Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2021, 11:11

 8153
Idd. Stel je voor dat er maar 1 naam gevonden was en de 9 anderen kregen groen. Dan kan al met zekerheid 1 persoon geschrapt worden. Hier moest de mol dus echt in actie komen.
Eigenlijk raar: geen namen vinden is hier minder verdacht dat wel een naam vinden.
Gebruikersavatar

SiMol26 mar 2021, 12:16

 264
Tenzij je als mol in de tweede of derde groep zit.
Dan weet je namelijk al dat er twee namen weg zijn en er dus geen namen meer moeten verdwijnen.

En zelf al zit de mol in groep 1, kan je afwachten als mol om eventueel vrij laat namen te vinden.
Stel er wordt snel een naam gevonden, dan wacht je tot ongeveer 20 seconden voor einde om tweede naam te vinden en dus zekerheid te hebben dat er een tweede naam wordt gevonden doorheen de hele proef.
Stel er wordt niet snel een naam gevonden, kan je zelf de eerste naam vinden rond minuut 1:30 en dan eventueel een tweede dicht tegen het einde.

Heb specifiek de eerste groep eens herbekeken.
Philip vindt de Dino al vrij snel, op dat moment nog meer dan 2 minuten (aftelklok met nog 2 minuten komt erna in beeld).
Met nog iets meer dan een minuut (wordt gezegd door Gilles) wordt Dami gevonden.
Hier is het ook Philip die het meeste inbreng heeft in het vinden van Dami (vermeld als eerste Nigeriaanse afkomst), al was het Lennart die begon met vragen aan de groep wat men wist over Dami.
Dus zelf al zat de mol in deze groep, dan moest hij volgens mij geen namen vinden (en al zeker geen twee) en gewoon afwachten.
De tweede naam vinden achter dat de eerste zou gevonden zijn, kan ik nog inkomen, het gaat ten slotte om een laag bedrag dat hiermee verdiend word.
Maar Philip vindt hier dus eigenlijk beide namen, wat op zich dus onmols is.

Belangrijk voor mijn analyse is wel dat de kandidaten in de kamer een aftelklok hebben of iets dergelijks, anders lijkt het mij moeilijk om een tijdinschatting te maken als mol en is de actie van Philip om twee namen te vinden ook wel verklaarbaar als mol, maar dan lijkt het me beter om als mol niet in groep 1 geplaatst te worden.

Heeft er iemand een idee of iets gezien dat de kandidaten in de kamer een tijdsindicatie hadden?
Ik zie dit niet direct ergens.
Ik heb er zelf eens specifiek op gelet of iemand een uurwerk aan had en niemand (behalve Gilles) had een uurwerk aan, toch wel opvallend.🤓

Iemand die weet of kandidaten uurwerken mogen aanhouden?
Kan in andere proeven ook handig zijn om te weten.
Misschien kan @Elisabet Haesevoets wel helpen? 😉

Maar de mol kan dus in elke groep zitten en hoeft dus niet noodzakelijk namen te vinden.
De kans om te moeten ingrijpen als mol, zodat er zeker twee namen gevonden worden, lijkt me in groep 1 wel het grootst.
Vanuit dat standpunt wil je als mol liever in groep 2 of groep 3 zitten.
Tenzij de mol de opdracht heeft gekregen om de naam van de afvaller te nemen of zich wat onverdachter wil maken voor €300, hoeft de mol niet noodzakelijk in te grijpen.

Zoals al aangegeven door iemand anders hier, mogen de kandidaten niet kiezen in welke groep ze zitten of de volgorde bepalen van het binnen gaan van de kamers. Ik denk trouwens dat de opstellingen van de kamer al gemaakt waren (zeker uitgedacht) voordat de afvaller bekend was. Daarvoor zaten de kamers te goed in elkaar. Dit impliceert dus ook dat al vastlag welke kandidaat te vinden was in welke kamer. Als de naam van de afvaller (niet op voorhand te voorspellen) in dezelfde kamer met de naam van de mol ligt, dan kan de mol onmogelijk nog deze kamer ingestuurd worden. Hierdoor lijkt me het uit te sluiten dat de mol de opdracht had om de naam van de afvaller te nemen.
Tenzij de redactie dit ingecalculeerd had en dat er in elke kamer een voorwerp was dat makkelijk verwisseld kon worden met dat van de mol. Dokter Bibber van Katrien, het hoefijzer van Annelotte, de Spaanse helm van Samina, ... leken mij bijvoorbeeld niet in een andere kamer te passen. De Dino van Kevin, de krant van Philip of de Jasmijnen (al wat minder evident wel) konden dan wel eventueel in andere kamers geplaatst worden.
Maar mij lijkt het bovenstaande van wisselen van voorwerpen misschien wat te vergezocht, maar er ga toch nog eens specifiek op letten welke voorwerpen uitgewisseld konden worden, want moest er wel rekening gehouden zijn met het uitwisselen van voorwerpen, moet het voorwerp van de mol hiertussen zitten. 😛
Gebruikersavatar

masterveecee26 mar 2021, 14:44

 3547  Sven
Nu hebben ze gelijk wel een GSM toch? Noah belde naar huis.
En vorig jaar konden we zien in de filmpkes van Bart en Alina dat ze aan het filmen waren met een GSM.
Tenzij het een productie GSM is, of 1 die ze krijgen van de productie.
Gebruikersavatar

