Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Hugo28 mar 2021, 23:09

 7
tim.roelants schreef: 28 mar 2021, 22:45 De mol heeft ook voorkennis he. Zal thuis 10000 keer hebbe liggen oefenen op een piano voor dit te kunnen. Ik vond katrien daarom heel vlot en netjes piano spelen maar annelote meer gespannen.
Het was bizar dat Kevin een hele poos fout bezig was, en Annelotte er niets van zei, tot Katrien kwam kijken. Annelotte heeft in deze aflevering toch een paar 'verdachte' streken uitgehaald. 😏
Gebruikersavatar

brian.rosseels28 mar 2021, 23:12

 6
Niet vergeten dat hier vooral slecht is gemold!

Misschien had de mol niet de kans om zich in een goeie positie te wringen.. En geraakte hij/zij dus niet bij de piano's. Dan is de best resterende positie de auto.

De personen in de auto moeten alle 3 de trefwoorde vinden voor er geld wordt verdiend. Als je dan de mol bent is het gemakkelijk om trefwoorden niet te vinden of toch trefwoorden te vinden als er al andere trefwoorden al ontbreken.

Jasmien of Dami dus en er blijft er nog 1 van over.
Gebruikersavatar

mjohlan28 mar 2021, 23:14

 328  Yens
Vermoljoen schreef: 28 mar 2021, 22:33 Ik speel nu al best lang piano (7 jaar zelfs), dus ik had deze opdracht megaleuk gevonden. Morgen zal ik even kijken of ik iets kan ontdekken...
Kan je dan eens checken of Annelotte effectief Kevin het stuk aanleert in een te lage toonaard?
Gebruikersavatar

JBB28 mar 2021, 23:20

 439  Uma
Als mol zou ik ook bij de piano's willen zitten natuurlijk. Maar o.w.v. de montage kunnen we echt niet zien wie ervoor zorgt dat de 'valse' noot opzettelijk wordt gespeeld.

Maar, mijn gedacht: als je als productie tegen de mol moet uitleggen wat de valse noot is, zou het wel helpen als de mol al een beetje piano kan spelen, niet? Dus ik vind Katrien en Annelotte hier verdacht uitkomen
Cadfael schreef: 28 mar 2021, 23:05 Ook zien we Philip enkele keren die valse noot fout indrukken, maar het lijkt dat Katrien er niet echt iets op zegt. Het kan zijn dat Katrien Philip geleid heeft naar die valse noot.
Wat mij vooral opviel was hoe ze het opzettelijk gemonteerd hebben dat Philip eens genieperig lacht en dan zogezegd die valse noot speelt.
Hier dus: Afbeelding

Het was me echt te opvallend, alsof ze willen dat we nu als kijker Philip gaan verdenken. Misschien ligt hij er volgende week dan uit?
(+de verspreking in de bunkerproef, waar hij het al heeft over 5000 euro nog voordat GDC zegt dat er geen 3000 maar 5000 euro te verdienen valt... zou straf zijn als ze dat in de montage stoppen... zou een heel klungelige mol zijn dan)
Gebruikersavatar

PJMBLT28 mar 2021, 23:47

 14  Uma
Klaartje schreef: 28 mar 2021, 22:53 Ik heb bij deze opdracht, in combinatie met de karaoképroef, opnieuw hetzelfde gevoel als vorig jaar bij de combi-opdrachten fetabeeldhouwen en archeologische opgravingen. Toen zei ik ook al dat het weer 'bloody obvious' was dat de mol bij de opgravingen moest zitten, omdat je daar invloed had op beide opdrachten. Je kon de fetabeeldhouwers toen al afschrijven als potentiële mol en dat bleek achteraf ook nog te kloppen.

Zoiets gebeurt bijna elk seizoen. De laatste keer dat de Mol niet in zo'n positie zat, is geleden van Pieter, die in de worstelopdracht (Lucha libre heette dat zeker?) zat, wat toen niet de gunstigste positie was om te mollen.

Nu ook weer: één groep (de pianisten) doet een opdracht en die heeft nu zelfs rechtstreeks invloed op de proef van de andere groep (de karaoké) en tegelijkertijd kan de Mol ook nog saboteren bij het aanleren van het pianostuk. Dan is de conclusie: de Mol zit bij de groep waar je het meeste invloed hebt. Bij de pianisten dus. Kevin is eruit, dus blijven er nog maar drie potentiële mollen over. En dat na twee afleveringen.

Maken ze ook dit seizoen weer diezelfde "fout"? Of komen de makers nu eens wel origineel uit de hoek wat betreft zo'n combi-opdrachten door hun Mol gewoon in die karaokéwagen te zetten?

