Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jansen03 apr 2021, 10:36

 3423  Yens
ex-molinator schreef: 01 apr 2021, 14:58 Dan mogen ze daar toch niet al te lang mee wachten.
Hoe leuk het idee ook klinkt, gezien het verschil in generaties is dat eigenlijk niet haalbaar (zie de "fysieke" aard van vele opdrachten).
Ik denk dat het nu al onmogelijk is... Dit is het negende seizoen (oude reeks + nieuwe reeks), dus 9 mollen. Volgend jaar zullen ze dan nog een gewoon seizoen moeten organiseren om een 10e mol te hebben. Dus een reeks met alle voorgaande mollen, kan pas in 2023. Als je weet dat Hugo (de mol in het tweede seizoen) tijdens hun editie al 67 jaar was, dan is hij in 2023 dus 90 jaar. Lijkt me toch niet realistisch. Wat ik ook niet realistisch vind, is dat er überhaupt zo'n seizoen zit aan te komen 😉.
Gebruikersavatar

filiep.portugees03 apr 2021, 15:17

 407  Uma
chicawah.janssen schreef: 02 apr 2021, 14:52 @Mollebonkers Het is Philip die als eerste iets zei over "in de doos". Het werd toen niet opgepikt. Later is Noah er dan over begonnen en hij drong meer aan.

@martin.janssen Jens zei zelf dat hij van Ieper was, niet iemand anders.
Klopt, Philip zei eerst dat de code in de doos zat, niet in de typemachine.
Noah zegt dan later "Staat er niks geschreven op de kartonnen doos?"
Uiteindelijk, wanneer Gilles nog eens via de intercom zegt "de code in de kartonnen doos", gaat Philip rechtstreeks de doos openscheuren om de code te vinden.
Philip geeft dus de aanzet, Noah geeft nog eens een duwtje, en Philip scheurt uiteindelijk de doos open.

Maar het valt op dat we van het andere team totaal niet zien wie eerst op het idee komt om op de doos te kijken.
We zien wel dat het Jasmien is die de doos openscheurt, maar niet wie er op het idee kwam om dan in de doos te kijken.
Werd er geroepen vanuit de kamer met de rode knop 'scheur die doos open', of was het Dami die op het idee kwam, of Jasmien?
Direct daarna zegt Gilles "Beide groepen hebben de echte code gevonden..."

Ik vind het verdacht dat we van die ene groep niets van het beslissingsproces te zien krijgen, van de andere groep wel.
Laatst gewijzigd door filiep.portugees op 03 apr 2021, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

stefan.luyckx03 apr 2021, 18:38

 34  Bert
Deze theorie gaat ervan uit dat Dami of Kevin de afvaller van aflevering 1 was en niet Lennart.
Ik veronderstel ook dat de mol de opdracht had om die naam zeker te vinden om zo aflevering 2 met 10 te kunnen spelen. Als je die theorie niet ondersteunt, kan je deze ook negeren.
Dat wil zeggen dat Lennart, Philip, Noah of Jasmien de mol is.

De theorie:
De mol weet dat de afvaller fout zit. De mol weet wie die afvaller is. De mol weet dus ook in welke groep die zit.
Zou de mol dan niet proberen het spel zo te manipuleren dat de rode knop eerst wordt ingedrukt door het team waar die afvaller inzit om zo 2 andere kandidaten die misschien dichter bij de waarheid zitten naar huis te sturen?
m.a.w. is er in die groep van 4 iemand die ofwel geprobeerd heeft de verliezende bunker te versnellen (Philip of Noah), ofwel de winnende bunker te vertragen (Lennart of Jasmien)?
Het is uiteraard mislukt in deze theorie, maar ik vraag me af of die poging ondernomen werd.

