Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Yvo20 apr 2021, 23:43

 1111  Uma
@joachim.morrens Mooie samenvatting!
Gebruikersavatar

SiMol21 apr 2021, 00:07

 264
joachim.morrens schreef: 20 apr 2021, 23:33 Maar als ik de Mol ben en in linie 1 of 2 zit, en er zijn reserve-kandidaten (waaronder de reservemol!) die linie 3 gaan bereiken - ik zou gek worden van de stress. Want als de reservemol het haalt, dan ben ik er niet bij. Sven zou er dus toch niet baat bij hebben om helemaal niks af te schieten? Idem Philip.
Wat wel enigzins zo is: Stel dat we nu nog met Dami in het spel zaten, dan hadden enkelen haar misschien wel verdacht want zij wou de hele tijd dat Philip vroeg aan Linie 3 hoe de situatie daar was 😃

Iig..
Het is door die soort mixed incentive dat ik als mol altijd altijd in linie 3 zou willen zitten.
Jens had weinig invloed denk ik. Samina, daar was misschien nog iets voor te zeggen...
Ik heb het hier (in een ver verleden 😛) al eens aangehaald, maar we zijn niet zeker dat de mol volledig gebrieft was voor deze proef.

Dus wist de mol wat de posities precies inhielden?
De tweede linie werd aangekondigd als sluipschutters, dat lijkt met toch wel een aanlokkelijke positie als je iemand specifiek moet uitschakelen (in de aanname dat de DP mol herkend kon worden). Als Philip dan ziet dat de sluipschutter eigenlijk nauwelijks zicht heeft (of toch niet voldoende lang voor het schot) op de aanstormende DPers, laat hij Dami misschien toch het geweer bedienen. Mogelijke verklaring voor mocht Philip de mol zijn.

Misschien is er ook wel een gelijkaardige verklaring voor Sven.

Ik wil maar aangeven dat we heel weinig weten over de randzaken van deze proef zoals briefing, voorbereiding mol, DP-mol herkenbaar of niet, ...

Dus ik zou me niet teveel baseren op linie 3, dat de mol daar zat omdat dit ogenschijnlijk de beste positie was.
Gebruikersavatar

Wielewaal21 apr 2021, 09:11

 55  Uma
Ik ben ook niet helemaal mee waarom de mol sowieso in linie 3 zou moeten zitten.
Indien er geen vervangingsmol zou bij zitten zou dat het meest logische geweest zijn, dan kon je gewoon niks raken zodat er eentje in de auto kon springen. Nu denk ik niet dat het zo makkelijk zal zijn om de vervangingsmol van de andere kandidaten te onderscheiden en speel je het spel dus eigenlijk mee als gewone kandidaat door te schieten op alles wat beweegt.
Daarom kon de mol dus even goed in linie 1 zitten om net zoals de kandidaten te proberen zo weinig mogelijk aanvallers door te laten gaan (en te hopen dat de mol dus na linie 1 al geëlimineerd was).

Het enige dat kan uitgesloten worden is dat de mol in linie 2 zat imo. Daar heb je sowieso weinig impact omdat de kans klein is dat je er meerdere kunt uitschakelen en al helemaal als je het geweer niet vast hebt.
Gebruikersavatar

SiMol21 apr 2021, 09:56

 264
@Wielewaal
Ik ga akkoord met jou, enkel over linie 2 niet.
Jij gaat ervan uit dat de kandidaten bij hun keuze exact wisten wat welke linie inhield.
Gezien GDC de linies voorstelde als snuggere schutters, sluipschutters en strategische schutters en dan de indeling over de posities begon, denk ik niet dat de kandidaten meer wisten dan dit over deze posities.

Ik heb indertijd de aflevering herbekeken en positie 2 werd letterlijk voorgesteld als sluipschutters.

Sluipschutter lijkt mij, zonder voorkennis, echt wel een aanlokkelijke positie, mol of geen mol.
Wat mijn eerste gedacht bij een sluipschutter is, is iemand die ergens hoger zit (bv kerktoren), die zicht heeft over het hele 'slagveld', dus ook over alle 'slachtoffers' en zo dus iedereen kan neerschieten.

Nu vertaald naar deze proef.
Die stelling zie je waarschijnlijk wel staan bij de briefing net voordat de proef begint, de inham in de mais bij linie 2 kan je waarschijnlijk niet zien dan.
Dus als GDC dan positie 2 als sluipschutters voorstelt, zou ik de aanname maken dat de sluipschutters bovenop die stelling mogen plaats nemen en zo een goed overzicht hebben over het speelveld.
Als je het zo bekijkt is dit toch een zeer goede positie?

