Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Vermoljoen29 mar 2021, 19:38

 2354  Uma
Als ik dan toch al bezig was met de piano-opdracht...

→ 4 zangers: Samina, Schlagerkoning Sven, Noah en Lennart
→ Volgwagen: Sami en Jasmien

Ronde 1: Sven - Ich Bin Wie Du → 0 euro verdiend, 0 euro potentieel
Woord 1: zee, uitgebeeld door Lennart → geraden door Dami
Woord 2: zand, uitgebeeld door Samina → geraden door alle twee tegelijkertijd
Woord 3: vrijheid, uitgebeeld door Noah → niet geraden

Ronde 2: Lennart → 346 euro verdiend, 1.000 potentieel
Woord 1: meisje, uitgebeeld door Sven → geraden door Dami
Woord 2: wereld, uitgebeeld door Noah → geraden door Jasmien
Woord 3: doel, uitgebeeld door Samina → geraden door Jasmien

Ronde 3: Noah - Ein Zwei Polizei → 0 verdiend, 630 potentieel
Woord 1: politie, uitgebeeld door Samina → geraden door Dami
Woord 2: slapen, uitgebeeld door Sven → niet geraden
Woord 3: heks, uitgebeeld door Lennart → niet geraden

Ronde 4: Samina - Luchtballonnen → 825 euro verdiend
Woord 1: horizon, uitgebeeld door Sven → geraden door Dami
Woord 2: vuurwerk, uitgebeeld door Noah → geraden door alle twee tegelijkertijd
Woord 3: oorlog, uitgebeeld door Lennart → geraden door Jasmien
Gebruikersavatar

Mateo29 mar 2021, 20:31

 870
Samen met mijn dochter gekeken. Het was lang geleden dat we zó hard gelachen hebben.

Wat een verrukkelijke inventiviteit weer van de makers!
Gebruikersavatar

mjohlan29 mar 2021, 21:13

 328  Yens
Klaartje schreef: 28 mar 2021, 23:31 ...
De Mol in deze opdracht? De makers mogen mij verrassen (met Lennart), maar ik denk: hoogstwaarschijnlijk niet.
Het zou me ook sterk verbazen, volgens mij zat deze al of niet bewust achter een piano.

Voor mij heeft de volgorde van montage van de filmbeelden door de productie ergens misleidend effect voor de kijker.
Het gaf de illusie dat het valse-noot-piano-spelen pas veel later begon dan Sven's-uit-de-maat-karaoke-zingen.
Akkoord, en omdat Sven de eerste ronde voor zijn rekening nam, de off-screen toelichting door GDC van het spelconcept diende ergens te gebeuren, maar de effectieve functie en het gevolg van de toetsaanslag "valse noot" werd niet impliciet vermeld.
Tijdens het raden naar het derde woord "vrijheid" in Sven's ronde zien we voor het eerst het "rode lampje" op het dashboard maar dit zonder echt een toelichting door GDC. Het is pas ergens bij het raden naar het derde woord "doel" tijdens Lennarts ronde (0:13:43) dat het gehele plaatje duidelijk wordt.

Veel tekst om te zeggen dat er door beeldmontage veel "valse" afleidingen/indrukken kunnen worden gecreëerd.
Sven lijkt quasi het alleen te verbrodden en onze piano-pupillen zijn blijkbaar feilloos virtuoos bezig bij Falco Rock Me Amadeus.
Nu de productie blijft ergens correct, voor toelichting door GDC (0:09:17) zie je al de eerste noodremming door de vrachtwagen. Sven is op dat moment amper 15 à 20 seconden aan het carnaval zingen.

Zeer leuke proef welke niet veel mol-werk vereiste wegens veel parameters met invloed. Uit het ritme zingen (bewust, door gebrekkig talent of als gevolg van noodremmingen), het "onduidelijk" uitbeelden en woord raden (zaten toch een paar minder evidente woorden tussen) en het schommel- en remwerk van de vrachtwagen.

En Lennart... was niet altijd even empathisch of hoffelijk bezig.
Gebruikersavatar

gwen31 mar 2021, 12:41

 14
Beide proeven moeten toch ook niet per sé parallel plaatsgevonden hebben? Ze moesten gewoon een teller hebben om te weten hoe vaak die toets aangeraakt werd en dit dan achteraf vertalen naar een lampje in de auto. Parallel lijkt me nogal moeilijk te verwezenlijken zelfs. De pianoproef duurde ook véél langer (ze hadden een dag tijd) dan deze carpool karaoke proef die misschien een (half)uurtje duurde. Langer zou ik ziek geworden zijn in die camionette 😜
Gebruikersavatar

