Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen07 apr 2021, 21:57

 8153
Vorig jaar heeft Alina de bel geluid omdat iedereen op haar vingers stond te kijken en ze meteen al zeer verdacht geweest zou zijn als ze het niet deed.
Gebruikersavatar

bloedhond07 apr 2021, 22:02

 39
Er is wel een groot verschil hiertussen. Als Alina niet die bel rinkelde had iemand anders het wel gedaan (Salim is ook wel atletisch)en was dus een slimme zet om minder verdacht te zijn.

Hier zou de producers de mol (indien Katrien of Annelotte) in een positie zetten waar ze 1000 moeten verdienen om niet alle verdenkingen op hen te zetten
Gebruikersavatar

Cedric07 apr 2021, 22:05

 2834  Uma
bloedhond schreef: Hebben ze mol ooit in een positie gezet waar die mol haast verplicht was om veel geld (1000 euro bijvoorbeeld) te verdienen om veel verdenking te vermijden? Ik kan het me niet herinneren eerlijk gezegd.
In zekere zin de ouzo-proef vorig jaar (de "ik heb nog nooit").
Daar bestond het mollen van Alina erin om zo lang mogelijk aan tafel te zitten. Zij had namelijk veruit het meest vragen waarop ze "ja" moest antwoorden. Bij anderen was dat veel minder, dus eender welke andere kandidaat die tot het einde aan tafel zat, zou meer geld hebben opgebracht. Door Alina bewust zo lang aan tafel te laten zitten, werd de schade beperkt.. Ze haalde 750€ op.
Gebruikersavatar

bloedhond07 apr 2021, 22:27

 39
@Cedric Bij de opdracht 'ik heb nog nooit' zat Alina juist in een positie waar ze kon vermijden dat er nog meer geld werd verdiend en werd ze ook nog minder verdacht door toch nog eens geld te verdienen dus zat ze in een ideale positie om te mollen. Is dat dan niet het tegenovergestelde van een mol die rechtsreeks 1000 euro moet verdienen om alle verdenking te vermijden? Er was namelijk geen gevaar van een nog groter bedrag bij de piano opdracht. De mol (indien Annelotte of Katrien) moest dus de volle 1000 euro binnenhalen om verdenking te vermijden. Ik kan geen voorbeeld vinden bij de vorige seizoenen waar dat nog het geval was.
Gebruikersavatar

Torremolinos07 apr 2021, 22:50

 264
bloedhond schreef: 07 apr 2021, 19:56 Een bedenking: wist de mol eigenlijk van vooraf van deze piano opdracht?

Indien ja, dan zou ik Katrien en Annelotte uitsluiten als mol want het zou als mol niet slim zijn om vooraf te tonen hoe goede pianist je bent.
De mol blijft het beste altijd zo dicht mogelijk bij zichzelf. Als Katrien echt een goede pianiste is, dan heeft het weinig zin om dat niet te tonen, zelfs met voorkennis van een proef. Stel dat ze voorkennis heeft, dan kan ze toch niet stil houden dat ze piano kan spelen en dan ook effectief haar stuk slecht spelen. Dan weet iedereen uit haar echte omgeving dat dat totaal niet klopt.

Nu is het zo dat GDC het niet had over piano, maar over klassiek, maar ook dat ligt zo in haar straatje dat het vreemd zou zijn als ze daar niet in mee gaat.

Je kan het natuurlijk ook helemaal omdraaien. Stel dat Katrien de mol is en zij wil als mol absoluut NIET in de piano proef zitten. Dan is dat heel goed te sturen door GDC een andere keuze te laten opsommen. In plaats van ‘klassiek of klassiekers’, zegt hij dan iets als ‘serieus en minder serieus’. Dan kan Katrien toch gewoon zeggen: ‘ik wil wel eens zot doen, steek mij maar bij minder serieus.’ Dan kan zij, als hypothetische mol, perfect die proef vermijden.
Wat GDC dus zegt, kan perfect afgesproken zijn met de mol, zodat die raakt waar die wil raken.
Gebruikersavatar

bloedhond07 apr 2021, 23:22

 39
@Torremolinos Klopt wat je zegt natuurlijk,
Hetgene wat ik vooral bedoel is dat mocht ik Katrien/Annelotte EN de mol zijn dan zou ik nooit in de piano opdracht willen zitten. Omdat je tot de beste pianisten van de groep behoort kan dit alleen leiden tot ofwel veel meer geld in de pot door de mol alleen zonder dat die mol nog een groter bedrag heeft vermeden (dit wil je als mol toch absoluut vermijden) ofwel dat je meer wordt verdacht omdat je het de andere fout aanleert.

