één van de eerste zaken. Bovendien is er de korte ronde waarbij ze snel met elkaar kennismaken vooraleer de eliminatie te doen.
Gebruikersavatar

Cedric30 apr 2021, 19:12

 2834  Uma
Geweldig werk, @martin.janssen !
Ook gewoon erg interessant om die geluidsgolven van de kogels eens te zien. Knap.
Gebruikersavatar

martin.janssen30 apr 2021, 22:36

 178
Omdat ik toch al alle exacte momenten van de kogels had, heb ik nog even ingezoomd op de golfvormen en deze met elkaar vergeleken zoals ik dit ook al voor de eerste 11 had gedaan.
Van de meeste kogels was of de schutter bekend, of paste de golfvorm uitstekend bij die van één van de 3 schutters! Dat leverde bij benadering een 20 - 10 - 10 verdeling op. Op grond hiervan heb ik de een of twee onzekere schoten toegekend aan schutters om precies de 20 - 10 - 10 verdeling te krijgen.
Voor de eerste 11 kogels hadden we: Jasmien en Annelotte allebei 3 kogels en Lennart 5.
De overige 29 kogels zie je in onderstaande plaatjes.
Belangrijkste conclusie: de laatste 8 schoten waren allemaal van Lennart. Dit is vanaf het moment dat de derde aanvaller was uitgeschakeld.
Kogels 20, 23, 32 en 37 zijn het interessantst want hiermee werd een aanvaller uitgeschakeld. Volgens mijn analyse zijn deze afgeschoten door Annelotte, Jasmien, Annelotte en Lennart respectievelijk.
Merk op hoe precies sommige golfvormen waar de schutter onbekend was (zwart) matchen met golfvormen van schoten waarbij de schutter wel bekend is (gekleurd).
Merk ook op dat de laatste kogel van Jasmien schot nummer 27 was. Schot 32 was met de laatste kogel van Annelotte. Jasmien zien we ook als eerste melden dat ze geen kogels meer had, dus dat is hiermee in overeenstemming.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

martin.janssen01 mei 2021, 02:34

 178
Addow schreef: 30 apr 2021, 08:56 @martin.janssen, je verdient een pluim op je hoed voor dit forensisch en audiografisch onderzoek! Sterk werk!
Prachtig hoe deze proef al zo geweldig onderzocht werd door het team van WISM-taupologen.
Ik begrijp absoluut de "hinderlijke" achtergrondmuziek tijdens je analyse, maar "meesterlijk" was het toch bij het aanschouwen 👍🏻
Je kan hier heel leuk mee spelen. Ik heb die "achtergrondmuziek" (soundtrack van de film Justice League, Everybody Knows, gezongen door Sigrid) als een extra spoor aan mijn Audicity project toegevoegd en dit spoor precies gesynchroniseerd met de audio van de maisveld opdracht. Als ik deze gemengd afspeel hoor ik maar één muziekje, zo gelijk loopt het. Nu zou ik in principe de achtergrondmuziek van het ruwe geluid van de opname moeten kunnen aftrekken... In ieder geval kan ik kijken hoe de golfvorm van de achtergrondmuziek eruit ziet op het exacte moment van de schoten en dit zou een afwijkende golfvorm kunnen verklaren. Muziek is gewoon een kwestie van sporen bij elkaar optellen.
Hier zie het rechterspoor van de maisveldopdracht en hieronder de soundtrack van de film (Linker en rechterkanaal). Kijk eens hoe gelijk die lopen (grappig hè).
Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen01 mei 2021, 08:28

 3423  Yens
@martin.janssen
Prachtig werk!
En natuurlijk ook koren op de molen van de Lennart verdenkers 😃.
Na de eerste linie zijn er 7 dp-kandidaten door. Eentje wordt afgeschoten door Dami. Dus 6 dp'ers door naar de laatste linie. Hier worden er dus 4 afgeschoten. Waarvan 2 door Annelotte en elk 1 door Jasmien en Lennart. Jasmien is weg, dus geen rekening meer mee houden. Dus significant is dat Annelotte er 2 afschiet (als mol wil je enkel de dp-mol afschieten en geen kandidaten). Annelotte dus goed bezig om te verhinderen dat er een kandidaat de auto bereikt. Lennart heeft hier zijn doel bereikt en de dp-mol uitgeschakeld 😉. We weten ook dat er 2 dp'ers niet zijn afgeschoten (Noah en nog iemand).

Voor jullie me afschieten dat dit niet 100% waterdicht is wat Annelotte betreft, ja dat is zo. Ze kan misschien getwijfeld hebben of ze wel de juiste persoon heeft afgeschoten en daarom nog een tweede persoon neerschiet. Maar dit in beschouwing genomen, vind ik toch dat dit (alweer) richting Lennart wijst. Vooral ook omdat hij met zijn 20 kogels maar een dp'er afschiet.

Voor de Sven en Philip tunnelaars, tja, die hebben echt geen invloed gehad op het uitschakelen van de dp-mol he. Als je dat dan vergelijkt met het gegeven dat we nu weten dat Lennart dubbel zo veel kogels kreeg als Annelotte en Jasmien en dan ook nog eens mysterieus op de plek terecht komt die hem die 20 kogels oplevert, vind ik dat alles samen beschouwd, veruit de meest verdachte positie 😃.

EDIT: O ja, deze theorie van @martin.janssen verdient voor mij dus ook een zeer hoge notering in de "theorie van het jaar" 😀.
Gebruikersavatar

anja.mathijs01 mei 2021, 16:58

 391  Uma
Mij niet direct afschieten maar heb aflevering ook herkeken en vond dit ook wat getuigen van eventuele voorkennis van Annelotte hier:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 37