chicawah.janssen31 mar 2021, 12:42

 8153
gwen schreef: 31 mar 2021, 12:41 Beide proeven moeten toch ook niet per sé parallel plaatsgevonden hebben? Ze moesten gewoon een teller hebben om te weten hoe vaak die toets aangeraakt werd en dit dan achteraf vertalen naar een lampje in de auto. Parallel lijkt me nogal moeilijk te verwezenlijken zelfs. De pianoproef duurde ook véél langer (ze hadden een dag tijd) dan deze carpool karaoke proef die misschien een (half)uurtje duurde.
Het is wel mogelijk dat het parallel ging, maar alleen de eerste zoveel minuten hadden invloed op de karaokeproef. Daarna deed de valse noot er niet meer toe.
gwen schreef: 31 mar 2021, 12:41 carpool karaoke proef die misschien een (half)uurtje duurde. Langer zou ik ziek geworden zijn in die camionette 😜
Stel je voor dat ze hun badjes vol kotsten! 😱
Gebruikersavatar

gwen31 mar 2021, 12:49

 14
Ik weet dat mijn reactie een beetje obvious is haha, maar ik denk dat er te veel risico's aan verbonden zijn om zo'n taak parallel goed te laten verlopen. Als je ergens halverwege je signaal verliest bv. Ik denk dat de pianoproef 's ochtends begonnen is en deze misschien rond 15u met de resultaten van de valse toets in een lampje voorgeprogrammeerd. Even correct, gewoon makkelijker. En daardoor vliegen ze misschien ook vaker in het rond, als alles versneld afgespeeld wordt.

En ja, mij moet je daar niet steken, tenzij met een pilleke vooraf 😂

Edit: dan zouden de makers ook kunnen doorbriefen "doe niet teveel moeite, er werd veel geduwd" etc.
Gebruikersavatar

julie.vantilt31 mar 2021, 14:22

 131
Wie de achter de schermen aflevering gezien heeft, kan bevestigen dat beide proeven wel parallel liepen. De makers legden min of meer uit hoe het systeem werkte. Ik vermoed echter dat van de piano oefenaars een beperkte tijdspanne gelde voor de foute toets, nl. de duur van de karaoke proef. 4 kandidaten = elk ongeveer 3-4 min zingen, dus duurde deze proef vermoedelijk max. een halfuur. Terwijl de pianospelers natuurlijk langer mochten oefenen. Vermoedelijk begon de toets pas te tellen nadat Falco zijn uitleg deed en de kandidaten in duo’s begonnen te oefenen.
Gebruikersavatar

gwen31 mar 2021, 14:47

 14
Niks gezegd dan! Maar dan blijf ik het wel heel obvious vinden dat de mol wel in die proef zou "moeten" zitten. 🤨
Gebruikersavatar

Bakkieryer01 apr 2021, 00:04

 183  Sven
Als we even kijken naar wat de Mol kan ondernemen hebben we enkele zekerheden :

1. In beide proeven viel even veel te verdienen : 4 x 1000 voor het Mol Ensemble, en 4 x 1000 voor de gemobiliseerde schlagerzangers. Hier zal de keuze van de Mol dus niet van afhangen.

2. De Mol kan slechts in 1 van de 2 proeven meedoen, dus kan hij / zij maximaal 4000€ uit de pot houden.

3. Op die andere 4000 heeft hij / zij totaal geen enkele invloed, tenzij het remlicht activeren via de "noodtoets", maar dat geeft geen enkele garantie op succes en je kent als Mol ook het resultaat van je toetsacties niet.

4. De kans dat er bij de lustige pianisten 2 / 4 gaan slagen ( Annelotte & Katrien ) en 2/4 gaan falen ( Philip & Kevin ) is zeer groot, wat betekent dat de Mol een goede kans heeft om zonder aanwezig te zijn toch 2000 € op zak te steken. En ik zie niet in op welke manier de Mol aan die winst van 2.000 € door 2 ervaren pianisten ( die dan ook elks nog eens straffeloos 2 fouten mogen maken, wat ze overigens niet doen ) iets kan veranderen. Door de totaal onverwachte pianovirtuositeit van Philip is dat enigszins anders afgelopen, maar ja, soms stijgen mensen zo boven zichzelf uit dat ze er zelf versteld van staan, zulke dingen gebeuren nu éénmaal...

5. Bij de , overigens hilarische, Carpool Karaoke is die kansberekening veel onduidelijker. De liedjes zijn allemaal zeer bekend, wat het al makkelijker maakt om het ritme te volgen.

6. Als de Mol een schlagerzanger(es) is kan die maximaal 1000 € mollen, met name het eigen lied. Maar om dat onopvallend te doen, zowel het zingen als al helemaal het woord uitbeelden, is hier echt niet zo eenvoudig, ( je ziet ze immers allemaal bezig om hetzelfde woord uit te beelden ) én dat betekent ook dat er met de verboden pianotoets niet bewust gemold wordt...

7. Maar als de Mol in de volgauto zit, kan zij wél 4.000 € wegmollen. Nu zou het wel heel erg opvallen als er nergens 3 woorden gevonden worden, dus dan denk ik dat de Mol gewoon afwachtte hoe de resultaten liepen. Toen de eerste zangproef van carnavalszanger Sven mislukt was ( 1-0 voor de Mol ) kon ze een klein bedrag laten winnen en dit duidelijk doen door zelf het juiste woord te zeggen. Vervolgens mislukte ook karaoke 3 in 1-2-3-4 en sneuvelde grenadier Noah en dus was er financiële¨ruimte ( 350 / 3000 ) om in karaoke 4 Samina een mooi bedrag voor de pot te laten winnen. Ze heeft er dan ook erg haar best voor gedaan, ook al is de titel Montserrat Caballé van Houthalen niet direct aan haar besteed...