Zoals ik daarnet zei kan ik me niet echt een voorbeeld vinden waar een vorige mol voor dit dillema zou staan, hierdoor denk ik niet dat Katrien of Annelotte de mol zijn
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT07 apr 2021, 23:26

 767  Yens
@bloedhond Hoe dan ook is het toch logisch dat je voor 'klassiek' kiest als je een klassiek muziekinstrument bespeelt als piano en dan nog eens een grote fan bent van opera en klassieke muziek. Hier iets anders doen dan dat zou Katrien meteen bombarderen tot hoofdverdachte zowel op reis als bij de mensen thuis.
Gebruikersavatar

Torremolinos07 apr 2021, 23:52

 264
bloedhond schreef: 07 apr 2021, 23:22 @Torremolinos Klopt wat je zegt natuurlijk,
Hetgene wat ik vooral bedoel is dat mocht ik Katrien/Annelotte EN de mol zijn dan zou ik nooit in de piano opdracht willen zitten. Omdat je tot de beste pianisten van de groep behoort kan dit alleen leiden tot ofwel veel meer geld in de pot door de mol alleen zonder dat die mol nog een groter bedrag heeft vermeden (dit wil je als mol toch absoluut vermijden) ofwel dat je meer wordt verdacht omdat je het de andere fout aanleert.

Zoals ik daarnet zei kan ik me niet echt een voorbeeld vinden waar een vorige mol voor dit dillema zou staan, hierdoor denk ik niet dat Katrien of Annelotte de mol zijn
Klopt ergens wel dan, als we zo redeneren. Als Katrien of Annelotte de mol zouden zijn, dan zou GDC dus eigenlijk niet gerept hebben over klassiek. Dan kan de pianospelende mol kiezen om daar weg te blijven. Iemand anders die geen piano speelt extra in die opdracht (extra chaos) en de pianospelende mol gaat in de andere opdracht wat gaan knoeien. Door wat Gdc zegt wordt de mol (als dat Katrien of Annelotte is) bijna verplicht om geld te verdienen, wat ik de productie niet echt zie doen. Er zit wat in...
Gebruikersavatar

bloedhond07 apr 2021, 23:54

 39
@Mollenjager-DT Ja dat is logisch maar is ook de reden waarom ze niet de mol zijn volgens mij. Er zou een dilemma zijn van ofwel als mol rechtsreeks veel geld verdienen zonder de potentieel om echt veel te mollen (die foute toets is niet zo'n goede molactie volgens mij want ze kunnen nog altijd zingen en dingen uitbeelden gewoon minder makkelijk, het geld bij de karaoke werd vooral verloren door slechte zangprestaties niet door die toets),

ofwel kan Annelotte/Katrien als mol niet die opdracht kiezen wat hard zou opvallen als iedereen weet dat ze pianisten zijn, ofwel slecht spelen wat ook super hard opvalt, ofwel opzettelijk fouten aanleren wat ook heel opvallend kan zijn als hun leerlingen toch ooit notenleer hebben gevolgd of iets van muziek kennen.

Anders gezegd Katrien/Annelotte zaten als potentiele mol hier een beetje in een dead end
Gebruikersavatar

Klaartje08 apr 2021, 00:19

 2245  Uma
Je kan het ook heel nuchter bekijken: indien de Mol niet bij de pianisten zit en bij die vier die piano moeten spelen er twee goeie pianisten zitten (Annelotte, Katrien) die hun medekandidaten die dat nog zelden of nooit hebben gedaan (Kevin, Philip) helpen het te leren, dan is de kans zelfs niet onbestaande dat ze zo goed als geen enkele keer die 'valse toets' aanraken en de chauffeur van de karaoke-vrachtwagen geen enkele keer op zijn rem moet gaan staan en er zo een heel leuk onderdeel van die proef gewoon de mist ingaat (niet leuk voor de makers).

Goede pianisten die niet de mol zijn zullen hun medekandidaten ook niet rap fouten aanleren. Als de mol wel bij de pianisten zit, dan kan dat wel en heeft die daar ook tijd voor. Want de Mol zal zich op deze proef hebben voorbereid, door al flink op dat stuk te oefenen, zodat hij/zij zelf ter plekke het enkel hoeft 'op te frissen' en veel tijd kan besteden aan medekandidaten die als het ware geen noot kunnen lezen.

Om iemand iets verkeerd aan te leren, kan het handig zijn het zelf wel goed te kunnen. Ik vergelijk het altijd met een clown die grappig moet zijn door te klungelen met jongleren. Zo'n clown kan dat maar echt grappig fout doen indien hij echt het jongleren volledig onder de knie heeft.

Mijn mening is dat als de Mol wel goed piano kan spelen, dit in deze opdracht eigenlijk alleen maar een voordeel is.
Gebruikersavatar

Witse08 apr 2021, 01:28

 4
Ik zit sinds deze opdracht met een tunnelvisie richting de pianospelers, al zijn er ook nog steeds dingen die me doen twijfelen.

