Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

kristof.allaerts03 apr 2021, 14:45

 364  Uma
Stel dat ze de mol toch hebben ingelicht wie de afvaller is, dan gebeurt dat toch op een ludieke manier zodat ze dat in de laatste aflevering kunnen tonen. (zoals de pas-vragen op het vliegveld vorig jaar).
De naambordjes bij de kamers staan alfabetisch. Komt natuurlijk goed uit moest het Dami zijn.
Misschien hebben ze de kandidaten hun stoel aangewezen, en weet de mol dat de afvaller bv links vooraan zit.
Maar verder kan ik niks bedenken wat erop kan wijzen dat de mol gebriefd is geweest.

EDIT: Het kan natuurlijk wel dat ze de groepen zo hebben verdeeld, dat de afvaller alfabetisch bovenaan komt.
Gebruikersavatar

foxhunter04 apr 2021, 17:09

 100  Sven
Bij het eerste bordje is de naam van Kevin uitgelijnd met de bovenkant van een bestaande wit bordje bij de deurpost rechts van het namenbordje.
Jasmien, Lennart en Philip zouden dit gezien kunnen hebben; Noah keek meer naar links. Hier kan de naam Kevin gebriefd zijn, hoewel gezien aflevering twee (Dami alles op 1 persoon ingezet) waarschijnlijker was.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 apr 2021, 17:26

 8153
kristof.allaerts schreef: 03 apr 2021, 15:05 Misschien hebben ze de kandidaten hun stoel aangewezen.
Kan bijna niet anders, want ze moesten per rij namen gaan zoeken en het moest zo geregeld zijn dat niemand zijn eigen naam moest zoeken.
Gebruikersavatar

Cedric04 apr 2021, 17:46

 2834  Uma
chicawah.janssen schreef: 04 apr 2021, 17:26 Kan bijna niet anders, want ze moesten per rij namen gaan zoeken en het moest zo geregeld zijn dat niemand zijn eigen naam moest zoeken.
Lijkt me eerder omgekeerd.
Eerst gaan de kandidaten zitten (lukraak), daarna is er tijdens GDC zijn uitleg over de opdracht tijd genoeg om de bordjes met namen te gaan hangen aan de respectievelijke kamers op basis van wie waar zit.
Uiteindelijk moesten ze dan ook slechts de eerste kamer doen. Gewoon de 4 voorwerpen (dino, wereldbol, spelletjesdoos, helm) daar ergens zetten en klaar.
Terwijl die eerste zoektocht plaatsvond konden ze dan de andere 2 kamers doen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 apr 2021, 18:06

 8153
@Cedric Mja...Maar als het gegaan is zoals jij zegt, moesten ze dan niet alleen bordjes hangen maar ook de voorwerpen plaatsen.
Bovendien zouden bepaalde voorwerpen heel raar geweest zijn in 1 van de andere kamers. De wereldbol, de jasmijn, het laatste avondmaal en dokter Bibber bv. zouden niet gepast hebben bij de kerker en de kerker was de enige ruimte waar dat skelet niet eigenaardig was.
Gebruikersavatar

foxhunter04 apr 2021, 18:10

 100  Sven
Afbeelding
De naam Kevin is uitgelijnd met de bovenkant van het witte bordje rechts.
Tijdens het zoeken konden ze niet meer op de naam Katrien komen. Katrien was de enige die niet op de eerste rij zat. Jasmien zocht de vierde persoon die ze zochten, maar kreeg geen antwoord van Lennart en Philip. Als je de naam niet meer weet dan kun je die ook niet meer vinden.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 apr 2021, 18:19

 8153
Dat het bordje net daar hangt kan toeval zijn. Als het geen toeval is, is het dus mogelijk dat het voor de mol een aanwijzing was dat Kevin de afvaller was. Kevins naam was heel gemakkelijk te vinden, dus als die gevonden werd door een kandidaat moest de mol er alleen voor zorgen dat er nog een 2de naam gevonden werd.
Wat ik eigenlijk zeer grappig vond van Philip is dat hij heel enthousiast was toen ze de dino vonden maar later snel weer de kast sloot toen hij dokter Bibber zag. Alsof hij pas na het vinden van de namen van Kevin en Dami besefte dat de mensen wiens naam gevonden werd een vrijstelling kregen. 😁
Gebruikersavatar

Klaartje04 apr 2021, 18:25

 2245  Uma
foxhunter schreef: 04 apr 2021, 18:10 Als je de naam niet meer weet dan kun je die ook niet meer vinden.
Dat klopt volgens mij toch niet helemaal. Dat zou impliceren dat iemand aan wie ze zeggen: "Zoek een naam op één van de voorwerpen in deze ruimte." geen enkele naam zou kunnen vinden, omdat die niet weet welke naam er gezocht wordt. Daar wringt er toch iets.🙂

chicawah.janssen schreef: 04 apr 2021, 18:06 @Cedric Mja...Maar als het gegaan is zoals jij zegt, moesten ze dan niet alleen bordjes hangen maar ook de voorwerpen plaatsen.
Bovendien zouden bepaalde voorwerpen heel raar geweest zijn in 1 van de andere kamers. De wereldbol, de jasmijn, het laatste avondmaal en dokter Bibber bv. zouden niet gepast hebben bij de kerker en de kerker was de enige ruimte waar dat skelet niet eigenaardig was.
Mja, dat skelet was dan ook niet gelinkt aan één van de namen.