Anders wordt het zo ontzettend voorspelbaar...
Laat ons hopen dat het niet zo simpel is...
Toch besloten verder te kijken, klaartje?
Gebruikersavatar

yorick.rapol29 mar 2021, 00:04

 2
Toen ik hoorde dat de opdracht met muziek te maken had dacht ik meteen dat er bij muziekstukken en partituren een term bestaat die 'mol' heet en dit klopt ook effectief

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(muziek)

kan iemand hier iets mee? is dit de fout die werd gemaakt tijdens het spelen?
Staat het molteken ergens in de partituur, mijn kennis van muziek is namelijk nihil.
Gebruikersavatar

Klaartje29 mar 2021, 00:09

 2245  Uma
PJMBLT schreef: 28 mar 2021, 23:47 Laat ons hopen dat het niet zo simpel is...
Toch besloten verder te kijken, klaartje?
Yep, anders gaan de kijkcijfers nog meer kelderen...🙂
Neen, alle gekheid op een stokje, ik heb ook gekeken met mijn boys, die hebben zich rot gelachen met die karaoké en met die obers die hun glazen lieten vallen. Het was best een heel amusante aflevering.
Gebruikersavatar

Torremolinos29 mar 2021, 00:13

 264
yorick.rapol schreef: 29 mar 2021, 00:04 Toen ik hoorde dat de opdracht met muziek te maken had dacht ik meteen dat er bij muziekstukken en partituren een term bestaat die 'mol' heet en dit klopt ook effectief

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(muziek)

kan iemand hier iets mee? is dit de fout die werd gemaakt tijdens het spelen?
Staat het molteken ergens in de partituur, mijn kennis van muziek is namelijk nihil.
Uit je wikipediapagina:
‘ De Duitse benaming moll is een aanduiding voor de kleine-tertstoonsoort, ook wel mineur genoemd.’
Zou het kunnen dat Annelotte hier het stuk in mineur laat spelen (wat in het Duits moll heet)? Dat daardoor het stuk op de verkeerde noten wordt gespeeld door Kevin? Ik ken er te weinig van, maar het zou een leuke hint kunnen zijn.
Gebruikersavatar

Vermoljoen29 mar 2021, 00:16

 2354  Uma
julie.vantilt schreef:Niet zeker of dit al vermeld werd, maar de 3de partituur is gemarkeerd in de typische oranje kleur die dit seizoen typeert. Da’s Annelotte, als ik me niet vergis.
Afbeelding
Bedankt voor het posten van de partituur, dan kan ik nu toch al even snel een aantal dingen verduidelijken:
- de toonaard van dit stuk is do groot. Dat wil dus zeggen dat er geen voortekening aan het begin staat. Een mol of een kruis (zwarte toetsen) moet dus enkel worden gespeeld als dat voor een noot in de partituur zelf staat. Ik heb even gekeken bij de 4 passages van de kandidaten en daar staat (als ik goed heb gekeken) nergens een mol of een kruis voor een noot. Enkel de witte toetsen mochten de kandidaten gebruiken, dus een zwarte toets gebruiken was sowieso een fout.
- Alle passages behalve de laatste bevatten 4 maten. De laatste bevat er eentje minder en werd gespeeld door de beste pianospeler, Katrien...
- fa is de noot die in geen enkele passage voorbij komt en dus niet mocht worden gespeeld.

Morgen ga ik even op mijn gemak dieper in op de fouten die werden gemaakt.
Gebruikersavatar

Karageorgos_29 mar 2021, 00:25

 35  Uma
SiMol schreef: 28 mar 2021, 22:27 Voor mij zat de mol ofwel bij het pianoconcert ofwel in de auto die het uitbeelden moest raden (ander topic).

Toch even heel kort de auto met uitbeelden aanhalen, daar raadt Jasmien 2 maal het laatst uitgebreide woord, brengt zelf eens 825€ op zo (Samina die zong)

Bovenstaande in rekening houdend, ga ik er vanuit de de mol meest waarschijnlijk bij het pianoconcert zat.

Daarbij vond ik vooral Philip en Annelotte verdacht, Katrien het minste. Philip lijkt veel de valse nood te spelen en Annelotte leert Kevin fout stuk aan. Als wil ik hier niet uitsluiten dat misschien wel Katrien foutief corrigeert, dat het wel correct was. Al stond Annelotte er wel op te kijken toen Katrien de correctie deed en akkoord ging. Misschien in verdere afleveringen proberen uitpluizen wat de muziek kennis, voornamelijk notenleer bij Annelotte is.

