Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jimmy30 mar 2021, 15:21

 197  Anke
JBB schreef: 30 mar 2021, 14:33 Jongens, de 'valse' noot, dat is gewoon een slechte omschrijving he. Die piano was heus goed gestemd (alle noten) hoor.
'Vals' betekende hier toch enkel dat het een noot was die niet in dit muziekstuk voorkwam, en die dus bv niet paste in de toonaard. Als je dus het muziekstuk perfect speelt, duw je nooit op die toets.
Als dat zo was, waarom zien we dan op 13:24 de bewuste pianotoets (G) rood oplichten maar horen we er een andere klank (G#) bij? (nogmaals op 13:42 te horen). We horen dus effectief een valse noot voor een toets die niet zo hoort te klinken.
Gebruikersavatar

JBB30 mar 2021, 17:15

 439  Uma
Knip- en plakwerk in de montage?



Ondertussen zie ik trouwens op de instagram poll dat Philip door meer dan 30% van de mensen verdacht wordt de mol te zijn.
Zo eenvoudig is het dus om door een beetje montage in 1 aflevering 1 kandidaat extreem verdacht te doen lijken. Ik trap er niet in.
Gebruikersavatar

The hunter30 mar 2021, 19:12

 282  Uma
JBB schreef: 30 mar 2021, 14:33
Ook akkoord, maar ik vond het dan vreemd dat Jasmien en Dami het allebei zo goed deden.
Zou natuurlijk altijd kunnen dat de mol nog moet wakker worden (ik had bij Alina ook de indruk dat ze in het begin niet veel heeft gemold).

Maar toch, Jasmien... als ze de mol is: het zou toch niet opgevallen zijn mocht ze hier sommige woorden niet geraden hebben.
Dat is waar, had ik ook zelf al aangegeven. Maar het ging mij vooral om de positie. Op het eerste gezicht lijkt de beste positie inderdaad die aan de piano, dat dacht ik zelf eerst ook. Maar nadat ik alles eens op een rijtje had gezet, zou ik als mol er toch voor kiezen om de woorden te raden. Daar kan je uiteindelijk het meeste geld verliezen. En terwijl Jasmien en Dami flink hun best deden, haalden ze uiteindelijk toch "maar" 2/4. 1/4 zou misschien iets te opvallend zijn geweest.
Gebruikersavatar

ex-molinator30 mar 2021, 20:23

 3483  Uma
JBB schreef: 30 mar 2021, 17:15 Ondertussen zie ik trouwens op de instagram poll dat Philip door meer dan 30% van de mensen verdacht wordt de mol te zijn.
Zo eenvoudig is het dus om door een beetje montage in 1 aflevering 1 kandidaat extreem verdacht te doen lijken. Ik trap er niet in.
Het is uitzonderlijk dat de echt concrete aanwijzingen al in aflevering 2 al het kwartje doen vallen. Je bekijkt iedereen heel argwanend en elk detail lijkt iets verdacht. Vorig jaar was er de "tussen 4 en 6" in aflevering 2 en die was toch grotendeels onopgemerkt voorbij gegaan. Soms moet je wat geluk hebben dat een detail voor één om andere reden toch blijft hangen (en dan zorgen dat het geen tunnelvisie wordt).
Gebruikersavatar

köfte31 mar 2021, 10:15

 47
Jimmy schreef: 30 mar 2021, 15:21 Als dat zo was, waarom zien we dan op 13:24 de bewuste pianotoets (G) rood oplichten maar horen we er een andere klank (G#) bij? (nogmaals op 13:42 te horen). We horen dus effectief een valse noot voor een toets die niet zo hoort te klinken.
Gisteren de aflevering nog eens met een half oog gezien. Ik ben er vrijwel zeker van dat die 'overdreven valse noot' in de montage werd toegevoegd (ter illustratie) en dat de 'valse noot' op de piano inderdaad goed gestemd was, zoals @JBB al zei.