Ook waard om deze theorie te onthouden en om te draaien als Lennart de volgende afvaller blijkt te zijn (ik hoop het niet want hij is mijn mol).
Gebruikersavatar

Andy Lemmens03 apr 2021, 23:17

 70  Bert
sdz1992 schreef: 03 apr 2021, 10:19 De 5000 van Philip was hier voor mij echt een verspreking, wat de makers gewoon goed uitkwam.
Niet vergeten dat hij op dat moment aan het bellen was met Jasmien en op hetzelfde moment aan het kijken was hoe ze het slot probeerden te openen met de code van Demi. Het is niet evident voor de hersenen om te focussen op iets wat je ziet en tegelijk over iets anders te praten aan de telefoon. Ik denk dat hij op het moment dat hij die zin uitspreekt met zijn gedachten meer bij het openen van het slot zat en gewoon random een bedrag noemt.
Was trouwens niet de enige fout/verspreking van Philip.

Bij de mededeling van de groene knop zegt hij tegen Sven en Noah dat hij Jadmien gaat overtuigen om op de groene knop te duwen.

Wanneer Jasmien dan zegt dat haar groep de code aan het zoeken is,zegt Philip tegen Jasmien "Hoe,jullie zoeken wel de code?".

Jasmien antwoordt:"Ah ja,we hebben die ook nodig voor op de groene knop te duwen".

Dan valt Philip zijnen euro🙂
Gebruikersavatar

filiep.portugees04 apr 2021, 01:33

 407  Uma
martin.janssen schreef: 29 mar 2021, 20:32 De 9 kandidaten is niet alleen een probleem omdat de groepen dan ongelijk zijn. Als er de eerste aflevering een kandidaat was afgevallen dan kun je moeilijk in de tweede aflevering nog eens 2 kandidaten laten afvallen. Gaat het wel erg snel. Kortom om het dilemma van 1 afvaller per groep of 2 afvallers in één groep uit te kunnen voeren moest er de eerste aflevering niemand naar huis. To rectify the count.
Ik denk dat deze proef er precies gekomen is omdat in de eerste aflevering niemand is afgevallen.
Ware dat wel het geval geweest, hadden ze een andere proef klaarstaan, waar gewoon één afvaller was.

Wat die getallen van die bunkers betreft, je kunt er natuurlijk letters mee maken, door het systeem van de omgekeerde rekenmachine op toe te passen.

Dan krijg je 228 = BSS, en 103 = IOE voeg je ze samen dan kan ik er eerlijk gezegd nog niets zinnigs mee maken.
Te kort om aan lottiepoes te komen, daarvoor zou je onder andere een 6 nodig hebben

BSSIOE
Gebruikersavatar

Yvo04 apr 2021, 11:27

 1111  Uma
filiep.portugees schreef: 04 apr 2021, 01:49Ik denk dat deze proef er precies gekomen is omdat in de eerste aflevering niemand is afgevallen.
Ware dat wel het geval geweest, hadden ze een andere proef klaarstaan, waar gewoon één afvaller was.
Dat geloof ik niet. Volgens mij zouden ze exact dezelfde proef hebben gedaan.
Maar dan met één afvaller i.p.v. twee. Dus vijf personen met één afvaller.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 apr 2021, 11:54

 8153
@Yvo Was er in de eerste aflevering een afvaller geweest, dan moesten ze de proef in de bunker met 9 doen. Ik vraag mij af hoe ze die dan in 2 groepen gingen verdelen.
Ik denk dat de eerste afvaller Dami (of Kevin) was. Dat Lennart bij de proef in het kasteel zowat onmiddellijk naar die wereldbol croste om Dami's naam te vinden, doet mij denken dat hij de mol is en dat de mol, tegen de normale gang van zaken in, op de hoogte was van de afvaller.
Gebruikersavatar