Aan het spelen zelf kunnen we niet veel afleiden bij Katrien, zelf al was ze mol, dan nog moest ze het nummer correct spelen. Iedereen van de groep wist namelijk al dat ze goed piano kan spelen.
Bij Philip vraag ik me ook af of de montage hem niet te veel verdacht heeft willen maken? De laatste jaren was de mol in het begin vaak degene die niet verdacht in beeld kwam, maar 'et daarom doen ze het misschien wel eens dit jaar?

Maar conclusie voor mij:
Annelotte meest verdacht, gevolgd door Philip en Katrien minst verdacht.
Mijn mol was obv de 1ste aflevering Katrien, maar omdat ik geen last wil hebben van tunnelvisie heb ik deze opdracht nog eens herbekeken.

We zien in het begin dat Katrien zich over Philip ontfermt. Annelotte en Kevin blijven achter bij de burgemeester. Het is die laatste die Kevin eigenlijk zijn stukje aanleert, niet Annelotte. We zien haar soms zelfs gewoon naar buiten staren...

Vervolgens gaat de burgemeester eens polshoogte nemen bij Katrien en Philip en geeft die laatste nog enkele tips mee. Annelotte neemt de taak als lerares over en vraagt op een gegeven moment aan Kevin hoe zeker die is van een bepaalde noot. Vervolgens zien we wat later dat Katrien even komt checken en opmerkt dat Kevin zijn stukje blijkbaar verkeerd is. Maar is dat wel zo?

Het komt mss wel over dat Annelotte akkoord gaat maar kan dubbel geïnterpreteerd worden denk ik. Ofwel heeft Annelotte geprobeerd om Kevin een verkeerde noot aan te leren en heeft Katrien dit opgemerkt. Indien Annelotte de mol is, kan ze maar beter doen alsof dit een vergissing was. Al vind ik het inderdaad wel een verdacht gegeven voor iemand die én pianovoorkennis én een foutloos stuk speelt. Al kan je zelf spelen of iemand piano aanleren niet vergelijken denk ik.

Ofwel merkt Annelotte nu op dat Katrien de boel probeert te saboteren en gaat ze er in mee. Ze mag dan namelijk niet laten opmerken dat ze het door heeft. Ze is tenslotte niet alleen in die kamer... Wat we wel kunnen concluderen is dat Kevin en Philip (indien deze niet de mol is) erg afhankelijk zijn van Annelotte en Katrien. Zij kunnen hen makkelijk iets verkeerds aanleren zonder dat Kevin of Philip dit doorhebben...

Annelotte kan zich namelijk ook gewoonweg vergist hebben. Zonder dat Annelotte of Katrien of Philip de mol zijn. Dat zou ook kunnen verklaren waarom ze met Katrien's correctie akkoord ging, ze was duidelijk de meest ervaren van de 4. Al denk ik idd wel dat de mol zich in deze groep bevond en er blijven er nog 3 van over... En bij wie zat Kevin?

Vervolgens zien we elks van hen nog eens apart al spelend in beeld. Katrien langs achter gefilmd, Annelotte zijwaarts en de 2 heren voorwaarts. Opvallend detail: in geen enkel van deze shots zijn de handen zichtbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

---

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Vermoljoen29 mar 2021, 00:33

 2354  Uma
Vermoljoen schreef: 29 mar 2021, 00:16 Bedankt voor het posten van de partituur, dan kan ik nu toch al even snel een aantal dingen verduidelijken:
- de toonaard van dit stuk is do groot. Dat wil dus zeggen dat er geen voortekening aan het begin staat. Een mol of een kruis (zwarte toetsen) moet dus enkel worden gespeeld als dat voor een noot in de partituur zelf staat. Ik heb even gekeken bij de 4 passages van de kandidaten en daar staat (als ik goed heb gekeken) nergens een mol of een kruis voor een noot. Enkel de witte toetsen mochten de kandidaten gebruiken, dus een zwarte toets gebruiken was sowieso een fout.
- Alle passages behalve de laatste bevatten 4 maten. De laatste bevat er eentje minder en werd gespeeld door de beste pianospeler, Katrien...
- fa is de noot die in geen enkele passage voorbij komt en dus niet mocht worden gespeeld.

Morgen ga ik even op mijn gemak dieper in op de fouten die werden gemaakt.
Oh wacht nee, ik ben even te snel geweest. In de tweede passage komt de fa geen enkele keer voor, maar in andere passages wel. Dus waarschijnlijk is er in elke passage een verschillende noot vals (verklaart ook waarom ze op 4 verschillende piano’s moesten oefenen).
Ik ga het morgen even op mijn gemak bekijken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14