Wat ons brengt op een eindafrekening van 1200 / 4000, een score waar Gilles DC & Co zeker mee zal kunnen leven...

Nog iets wat me opvalt : De beide afvallers Dami en Kevin hebben allebei een proef gedaan "en petit comité" met Jasmien. Heeft dat gegeven hun de das omgedaan, m.a.w. heeft Jasmien 2 mogelijk lastige getuigen uit de weg geruimd ???
Gebruikersavatar

SiMol01 apr 2021, 00:23

 264
@Bakkieryer mooie lange analyse, waar ik me wel niet helemaal in kan vinden.

Pianoproef lijkt me zo slecht niet om te spelen als mol. Dat remmen had duidelijk ook veel invloed, ik denk zelf dat dat de oorzaak was waarom Sven €0 had, wel niet duidelijk in beeld gebracht.
Daarnaast kan je iemand iets fout aanleren en zijn er nog wel andere dingen die je kan doen. En denk nu niet dat het stuks onmogelijk was om te spelen voor een leek. Vanaf dat Philip zich niet meer op de noten begon te concentreren, maar op enkel op zijn handen begon te letten en dus de volgorde van noten aanslaan, begon het te lukken voor hem. Ook goed aangeleerd van Katrien lijkt me, al weten we dat nooit zeker.

Vergeet ook niet dat Annelotte en Katrien bijna verplicht waren de pianoproef te doen. Stel u voor, je speelt graag piano maar je doet die proef wel niet?

Ik ben wel eens dat het raden in de auto ook een goede positie was. Maar in jouw analyse ga je er wel van uit dat ze wisten hoeveel de andere bij elkaar zongen, was dat wel zo?
Daarnaast kan je ook niet veel doen als de andere persoon het raadt. Wat me opviel was dat Jasmien zelf meerdere malen het laatste woord raadt, toch wel onmols.

Je lijkt me in een Jasmien tunnel beland te zijn 😋
Ik sluit ze niet uit als mol, maar wil de pianisten zeker ook niet uitsluiten, leek mij zelf nog altijd de beste positie als mol.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts01 apr 2021, 01:26

 364  Uma
In eerste instantie vond ik de positie in de laadbak de slechtste positie voor de mol. Maar uiteindelijk heb je daar toch ook invloed op de anderen. Eén kandidaat zingt, de 3 anderen beelden één voor één uit. Dat betekent dat je op elke ronde van 1000 € invloed hebt. Je hebt dus invloed op 4000 €. De goede pianisten in totaal maar op 2000€, zichzelf en hun student. (los van de valse nootrem 😉 )

Als we bv. naar Lennart als mol kijken:
- Hij zingt slecht: -654€
- 'Heks' uitbeelden trekt op niks: -1000€
- 'Oorlog' uitbeelden: Ook niet zo denderend en dan maakt hij nog een bewuste koprol door zijn zwembadje om te trekken. Wordt wel nipt geraden.

Met een beetje meer mol-geluk haalt hij 2654 € / 4000 € uit de pot.
Gebruikersavatar

Bakkieryer01 apr 2021, 01:44

 183  Sven
@SiMol

Dami en Jasmien zien dat de liedjes afgelopen zijn op hun scherm ( ze zeggen het ook op een bepaald moment , ik dacht bij Sven ) en weten hoeveel woorden ze geraden hebben, dus weten ze of dat liedje geslaagd is of niet. Of ze het gewonnen bedrag kennen doet zelfs weinig ter zake, ze weten dat het minder dan 2000 zal zijn...

Over de pianoproef : Kan jij een manier bedenken waarop de Mol ( eender wie, niet specifiek Jasmien of Philip ) er voor kan zorgen dat ervaren pianisten Katrien en Annelotte falen in hun muziekstuk en dat dan nog liefst zonder dat het opvalt dat er gemold wordt ? Ik eerlijk gezegd niet...
De Mol kan er ook niet voor zorgen dat Katrien en Annelotte schlagerzangers worden, want zoals je zelf aangeeft, is dat totaal uit den boze om je beste pianisten niet in te zetten voor de pianoproef.

We kunnen er dus van uit gaan dat het Mol Ensemble sowieso minstens 2.000 € ging winnen, met of zonder Mol aan de toetsen. Of vergis ik mij ? De Mol kan dan zelf falen ( - 1000€ ) en veelvuldig op de noodtoets drukken ( maar de uitwerking daarvan is onvoorspelbaar én onbekend voor de Mol ) en daar eindigt het dan ook. Op het resultaat van de 4de pianist heeft de Mol ook geen invloed, dus zit hij / zij daar voor 1000 € en met 3 collega-pianisten op wiens prestatie de Mol geen invloed kan uitoefenen...

En dat terwijl bij de Carpool Karaoke er in de volgwagen een mogelijke 4.000€ voor het rapen lag voor de Mol...