Yvo04 apr 2021, 12:51

 1111  Uma
@chicawah.janssen Ik ben weer niet aan het opletten. Ongelofelijk de laatste tijd.
Inderdaad, dan waren ze met 9 en krijg je dat niet in twee groepen verdeeld.
Gebruikersavatar

köfte04 apr 2021, 13:05

 47
chicawah.janssen schreef: 04 apr 2021, 11:54 @Yvo Was er in de eerste aflevering een afvaller geweest, dan moesten ze de proef in de bunker met 9 doen. Ik vraag mij af hoe ze die dan in 2 groepen gingen verdelen.
Ik denk dat de eerste afvaller Dami (of Kevin) was. Dat Lennart bij de proef in het kasteel zowat onmiddellijk naar die wereldbol croste om Dami's naam te vinden, doet mij denken dat hij de mol is en dat de mol, tegen de normale gang van zaken in, op de hoogte was van de afvaller.
We hebben het er al eens ergens over gehad, ik geloof nog altijd dat we dan een variatie op de opdracht kregen met twee groepen van vier in de kamers, en één deelnemer in de radiokamer. Als je de bakjes die voor de proef gemaakt werden nog eens bekijkt, denk ik dat die schakelaartjes (en lampjes) bovenaan ook een rol gespeeld zouden hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar

filiep.portugees04 apr 2021, 13:59

 407  Uma
Ik weet niet of het hier al geopperd werd, maar op de facebookgroep had iemand (Koen Schiepers) verwezen naar het 3 deuren probleem(ook als Monty Hall bekend, https://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenprobleem), en of dit hier ook van toepassing was.
Als dat zo zou zijn, zou dus elke groep vóór het begin van deze proef 50% kans hebben dat de mol in dat groepje zit.
Daarna is dat nog altijd het geval, alleen bestaat het ene groepje nog slechts uit 3 in plaats van uit 5 personen.
Daardoor zou dan elke kandidaat van dat groepje waarvan 2 leden geëlimineerd zijn in plaats van ((1/2)/5)= 1/10e kans, slechts ((1/2)/3)= 1/6e kans hebben.
Eerst heb ik mijn hoofd gebroken of die theorie daar van toepassing is, wiskundig gezien dan.
Ik denk dat dit klopt, maar dan alleen als je het over bijv. 9 witte balletjes en 1 zwart balletje hebt.
Die hebben namelijk geen eigen willetje, en dan is de kans dat groep A of groep B eerst op de knop drukt identiek.
Hier zijn het echter mensen, en zeker als je met die theorie rekening houdt, heeft de mol meer dan reden genoeg om eerst op die knop te drukken, dan wordt het andere team dus nog meer verdacht.
Gebruikersavatar

kristof.allaerts04 apr 2021, 17:24

 364  Uma
Daar staat vorlauf. Dat betekent dat dat een leiding is die van de ketel naar de radiator loopt.
Leidingen die van radiator terug naar de ketel lopen zijn gelabeld als rücklauf.
Gebruikersavatar

mjohlan04 apr 2021, 18:59

 328  Yens
köfte schreef: 04 apr 2021, 13:05 ...Als je de bakjes die voor de proef gemaakt werden nog eens bekijkt, denk ik dat die schakelaartjes (en lampjes) bovenaan ook een rol gespeeld zouden hebben.
Afbeelding
😲En waar komt dit nu plotseling vandaan? Werd dit je bevestigd?
Gezien het kader en de periode van installatie/gebruik, lijkt de apparatuur me authentiek. Ik betwijfel in het bijzonder dat de crew hier een geheel nieuw intercom-systeem zou hebben geïnstalleerd indien deze reeds aanwezig operationeel is.

En deze intercoms zullen zeker geen rechtstreekse verbinding hebben met het ontploffingsmechanisme stoelen buiten.
Het indrukken van de knoppen (groen/rood) zal op een dispatch-board in de bunker gesignaleerd zijn, en waar in het geval van rood achteraf iemand van de crew het verder zal hebben gecommuniceerd naar het "demolition team" buiten. 🙂
Uit veiligheidsredenen worden (dergelijke) ontploffingen altijd met het doorlopen van een gecontroleerd proces tot stand gebracht. Hierbij is het echt niet de bedoeling dat wat overgeëxciteerde kandidaten de spreekwoordelijke "button" kunnen indrukken.

En die schakelaartjes en lampjes bovenan, net als de VU-meter en wat andere drukknoppen onderdelen van de ineercom.😎
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11