Kevin ligt eruit ondertussen en Philip valt voor mij ook af (brengt veel geld op, zijn bewust of onbewust gemaakte fouten te veel in beeld, enz..)

Dan blijven enkel Katrien en Annelotte nog over, en die 2 zijn sindsdien veel in elkaars buurt vind ik. Ik vermoed dan ook dat er tijdens deze opdracht iets opvallend gebeurd moet zijn waardoor de Mol wat door de mand is gevallen. Dan is dit ook de reden waarom Philip sprak op het einde van de aflevering bij de eliminatie dat hij 'all-in' is gegaan op een kandidaat. (Al vind ik het dan ook weer raar dat dit in beeld gekomen is.)

Mijn idee is dat deze 3 weten wie de Mol is, en dat ze alle 3 nog een heel eindje te zien zullen zijn, misschien wel alle 3 in de finale.

Ik zit voorlopig bij Katrien als Mol. Low-profile en doet schijnbaar weinig verkeerd, het enige wat me doet twijfelen is haar positie bij de allereerste opdracht, bij het afschieten van de molboekjes.

De reden waarom ik Annelotte niet zie als Mol is de opdracht met de wijnglazen, na 50 meter liggen de 2 glazen in de grond en stopt het voor haar. Zou behoorlijk flauwtjes zijn voor een Mol. Ook bij de dogsitters doet ze nog een poging op het laatst om het aantal teefjes te corrigeren.
Gebruikersavatar

bloedhond08 apr 2021, 08:41

 39
Klaartje schreef: 08 apr 2021, 00:19 Je kan het ook heel nuchter bekijken: indien de Mol niet bij de pianisten zit en bij die vier die piano moeten spelen er twee goeie pianisten zitten (Annelotte, Katrien) die hun medekandidaten die dat nog zelden of nooit hebben gedaan (Kevin, Philip) helpen het te leren, dan is de kans zelfs niet onbestaande dat ze zo goed als geen enkele keer die 'valse toets' aanraken en de chauffeur van de karaoke-vrachtwagen geen enkele keer op zijn rem moet gaan staan en er zo een heel leuk onderdeel van die proef gewoon de mist ingaat (niet leuk voor de makers).

Goede pianisten die niet de mol zijn zullen hun medekandidaten ook niet rap fouten aanleren. Als de mol wel bij de pianisten zit, dan kan dat wel en heeft die daar ook tijd voor. Want de Mol zal zich op deze proef hebben voorbereid, door al flink op dat stuk te oefenen, zodat hij/zij zelf ter plekke het enkel hoeft 'op te frissen' en veel tijd kan besteden aan medekandidaten die als het ware geen noot kunnen lezen.

Om iemand iets verkeerd aan te leren, kan het handig zijn het zelf wel goed te kunnen. Ik vergelijk het altijd met een clown die grappig moet zijn door te klungelen met jongleren. Zo'n clown kan dat maar echt grappig fout doen indien hij echt het jongleren volledig onder de knie heeft.

Mijn mening is dat als de Mol wel goed piano kan spelen, dit in deze opdracht eigenlijk alleen maar een voordeel is.
Over die toets zou ik me als mol echt geen zorgen maken, die onervaren pianisten doen dat zelf wel vooral om dat het dicht bij een juiste toets lag die ze nodig hadden voor het muziekstuk.(kuch Philip) Het zou ook een beetje flauw zijn als ervaren pianist mol om die knop zitten te drukken maar dat is mijn mening.

Wat nog beter is dan iemand die het verkeerd kan aanleren is iemand die het niet kan aanleren. Fouten aanleren als mol heeft een grote kans om door de mand te vallen vooral met een ander ervaren pianist in de kamer naast je. Katrien heeft hier niets gedaan voor te mollen volgens mij want ze zorgt rechtsreeks voor veel geld in de pot niet alleen door zelf goed te spelen maar ook door Philip het goed aan te leren (ooit al gehoord van een mol die zoveel geld opbrengt op haar eentje?) Annelotte maakt een fout in het aanleren (volgens mij niet opzettelijk) dat ontdekt was door Katrien. Mocht Katrien het niet hebben opgemerkt dan zou het opvallen tijdens de performance hoeveel fouten Kevin speelt wat nog meer verdenkingen bij Annelotte zet.

Wat ik de hele tijd eigenlijk gewoon wil zeggen is dat mocht Katrien en Annelotte de mol zijn dat de opdracht volgens mij anders was verlopen zodat ze niet verplicht waren om 1000 euro te verdienen of anders heel verdacht zijn en zodat ze een goede kans hadden om subtiel te mollen.

p.s. je opmerking 'je kunt het ook nuchter bekijken' is niet zo logisch want dat insinueert dat ik niet nuchter denk en jij wel haha
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14