SiMol26 mar 2021, 14:52

 264
Dat zal sowieso een gsm van de productie zijn met restricties.

Stel u anders voor, een proef waarbij ze een gsm hebben en een bepaalde afstand al wandelend moeten overbruggen, met opdrachten tussendoor en onder tijdsdruk.
Staat Gilles de kandidaten op te wachten en komen ze plots af met de taxi, ah ja Gilles, we konden die toch gewoon opbellen met de gsm, gaat sneller dan wandelen 😅

En er zullen wel al proeven geweest zijn, waarbij je met een gsm zonder restricties wel wat creatief kan zijn 😋

Of dat Noah per ongeluk een fout nummer ingetypt had en zegt: Ma, ik ben erbij, bij de mol. Ah oei, je bent mijn moeder niet 😅
Gebruikersavatar

Jay-Lo26 mar 2021, 21:26

 1690  Sven
chicawah.janssen schreef: 26 mar 2021, 11:11 Idd. Stel je voor dat er maar 1 naam gevonden was en de 9 anderen kregen groen. Dan kan al met zekerheid 1 persoon geschrapt worden. Hier moest de mol dus echt in actie komen.
Eigenlijk raar: geen namen vinden is hier minder verdacht dat wel een naam vinden.
Als de mol hier echt moest optreden, dan zat die best in de derde groep?
Dan weet je of er al namen zijn gevonden en hoeveel, en weet je of je nog je best moet doen of niet.
Gebruikersavatar

martin.janssen26 mar 2021, 23:11

 178
Ja en daarom moet de mol voorkomen dat er precies één naam wordt gevonden. Dat kan heel makkelijk door bijvoorbeeld in de eerste ronde 2 namen te vinden. Dat is ook handig want het wakkert de competitie aan. Want de kandidaten wiens naam niet is gevonden zullen niet erg gemotiveerd zijn om wel namen van andere kandidaten te vinden. Geen enkele naam vinden is niet leuk voor het programma want daarmee lok je uit dat in ronde 2 en 3 met opzet geen naam wordt gevonden.
Gebruikersavatar

jeroen.vanhoof29 mar 2021, 15:51

 1
Nu we uit aflevering 2 weten dat er 2 mensen ineens moesten vertrekken uit een groep van 5, geeft dit voor mij een nieuwe dimensie aan de namenzoek-proef:

Gesteld dat de mol deze voorkennis heeft (als er vandaag niemand vertrekt, vertrekken er de volgende eliminatie 2), zou ik als mol proberen te verhinderen dat er in aflevering 1 iemand naar huis gaat zodat de inzet in de atoombunkerproef veel hoger en 'dramatischer' is.

Stel dat men de mol in de mogelijkheid heeft gezet om de naam van de afvaller te laten 'ontdekken' (ofwel zelf, ofwel door luidop een tip te roepen tijdens het zoeken), denk ik dat we vooral in de eerste kamer moeten kijken waar direct meerdere namen worden gevonden. Daar zou ik alleszins als mol willen zitten op maximaal effect te hebben.
Gebruikersavatar

wimpie01 apr 2021, 17:52

 9
Ik kan me wel vinden in de theorie dat de mol de naam van de afvaller moest vinden.

Indien deze theorie klopt, betekent dit dat de mol niet in de groep van de afvaller mag zitten.
Aangezien de productie op voorhand niet weet wie de eventuele afvaller zal zijn, hadden ze dus een flexibel plan nodig. Bepaalde namen moesten dan ook in meerdere kamers verwerkt worden.

Optie 1: Enkel de naam van de mol was voor minimaal 2 kamers voorbereid. Dan moet de mol in de groep met 4 personen zitten.
Optie 2: Meerdere namen werden voorbereid voor meerdere kamers.

Mijn besluiten indien de theorie klopt EN de mol dit manouvre moest uitvoeren:
1) Aangezien optie 1 logischer lijkt om voor te bereiden, komen Lennart en Philip hier verdacht uit.
2) Dami of Kevin was de afvaller van die aflevering.

Hieronder nog een overzichtje van welke groepen welke namen moest zoeken en wie welke naam vond:


Afbeelding
Gebruikersavatar

bloedhond01 apr 2021, 18:47

 39
De waarschijnlijkheid van rode scherm in eerste aflevering zou ik zo rankschikken
1) Dami
2) Kevin
3) Lennart
4) Noah
Dami het meeste kans omdat ze al 1 verkeerde hoofdverdachte had terwijl Kevin minder risico neemt bij de eliminatie en meer aan het spreiden was. Noah overleefde de pittige 2de eliminatie dus het minste kans.

De theorie dat de mol de naam van de afvaller zoekt gaat er wel vanuit dat de mol weet wie de afvaller is
Gebruikersavatar

Cedric03 apr 2021, 13:00

 2834  Uma
Het viel me inderdaad net op in mijn notities dat de eerste 2 gevonden namen in het kasteel net die waren van Kevin en Dami, de eerste 2 échte afvallers..
De naam van Kevin werd gevonden door Philip, die van Dami door Lennart.

Ik blijf ervan uitgaan dat de Mol níet weet wie zal afvallen, maar de kans is toch vrij reëel dat ofwel Kevin ofwel Dami toen ook al een rood scherm zou hebben gehad. En het was in het belang van het programma dat de naam van diegene met het rode scherm gevonden zou worden in het kasteel...

De beelden van hoe Lennart de naam van Dami vindt, deden me echter ook meteen vermoeden dat het ofwel een tweede take was (eerste keer niet goed gefilmd, dus het moest opnieuw), ofwel dat hij voorkennis had van waar de naam diende te worden gevonden..
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12