Dus nogmaals, voor mij weinig op te maken uit deze proef, gezien we niet weten welke kennis de mol had.
Gebruikersavatar

Delirivm21 apr 2021, 10:30

 101  Sven
@SiMol
Enkel wordt linie 2 als 'evenwichtige schutters' voorgesteld en wordt er niet over een sluipschuttersgeweer gesproken tot Dami en Philip op hun positie staan.

Dat ze die toren kunnen aanzien hebben als iets wat in hun voordeel zou hebben gespeeld, dat klinkt nog plausibel.
Gebruikersavatar

SiMol21 apr 2021, 10:56

 264
@Delirivm
Sluipschutter wordt inderdaad pas later eens vermeld, nadat de posities al verdeeld zijn. Mijn fout, dacht dat het anders was.

Wel vreemd dan dat Philip, met de kennis die we nu hebben (lopen bij sub-opdracht), kiest voor evenwichtige schutters. Evenwicht lijkt me nu niet zijn sterkste kant. Maar gezien de inzet van de proef, is dit zelf voor een kandidaat een rare keuze.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 apr 2021, 11:26

 8153
@SiMol ik denk dat Philip evenwichtig niet letterlijk maar figuurlijk geïnterpreteerd heeft en zichzelf een evenwichtig persoon vindt. Wat hij ook echt ik denk ik.
Gebruikersavatar

Wielewaal21 apr 2021, 11:52

 55  Uma
@SiMol

Ik neem dat dat de mol op voorhand weet wat de opdracht in iedere linie is. Anders kan de stelling dat de mol sowieso in linie 3 zit al helemaal genegeerd worden, daar hij/zij dan niet zou weten dat daar het laatste verschil wordt gemaakt.

Dan zou ik als mol dus nooit in linie 2 post vatten, en al zeker niet zonder het geweer. Dami is er al uit dus om als mol enkel dat platform te bewegen, wetende dat je daar bijna geen impact hebt om iemand te elimineren, zou een rare keuze zijn.
Gebruikersavatar

joeri.michiels21 apr 2021, 12:02

 176  Sven
Waarom zouden beide mollen geen briefing hebben gehad over deze opdracht? Zoals de 2e mol ook zal ingelicht zijn over alle andere opdrachten.

Volgens mij wist de 2e mol ook wie de huidige mol is. Of zou de huidige mol ook een pak/helm aangehad hebben bij de kennismaking?
Gebruikersavatar

SiMol21 apr 2021, 12:12

 264
@Wielewaal
Ik neem dat dat de mol op voorhand weet wat de opdracht in iedere linie is. Anders kan de stelling dat de mol sowieso in linie 3 zit al helemaal genegeerd worden, daar hij/zij dan niet zou weten dat daar het laatste verschil wordt gemaakt.
Dat was net mijn punt, we weten niet in hoeverre de mol bij deze proef gebrieft is geweest. Dus dat de mol zich wel in linie 3 moest bevinden, is gebaseerd op een aanname.

Zoals hier al geopperd is door anderen, kan de mol evengoed niet gebrieft zijn geweest om het voor iedereen even eerlijk te houden.
Daarnaast weten we ook niet of de mol de DP-mol kon herkennen.
Ergens denk ik van wel, omdat de mol anders misschien wel niemand tot de wagen wil zien raken, uit gevaar voor zijn eigen positie en dus niet zal proberen mollen.

Dus voor mij kan het evengoed dat de mol de DP-mol wel kon herkennen, maar niet gebrieft is geweest over de posities. Maar blijven dus aannames zonder enige zekerheid, wil me daar dus niet op baseren om de mol op te sporen.

Alle aannames die in dit topic gepasseerd zijn, zijn eerder gebeurd op basis van persoonlijke voorkeuren en niet vanuit het ene is zekerder dan het andere. Ik geef alle aanames dus even veel waarschijnlijkheid.
Dit in combinatie met dat de kandidaten hier ook de beste posities willen bezaten door de hoge inzet, wil ik geen conclusies trekken uit deze proef.

@chicawah.janssen, mooie insteek, had de positie van Philip zo nog niet bekeken.
Gebruikersavatar

Wielewaal21 apr 2021, 12:21

 55  Uma
Tijdens het filmpje aan het einde van afl. 1, zegt Gilles tegen de mol: ‘als die mol erin slaagt om in de auto te geraken’

Dat lijkt toch te betekenen dat de mol op de hoogte is van wat er gaat gebeuren anders spreek je niet over ‘de’ auto als de ander geen benul heeft waar het over gaat. Het zou me dus vreemd lijken dat de mol weet wat er gaat gebeuren zonder uitleg gekregen te hebben van de verschillende linies. Dan zou er toch al een belletje moeten gaan rinkelen dat er iets niet klopt.
Gebruikersavatar

joeri.michiels21 apr 2021, 12:24

 176  Sven
Daarom dat ik ook denk dat beide mollen wisten wat hen te doen stond.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 37