Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

ex-molinator22 mar 2021, 20:14

 3483  Uma
jelle.mayeur schreef: 21 mar 2021, 23:12 Dus 1 van deze 4 is niet de mol...
In de veronderstelling dat er 2 mollen zijn (wat ik nog verre van als bewezen beschouw), zouden er zeker 2 van die 4 niet een Mol zijn, en anders 3.
Gebruikersavatar

Kafra22 mar 2021, 20:55

 9
jelle.mayeur schreef: 21 mar 2021, 23:12 Wat we toch wel met zekerheid kunnen zeggen na deze proef, is dat 1 van de kandidaten wiens naam gevonden is geweest, een rood scherm zou gekregen hebben.

De namen die ingetikt zijn geweest, waren allemaal groen. Dus het rode scherm was voor 1 van de andere namen.

Weet iemand nog welke namen gevonden zijn geweest? Noah, Lennart,... en nog 2 dacht ik?
Dus 1 van deze 4 is niet de mol...
Demi en Kevin
Gebruikersavatar

SiMol22 mar 2021, 21:51

 264
Denk niet dat er veel af te leiden is uit deze proef.
Zou je als kandidaat bijvoorbeeld veel moeite doen om een naam te vinden, op die manier hou je er eventueel een concurrent langer in, anderzijds volgende eliminatie heb je meer kans om te blijven dan want één iemand meer in het spel die kan afvallen. Hoewel het waarschijnlijk lijkt dat er op een bepaald moment twee kandidaten zullen afvallen of sneller een volgende eliminatie of iemand die afvalt tijdens een proef, ... Want je weet dat de duurtijd van het hele avontuur hetzelfde zal blijven.

Op een lang verhaal kort te maken, als kandidaat valt er voor beide keuzes iets te zeggen. Voor de pot spelen of ergens toch denken geen concurrent te helpen. Hangt dus sterk af van het karakter van de kandidaat.

De Mol kan hier ook meerdere kanten op. Heeft de Mol voorkennis, dan pakt hij misschien de afvaller, op die manier wordt eliminatie vermeden. Dan hoeft de Mol ook geen emotie te falen op het moment dat er een afvaller is, want die is er niet dan. Daarnaast brengt de Mol dan ook slechts €300 op, handig om verdenking wat te doen af nemen met het oog op het verdere spel. Dat de Mol voorkennis zou hebben/krijgen, lijkt mij wel onwaarschijnlijk, maar het kan volgens mij wel. Maar zelf zonder voorkennis kan de Mol een naam nemen om zich een stuk onverdachter te maken, €300 is daarvoor een acceptabele kost als Mol, lijkt mij.

Dus weinig op te maken vanuit deze proef.
Misschien later wel, als de karakters en de manier van spelen van de kandidaten wat meer duidelijk worden (tactische speler, vol voor de groepspot gaan, ...).
Gebruikersavatar

Cadfael22 mar 2021, 22:13

 229  Uma
Je hebt verschillende soorten kandidaten: -Sommigen willen geen namen vinden om zo een concurrent uit te schakelen.
- Sommigen gaan vol voor de groepspot.
- En dan heb je nog enkelen die voor het groepsgevoel gaan en het liefst niemand zien vertrekken 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen22 mar 2021, 22:39

 8153
@Cadfael Idd. Mooie theorie, maar in de praktijk denk ik dat je toch vooral met de eerste categorie te maken hebt 😉
Gebruikersavatar

Vermoljoen23 mar 2021, 00:34

 2354  Uma
Cadfael schreef: 22 mar 2021, 13:01 Volgens mij zouden ze dat fragment dan ook niet tonen. Dat is hetzelfde met vorig jaar. De doos van Pandora was niet geopend, dus tonen ze niet wat de zware consequenties waren. Eventueel kunnen ze iets in die aard gebruiken voor een volgend seizoen. Als iets niet gebeurt, zullen ze het ook niet tonen als: "Wat als het wel gebeurd was?" Dit fragment werd dan niet getoond, volgens mij, omdat Noah toch niet meer de mol kon zijn dan. Ze zouden dit fragment ook niet tonen als de eerste opdracht gewoon was gelukt en alle 10 gewoon mee mochten.
Goed dat je de doos van Pandora even hebt aangehaald. Ze hebben nooit meer uitleg gegeven over die zware consequenties, dus het zou zomaar kunnen dat ze die hebben gebruikt voor dit seizoen maar dan op een andere manier 😉
Gebruikersavatar

DenEddie23 mar 2021, 01:04

 19
pieter.grauwels schreef: 22 mar 2021, 18:06 DUS hoe lossen de makers het op dat er NIET net één naam gevonden wordt?

Dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel wordt er geen naam gevonden gevonden ofwel worden er minstens 2 gevonden. Dit kan perfect gemanipuleerd worden ENKEL op voorwaarde dat de mol in de derde groep zit! Zo kan hij ervoor zorgen dat er niets gevonden wordt, maar als er 1 iemand iets zou vinden zou hij nog net enkele seconden voor het eindsignaal een tweede naam kunnen vinden. Als de mol in groep 1 of 2 zit is dit nooit 100% te garanderen.
Of zorgen dat de eerste groep 2 namen vindt...
Gebruikersavatar

Loebas23 mar 2021, 06:58

 50
@DenEddie Daar zit ook wel een logica achter.. Als ik me niet vergis, is het Lennart die echt wel goed gemotiveerd de 2 namen terugvindt?
Gebruikersavatar

JBB23 mar 2021, 10:14

 439  Uma
@Loebas Het is Philip die zegt en wijst "daar is een dino". Het is ook Philip die zegt "Nigeriaanse afkomst", waarop Lennart onmiddellijk richting wereldbol gaat.
Ik vind het al bijna genoeg om Philip uit te sluiten als mol. Die heeft ook sowieso geen molkarakter vind ik. (dat je als mol 1 naam zou vinden, ok, maar 2 namen, no way)
Lennart is ook wel erg gemotiveerd tijdens deze proef, absoluut.

Annelotte vindt op het laatste nippertje en helemaal zelfstandig de naam van Lennart.

Kevin vind ik toch ook verdacht: die gaat graag verder in op nutteloze denkpistes (jaja hooi, ik zit hier met veel hooi), en die blijft daar precies de volle 3 minuten staan waardoor de andere 2 niet eens in dat kamertje (met het hoefijzer) kunnen binnen gaan. En dan zegt hij "een paardenmes" (dat ken ik niet), "allez dat moet toch iets met hooi zijn"...
Dami vindt helemaal zelfstandig de naam van Noah (dat is an sich mogelijk iets dat de mol wel zou willen doen). Dami zegt bij Sven ook "croques ofzo", dat is iets dat de mol eerder niet zou doen (zelf afkomen met de juiste denkpiste)
Gebruikersavatar

salb23 mar 2021, 10:28

 352  Sven
In het molboekje van Addow staat een interessante analyse over deze opdracht.
Addow schreef: 23 mar 2021, 04:03 En ook Sven komt zogezegd niet goed uit dit fragment, want hij bekijkt die Jasmijn heel grondig, neemt het kaartje zelfs bewust vast en ziet zogenaamd niet "Jasmien" staan. In het herbekijken van dit fragment zie je vrij duidelijk dat er NIETS op dit kaartje staat (onderstaande foto 1). Ze doen ons nochtans geloven dat er een uitgebreid tekstje op staat (onderstaande foto 2).

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Vermoljoen23 mar 2021, 10:49

 2354  Uma
JBB schreef: 23 mar 2021, 10:14 @Loebas Het is Philip die zegt en wijst "daar is een dino". Het is ook Philip die zegt "Nigeriaanse afkomst", waarop Lennart onmiddellijk richting wereldbol gaat.
Ik vind het al bijna genoeg om Philip uit te sluiten als mol. Die heeft ook sowieso geen molkarakter vind ik. (dat je als mol 1 naam zou vinden, ok, maar 2 namen, no way)
Ik zou op basis van deze opdracht eigenlijk niemand durven uitsluiten. Het gaat om 300 euro per gevonden naam en dat stelt echt niet veel voor. In theorie mag de Mol niet te verdacht zijn, dus waar weinig geld valt te verdienen, zal die meestal juist wel geld verdienen.

De manier waarop je Philip uitsluit vind ik toch te makkelijk. Als je iemand hoort vragen wat de afkomst van Dami is, dan weet je dat er meerderen dat zullen weten, want er is net een eliminatie geweest. Iedereen heeft informatie vanbuiten moeten leren waaronder ook van Dami (en haar afkomst). Hier kan het dus als Mol handig zijn zelf de vraag over haar afkomst te beantwoorden om zichzelf minder verdacht te maken. Als hij het niet zei, dan zei iemand anders het en was het resultaat exact hetzelfde geweest, maar heeft Philip zich niet een beetje onverdacht kunnen maken. Nu heeft hij er dus wel van kunnen profiteren.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12