bloedhond schreef: Hebben ze mol ooit in een positie gezet waar die mol haast verplicht was om veel geld (1000 euro bijvoorbeeld) te verdienen om veel verdenking te vermijden? Ik kan het me niet herinneren eerlijk gezegd.In zekere zin de ouzo-proef vorig jaar (de "ik heb nog nooit").
bloedhond schreef: ↑07 apr 2021, 19:56 Een bedenking: wist de mol eigenlijk van vooraf van deze piano opdracht?De mol blijft het beste altijd zo dicht mogelijk bij zichzelf. Als Katrien echt een goede pianiste is, dan heeft het weinig zin om dat niet te tonen, zelfs met voorkennis van een proef. Stel dat ze voorkennis heeft, dan kan ze toch niet stil houden dat ze piano kan spelen en dan ook effectief haar stuk slecht spelen. Dan weet iedereen uit haar echte omgeving dat dat totaal niet klopt.
Indien ja, dan zou ik Katrien en Annelotte uitsluiten als mol want het zou als mol niet slim zijn om vooraf te tonen hoe goede pianist je bent.
bloedhond schreef: ↑07 apr 2021, 23:22 @Torremolinos Klopt wat je zegt natuurlijk,Klopt ergens wel dan, als we zo redeneren. Als Katrien of Annelotte de mol zouden zijn, dan zou GDC dus eigenlijk niet gerept hebben over klassiek. Dan kan de pianospelende mol kiezen om daar weg te blijven. Iemand anders die geen piano speelt extra in die opdracht (extra chaos) en de pianospelende mol gaat in de andere opdracht wat gaan knoeien. Door wat Gdc zegt wordt de mol (als dat Katrien of Annelotte is) bijna verplicht om geld te verdienen, wat ik de productie niet echt zie doen. Er zit wat in...
Hetgene wat ik vooral bedoel is dat mocht ik Katrien/Annelotte EN de mol zijn dan zou ik nooit in de piano opdracht willen zitten. Omdat je tot de beste pianisten van de groep behoort kan dit alleen leiden tot ofwel veel meer geld in de pot door de mol alleen zonder dat die mol nog een groter bedrag heeft vermeden (dit wil je als mol toch absoluut vermijden) ofwel dat je meer wordt verdacht omdat je het de andere fout aanleert.
Zoals ik daarnet zei kan ik me niet echt een voorbeeld vinden waar een vorige mol voor dit dillema zou staan, hierdoor denk ik niet dat Katrien of Annelotte de mol zijn
Klaartje schreef: ↑08 apr 2021, 00:19 Je kan het ook heel nuchter bekijken: indien de Mol niet bij de pianisten zit en bij die vier die piano moeten spelen er twee goeie pianisten zitten (Annelotte, Katrien) die hun medekandidaten die dat nog zelden of nooit hebben gedaan (Kevin, Philip) helpen het te leren, dan is de kans zelfs niet onbestaande dat ze zo goed als geen enkele keer die 'valse toets' aanraken en de chauffeur van de karaoke-vrachtwagen geen enkele keer op zijn rem moet gaan staan en er zo een heel leuk onderdeel van die proef gewoon de mist ingaat (niet leuk voor de makers).Over die toets zou ik me als mol echt geen zorgen maken, die onervaren pianisten doen dat zelf wel vooral om dat het dicht bij een juiste toets lag die ze nodig hadden voor het muziekstuk.(kuch Philip) Het zou ook een beetje flauw zijn als ervaren pianist mol om die knop zitten te drukken maar dat is mijn mening.
Goede pianisten die niet de mol zijn zullen hun medekandidaten ook niet rap fouten aanleren. Als de mol wel bij de pianisten zit, dan kan dat wel en heeft die daar ook tijd voor. Want de Mol zal zich op deze proef hebben voorbereid, door al flink op dat stuk te oefenen, zodat hij/zij zelf ter plekke het enkel hoeft 'op te frissen' en veel tijd kan besteden aan medekandidaten die als het ware geen noot kunnen lezen.
Om iemand iets verkeerd aan te leren, kan het handig zijn het zelf wel goed te kunnen. Ik vergelijk het altijd met een clown die grappig moet zijn door te klungelen met jongleren. Zo'n clown kan dat maar echt grappig fout doen indien hij echt het jongleren volledig onder de knie heeft.
Mijn mening is dat als de Mol wel goed piano kan spelen, dit in deze opdracht eigenlijk alleen maar een voordeel is.