Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

WesleyN24 mar 2021, 10:01

 24
Er was € 500 te verdienen bij een juist antwoord...

Als de mol zijn antwoord niet noemt (-€500).
Het antwoord van het knuffelcontact niet zegt (-€500).
Als de mol de thema's van de twee anderen niet vindt bij de klokken (mogelijks nog eens -€1.000)

Ik zie niet in hoe je als mol hier niet mee aan de slag gaat.
Gebruikersavatar

SiMol24 mar 2021, 11:38

 264
@WesleyN
De Mol kan bijvoorbeeld wel de thema's niet vinden op de klokken, wel zijn antwoord noemen en het antwoord van het knuffelcontact niet raden.

Dus denk dat de mol hier wel zal mollen, maar niet perse op alle delen van de proef.

Thema's op de klokken niet vinden lijkt me op zich niet opvallend, zelf veel kandidaten vinden deze niet.
Dus ik vermoed dat de mol daar bewust geen thema zal vinden.

Het antwoord van het knuffelcontact al dan niet zeggen, daar heeft de mol weinig invloed op.
Als het knuffelcontact het antwoord heeft aangehaald, moet de mol dit bijna automatisch zeggen omdat er meerdere kandidaten op staan te kijken. Tenzij het een moeilijke dino naam is. 😜

Dan rest dus enkel nog als mol jouw eigen antwoord zeggen of niet, dit heeft een waarde van €500.
Dus voor €500 kan de mol zich een stuk onoverdachter maken ten opzicht van de groep, lijkt mij een aanvaardbare kost.

Dus de redenering van er was €500 te verdienen per antwoord is gewoon correct in dat opzicht.
De mol kan voor €500 zich onverdacht maken, ongeacht de andere delen van deze proef waarop hij/zij wel geld kan doen verloren gaan.
Gebruikersavatar

The Walloon24 mar 2021, 17:01

 20  Uma
Afbeelding

Eens omgezet in soort puntensysteem, nog geen idee wat ik er moet uit concluderen. Misschien brengt het met de volgende afleveringen wel wat meer inzicht.
Gebruikersavatar

SiMol24 mar 2021, 17:15

 264
@The Walloon
Mooi overzicht, al zou ik geen punten geven voor het horen van het antwoord van de partner.
Daar heeft de kandidaat zelf geen verdienste aan.
Want op die manier heeft een kandidaat die het antwoord heeft gehoord maar niet zegt meer punten (1) dan een kandidaat die het antwoord niet heeft gehoord en dus ook niet kan zeggen (0), terwijl het eerste toch meer mols is dan het tweede.
Trekt het puntensysteem zo wat scheef.

Misschien aanduiden met een + (gehoord) en - (niet gehoord) maar niet aanrekenen in de punten.
Want is op zich wel belangrijke info om mee te nemen in een vergelijk.

Anyways, bedankt voor het overzicht 👍🏻
Gebruikersavatar

Rob100125 mar 2021, 18:03

 7
Deze opdracht vond ik erg geslaagd! Zo leer je de kandidaten nog wat beter kennen, en knuffels zijn altijd leuk😍

In de koekkoekswinkel dacht ik in eerste instantie dat je als mol geen bordje wil vinden. Het is als mol juist aantrekkelijk om andere mensen dingen fout te laten doen in plaats van zelf iets verkeerd doen. Annelotte, Jasmien, Lennart en Dami zijn de kandidaten die een thema zien.
Toch heb je Lennart die met Sven in het duo zat. In zijn positie had ik graag wel een thema gevonden als mol zijnde, want zo kan je verkondigen tegen de rest hoe goed jij het deed en hoe verdacht Sven bezig was. Dat geeft een goed contrast. Met een kleine bijdrage kunnen de anderen je al snel afstrepen.
Het viel mij op dat maar 1 vraag van de 4 gevonden thema’s goed werd beantwoord Van de 6 keer dat het thema niet werd gevonden werd er 2 keer een goed antwoord gegeven. In de praktijk werden er dus meer goede antwoorden gegeven zonder dat het thema bekend was (33%) dan met een gevonden thema (25%). Misschien dacht de mol zo de verdenkingen van zich af te schudden?
Gebruikersavatar