Ik kreeg na deze kijkbeurt ook meer de indruk dat Annelotte de rechterhand van Kevin corrigeert, en dat Katrien dit achteraf met de linkerhand doet. Ze maken ook beiden dezelfde opmerking:
• Annelotte: rechterhand "Hoe zeker zedde gij van die noot?" - "Eentje hoger hier"
• Katrien: linkerhand "Je linkerhand moet eentje omhoog"
Gebruikersavatar

Jimmy31 mar 2021, 12:42

 197  Anke
Misschien is het inderdaad toch zo dat de piano juist gestemd was. In de uitzending van achter de schermen zie je dat ze de "valse noot" aan het testen zijn, en hier klinkt hij nog juist, als een G en niet als een G#

Tenzij het stemmen hierna nog is gebeurd natuurlijk. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit 😃

Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen31 mar 2021, 12:50

 8153
Ik snap ook niet waarom we hier maar op die valse noot blijven hameren. Als de piano juist gestemd was, konden de kandidaten niets verdachts horen. Als de piano vals gestemd was, konden ze horen dat het vals was, maar wat dan nog? Philip en Kevin hadden geen ervaring en zouden die toets sowieso enkele keren aanslaan.
Het belangrijkste is dat de kijkers de valse noot konden horen.
Gebruikersavatar

Herbie31 mar 2021, 13:19

 109  Uma
Ik betwijfel of Kevin de foute toets zou aangeslagen hebben. De hoogste noot die hij moet spelen is de re, de 'foute' sol ligt 3 toetsen verder. Daarentegen, de hoogste noot voor Philip is de fa (hij moet die 8 keer spelen), en die ligt vlak voor de sol. Voor een beginneling is het eigenlijk normaal dat als je een fa moet spelen (komend van re) je al eens op de sol landt.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit alles enkel dient om de aandacht af te leiden, en dat, als er echt gemold is in die proef, het eerder in de buurt van Kevin moet gezocht worden.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts31 mar 2021, 13:23

 364  Uma
Het is niet in beeld gebracht denk ik, maar we mogen er toch vanuit gaan dat beide piano's dezelfde foute toets hebben. Die zit aan de rechterhand.
Kevin zit fout met zijn linkerhand. Als Annelotte de mol zou zijn, zou ze dan Kevin's rechterhand niet de verkeerde kant opsturen?
Gebruikersavatar

mjohlan31 mar 2021, 13:46

 328  Yens
@Paraceta @Vermoljoen Ik loop een beetje achter met de literatuur hier (wat te veel professionel werk), maar bedankt voor jullie uitgebreide uitleg van Bach's BWV 846. 👍🏻
Het toont overduidelijk aan wie daar eventueel heeft staan mollen. 😃

En toegegeven, al jaren fan van deze prelude. Het herinnerde me aan één van mijn lievelings TV-serie "The Mentalist" waar het regelmatig in de music score zat. En laten we maar hopen dat daar nu geen vergezochte associatieve theorieën over ontstaan . 😉

@Addow : Op basis van de beelden en stills hier had ik zo de indruk dat er geen valse-noot-kabeltje onder de piano van Kevin zat. Juist of fout?
Gebruikersavatar

kristof.allaerts31 mar 2021, 14:30

 364  Uma
@köfte Klopt, daar gaat het inderdaad over zijn rechterhand.
Als die bewust fout wordt gestuurd door Annelotte, dan zal ze het later wel zelf corrigeren nog voor Katrien komt kijken.

Hmm... ofwel is er handig gemonteerd:
- Kevin speelt rechts te hoog door Annelotte
- Katrien wijst hem daarop
- Kevin verplaatst beide handen eentje omlaag
- Ons shot begint
- Katrien zegt: en nu links nog eentje omhoog
Gebruikersavatar

Addow31 mar 2021, 14:59

Molerator  377  Yens
mjohlan schreef: 31 mar 2021, 13:46 @Addow : Op basis van de beelden en stills hier had ik zo de indruk dat er geen valse-noot-kabeltje onder de piano van Kevin zat. Juist of fout?
Toch wel, hoor. Hier een snapshot waar je het kabeltje nét nog kan zien liggen terwijl Kevin aan de piano zit...
Afbeelding
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14