Ik vind dat er toch veel voorwerpen ook gewoon konden gezet worden in een andere kamer dan diegene waarin ze nu lagen. De jasmijnbloemetjes, de kast met de spelletjesdozen, die croque, de wereldbol, de munten, de krant, zelfs die dino en de Spaanse helm konden ook op één van de andere twee locaties gezet worden. Voor het hoefijzer (alhoewel, dat kon ook in de ridderzaal) en het schilderij lag dat misschien wat moeilijker.

Wat ik wel opvallend vond, is dat GDC aan de eerste groep die moest gaan zoeken, niet expliciet zei dat ze naar de ridderzaal moesten, GDC zei: 'Jullie mogen naar de eerste kamer.' Terwijl hij voor de andere twee groepen wel expliciet de toren en de kerker vernoemde. Dus dat doet vermoeden dat er inderdaad met voorwerpen "geschoven" is, op basis van hoe de mensen waren gaan zitten op de stoelen.

Straks springt hier nog een of andere statisticus of wiskundige op en leidt daaruit af welk voorwerp bij de Mol hoort, dus ik zal nu maar zwijgen...🙂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 apr 2021, 18:45

 8153
@Klaartje Het skelet zelf was niet gelinkt aan een naam, maar de half opgegeten croque paste er wel mooi bij (grappig dat ze dat skelet aan alle kanten bekeken maar (opzettelijk?) niet letten op wat er bij lag).

Ik heb er, toen ik de 2de keer keek, ook op gelet dat GDC de eerste groep naar "de eerste kamer" stuurde. Ik vond het een beetje raar, maar zocht er niets achter (ik ben dan ook niet zo slim als jij).
Gebruikersavatar

martin.janssen11 apr 2021, 12:17

 178
Dami en Kevin werden gevonden, o.a. door Lennart, Philip en Noah.
Lennart werd gevonden door Annelotte.
Noah werd gevonden door Samina.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 apr 2021, 12:19

 8153
@martin.janssen Noah werd gevonden door Dami. Samina heeft de munten gezien en ze vluchtig aangeraakt zonder echt goed te kijken en is dan verder gelopen.
Gebruikersavatar

annebeestje24 apr 2021, 11:43

 88  Sven
Even een andere draai...

Met de kennis van nu zouden we kunnen beredeneren dat de naam van de afvaller waarschijnlijk in de ridderzaal te vinden was. Daar waren de namen van kandidaten te vinden die nu alle vier naar huis zijn.
Nu, afhankelijk van je eigen inzicht kun je hier verder op doorredeneren.
Had de mol de taak de afvaller te redden? Of lieten de makers bewust het lot bepalen?

Ik denk zelf dat de mol hier geen invloed had op het vinden van de afvaller. Dit in mooi contrast met de opdracht in het maisveld waarbij de mol waarschijnlijk een heel bepalende rol heeft gespeeld. Het is toch juist interessant om het lot nu echt helemaal te laten afhangen van de kandidaten?
De mol zal dus niet in de groep geplaatst zijn die de taak had de afvaller te vinden.
De mol zocht niet in de ridderzaal. Dan heb ik enkel nog Annelotte en Sven als mol opties. Toevallig of niet zijn juist hun namen te vinden in de kerker. Dan vind ik het ook een mooi thematisch idee dat de naam van de slechterik, de mol, in de kerker te vinden was en niet tussen alle vromelingen in de kapel. En dan klopt het ook dat de mogelijke afvaller op zoek mocht naar de naam van de mol in de kerker.

Denk je juist dat mol hier de boel heeft moeten kunnen redden, dan zou je op Jasmien, Lennart en Philip uitkomen.

Groepen zoekers
Kerker - Dami, Kevin, Samina
Ridderzaal - Philip, Jasmien, Lennart, Noah
Kapel - Annelotte, Sven, Katrien

Namen Te vinden in kamers:
Ridderzaal - Dami, Kevin, Samina, Katrien
Kapel - Philip, Jasmien, Lennart
Kerker - Annelotte, Sven, Noah
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12