martin.janssen26 mar 2021, 00:47

 178
Hier moeten we niet vergeten dat die klokken pas afgingen nadat ze al een hele tijd informatie hebben kunnen geven. En voor sommige thema's heb je weinig extra tijd nodig. Neem bijvoorbeeld het thema bijnamen voor Annelotte. Wat kan het antwoord waar hier naar gezocht wordt anders zijn dan Lottepoes? Thema Slapeloze Nachten voor Jasmien. Gezien het feit dat haar zoon Odil pas na 2 jaar 's nachts doorsliep en ze hem daarvoor een bijnaam hebben gegeven (Odillike supersterk willeke) dan weet je toch wat de vraag zal zijn? Meer dan naam, bijnaam of leeftijd toen hij doorsliep kan GDC toch niet vragen? Je hebt niet veel tijd nodig om deze info te delen.
M.a.w. het hangt ook erg van de thema's af of je hier het antwoord weet (met of zonder het thema te kennen).
Gebruikersavatar

Cedric26 mar 2021, 11:28

 2834  Uma
Ik vond nu wel dat de vragen niet allemaal van hetzelfde niveau waren..

Twee voorbeelden:
Wat zijn de namen van de paarden die Annelotte verzorgt?
Op welke manier heeft men getest of de hond van Samina doof is?

Die tweede vraag toch een stuk minder voor de hand liggend vind ik.
Als je de tweede vraag op hetzelfde niveau wil als de eerste, dan had het moeten zijn "Hoe heet de hond van Samina".
Gebruikersavatar

BeaVer26 mar 2021, 12:42

 1293  Uma
@Cedric misschien niet voor de hand liggend, maar ik vind het wel een opvallend feit die ik er bij zou vertellen. Dat is zo een anekdote die je toch aan iedereen vertelt als je weet dat je hond doof is?
Gebruikersavatar

martin.janssen26 mar 2021, 23:25

 178
Toch mee eens dat de vragen lang niet allemaal even makkelijk waren. Bijvoorbeeld die cocktail lijkt me erg moeilijk.
Ik weet niet of dit bij de Belgische Mol ook zo is maar in de Nederlandse versie moet elke kandidaat een uitgebreide vragenlijst invullen. Met vragen als: welke kranten lees je, wat is je favoriete film, welk bijbaantje heb je gehad etc. Een behoorlijk lange lijst en iedereen krijgt dezelfde vragen. Deze vragen kunnen ook terugkomen in tests. En in opdrachten zoals deze dus. Als dat het geval is dan moeten de kandidaten vrij goed in kunnen schatten welke vraag achter iedere categorie zit. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat een standaard vraag zou kunnen zijn, waar heb je jou eventuele partner ontmoet. Ook een vraag als wat is jouw gênantste moment kun je iedereen vragen. Daarom wist Annelotte wellicht meteen een gênant moment te noemen omdat ze zich de vragenlijst herinnerde. Was er trouwens niet een andere kandidaat die geen gênant moment van zichzelf kon noemen? Dat zou dan wel erg verdacht zijn.
Gebruikersavatar

astridm01 mei 2021, 14:21

 287
Ik heb net aflevering 1 nog eens gekeken, maar ben niet verder gekomen dan Sven in de klokkenwinkel. Wat heeft die man daar een heerlijke lachbui, ik zat gewoon hardop mee te lachen. 😃😃😃
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 mei 2021, 17:27

 8153
Ik ben de hele reeks opnieuw aan het bekijken. Wat mij bij deze opdracht opvalt is dat Lennart zegt dat hij een watersalamander heeft hoewel een axolotl een molsalamander is en hij dat goed weet.
Uiteraard kent hij de ingrediënten van een krok Vespa niet aangezien Sven die niet genoemd heeft.
In de klokkenwinkel doet hij niet echt zijn best. Sven was daar natuurlijk een enorme stoorzender.
Sven onderbreekt Lennart wanneer die over IJswens begint, kent dan natuurlijk niet het antwoord op de vraag en beweert zelfs dat Lennart het niet gezegd heeft.
Op Annelotte valt bij deze proef niets aan te merken. Ze herhaalt nog eens de namen van de boerenpaarden en vindt in de klokkenwinkel al snel een thema. Ze kan niet antwoorden op de vraag over Jasmien omdat die de bijnaam van Odil niet vermeld heeft.